Hoe moet je je doelgroep bepalen? Het is geen makkelijke vraag. En we hebben er allemaal mee te maken, als we zakelijke belangen hebben. Of het nou gaat om marketing en verkoop, om bloggen, of om je social media strategie: begrijpen wie je doelgroep is is essentieel voor succes.
Helaas is er niet echt een pasklaar antwoord, anders dan een duur marketingbureau een onderzoek laten doen. Het blijft een kwestie van logisch denken en van heel veel onderzoek. En gelukkig kun je dat allebei zelf. Te beginnen met de belangrijkste vragen!
10 vragen om je te helpen je doelgroep te bepalen
Het bepalen van je doelgroep start met het stellen van simpele vragen. Schrijf voor jezelf de antwoorden op en bespreek ze met collega’s, kennissen en experts:
- Is jouw product of dienst geschikter voor zakelijke klanten, of voor consumenten?
- Richt je je op lokale klanten, regionale klanten, landelijke klanten, of internationale klanten?
- Is je product meer iets voor mannen of vrouwen?
- Leeftijd: welke leeftijdscategorie past bij jouw product? Tieners, dertigers, senioren, kleine kinderen (dus hun ouders)?
- Inkomen: past jouw product bij mensen met een laag, gemiddeld of hoog inkomen?
- Wat voor type mensen zijn het?
- Waar werken je potentiële klanten?
- Waar winkelen je potentiële klanten?
- Wat is hun opleidingsniveau?
- Wat is de gezinssamenstelling van je potentiële klanten?
Voor het bepalen van een zakelijke doelgroep
Als je je op bedrijven richt in plaats van op consumenten moet je jezelf een aantal andere vragen stellen:
- Voor welke industrieën of branches is jouw product vooral geschikt?
- Waar zitten je zakelijke klanten, geografisch gezien?
- Wat zijn hun belangrijkste of meest kritieke bedrijfsprocessen?
- Wat zijn de bedrijfsprocessen van je klanten waaraan jouw product of dienst bijdraagt?
- Wat voor grootte hebben jouw klanten (# werknemers, omzet, oppervlakte)?
- Wat is hun managementstructuur (eenmanszaken, familiebedrijven, top 100 bedrijven in Nederland, internationaal)?
- Op welke markt richten jouw klanten zich op hun beurt (consument, zakelijk, internationaal)?
- Wie doet de inkoop bij dit soort bedrijven, en hoe?
Toptip om je doelgroep te bepalen: zoek in Google
Er is een manier om snel een beeld te krijgen van je doelgroep, gratis en voor niets, met een slimme tool: Google. Hoe doe je dat? Hieronder een aanpak, met als voorbeeld de doelgroep voor ‘industriële boormachines’.
De reden dat Google hiervoor zo handig is, is dat de slimme databases en algoritmes van Google precies weten wat voor termen mensen zoeken en welke termen geassocieerd worden met elkaar. Zie het voorbeeld hieronder.
- Maak een lijst van de woorden die te maken hebben met jouw product of dienst.Denk niet alleen aan de letterlijke productnaam, maar ook aan de combinatie met bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden. Dus niet alleen ‘industriële boormachines’ maar ook ‘industriële boormachines gebruiken’, ‘industriële boormachines kopen’, en ‘nieuwe industriële boormachines’.
- Zet je termen in een Excel spreadsheet of een Word document, zodat je aantekeningen kunt maken van wat je opvalt.
- Voer de lijst met termen een voor een in Google.Noteer voor iedere term:
- Welke bedrijven naar voren komen in de eerste 10 resultaten
- Welke andere termen voorkomen in de omschrijvingen van die zoekresultaten. Toen ik deze term intypte kreeg ik dit:
Je ziet dat kennelijk ‘industriële boormachines voor metaal’ een belangrijk term is. Dat betekent dat jij je doelgroep al een beetje kunt gaan verfijnen: kennelijk zijn er veel bedrijven die juist door staal willen kunnen boren. Wanneer doen bedrijven dat, bij wat voor soort werkzaamheden? Kun je daar een categorie aanhangen? - Bekijk de websites van de mensen die hoog scoren in Google De kunst is nu om uit de website van concurrenten te achterhalen wie hun doelgroep is. Dat is makkelijker dan je denkt. Zo kun je eens kijken:- of ze ergens referenties van klanten publiceren en wie dat dan zijn
– wat ze zeggen op hun ‘over ons’, over service, over tarieven en bij ‘veelgestelde vragen’
– of ze social media accounts hebben en zo ja, wie hen daar volgt
– hoe vaak ze op social media worden genoemd en door wat voor soort bedrijven;
– wat voor toon ze aanslaan richting hun klanten en wat dat zegt over hun doelgroep.
