Welke Instagram tools kunnen je helpen om je Instagram account te verbeteren en te laten groeien?Een belangrijke vraag, want Instagram wordt voor steeds meer bedrijven een essentiële onderdeel van hun marketing. Zo maar wat doen werkt niet meer, en goede Instagram tools kunnen je helpen om je account naar een hoger niveau te tillen. Zo kun je meer doen met statistieken, meer informatie krijgen over de juiste hashtags en meer begrijpen van welke type foto’s of video’s het beste werken.
Ik ging op zoek naar handige Instagram tools. Voor wie haast heeft hieronder een handige inhoudsopgave:
- Vind de populairste instagram accounts
- Tools voor Instagram analytics
- Invloedrijke instagrammers vinden
- Goede hashtags vinden
- Inplannen van instagram updates
- Instagram quotes maken
- Meer Instagram tips
Instagram tools: hoe werken ze eigenlijk?
Instagram waakt streng over haar platform. Of een tool wel of niet kan wat jij wil, heeft vooral te maken met Instagram’s API-beleid (de wijze waarop ze andere partijen toestaan om wel of niet toegang te krijgen tot hun platform en handelingen uit te voeren). Hier vind je informatie over die Instagram API, mocht het je interesseren.
Instagram verandert zelf razendsnel maar dat geldt niet altijd voor de apps en tools die je helpen om je Instagram te beheren en verbeteren. Bovendien zijn heel veel dingen die je zou willen (specifieke informatie over welke hashtag je volgers op heeft geleverd, bijvoorbeeld), nog altijd niet mogelijk. Gewoon omdat Instagram derde partijen die informatie niet levert.
Ik heb hieronder een aantal tools voor je beschreven die je kunnen helpen succesvoller te zijn op Instagram. Helaas zijn tools soms ook opeens weer verdwenen of onbereikbaar dan wel onbetaalbaar geworden. Logisch: als er niet verdiend kan worden aan de informatie van gebruikers, hetzij direct, hetzij via adverteerders, houdt het voor de meeste apps snel op.
Mocht je iets tegenkomen dat niet klopt of juist een geweldige aanvulling hebben, laat een comment achter onderaan dit artikel. Dan wijzig ik de info op deze pagina zo snel mogelijk.
Instagram tools voor het vinden van inspiratie en influencers
Als marketeer of community manager moet je natuurlijk inspiratie op doen. Door grote merken in je industrie in de gaten te houden, zie je wat zij doen en wat werkt. Grote merken hebben vaak veel resources. Enerzijds lastig, want die heb jij niet. Maar anderzijds interessant, omdat zij het geld hebben om de slimste en creatiefste mensen aan te trekken.
Tegelijkertijd is influencer marketing een steeds belangrijke marketingmogelijkheid. Ook daarvoor geldt dat je moet weten wie er populair is in welke sector. De influencer tools springen als paddestoelen uit de grond, dus pin me er niet op vast. Sommige zijn meer marktplaatsen, zoals join.marketing en jointim.io, waar je ook direct je campagnes uitzet. Maar je kunt ook gewoon zelf gaan zoeken, natuurlijk. Heel ouderwets.
Op iconosquare.com vind je de populairste merken op Instagram, inclusief beroemdheden. Insta-famous.
Je kunt ook zoeken op categorie. Helaas is Iconosquare tegenwoordig een betaalde dienst, zelfs voor de simpelste zoekmogelijkheden.
Op vind je een soortgelijk overzicht, maar dan van de grootste Nederlandse merken op Instagram. Ook hier zie je stijgers en dalers op de lijst.
Gewoon op zoek naar toppers in je eigen niche is natuurlijk ook interessant! Volg interessante account over langere tijd om te zien wat bij hen wel en niet werkt. En analyseer eens wat de topaccounts nu zo populair maakt.
Met deze ‘engagement calculator’ kun je berekenen hoe het zit met de kwaliteit van de accounts die je tegenkomt en hoe goed de een het doet tov de ander. Vaak met verrassende uitkomsten!
Keyhole
Keyhole.co is een tool die je daarvoor kunt gebruiken. Als je gegevens achterlaat en je account koppelt aan Keyhole, kun je 30 dagen lang gratis gebruik maken van deze tool. Voldoende tijd om een flinke slag te maken.
Nog handiger zijn de mogelijkheden om te zoeken op hashtags en accounts. Zoeken op een hashtag levert je informatie op over de populairste updates met die hashtag. Keyhole gaat dus verder dan alleen informatie over je eigen account.
