Online trainingen maken is niet makkelijk. Als je een kijker/lezer/learner echt wil betrekken, moet je van goede huize komen. Als je niet bereid bent om echt kennis te delen, wordt het lastig. Sinds ik me bezig houd met online trainingen heb ik dan ook een nogal kritische houding ontwikkeld richting content die wel online is, maar niet echt gericht op de ander.
Wat maakt een online training goed?
Ik volgde de afgelopen jaren een heleboel online trainingen (nog even los van de 100+ webinars die ik zelf organiseerde). De vragen die ik mezelf stel bij online trainingen zijn dingen als:
- Is de user interface makkelijk te begrijpen? Begrijp ik wat ik moet doen en hoe ik moet navigeren?
- Houdt de inhoud mijn aandacht vast?
- Leer ik echt iets nieuws?
Bij de MOOC ‘Learning how to learn’ was het antwoord op al die vragen bijvoorbeeld ‘ja’. Maar soms vallen de antwoorden tegen. Gedeeltelijk omdat iedere ‘learner’ andere behoeftes heeft, zowel qua kennis als qua leervoorkeuren. Sommige mensen zijn heel visueel, anderen juist niet…dat is de uitdaging van de online trainer. En gedeeltelijk omdat gewoonweg niet voldaan wordt aan bovenstaande punten.
Online leren met Facebook
Ik ontdekte gisteren de online trainingssite van Facebook, Blueprint (ha. wel goede naam), gemaakt met het Exceed LMS (LMS = learning management software, zeg maar een soort van WordPress maar dan voor trainingscontent). Het is een gratis e-learning site waar je van alles kunt leren over Facebook en Instagram.
Alle online trainingen bestaan uit korte onderdelen van een paar minuten. Sommige bestaan uit tekst, sommige uit video’s en sommige uit powerpoint-achtige presentaties waar je doorheen klikt.
Het is een mix van hele waardevolle en vrij inhoudsloze content. Ik zag bijvoorbeeld een interessante screencast over zoeken in Facebook live-uitzendingen (kan hem niet linken hier helaas), uit de cursus voor journalisten. Maar ook een vaag, onduidelijke les over de ‘marquee’ campagnes in Instagram.
Het vage zat er in dat ik er niet uit kon opmaken wat het was en waarom het anders was dan andere advertenties. De echte uitleg ontbrak. De training bleef aan de oppervlakte, meer als een verkoopfolder dan vanuit echte kennisoverdracht. Het kan zijn dat de werkelijke doelgroep (reclamebureaus?) precies zou weten wat ze moest weten, na het volgen. Maar ik betwijfel het een beetje.
Stockphoto’s en slideshows zijn niet genoeg
Veel van de Facebook trainingsmodules die ik bekeek bestonden uit slides (net als in powerpoint) met stockphoto’s en vage suggesties, in plaats concrete voorbeelden van campagnes met duidelijke toepassingen.
Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ‘online trainingen’ die uit slideshows bestaan. Argghhhh. Platte content zonder waarde waar je doorheen klikt zodat het systeem kan registreren dat je de inhoud gezien hebt.
Het is de manier waarop heel veel online trainingen worden gemaakt, helaas. Vooral trainingen waarbij het doel is te kunnen bewijzen dat deelnemers bepaalde content onder ogen hebben gekregen, zoals compliance trainingen.
Goede trainingen maken expliciet wat verder impliciet blijft
Voorbeeld van een goede training: de prachtige online training Films maken van Xanthe Berkeley die ik sinds gisteren volg. Door middel van video’s, tekst en screencasts legt ze precies uit wat er komt kijken bij films maken.
Dat is in mijn ervaring typisch voor goede trainingen: ze maken expliciet wat in het dagelijks leven verder impliciet blijft. De kennis die vakgenoten hebben en waarvan je collega’s soms niet eens weten dat jij die kennis mist. Dat die expliciet gemaakt moet worden.
Al die dingen die je je afvroeg, maar die zelfs op het wijdverbreide internet impliciet blijven. Zoals de vraag welke camera’s, accessoires en editing software je nu nodig hebt voor het maken van films.
Online trainingen maken is niet makkelijk
Het is niet moeilijk om een online training in elkaar te zetten, technisch gezien. Het gaat meer om de moeite nemen dan om de technische uitdaging. Met een camera en een WordPress site kom je een heel eind.
Maar de grote uitdaging is de inhoud. De inhoud, dat is wat online trainingen maken juist heel moeilijk maakt.
Ben je bereid je echt te verplaatsen in je doelgroep? Ben je echt bereid om diepgaande kennis prijs te geven? Ben je bereid om na te denken over de volgorde en alles tot in detail uit te werken zodat je leerlingen of deelnemers in de juiste volgorde kennis kunnen vergaren?
Als je het niet echt meent, als je aan de oppervlakte wilt blijven omdat dat bij je bedrijfscultuur past of omdat je gewend bent dingen achter te houden, tsja. Dan wordt het moeilijk om het echt goed te doen.
Online trainingen draaien net als alle vormen van onderwijzen, kennis delen en presenteren simpelweg om de ander. En niet om jou. Als je dat beseft, is online trainingen maken niet zo moeilijk.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie