Context. Zonder context heb je niets en weet je niets. Zonder handleiding weet je wat je ziet, niet te interpreteren.
Bedrijven investeren miljoenen om hun producten context te geven. “Branding” heet dat dan. Dat we Red Bull met sport en avontuur associeren (ipv met een soort drug?) of Douwe Egberts met Hollandse gezelligheid (maar niet met, bijv., kwaliteit, zoals nespresso).
Context kun je maken, en kopen kennelijk. Soort nep-context.
Sommige context ontstaat gewoon door ervaring, en dat kan beperkend werken. Zo wist ik niets van Turkije en de Turken. Maar na een cultuurcursus en een bezoek en contacten, begint het te dagen.
Ik zie steeds meer context. Schakeringen.
Ik probeer niet af te gaan op de ‘gemaakte context’, wat mensen willen dat je ziet en denkt (a la branding), maar zelf een archief aan te leggen in mijn hoofd. Mijn eigen begrip en context.
Hier in het hotel waren gisteren en vandaag bruiloften. Duur hotel, dure bruiloften, dus elite? Niet religieus? Of toch?
Is dat de oma, dat de ouders, dat de zus? Vanwaar al die bloemstukken van bedrijven?
Je weet het niet, zonder context. Je leeft in Nederland in een wereld vol gemeenschappelijke context, en in het buitenland moet je het zoeken.
Maar dat is ook het avontuur (dank voor de bemoedigende woorden gisteren). Dat een nieuwe omgeving context krijgt. Ik ben er al mee begonnen: #istanbul 🙂
- Het omgekeerde van whatever - 7 januari 2025
- Een spiegelpaleis aan reflectie - 6 januari 2025
- 1/1000: is het te doen? - 5 januari 2025
Peter Pellenaars zegt
Observeer en vorm je context!
Ingevanrees zegt
heel veel good luck met deze ontdekkingsreis!