Ik was vandaag in een van mijn favoriete restaurants/cafés, van vroeger. Vroeger, toen ik nog in NL woonde. Het is een prachtige plek, met een leuke kaart, en je kunt er ontbijten – niet onbelangrijk. Maar wat jammer is, is dat ze hun service niet onder de knie krijgen.
Deze tent is er nu een jaar of tien of zo, schat ik. Ik, maar ook mijn vriendinnen destijds, kwamen er veel. Koffie drinken, lunchen – leuk. Echt een Grand Cafe.
Maar vanaf de opening was er een probleem met de bediening. Die is nooit goed, nooit goed geweest, en tot op de dag van vandaag slecht.
Gek, he? Je zou denken 1) dat je zoiets na opstartproblemen wel op orde krijgen en 2) dat je er mee bezig bent en probeert te verbeteren.
Vaak vergeten ze dingen te brengen, dingen staan niet op de rekening, ze zijn erg onervaren, het duurt lang voordat ze de lege borden weghalen. Ze lijken al met al heel jong en onervaren.
Het heeft me altijd geboeid. Hoe kan dat nou? Hebben ze altijd zo’n hoge doorloop (ja)? Is er wel een bedrijfsleider op de vloer over het algemeen (nee)? Hoe krijgen mensen instructies (goede vraag)? Hoe worden ze betaald (mogen ze hun fooi houden) (vast niet)? En hoe zit het logistieke systeem in elkaar (te ingewikkeld)?
Ze hebben zo’n computertje, en er is iemand die je bestelling opneemt en iemand die het brengt (nooit het fijnste systeem voor klanten, als je het mij vraagt), en ze hebben denk ik wijken. Zo’n systeem, he, waarom zou je dat doen? Kosten besparen, want sneller orders invoeren, sneller uitserveren, dus minder personeel nodig – zoiets? Maar wat heeft je klant er aan?
Na zo’n jaar of tien is er niets veranderd. Behalve dan dat ik (nog) kritischer ben geworden.
Ooit ga ik het achterhalen, hoe het komt. Dan ga ik een insider opsporen en ze vragen hoe ze werken. Echt.
- Game on - 30 december 2024
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
Paul van der Werf zegt
Als je dan te zijner tijd die analyse ook weer met ons wilt delen, en dat doe je toch wel, dan kunnen er misschien heel veel cafés, restaurants enzovoorts er hun voordeel mee doen. En is de bediening mogelijk tiptop in orde, wat voor klanten – waaronder regelmatig ook mijn persoontje, wel zo prettig is.