Vandaag een prachtige rondleiding gehad door de bekendste monumenten/bezienswaardigheden van Istanbul. Heel gaaf, en ook een fijn gevoel als je hier woont: eindelijk weet je alles een beetje te plaatsen. Grappig ook om te zien hoe toeristisch het in de Oude Stad is, en hoe anders het dan bij ons in de buurt is.
We hadden een supergids, Mehmet. We kunnen hem van harte aanbevelen. En, voor ons niet van toepassing, maar hij is gecertificeerd voor het rondleiden van kinderen (10-15 jr) met een interactieve, speurtocht-achtige tour.
We hebben Mehmet gevonden via Turkey Travel Planner, een site die gemaakt is en bijgehouden wordt door een van de schrijvers van de Lonely Planet Turkey. Maar niet door online te zoeken. Nee, de site werd genoemd in een reisgids die we hebben (the extended traveler’s guide to Istanbul). Sowieso een geweldige gids, niet zoals andere reisgidsen. Door die gids te lezen wist ik Mehmet overal te verbazen met mijn kennis (haha). Lekker in hapklare brokken (namelijk tijdschrift artikelen en stukken uit boeken en wetenschappelijke publicaties).
Maar mijn punt is, in het boek noemen ze die site, en specifiek ook een bepaalde privégids. Die zag er een beetje te chique uit voor ons (er stond bij dat ze met name gasten van de top 5 hotels rondleidde). Maar Mehmet’s verhaal sprak me aan, mailtje, snelle reactie, hop. Geregeld.
Ik vroeg hem hoe hij aan klanten komt. Twee bronnen, vertelde hij: die website, en word of mouth. En dat was genoeg om hem continu aan het werk te houden.
Het is heel gek, als je erover nadenkt. Enerzijds is de wereld zo groot. Mensen vanuit de hele wereld komen naar Istanbul en zoeken een tour guide om ze dingen te laten zien. Als je op google.nl Istanbul tour guide googlet, kom je allerlei sites tegen, maar veel daarvan zijn sites van reisorganisaties. Ze zijn geen portal naar individuele guides – je moet ze emailen om zo iemand aan te vragen maar je weet dan niet wie je krijgt.
Aan de andere kant is het wereldje van de tour guides in Istanbul natuurlijk maar heel klein. Iedereen kent elkaar, sterker nog, de meeste tours spelen zich op een heel klein stukje van de stad af. Op een paar vierkante kilometer, waar de reisgidsen elkaar doorlopend tegenkomen (viel me op). Logisch ook. Ze zijn er allemaal iedere dag, maanden lang, op die paar vierkante kilometer.
Je hebt dus de wereldwijde internetwereld, en je hebt een paar vierkante kilometer in Istanbul als werkveld.
Ze vinden elkaar door slimme zoekposities op Google, je. Maar de site Turkey Travel Planner wordt ook gevonden omdat hij overal genoemd wordt. Ook offline. En als je daar als tour guide met naam, toenaam en foto op staat, heb je een toppositie.
And that’s why I love marketing. Het gaat allemaal om connecties, en denken vanuit de klant…
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie