Bloggen. Het is al jaren mijn werk. Ik blog, ik blog over bloggen, ik spreek over bloggen, ik werkte jaren lang voor een blog, ik verkocht mijn producten via een blog. Ik bouwde bereik op via mijn blog. Ik schreef een boek over blogs dankzij mijn blog.
Dus iedere keer dat iemand zei dat bloggen dood was, steigerde ik.
En nog steeds geloof ik het: bloggen is niet dood.
Maar waar ik steeds minder in geloof, is je blog als enige content voor je social media kanalen.
Steeds meer vraag ik me af of het nog wel van deze tijd is om te verwachten dat mensen vanuit de platformen waar ze zich bevinden doorklikken naar buiten dat platform.
(OK, OK, ik vraag het me niet af: ik geloof er niet meer in. Punt. Het is een eindig verhaal.)
Tuurlijk kun je al die social media kanalen gebruiken om mensen te wijzen op je website of blog. Maar die kanalen vragen ook om specifieke content die pats bij dat kanaal. Content die los staat van je blogartikelen. Alleen dan kun je in de toekomst nog echt bereik opbouwen, engagement, vertrouwen.
Dus bloggers zouden er goed aan doen om hun talent voor content op andere platformen te gaan aanwenden.
Snapchat, bijvoorbeeld.
Snapchat is een tekens des tijd.
De online wereld verandert razendsnel, net als de manier waarop mensen omgaan met informatie en inhoud en de verwachtingen die ze hebben.
Mensen willen snackable content. Ze willen doorlopende content. Ze willen video en foto’s in plaats van tekst. Ze willen echt, rauw en NU (of vrijwel nu).
En ze verwachten dat de content die ze krijgen op het platform waar ze zich bevinden, geschikt is voor dat platform. Dus mooie foto’s op Instagram. Meme’s en zo op Facebook. Interessante links op Twitter. En korte, snelle, nu!-video’s op snapchat.
Wie bereik wil opbouwen online, moet zijn waar zijn of haar doelgroep is.
De doelgroep van veel bloggers zit op Google. En zat op Twitter. En toen op Facebook. En toen op Instagram.
En nu verhuist een groot deel van die doelgroep naar Snapchat. Of misschien vind je daar eigenlijk een compleet nieuwe doelgroep die je via andere kanalen nooit zou kunnen bereiken.
Dus daar moet je zijn, als je met je blog iets op wilt bouwen. Als bereik je boeit.
Helaas zijn bloggers geen natuurlijke snapchatters.
Dat komt: bloggers zijn langzame contentmakers.
Ze zijn gewend aan de luxe van nadenken, schrijven, editen, nadenken, publiceren. Ze kennen vaak een rustige cadans in hoe ze content creëren. Ze publiceren misschien wel iedere dag, of meerdere keren iedere dag, dat wel. Maar ze hebben de tijd om na te denken over hun teksten.
Zelfs vloggers, video-bloggers, zijn niet gewend om voor de vuist weg live te zien te zijn, live te creëren. Ze denken vaak goed na over wat ze gaan delen, op hun video. Tot en met scripts aan toe.
En dat was altijd prima. Via Google, YouTube en een slimme site, met goed gebruik van social media kanalen, kon je een flink bereik opbouwen.
Maar Snapchat is rauwer dan rauw en nu-er dan nu. Je moet er mee bezig zijn, reageren, updaten, delen wat je doet. Je hebt minder tijd om na te denken en voor te bereiden. Althans, het kan wel, maar het is minder leuk en dus minder succesvol.
Niet makkelijk, voor veel bloggers.
Maar wel een essentiele skill voor bloggers die de komende 5 jaar aan hun bereik willen blijven bouwen.
Dus GO. Downloaden die app. En aan de slag.
(hier vind je mijn snapchat tips voor beginners)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Zo simpel is dan geluk zegt
Ik weet nog dat mijn klasgenootjes mij snapchat uit gingen leggen midden in de klas en wij voor je het wist met ons telefoon voor ons neus en onze mond open in de klas zaten. De lerares kwam maar even checken wat we nu aan het doen waren, hihi. Ik heb dus wel een persoonlijke snapchat, maar niet voor mijn blog.
Elja Daae zegt
Volgens mij is het ook beter om het persoonlijk te houden. Hoewel zo’n naam die overal terugkomt ook handig is, he? Gewoon goed om die ervaring te hebben, als je contentmaker bent zoals jij. :))