Deze manier van onderzoek doen naar je doelgroep is tijdrovend. Maar het levert je wel heel veel waardevolle informatie op. Niet alleen over je doelgroep, maar ook over wat je moet doen om goed online vindbaar te zijn, waar je website aan moet voldoen en welke andere aspecten kennelijk belangrijk zijn voor je doelgroep.
De belangrijkste vraag nadat je je doelgroep bepaald hebt
Het proces van vragen stellen stopt niet nadat je een goed beeld van je doelgroep hebt. Nu komt de hamvraag: waar heeft deze specifieke doelgroep behoefte aan?Welke wakkerligpunt los jij op voor je doelgroep? En hoe komt jouw product/dienst hieraan tegemoet?
Hoe beantwoord jij die hamvraag, waar heeft je doelgroep behoefte aan?
Door achter al je antwoorden ‘DUS’ te zetten.
Ouderen, DUS goede toegankelijkheid voor minder validen bieden. Jongeren, DUS trendy kleuren. Ondernemers, DUS prijsbewust. Middelgrote bedrijven met veel consumenten als klant, dus geschillenpraktijk onder aandacht brengen. Vrouwen van 40+, DUS een ‘smaakvolle’ aankleding van de winkel. Jonge ouders, DUS verschoonfaciliteiten op het toilet. Te klein voor inkoopafdelingen, DUS moet me richten op de eigenaar.
Weet ik veel – ik roep maar wat. Jij kent je klant, dus jij weet wat er achter de ‘DUS’ zou moeten staan.
Je bestaande klantenbase als voorbeeld van een doelgroep
Als je al een bestaande klantendatabase hebt, heb je al wat data om je op te baseren. Het loont dan om zowel te kijken naar je ideale en hypotetische doelgroep (voor nieuwe ideeën!) maar ook naar je bestaande klanten. Bovenstaande vragen kun je ook beantwoorden aan de hand van je bestaande klantenlijst. Een stap verder nog zou zijn om je bestaande klantenlijst eerst te sorteren op winstgevendheid, omzet of aantal transacties zodat je ziet wie nu eigenlijk wanneer en hoe het meeste bij je koopt.
Als je actief bent op social media of een blog hebt, wordt het beantwoorden van de vraag wat je doelgroep interessant vindt al wat makkelijker. Sites als Facebook en Twitter geven je data over de informatie die mensen het interessants vinden, over je huidige bestand aan volgers. Allemaal informatie die je kan helpen om je doelgroep verder te bepalen en te finetune.
En met Google Analytics kun je heel goed zien welke onderdelen van je site of blog het populairst zijn, waar mensen het langst blijven hangen (’time on page’) en welke zoektermen ze in de interne zoekmachine op je site invullen. Daarmee krijg je een indicatie van hun interesse.
Je hoeft niet 1 doelgroep te hebben
Je hoeft niet 1 doelgroep te hebben – de meeste bedrijven hebben een algemene doelgroep, die ze uitsplitsen in subgroepen op basis van allerlei kenmerken (segmentering). Want hoe specifieker, hoe makkelijker te vinden, te benaderen, en hoe makkelijker je propositie er op af te stemmen is.
Je doelgroep bepalen: next steps
Het bepalen van je doelgroep is de eerste stap. Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter het is. Want alleen dan weet je met welke informatie en op welke plek je je doelgroep kunt bereiken.
Succes!
(PS meer lezen over het bepalen van je doelgroep? Hier vind je nog meer artikelen over het onderwerp doelgroep)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Francis zegt
Je hebt dus drie doelgroepen, en dat kan. Je kunt ze nu alle drie specificeren en uitwerken. Of je nice kleiner maken…Denk er maar eens aan wat beter is, vissen in een vijver van 100 visjes en er 10 vangen, of vissen in een vijver met 10000 visjes en er 10 vangen…..
Succes ermee!
henknyenrode zegt
ja
Whitehousedcrts zegt
Ik vind het bepalen van mijn doelgroep nog verwarrend. Ik realiseer interieur makeovers voor Horeca, mkb kantoren en particulieren ( vr tussen 40-60, modaal en hoog ink). Is dit te breed?