Sinds kort heb ik mijn facebookpagina nieuw leven ingeblazen. En ben ik een email nieuwsbrief gestart. En ik heb iets ontdekt: (tromgeroffel)
Als je er geen plezier in hebt, werkt het niet.
En als ik niet mag pionieren, heb ik er geen plezier in.
Dus, simpel: als ik niet mag pionieren, werkt het niet. Ook niet bij Facebook. Of bij emailmarketing.
Dat zit zo:
Email nieuwsbrieven waren the bane of my existence* de afgelopen jaren.
Ik bedoel: ik haatte ze. Ik werd gek van het format waar ik aan vast zat (ook al had ik het zelf bedacht!), ik haatte de druk van iets maken dat direct geld opleverde, ik voelde me pushy en onwelkom bij het sturen van promotionele content.
Dat was natuurlijk kinderachtig en onterecht (en maakte het er niet leuker op als je met mij zo’n emailnieuwsbrief moest maken). Su-per-kinderachtig gedrag van mij.
Want je onderneming moet geld verdienen (1) en als mensen aangegeven hebben dat ze op de hoogte willen blijven van je producten en nieuws mag je ze gewoon een email sturen (2) en helemaal als je dat maar eens per maand doet val je niemand lastig (3), bovendien is het voor klanten fijn om op de hoogte te blijven van diensten waar ze iets aan hebben (4) en bovendien kunnen mensen altijd opzeggen (5).
Maar toch frustreerde het me.
Ik wilde iets anders.
- Ik wilde vrijheid.
- Ik wilde lol hebben met het format.
- Ik wilde dingen uitproberen.
Ik wilde kunnen pionieren.
Het is mijn grootste talent: online pionieren.
Ik ben een kei in het ontdekken van nieuwe online formats. Ik ben er niet een beetje goed in, ik ben er SUPERGOED in. Nieuwe kansen, nieuwe dingen, nieuwe mogelijkheden zien.
Ik heb er dan ook jaren mijn geld mee verdiend. Sterker nog, ik verdien er nog steeds mijn geld mee. Ik word ingehuurd om te laten zien wat de mogelijkheden zijn van social media. Om samen met klanten dingen te ontdekken en te laten zien hoe je ontdekt wat werkt.
Maar dingen ontdekken kan alleen als je mag spelen. Als je vrijheid hebt. Als je grenzen mag en kunt oprekken of gewoon opheffen.
En soms heb je geen vrijheid, of althans, denk je dat je geen vrijheid hebt.
Het voelt soms alsof geld verdienen en vrijheid elkaar uitsluiten, he. Als ondernemer moet je aan de bak. Go. Het gaat niet meer alleen om leuke dingen doen en dingen ontdekken.
Gelukkig heb ik mezelf en anderen bewezen dat ik dat ook kan. Schouders er onder en gaan. Knallen. Operationeel gedoe. Execute. Hop. Nose to the grindstone.
En nu ik weer een nieuwe onderneming ben begonnen waar ik in mijn eentje de baas ben, mocht ik weer pionieren van mezelf. Ik weet niet waarom ik er ooit mee opgehouden ben, zakelijk gezien. Ik had geen zin om te vechten voor mijn vrijheid. Ik sneeuwde onder in de operatie van alledag.
Wat dat betreft is het enige dat ons tegenhoudt wijzelf: we zijn onze eigen cipiers. Maar het gevolg is een gebrek aan innovatie, aan kracht, aan energie, aan groei. Levensgevaarlijk dus, jezelf in de cel zetten.
Het is belangrijk dat we zelf de celdeur openzetten en gaan lopen. Gewoon de deur uit. Achter de tralies vandaan. Gewoon, door onszelf toestemming te geven om lol te maken en te spelen. Naast al die serieuze dingen die we moeten doen.
Neem nu mijn facebookpagina, die al bestaat sinds 2010.
2010?! Da’s lang, hoor, in Facebookland. Dat komt omdat ik Facebook aan het ontdekken was voordat veel mensen in Nederland Facebook aan het ontdekken waren. Ik woonde in de VS. Mijn Amerikaanse klanten waren er mee bezig dus ik ook. Ik hield me bezig met Facebook voor een paar klanten.
Ik deed waar ik goed in ben: online dingen ontdekken. Formats uitproberen. Tools testen. Manieren verzinnen. Observeren. Weet je wel? Lekker pionieren. Ik vond Facebook helemaal te gek, voordat ik het ging haten.
Het probleem met pioniers is dat ze eigenlijk het liefste willen pionieren. En als het format vaststaat, het product ontwikkeld is, willen ze verder pionieren. Ze willen niet de hele tijd dezelfde truc doen, hoe goed die ook werkt. Ze willen het ontwikkelen, implementeren bij wijze van test (prototypen) en verder.
Maar ik mocht niet meer pionieren. Het moest, ook op mijn eigen facebookpagina, groter, beter, sneller, meer, commerciëler. Ik ging natuurlijk geen content plaatsen waarvan bewezen was dat het niet werkte, wat dat dan ook was op dat moment (eerst moesten het links zijn, toen afbeeldingen met links, toen afbeeldingen zonder links, toen video’s, nu live streams, straks 360-graden-video’s, en daarna…who knows?).
Bah. Ik wilde content plaatsen die me goed leek. Die misschien zou werken. Die misschien niet zou werken. Ik wilde lekker pionieren. Gewoon: doen wat ik wilde, omdat ik geloofde in mezelf en in de mensen voor wie ik het deed.
Do what you love in the service of people who love what you do.
(dat heb ik niet zelf bedacht: dat is een zin uit de koker van leiderschapexpert Steve Farber)
Ik wilde pionieren in de wetenschap dat de mensen die leuk vinden wat je doet en voor wie je het daarom ook graag doet, je toch wel weten te vinden. Alle algoritmes ten spijt.
Dát wilde ik.
Het geheim van mijn succes was pionieren.
En dat blijft het.
En dat kan het voor jou ook zijn.
Pionieren is leuk. Het is creatief, het is spel, het geeft energie.
Ook als je niet altijd de hele dag dingen kunt ontdekken voor de lol omdat er ook gewoon geld verdiend moet worden, is het belangrijk. Tijd blijven vrijmaken om te blijven pionieren.
En ik?
Ik ben gewoon weer gaan pionieren. Op Facebook en in de email en op LinkedIn zelfs. Ik mag dat van mezelf omdat ik weet dat het mijn waarde en die van mijn bedrijf verhoogt.
Als je mee wilt pionieren (input altijd erg welkom):
- Hier vind je mijnFacebookpagina. Sinds kort niet meer een geautomatiseerde update van dit blog maar gewoon, altijd weer iets anders.
- Hier kun je je aanmelden voor mijn emailnieuwsbrief. Vrijdagochtend rond 10:00 iedere week. En iedere week anders. Gewoon omdat het kan.
* The Bane of My existence: iets dat je zo vervelend vindt, dat het afbreuk aan je existence doet.
- Creëren is schrappen - 2 januari 2025
- Versla de oud & nieuw-blues - 31 december 2024
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
Jasmien zegt
Nu ben ik dus enorm nieuwsgierig naar je nieuwsbrief. Good marketing 😉 .
Ik zit ook nog wat in de kinderachtige fase van nieuwsbrieven. Tijd voor verandering.
Elja Daae zegt
Het is leuk hoor. Wel veel werk, weer een puntje op de actielijst. Maar ik vind het erg leuk. Vooral omdat ik het voor mezelf doe en mijn lezer. Nieuw perspectief! Aanrader!