Proactief handelen, het is zo makkelijk nog niet, vind ik. Vooral niet op het zakelijke vlak. Ik ben er zelf niet zo’n held in. Ik ben enerzijds wel goed in sales, maar anderzijds ook niet. Goed als ik het voor anderen doe, slecht als ik het voor mezelf moet doen. Maar toen ik in de VS woonde leerde onze oppas mij een lesje proactiviteit waar ik nog regelmatig aan terugdenk.
Proactief iets aanbieden is slim zaken doen
Proactief gedrag heeft te maken met verantwoordelijkheid nemen voor resultaten, met het nemen van initiatief. En de oppas die we hadden toen we in de VS woonden, was daar een mooi voorbeeld van.
Onze oppas was een meisje uit de buurt. Ze studeerde en woonde niet meer thuis. Ik kende haar alleen omdat haar zusje in de klas zit met mijn zoontje. Soms haalde ze haar op van school, als ze thuis was in het weekend. Ik had haar nooit echt gesproken maar ze leek aardig, slim en netjes.
In het voorjaar stuurde ze mij en een heleboel andere ouders een mailtje. Ze vertelde daarin dat ze die zomer, als de Universiteit dicht was, beschikbaar was om op te passen. Ze had het mailtje gestuurd aan de ouders van vriendjes van haar zusje. Over het algemeen bekenden van haar ouders.
Ik kende haar dus niet persoonlijk. Maar er waren wel veel verbanden tussen haar en mij. Ik zag haar zusje iedere dag op het schoolplein, groette haar moeder bij de bakker, wist wie haar broers waren en dat haar ouders bevriend waren met een aantal van mijn vrienden.
Een proactieve houding heeft te maken met durf
Hoewel ik toen nog niet wist wat onze plannen zouden zijn voor de zomer, vond ik het super om zo’n mailtje te krijgen. En toen ik uiteindelijk plannen aan het maken was voor kinderopvang tijdens de zomervakantie, heb ik haar gebeld. Die zomer paste ze een aantal dagen per week om op de jongens te passen terwijl ik aan het werk ben.
Als ze niet dat mailtje had gestuurd, had ik haar nooit gevonden. Ik blij, zij blij, de jongens blij (net alsof ze met een grote zus aan het spelen zijn).
Laatst zag ik hier in Nederland ook een voorbeeld van een proactieve oppas. Ze had een briefje gemaakt dat ze beschikbaar was, ervaring had, dat ze referenties had, in de buurt woonde en graag oppaste. Die briefjes had ze overal in de buurt door de brievenbus gedaan. Ik was direct onder de indruk. En het briefje hangt op de koelkast.
Wie proactief durft te zijn, heeft de halve wereld!
Proactief verkopen: 4 stappen
Het is eigenlijk heel simpel. Onze oppas paste een paar basisbeginselen toe, die iedereen die iets te verkopen heeft van pas kunnen komen (mij bijvoorbeeld). Vooral als je, zoals ik, aan individuele ondernemers je diensten verkoopt.
- Weet wat je te bieden hebt, en formuleer dat duidelijk.
- Denk na over je doelgroep: wie heeft er behoefte aan wat jij biedt?
- Bedenk hoe je in contact kunt komen met je die doelgroep. Zoek naar de verbanden.
- Treed proactief op: benader die contacten op een persoonlijke manier, en met een duidelijk aanbod.
Als vijfde zou ik daar nog timing aan toe willen voegen. Want het succes van onze Amerikaanse oppas had alles met timing te maken.
Proactief zijn is vaker handig
In dit geval was er een aanbod en gaat het om geld verdienen. Maar ik zie heel vaak proactieve mensen slimme dingen doen. Ik krijg iedere week wel een keer een mailtje met een verzoek van iemand. Vaak nadat iemand anders heeft gezegd: waarom vraag je dat Elja niet? Misschien weet zij het. Of omdat iemand mijn blog leest, of me volgt op Twitter.
Van de week kreeg ik nog een mailtje van iemand, of ik haar nieuwe LinkedInvideo zou willen delen, als hij live ging. Ik mailde haar terug dat over het algemeen geen dingen deel die niet passen bij mijn doelgroep. Gisteren mailde ze me terug dat de video gepubliceerd was. En dat ze met een ‘like’ ook heel blij zou zijn. En die kon ik makkelijk geven. Een ‘like’ van de juiste persoon kan het zetje zijn dat die video nodig heeft. Dus proactiviteit kan ook in dit geval veel opleveren.
Proactief zijn is slim, en handig – als het goed is ook voor de ander. Food for thought!
PS Mocht je hier terecht gekomen zijn omdat je bezig bent met je onderneming, download dan vooral even deze checklist met 10 dingen die je vandaag al kunt ondernemen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Elja Daae zegt
Kwam net dit artikel tegen over hoe je een potentiele klant zo ver kunt krijgen dat diegene je een afspraak gunt. Lijkt er een beetje op: http://www.inc.com/geoffrey-james/land-a-customer-meeting-4-rules.html. Alleen wat, eh, commercieler!
Kitty Kilian zegt
Yep. Ook leuk was jouw artikel over het verbranden van je contacten, trouwens. Iets wat je nooit moet doen.. uit menselijk oogpunt.. maar ook zakelijk. Ik dacht toen nog: in de VS verhuizen ze zo vaak dat mensen soms ook bang zijn zich aan nieuwe mensen te hechten. Zeker als ze weten dat ze weggaan.
Elja Daae zegt
Thanks! Nee, dat is niet handig, he? Zag van de week weer een voorbeeld. Boze klant van een internetprovider, nu overal zijn ervaringen aan het delen.
Over dat verhuizen, in mijn ervaring valt dat mee, mensen staan juist veel meer dan Nederlanders open voor nieuwe contacten. Omdat ze weten hoe het is om opnieuw te beginnen, denk ik. Dit hele land is zo ‘mobiel’! Voor een goede baan verhuis je zo naar de andere kant van het continent. Ongelofelijk vind ik dat.
Omdat iedereen wel eens verhuist en opnieuw begint. En ook (is mijn theorie) omdat iedereen de 4e of 5e (of 10e) generatie is in dit land. Bijna iedereen kan je vertellen waar hun overgrootouders vandaan kwamen. Het zit ingebakken in de cultuur, het idee dat nieuwkomers alle potentieel hebben van succesvolle mensen en leuke vrienden.
Niet dat het in 1 klap een hechte vriendschap is, maar ik heb hier fantastische vrienden opgedaan. Amerikanen. Waren ook allemaal net verhuisd naar dit plaatsje. 🙂