Je ziet bijvoorbeeld ook de invloedrijkste accounts die de betreffende hasthags gebruiken. Slim om je concurrenten in de gaten te houden. Maar ook handig als je op zoek bent naar influencers! Je kunt zelfs nog filteren op bijvoorbeeld locatie. Dat is dan weer handig voor lokale ondernemers die willen weten wie er invloed heeft op hun lokale doelgroep. En wat mensen in hun omgeving bezig houdt als het om hun productcategorie gaat.
Voor sommige geavanceerde filters, zoals filteren op locatie, heb je wel een betaalde account nodig. Maar aangezien die meer dan 132 dollar per maand kost, kun je er beter uithalen wat je kunt tijdens de gratis maand. Helaas levert de demo-account die geavanceerde mogelijkheden niet.
Zoek lokale Instagram influencers met Pidodash
Als lokaal bedrijf kun je veel hebben aan Instagrammers met invloed op mensen in je buurt. Klinkt simpel, is het ook. Het loont de moeite om eens te kijken wie jouw eigen locatietag gebruikt, wie de hashtags van je woonplaats of wijk gebruikt en wie de plaatsnaam van je woontplaats in zijn of haar profiel heeft staan.
Als je zoals ik op zoek bent naar plaatsen, word je ook best blij van Pidodash (voorheen: Gramfeed). Wel eerst even inloggen met je Instagram account, dat lijkt betere resultaten te geven. Het enige probleem is het rommelige overzicht en de onduidelijkheid over de bron van al die data. Omdat je sinds de rebranding geen demo account kunt krijgen, weet ik niet zeker hoe goed deze tool werkt (mijn screenshot stamt uit de Gramfeed tijd). Misschien de moeite waard om eens rond te vragen of iemand het gebruikt.
Klear: zoek (Instagram? of) Twitter influencers
Deze tool, die vroeger twtrland.com heette, richt zich op het vinden van invloedrijke Instagrammers.
Helaas kun je alleen gratis zoeken naar Twitter influencers. Voor het zoeken naar Instagrammers heb je een betaalde account nodig. Net als voor het toevoegen van meer filters om mee te zoeken. Wel handig is dat je kunt selecteren op wat voor soort influencer het is: nieuwkomers, power users, etc. En je kunt filteren op sub-categorieën. In de categorie food kun je bijvoorbeeld zoeken op ‘chefs’.
Er staan geen prijzen op de website. Kennelijk is het een prijzige tool. En of het oplevert wat het zegt, geen idee. Twtrland was wel heel handig, maar of dezelfde functionaliteit behouden is gebleven – geen idee.
Instagram tools voor analytics: analyseer je eigen Instagram account
Als je een bedrijfspagina hebt, kun je zelf dagelijks statistieken inzien van je Instagram account (zo zet je je persoonlijke account om in een zakelijke Instagram account). Maar de gegevens zijn beperkt en ook niet zo handig, omdat je ze vanaf je smartphone bekijkt.
Gelukkig zijn er heel veel gratis tools. Als je bereid bent je gegevens achter te laten kun je ze vaak gratis gebruiken. In sommige gevallen alleen de eerste maand. In het kader van ‘if you’re not paying for the product, you ARE the product’. Maar ja. Beggers can’t be choosers, he.
SocialBakers
De gratis instagram analytics van SocialBakers geeft je vooral (beperkte) informatie over wat je tot nu toe hebt gedaan. Wanneer was je eerste post, wat was je populairste account ooit, welke filters gebruik je het meest. Dat soort dingen. Als bedrijf niet echt heel nuttig.
Websta.me
Wat dat betreft is de gratis Instagram tool websta.me veel mooier. Ongelofelijk veel informatie, als je eenmaal ingelogd bent met je Instagram account. Zoals de beste tijden om updates te plaatsen:
Er zijn nog veel meer handige dingen, zoals:
- een overzicht van de invloedrijkste instagrammers ter wereld
- welke van je eigen hasthags het meeste oplevert
- welke foto’s de meeste comments hebben gekregen
- een overzicht van de groei vanaf je eerste post
- Instagram quotes maken
Union Metrics
Een andere interessante tool is Union Metrics. Ook dit is een tool voor professionals, met een professioneel prijskaartje. Uit de gratis account checkup wordt niet helemaal duidelijk wat de tool voor je kan doen. In ieder geval een heleboel overzichtelijke rapportages over je eigen account.
De betaalde versie heeft allerlei extra’s, waaronder het monitoren van hashtags. Het lijkt er op dat je ook de profielen van andere accounts kunt vinden en analyseren op basis van bepaalde criteria. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Het gratis rapportje is in ieder geval een interessante bonus.
