Contentmarketing. Pfff. Modewoord.
Maar ik geef toe: ik ben gek op content. Content is creatief, informeren, amuseren, kennis delen, communiceren.
Content is leuk.
Ik ben er vrijwel iedere dag enthousiast mee bezig, met content.
Daarom: 10 dingen die ik geleerd heb over content.
1. Zonder content geen marketing
Wie bezig is met het op de kaart zetten van zijn of haar bedrijf, doet tegenwoordig al snel aan contentmarketing. Of je nou blogt of twittert of whitepapers publiceert. Content heb je nodig om je marketing in gang te zetten.
2. Iedereen heeft het
Content was er altijd al. Iedereen heeft het. De standaardemails die je aan klanten stuurt, je nieuwe menukaart met de uitleg van het ontstaan van je restaurant, de gratis recepten van de allerhande, het heeft allemaal met content te maken.
3. Content heeft een langer leven dan je denkt
Het is zonde om te denken dat wat je gemaakt hebt (of het nou een blogartikel is, een stuk tekst, een tweet of een video, een foto, etc.) maar 1 keer gebruikt kan worden. Je kunt content ALTIJD hergebruiken. Soms heb je wat creativiteit nodig. Soms moet je het anders presenteren, actualiseren of in een andere vorm gieten.
Maar soms kun je gewoon iets doen in de trant van #throwbackthursday of ‘best gelezen op mijn blog’. Ook prima.
4. Je kunt de levensduur van je content ook expres verlengen
Dat neemt niet weg dat sommige content zijn effectiviteit verliest, soms al heel snel. Hoe meer je inspeelt op actualiteit, hoe lastiger soms. Het is daarom slim om met een andere blik te kijken naar content en te zorgen voor dingen die je kunt hergebruiken. Zo levert je investering in tijd of geld meer op.
Je zou er zelfs op vooruit kunnen plannen…
(tipje van de sluier: ik doe dat, in mijn werk: ik zoek naar de stukjes content die ik kan gebruiken en kan blijven gebruiken)
5. Content hoeft niet van jezelf te zijn
Hoeveel dienstverleners had je vroeger niet die nieuwsbrieven maakten met overzichten van belangrijke ontwikkelingen? Er waren ook tientallen jaren geleden al bedrijven wiens business model bestond uit het verzamelen van relevante informatie om die vervolgens gestructureerd en via handige kanalen (tegen betaling) te verspreiden.
Je hoeft soms niet veel meer te doen dan andermans content te delen op het juiste moment met de juiste mensen, om waarde toe te voegen.
6. Iets doen met andermans content, is ook content
Je kunt content ranken en zo nieuwe content maken. Of andermans feitjes gebruiken voor je eigen content, met je eigen twist. Of een overzicht maken van andermans content. Of een foto bewerken en er andere context aan geven. De leukste tweets verzamelen, of de beste artikelen, of, of, of….
Je kunt zoveel doen met andermans content. Zonder afbreuk te doen aan die content of de rechten op die content te schenden, uiteraard, want dat is niet OK.
7. Iedereen is een (online) uitgever
Iedereen die aan marketing doet, is een uitgever van content geworden. En uitgevers moeten denken aan bepaalde dingen. De kwaliteit van hun content, welke content hun publiek leuk zal vinden, hoe ze informatie mooi presenteren, hoe ze wat ze uitgeven ook slim verspreiden.
Het doel van de oprichters van het blogplatform WordPress was niet voor niets to democratize publishing. Dat is hen en tumblr en pinterest en zo nog wat bedrijven toch aardig gelukt.
En het fijne is: door goed naar uitgevers en mediabedrijven van vroeger te kijken, kun je veel leren over content en wat je daar mee kunt als nieuwe uitgever zijnde.
Ik ben altijd geïntrigeerd door Disney, op dat vlak en hoe bij wijze van spreken iedere tekenfilmscene op honderd manieren kan worden ingezet op andere kanalen en op andere manieren en in andere vormen.
8. De kunst is de content te zien
Mensen vergeten wel eens dat de wereld om ze heen bestaat uit mogelijke (voor marketing inzetbare) content. Je moet het gewoon even zien. En je moet het gewoon even vangen en vastleggen.
Ze vergeten dat er overal onderwerpen zijn voor blogs. Onderwerpen voor foto’s. Dat overal leuke feitjes en quotes circuleren die je kunt gebruiken. Dat je van alles een screenshot kunt maken.
Dat je (andermans) tweets en instagramfoto’s kunt embedden. etc., etc., etc.
Het is gewoon een kwestie van beter uitkijken. Naar content.
9. De kunst is ook: contentcontext
Als je weet wat er bij je doelgroep leeft, kun je feitjes die voor een ander niets betekenen, context geven en in een groter verband zetten.
Je kunt informatie bij elkaar zetten, verzamelen, thematisch rangschikken. Je kunt dingen aan elkaar koppelen, verbanden leggen. Je kunt hetzelfde feit zo presenteren voor die doelgroep waar je dat voor een andere doelgroep anders zou doen.
Het is een kwestie van context.
10. Content is geweldig
Content is informatie, entertainment, kennis, genot, plezier. Content is verzameldrift, creativiteit, archiveren.
Vanaf dat ik een klein meisje ben, verzamel ik plaatjes en artikelen, knipsels en folders, recepten en menukaarten. Vroeger pakte ik ze in plakboeken. Op thema of op kleur of gewoon omdat ik er blij van werd of het er mooi uit zag bij elkaar.
Nog steeds ben ik de hele dag met content bezig, zij het strategischer en doelgerichter. Maar ik vind het nog steeds even leuk. Stukjes informatie destilleren uit andere informatie, context geven, netjes opmaken, in een andere vorm gieten.
Iedereen heeft content (marketing) voor handen
Het punt is, iedereen heeft het, content. Je moet het even gaan zien. En het even slim presenteren. En slim verspreiden.
Het helpt als je het ergens verzamelt en archiveert, zodat je het makkelijk terug kunt vinden en kunt hergebruiken.
Maar bovenal helpt het als je als een uitgever gaat kijken naar de wereld om je heen. Dan zie je overal content.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie