Je twitterprofiel invullen is belangrijk
Een belangrijke eerste stap in doelgericht twitteren is je profiel. Je profiel is het korte stukje tekst naast je profielplaatje (maximaal 160 tekens lang, je vindt het onder ’settings’, ’account’, bij ‘online bio’). Het geeft mensen een indicatie van jouw twitteraccount, maar het is ook de informatie die gebruikt wordt in allerlei twitterzoekmachines.
Net als bij websites is het gebruiken van voor jouw business relevante steekwoorden een van de mogelijkheden om goed naar voren te komen in zoekresultaten binnen en buiten Twitter.
Steekwoorden, volzinnen en hashtags
Sommige mensen gebruiken alleen steekwoorden (om optimaal gebruik te maken van die 160 tekens in verband met zoekmachines). Ik houd zelf meer van volzinnen. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Het gebruik van hashtags, steekwoorden met een # er voor, versterkt je zoekwoord als het ware. Hoewel deze ’tags’ vooral in tweets gebruikt worden, kun je ze ook in je profiel zetten (meer over hashtags).
Op sites als hashtag.com kun je bekijken of en hoe vaak hashtags voorkomen. Zoek maar eens op #paarden, #marketing en #durftevragen. Realiseer je wel dat sommige ’tags’ zowel in het Engels als in het Nederlands gebruikt worden en dus een ander (mogelijk niet het goede) bereik hebben.
Privé-details en hobbies vermelden?
Natuurlijk is het leuk om te melden dat je een kat/kind/fiets/hobby hebt – ALS dat past bij het imago dat je wilt uitstralen. Zo niet, dan kun je die paar tekens ruimte misschien beter gebruiken om je bedrijf of zakelijke interesses duidelijker te omschrijven.
Twitteren namens een bedrijf: wie twittert?
Als je twitteraccount een bedrijf met meerdere mensen vertegenwoordigt, willen mensen graag weten met wie ze te doen hebben. Wie hebben ze ‘aan de lijn’? Vermeld dit daarom, indien mogelijk, in het profiel. Je zou er voor kunnen kiezen om de naam/namen van je twitterteam op te nemen, of om door middel van een (verkorte) link te verwijzen naar een pagina met meer informatie. Vaak gebruikt men initialen voorafgegaan door ^ (bv. ^ED).
Je lokatie: NB!
Belangrijker dan je denkt is het invullen van je locatie (settings, account, onder ‘location’), ook weer vanwege die zoekmachines, en allerlei diensten die daaromheen ontwikkeld worden. Er zijn bijvoorbeeld websites die je laten zoeken naar tweets bij jou in de buurt, bijvoorbeeld monitter.com of twellow.com. Vooral voor winkeliers en horecaondernemers geldt: je locatie is een van de manieren waarop jouw potentiële klanten zoeken. Klik ‘enable geotracking’ aan voor optimale vindbaarheid.
Aanpassen twitterachtergrond en foto/logo (avatar)
Pas altijd de twitterachtergrond en de foto of het logo aan. Het aanhouden van de standaardachtergrond en het standaardprofielplaatje wordt over het algemeen als niet-professioneel gezien en geeft potentiële volgers een indicatie van hoe professioneel en hoe actief je bent. Aanpassen is niet moeilijk (zie je twitterpagina, ’settings’, ’Picture en ‘Design’).
Bedrijven kiezen meestal voor hun logo als plaatje. Als klein bedrijf of ZZP-er is een persoonlijke en duidelijke close-up foto beter (want persoonlijker). Zie ook www.mashable.com voor tips op het gebied van achtergronden.
Persoonlijke ervaringen
Ik heb niet veel informatie in mijn profiel en heb me met name gefocust op wat ik wil zeggen, niet zozeer op steekwoorden. Wel heb ik onlangs toegevoegd dat ik de oprichter van #blogpraat ben. Enerzijds om makkelijk vindbaar te zijn bij vragen, maar ook omdat ik natuurlijk gewoon trots ben op deze twitterchat!
Handleiding Doel(groep)gericht twitteren
Dit is deel 2 van de handleiding doel(groep)gericht twitteren. Zie ook:
Deel 1: Je Twitternaam
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ronald Jansen zegt
Bedankt, Elja!!!
Margret Ester zegt
Bedankt voor de tips! Ga ermee aan de slag