Plan Instagram updates in
Instagram staat niet toe dat je updates van tevoren inplant en ze automatisch laat verzenden, zoals op Facebook wel mogelijk is. Gelukkig zijn er wel heel veel tools die je helpen om de updates klaar te zetten (te schedulen) zodat je wel het een en ander kunt voorbereiden. Ze sturen je over het algemeen een reminder om op de ‘plaats’-knop drukken.
Later.com
Een van die tools om Instagram updates in te plannen is Later.com. De eerste 30 updates zijn gratis, daarna moet je overstappen op een abonnement (vanaf 9 dollar per maand).
Handig is dat je foto’s of video’s die je wilt gaan plaatsen er klaar kunt zetten. Je kunt ze zelfs organiseren per onderwerp. Het mooie is dat je een visueel overzicht krijgt van je planning, zodat je precies kunt zien of je nieuwe posts mooi in je feed passen.
Ook handig is de ‘repost’-functie. Zoek via de tool de foto of video van andere accounts op die je via je eigen account wilt herplaatsen. Klik op ‘add to library’. Bij het plaatsen krijg je nog de mogelijkheid de tekst bij de update aan te passen:
NB: om video’s te mogen reposten, moet je een betaald account hebben.
NB2: je mag juridisch gezien nooit zo maar updates van anderen reposten. Zelfs niet al is het gebruikelijk. Als je het zekere voor het zekere wil nemen, vraag je altijd even toestemming (door een berichtje te sturen via Instagram, bijvoorbeeld).
Je moet wel de app installeren op je smartphone om de notificaties te ontvangen.
Andere handige dingen aan later.com (dat ik zelf gebruik):
- Je krijgt een zogenaamde linkin.bio-url. Dat betekent dat mensen altijd door kunnen klikken naar de juiste link, zonder dat je de link in je bio hoeft te wijzigen;
- Je kunt kiezen om alles automatisch te plaatsen of om een notificatie te ontvangen zodat je zelf kunt plaatsen;
- Teksten die je maakt met Later hebben witregels (een dingetje waar mensen zich aan ergeren).
Buffer.com
Een gratis tool waarmee je ook updates kunt inplannen, is buffer.com. Ook buffer heeft een fijne app. Maar anders dan Later.com richt Buffer zich op het inplannen van updates van al je social media kanalen. De kracht van Buffer voor kanalen als Twitter en Facebook is dat je daar wél alles kunt klaarzetten en automatisch laten plaatsen.
Voor zover ik kan zien kan Buffer wat Later kan, alleen is Later puur gemaakt voor Instagram.
Buffer is een prachtige gratis tool zolang je 1 account per platform hebt. En de analytics tool is alleen beschikbaar in de betaalde versie.
Zoek de beste Instagram hashtags
Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van Instagram succes. Hier vind je een goed artikel over de vraag wat voor hashtags het beste zijn en waar je op moet letten.
Maar de volgende vraag is natuurlijk: hoe vind je die relevante hashtags? Gelukkig is daar een app voor. Meerdere zelfs! Probeer maar eens:
- websta.me (zie boven)
- hashtagify.me. Helaas kost de dienst geld, al is er een 10-daagse gratis demo.
- de smartphone app tagsforlikes levert lijsten met hashtags die je zo kunt kopieren naar je update. De app is wel oud, dus in hoeverre hij klopt is de vraag.
- Veel van de tools elders in dit artikel bieden een hasthag-research mogelijkheid. Bijv. Iconosquare.
Maar dan de volgende vraag: heb je een tool nodig om goede Instagram hashtags te vinden? Antwoord: niet echt.
De beste manier om goede hashtags te vinden is toch nog altijd de Instagram app zelf. Vul een logisch woord in en bekijk de lijst met populaire hashtags die verschijnt. Bijvoorbeeld voor het thema ‘vakantie’.
Klik vervolgens op een van de populaire Instagram-updates onder die hashtag:
En kijk welke hashtags die Instagrammer heeft gebruikt.
Zo bouw je een logisch lijstje van hashtags op.
Zet ze in het notitieblok van je telefoon en voila – volgende keer hoe je alleen maar copy-paste te doen om ze bij je update te plakken.
Het vinden en gebruiken van goede hashtags is, kortom, toch wat meer werk. Het kan zijn dat duurdere tools dat werk voor je kunnen verrichten. Maar de meeste tools kunnen niet wat jij wel kan: goed nadenken over wat jouw doelgroep zoekt en snel schakelen als je ziet wat anderen doen.
Ontvolgen van je (niet-) Instagramvolgers: justunfollow.com
Update 2017 Helaas! Deze tool is opgegaan in crowdfire. En met crowdfire kun je niet meer ontvolgen. Wel helpt deze app je aan suggestie voor te delen content. Door middel van een bot krijg je reminders. Ik zie het nut nog niet helemaal.
Wie ervaring heeft met het managen van (persoonlijke) accounts op Twitter en Facebook, heeft misschien al eerder de behoefte gevoeld om de account een beetje ‘op te schonen’. Ik doe dat af en toe met mijn Twitter account. Gewoon eens kijken wie mij niet terug volgen, wie niet actief is. Het is natuurlijk onzin, want wat maakt het uit, hoeveel mensen je volgt? Maar ach. Het ruimt op. En dat voelt wel lekker. Als is het maar voor je ego (je kunt je niet onttrekken aan het gevoel dat het positiever is dat je minder mensen volgt dan jou volgen. Ook al weet je dat het onzin is).
Voor Instagram heb ik justunfollow.com geprobeerd.
Best leuk. Al houd ik zelf niet bij wie mij ‘ontvolgt’. Eerst niet omdat ik daar zenuwachtig van werd en tegenwoordig niet omdat het me niet echt kan schelen. Volgen staat vrij en ontvolgen ook! Maar het zou handig kunnen zijn om spammers bij te houden met zo’n ‘blacklist’. En te zien wie jou niet terugvolgen (in mijn geval: bijna iedereen die ik volg).
Let op: justunfollow.com gaat pas vanaf het moment dat je ingelogd bent en de app toegang hebt gegeven tot je account, bijhouden wie je nieuwe volgers zijn en wie je ontvolgt. Dus daar gaat even wat tijd over heen.
Tip 2: Je mag van Instagram maar een maximaal aantal mensen ontvolgen per uur (als ik zo snel even een schatting moet maken, ligt dat aantal bij 40 ongeveer.
Instagram leuker, effectiever en slimmer maken met Iconosquare
Iconosquare is dé tool voor Instagram pro’s. Het simpelste abonnement kost 81 dollar per jaar. Valt mee, als je echt serieus aan de slag wilt gaan. Vergeleken bij veel andere tools is Iconosquare het omvangrijkst. Met een goede combinatie van je eigen analytics, research mogelijkheden (denk: hashtags zoeken) en
Er zitten handige features bij. Zo houdt Iconosquare automatisch voor je bij op welke comments je nog niet gereageerd hebt. Ik heb er zelf niet echt veel *kuch* *hint* >> @eljakdaae << maar ik kan me voorstellen dat dit echt handig is als je WEL heel veel comments krijgt.
Niet dat Instagrammers met veel comments nou bekend staan om hun hoge antwoord-ratio…maar dat wil niet zeggen dat jij daar niet de positieve uitzondering op kunt zijn. En als je een bedrijf vertegenwoordigt, is dat natuurlijk geen ‘willen’ maar ‘moeten’!
Een leuke, zij het ietwat spammerige applicaties, is ‘de snapshot‘. Ik heb er even een voor je gemaakt. Voila: de ‘statigram’.
Tenslotte, het is misschien leuk om naar de ‘contests’ tab te gaan. Daar vind je de huidige prijsvragen (de leukste foto van een kopje koffie van Nespresso wint een Nespresso-apparaat, de mooiste foto van de val van De Muur wint een trip naar Berlijn, etc. etc.). Ook handig om je als bedrijf te laten inspireren en eens te kijken hoe vaak de hashtags etc. nou gebruikt worden. En wie er wint!
Insta-archive: de instagram tool om al je Instagramfoto’s op te slaan
Is het handig om al je Instagramfoto’s te bewaren? Ja, natuurlijk is dat handig. Het zijn kleine kunstwerkjes. Kleine herinnerinkjes. Dus zonde om ze niet te bewaren.
Op je telefoon kun je de optie om ze te bewaren in je foto-album natuurlijk inschakelen. Altijd handig. Maar je kunt ze ook af en toe gewoon downloaden als zipfile. Met instaport.me/export kun je zelfs kiezen welke foto’s je download. Nog makkelijker! Alleen de laatste tien bijvoorbeeld, of alleen de foto’s uit een bepaalde periode.
Dat is helemaal handig voor bloggers. Want dan kun je ze op je computer zetten en gebruiken als afbeeldingen bij je blog posts. Hop!
