Blogonderwerpen vinden. Hét probleem van veel bloggers. Maar weet je wat nou echt een goede manier is om nieuwe blogonderwerpen te vinden? Wat ik vandaag deed.*
Komt’ ie: kijken naar de zoektermen (lees: blogonderwerpen) waarop je op dit moment al gevonden wordt in zoekmachines als Google.
Het lijkt tegenstrijdig, blogonderwerpen vinden door te zien waar je op gevonden wordt.
Want:
- Dat je nu gevonden wordt op bepaalde onderwerpen, wil niet zeggen dat je daar ook gevonden op wil worden en
- Wat niet op je blog staat, daar kun je niet op gevonden worden. Dus je sluit daarmee de onderwerpen die je nog niet behandeld hebt op je blog uit en
- Een zoekterm is niet hetzelfde als een blogonderwerp.
Blogonderwerpen voor het oprapen?!
Maar er zijn ook redenen om wél naar je huidige zoekmachinepositie te kijken en die te gebruiken als basis voor nieuwe blogonderwerpen:
- Het is niet makkelijk om een goede positie te krijgen in zoekmachines. Dus als je ergens op gevonden wordt en mensen klikken door, liggen daar kansen om die positie verder te versterken.
- Vaak komt zo’n positie voort uit een of twee grote ‘hits’ op je blog. Vaak zelfs uit blogartikelen die zonder reden of doel geschreven zijn. Toevalstreffers. Maar dat er zo goed op geklikt wordt, betekent dat je er een snaar mee raakt bij een doelgroep. Het uitzoeken waard.
TweeDrie vliegen in één klap. Je was toch al op zoek naar goede blogonderwerpen. Niet alleen heb je nu inspiratie, je gebruikt ook nog eens de zoektermen die mensen zelf al intypen én waarmee je je positie versterkt.
Hoe kom je er achter waar je blog nu al op gevonden wordt in Google?
Om te weten waar je blog nu al op gevonden wordt in Google, kun je een gratis dienst van Google gebruiken: de Google webmaster tools. Oftewel, in nieuwe terminologie, de ‘Google Webmasters Search Console’. In de search console, een gratis dienst waarvoor je alleen even iets moet installeren, houdt Google bij op welke zoekwoorden je site gevonden wordt.
Let op: Google houdt die data pas voor je bij als je een en ander geïnstalleerd hebt! Dus DOE DAT NU. Direct. Gewoon doen. Hop! Nu!
(Je blog toevoegen aan de Google Search Console? Een uitleg van wat dat inhoudt vind je hier en een instructie voor het toevoegen van je site aan de search console vind je hier. Direct aan de slag? Klik hier)
Van die search console kun je veel leren, los van ideeën voor blogonderwerpen.
Het leuke van die search console is dat er veel meer kunt dan alleen blogonderwerpen vinden. Door die console weet je bijvoorbeeld op welke termen je nu al een goede zoekmachinepositie hebt. Je kunt zien hoe vaak jouw blog wordt getoond in de zoekresultaten, op welke woorden, en hoe veel mensen ook daadwerkelijk doorklikken.
Je hebt zo’n positie ofwel omdat die ene webpagina van jou aan de voorwaarden voldoet om zo’n pagina vindbaar te maken (hier vind je tips om dat voor elkaar te krijgen), ofwel omdat het zoekresultaat (de titel plus de korte omschrijving van de webpagina daaronder, de meta description) zo aantrekkelijk zijn in vergelijking met de omschrijvingen van anderen. Of, eigenlijk, een combinatie van die twee.
TIP: als een pagina op je blog wel vaak getoond wordt en een hoge positie heeft – dus een laag cijfer – maar weinig kliks krijgt (een lage CTR, Click Trough Rate) is het zinvol om eens te kijken naar je meta description, de korte omschrijving van je webpagina die getoond wordt in de zoekresultaten. In de meeste software kun je die handmatig aanpassen. Meer info over die meta description vind je op het blog van SEO-expert Rutger.
Als je weet waar je nu al op gevonden wordt, kun je die zoektermen veranderen in blogonderwerpen. Versterk je niet alleen je positie in de zoekmachine. Je hebt meteen weer inspiratie voor nieuwe blogartikelen.
Simpel edoch doeltreffend.
Go.
*Vandaar dit artikel! 😉
UPDATE: Ik zag net deze beschrijving van de Google Search Console op het blog van Raymond. Van voor tot achter en met alles er op en er aan. Handig om even te lezen!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Hendrik zegt
Goed en prettig artikel, zeker als je veel aan het Googlen bent bent je een gegeven moment gewoon vergeten wat je nou wel en niet onderzocht hebt.
Elja Daae zegt
Dank Hendrik!