Bovenstaande foto heb ik gisteren op mijn Facebookpagina gezet. Al snel liet Facebook me subtiel weten dat het zo’n goede update was vergeleken bij mijn gebruikelijke updates. En dat ik hem via een betaalde campagne kon promoten. Dus heb ik 4 euro geïnvesteerd. WOOHOOOO! Mooi experiment.
Het is natuurlijk een heel slim marketingidee: de updates op je Facebookpagina die goed lopen, nog meer bereik geven. Het is – voor marketeers dan – wat Facebook zo’n effectief medium maakt. Maar ook LinkedIn. Of Twitter. Of Instagram.
Dit waren de cijfers van vanochtend, na een halve dag:
Om te vergelijken, het ziet er meestal zo uit (“reach”):
Niet echt denderend. Ter referentie: ik heb al heel lang iets boven de 300 likes (de afgelopen week ruim 350).
Het bereik bestaat uit het totaal aantal keren dat de betreffende update in iemands feed getoond is. Dat cijfer staat los van de vraag of iemand er iets mee gedaan heeft. Feitelijk staat dat cijfer zelfs los van de vraag of hij of zij hem echt GEZIEN heeft.
Het kan ook zijn dat een update meerdere keren aan dezelfde persoon getoond wordt. Ik heb vandaag bijvoorbeeld een keer of 5 mijn feed geopend en iedere keer stond dezelfde update van een vriendin bovenaan. In haar statistieken wordt ik dan 5 keer meegerekend onder ‘reach’.
Je kunt ook zien of een update bereik heeft onder niet-fans.
Dat kan gebeuren als je fans of niet-fans* je update liken, er commentaar op geven of hem delen. Op dat moment kan het zijn dat hun vrienden jouw update toch in hun feed krijgen met de melding dat hun vriend iets met de update heeft gedaan.
(*ik hoor je denken … hoe kunnen niet-fans je update nou liken als ze hem niet automatisch te zien krijgen? Dat kan – denk ik – bijvoorbeeld door dat ze toevallig naar je facebookpagina zijn gegaan om er een kijkje te nemen, of doordat iemand de link naar de update ergens anders heeft gedeeld zoals ik bovenaan in dit artikel heb gedaan! Facebookstatistieken … hogere wiskunde?!)
In onderstaande afbeelding kun je het verschil zien. Als je bij ‘reach’ een gedeelte donker-oranje is, zou dat over het algemeen moeten correleren met een paars balkje in de kolom ‘Engagement’ er naast. [denk ik … hogere wiskunde he!] Want die staat voor bewuste acties: likes, comments, shares.
Organic reach: het ‘natuurlijke’ bereik op Facebook
Je kunt je bereik opschroeven door slimme dingen te doen met je updates. Of je kunt betalen om het bereik van je updates te vergroten. Organic vs paid, daar draait het allemaal om in social media marketing land.
[in dit Engelstalige artikel staat goed uitgelegd wat al die termen rondom ‘bereik’ precies inhouden]
- Organic = de mensen die vanzelf je bericht te zien krijgen, in hun eigen timeline of via vrienden die iets gedaan hebben (op ‘like’ geklikt, een comment achtergelaten, de update gedeeld in hun eigen timeline;
- Paid = de mensen die je bericht te zien krijgen vanwege de advertentiecampagne die je hebt ingesteld.
Er is natuurlijk niets ‘natuurlijks’ aan dat bereik. Facebook bepaalt het bereik van je pagina updates op basis van criteria die Facebook zelf bepaalt. Maar een heel klein aantal fans van je pagina krijgt je updates ook te zien. Het ‘organisch’ bereik van facebookpagina’s is maar een paar procent. Kun je goed zien in mijn statistieken hierboven.
Heb je 1000 fans? Misschien dat maar 20-50 je updates ook echt te zien krijgen. Het schijnt dat, hoe meer fans je hebt, hoe kleiner je organic reach wordt. Pas als Facebook’s algoritme ziet dat er redelijk wat mensen – meer dan gebruikelijk – reageren en klikken, wordt de update bij meer fans getoond. En pas als mensen gaan liken, commenten of delen, gaat het bereik echt toenemen.
Status update van mijn promoted post
Dat maakt dit experiment ook zo interessant. Nou ja. Voor de marketing nerd in mij dan. 😉
Inmiddels, 12 uur verder, zijn de aantallen verder opgelopen. Dit zijn de statistieken die ik krijgt als paginabeheerder bent, via Facebook Insights:
Het bereik zou nog veel hoger zijn geweest als een van de mensen die de update had gezien, besloten had hem te delen in zijn of haar timeline. Want het zijn de ‘shares’ die zorgen voor de echte toename in het bereik van een Facebook update. En daarmee ook in de kans dat Facebook besluit je bereik te vergroten.
Het verschil tussen natuurlijk – betaald kun je apart bekijken:
Ik heb hem net nog even zelf gedeeld vanuit mijn persoonlijke profiel, op mijn eigen timeline, om te zien of dat effect heeft. En inderdaad: 1 like erbij vanuit die share. Oftewel, omdat ik de update gedeeld heb in mijn privé timeline, is er een like bijgekomen. En ook een aantal nieuwe fans, zag ik.
Houdt Facebook allemaal voor je bij. Zo leer je nog eens iets. Ik weet uit mijn werk voor Frankwatching dat daar echte winst zit, in dat tweedehands bereik. Maar dan moet je update dus wel het delen waard zijn!
Het is een ingewikkeld spelletje, Facebook bereik opbouwen.
Alhoewel?
Het komt er op neer dat je probeert uit te vinden wat je doelgroep leuk vindt of interessant. En dat gaat doen. En af en toe, als een update het goed doet, probeert om daar meer mee te doen door hem te ‘bumpen‘. Het bereik een zetje te geven door hem te promoten.
Ik heb niet echt reden om mijn pagina te promoten. Maar een mooi experiment is het wel!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Jasmien zegt
Ik vond het interessant dat het bericht niet in mijn feed verscheen. Omdat het bericht mij al bereikt had zeker?
Content isn’t king anymore, community is. Het verandert allemaal zo snel. Maar we proberen bij te benen 🙂 .
Elja Daae zegt
Ja – zo ben jij het bewijs dat het organisch bereik niet groot is. En het bewijs van mijn vermoeden dat Facebook niet altijd weet wat iemands affiniteit is met een persoon of merk. Hoewel ik dat helaas al eens had ondervonden. http://eljadaae.nl/waarom-facebook-mij-terug-wil/. Kreeg je ook de gesponsorde post niet te zien?