Onmisbare Instagram tool: Canva voor afbeeldingen
Ik kreeg ooit een mailtje van iemand van Canva. Of ik deze tool niet miste in deze lijst (dit artikel heb ik al heel lang geschreven)? Eerlijk gezegd was ik een beetje beledigd. Maar inmiddels is het twee maanden later een paar jaar later en weet ik: hij had gelijk. Canva is een supermakkelijke tool voor iedereen die afbeeldingen wil maken voor Instagram met tekst er in. Quotes, en zo. Ik gebruik Canva iedere dag. In combinatie met dropbox, waar ik screenshots en andere foto’s bewaar die ik vervolgens weer verwerk in Canva. Voor mijn blog, met dit soort afbeeldingen:
En voor Instagram. Bijvoorbeeld voor het maken van mooi omslagfoto’s voor mijn uitgelichte Instagram stories (meer over het maken van Instagram stories vind je hier).
Als je je altijd al afvroeg hoe mensen dat nou deden op Instagram (of op Facebook, of op hun blog), van die mooie afbeeldingen met quotes er in, dan wordt dat mysterie bij deze ontrafeld.
Als je naar Canva gaat, kies je voor ‘Instagram’ om een hele scala aan kant-en-klare Instagram templates te laten verschijnen. Kies er eentje en pas hem aan zoals je wilt. Wijzig de kleuren, de fonts, de tekst of upload je eigen foto om in het template te gebruiken. Alles is mogelijk. Download je kunst werk en upload het naar Instagram en klaar ben je.
Canva is belachelijk simpel. En belachelijk goedkoop. Je kunt het gratis gebruiken, zelfs. Ik heb een betaalde versie, want daarmee kan ik mijn logo en mijn huisstijlkleuren opslaan, templates maken en opslaan en heel veel gratis afbeeldingen, templates, icoontjes en foto’s gebruiken. Heel blij mee. Hier beschrijf ik uitgebreider hoe Canva werkt.
Nu weet jij ook weer hoe iedereen aan die gelikt uitziende Instagram quotes komt!
Meer lezen over Instagram?
Hier vind je andere artikelen op dit blog over Instagram:
- Alles over IGTV
- Alles over het maken van Instagram stories
- Ideeen voor Instagram stories
- Instagram voor beginners en gevorderden, over de basics
- Locatietags gebruiken op Instagram, mijn favoriete Instagram feature waar ik zelfs een boek over schreef
- Volg een workshop Instagram
- Workshop Instagram Stories voor bedrijven volgen
- Fotojournalistiek: mijn favoriete fotografen op Instagram
- Vierkante video’s maken voor Facebook en Instagram
- Ideeën voor Instagram
- Instagram voor evenementen en vakbeurzen
Of gebruik de zoekfunctie bovenaan deze pagina voor recente updates!
Aanvullingen en verbeteringen?
Heb je andere ervaringen met de tools hierboven? Of heb je een veel betere tool voor professionele Instagramgebruikers? Geef het door via de comments. Je krijgt er niet alleen mijn eeuwige dankbaarheid maar ook een mooie link naar je Instagramprofiel voor terug!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
robert zegt
ik ben zelf niet zo van de statistieken, maar iconosquare heeft inderdaad een aantal handige opties; ook qua zoekfuncties en nieuwe (ont)volgers, dus daar heb je niet echt een ander tooltje voor nodig.
in het algemeen zou ik voorzichtig zijn met het inloggen bij allerlei derde partijen met je instagram-account. vaak blijkt dat social media accounts (ook snapchat, twitter, enzovoort) juist gehackt worden via de wat minder goed beschermde data bij aanbieders van dit soort tooltjes.
Elja Daae zegt
Goed punt! Ik heb zelf toevallig na het schrijven van dit bericht bijna alles weer ontkoppeld qua toegang tot mijn Instagram account 😉 Je kunt het altijd opnieuw doen, als je het nodig hebt!
Ik mis heel erg de twitterlijsten. Iconosquare heeft wel lijsten maar alleen als view voor recente foto’s en niet als deelbare URL. Tenzij jij een dergelijke tool kent Robert?
robert zegt
iconosquare biedt inderdaad de mogelijkheid voor het maken van groepen, waarvan je dan – meen ik – de laatste 200 foto’s kan bekijken. vergelijkbare, deelbare opties ken ik niet; ook nooit naar gezocht, eerlijk gezegd. ik beperk het aantal accounts dat ik volg bewust tot ongeveer 200, zodat het overzichtelijk blijft. ook zonder lijsten/groepen.
Elja Daae zegt
Ik zou zo graag lijsten willen kunnen maken en delen. Zodat ik zelf ook makkelijk accounts kan terugvinden en dat ik ook lijsten kan delen met anderen. Nou ja. Het komt vast wel, ooit…