Hashtags, ik ben er gek op. Het is een geweldige uitvinding, om heel veel redenen. Maar hashtags vragen ook wat denkwerk. En dat heeft niet iedereen door.
Het mooie van hashtags
Zonder hashtags geen twitterchats, zonder twitterchats geen #blogpraat, en zonder #blogpraat had ik Twitter een stuk minder leuk gevonden de afgelopen 6 jaar! Plus, twitteraars hebben altijd lol met hashtags. Soms ontstaat er gewoon een grap, doordat iemand een hashtag verzint.
Ook op Instagram zijn hashtags superbelangrijk om mensen te vinden en onderwerpen te kunnen volgen. De hashtag bestaat al sinds 2007, maar is volop in beweging (als je het je afvroeg, dit is de uitvinder van de hashtag.)
Maar hashtags worden niet altijd begrepen en niet altijd slim gebruikt. Of soms is het omgekeerd: dan worden ze TE slim gebruikt. En dus eigenlijk ook niet begrepen.
Raar: niemand weet hoeveel er op hashtags wordt gezocht en geklikt. De enige die dat weet, qua Twitter hashtags, is Twitter en die vertelt ons niets. Instagram, LinkedIn en Facebook laten ons ook in het ongewisse. Maar je kunt er van uitgaan dat een groot gedeelte van je doelgroep hashtags gebruikt. Waarbij ik wil aantekenen dat hashtags op Facebook nog steeds niet echt goed werken, voornamelijk omdat de meeste berichten er niet openbaar zijn.
In dit artikel richt ik me vooral op Twitter hashtags. Meer over hashtags op Instagram vind je hier.
Valkuil: een multitalige hashtag gebruiken
(mooi woord he, multitalig. net verzonnen)
De hele wereld zit op Twitter. Twitter heeft heel veel gebruikers. Veel daarvan zoeken op hashtags of gebruiken die, om wat voor reden dan ook. Dat betekent dat er hashtags zijn die een hele andere doelgroep bereiken dan jij bedoelt. Dat maakt misschien niet uit, maar het staat een beetje gek. Met #vacature bereik je een Nederlands- en vlaamstalig publiek. Maar #marketing is weinig gericht.
Successful Email Marketing Technizues at Pizza West April 9th >> https://t.co/thvH7MLdsi #Marketing #Email
— ASMOmaha (@ASMOmaha) March 24, 2015
Bovenstaande tweet wordt door de hele wereld gezien, maar is maar voor een klein groepje relevant. Nog los van het feit dat mensen buiten dat kringetje geen idee hebben wie dit is en waar het over gaat. Dus een lokale of meer specifieke hashtag was logischer geweest.
Tip: check die hashtag voor je hem gebruikt. Wat voor tweets zijn het? Wie gebruikt hem? Een makkelijke manier is search.twitter.com. Let op: er is een verschil tussen ’top’ en ‘all’. Vergeet niet op ‘all’ te klikken om de hele reeks tweets te zien in chronologische voorwaarde.
Valkuil: andermans hashtag gebruiken
Onbewust of bewust gebruik je soms een hashtag die al volop in gebruik is. Erg? Soms wel. Ofwel omdat je de conversatie verstoort. Ofwel omdat je helemaal niet de doelgroep bereikt die je voor ogen had. Hashtag hijacking (hier een voorbeeld…niet op de link in de tweet klikken!) is het nieuwe spammen. Bah! Maar soms gebeurt het onbewust. Dan gebruiken mensen eigen, specifieke hashtags zonder dat ze weten dat die hashtag al voor andere dingen wordt gebruikt.
Soms bestaat een hashtag al, met een totaal andere context. Als je die gebruikt en je volgers klikken er op, gaan jouw tweets verloren in een stroom van tweets in een andere taal, over een ander onderwerp of een ander evenement. Altijd checken dus…om te zien waar volgers terecht komen als ze op die hashtag klikken.
Kans: zoekwoorden gebruiken zonder hashtag
Gebruikers zoeken ook woorden die geen hashtags zijn. Het grote voordeel van een hashtag is dat het een soort van ingebakken zoekvraag is. 1 click en je ziet alle tweets met die hashtag. Voor zoeken op ‘gewone’ woorden moet je naar een zoekvenster gaan, op Twitter of elders. Maar dat wil niet zeggen, dat het niet gebeurt. Niet alles hoeft een hashtag te zijn, kortom. NB: Twitter en Google hebben net aangekondigd dat Google tweets gaat indexeren, d.w.z. tonen in zoekresultaten. Nog belangrijker om over zoekwoorden na te denken!
Vraag: wie heeft er baat bij dat een woord een hashtag wordt?
Als je denkt dat je je doelgroep helpt om belangrijke informatie uit een tweet sneller te vinden door er een hashtag aan toe te voegen, moet je dat natuurlijk doen. En Twitterchats als #blogpraat functioneren alleen omdat er een afspraak is over de hashtag. Of neem werkzoekenden: die zijn blij met de hashtag #vacature. Voorbeelden van hashtags die iets toevoegen voor je volgers en voor mensen die jou nog niet volgen.
Today begins #MuseumWeek 2015! 7 days, 7 hashtags, 7 topics to discover & engage with your favorite museums https://t.co/nmWDGIfP09
— Musée du Louvre (@MuseeLouvre) March 23, 2015
Maar soms lijkt een hashtag alleen de zender te helpen en niet de ontvanger. Als een marketingconsultant #marketing toevoegt aan zijn of haar tweet, dient dat maar 1 doel: dat van de zender, die meer zichtbaar wil zijn. Als ontvanger was je al lang duidelijk dat het over marketing ging, waarschijnlijk.
Soms zijn hashtags zinloos. Soms zijn ze ronduit irritant.
#Zakelijketelefonie is nooit zo makkelijk geweest als met de #Lumia van #Microsoft https://t.co/Jd6yP72UJI — BTC Teleconsult BV (@BTCTeleconsult) March 19, 2015
In dit voorbeeld is het zinloos. En irritant! Klikken op de hashtag #zakelijketelefonie laat alleen een feed van alle concurrenten zien. De hashtag voegt niets toe.
Kans: geef context met hashtags
Het leuke aan hashtags is dat hun oorspronkelijke functie als zoekwoord niet meer de enige functie is. Langzaam zijn ze veranderd in contextgever. Ze hebben een nieuwe toepassing gekregen.
Tweets zijn maar 140 tekens. 126 als je een verkorte link toevoegt. Nog minder als er ook nog een foto bijkomt. En max 120 als je wilt dat retweeters nog iets kunnen toevoegen, inclusief hun eigen twitternaam.
De tweetkunst vraagt dus dat je je boodschap zo bondig mogelijk overbrengt. Soms betekent dat, dat de context verdwijnt. En dan bieden hashtags uitkomst.
Zo… Dat was me het dagje wel… Vanavond gelukkig in eigen bed en niet in ziekenhuisbed, maar wat doet dat zeer zeg… #klaplong
— Sandra | TravelBySan (@TravelBySan) March 24, 2015
(arme Sandra!!)
Dit voorbeeld is natuurlijk heel persoonlijk maar het laat goed zien hoe fijn hashtags zijn om context te geven in 1 woord.
Hashtags zijn geweldig
Een paar valkuilen. Maar verder met name #kansen…
- Creëren is schrappen - 2 januari 2025
- Versla de oud & nieuw-blues - 31 december 2024
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
Jacob Jan Voerman zegt
Dat je een leuke afkorting verzint voor je event, en dan in een stroom met Portugese tweets terecht komt met dezelfde afkorting, dat?
Elja Daae zegt
Ja…dat…!