NB LINKEDIN STORIES BESTAAN NIET MEER 🙂 Deze pagina is dus niet meer relevant. Sorry! Meer andere LinkedIn tips vind je HIER.
Wil je aan de slag met LinkedIn stories maar heb je geen idee wat je er mee kunt doen? Ik geef je 3 ideeën voor je LinkedIn stories waar je geen speciale skills of tools voor nodig hebt. Direct toepasbaar. Alsjeblieft! 🙂
LinkedIn stories zijn nieuw. Niet alleen in Nederland, maar in de wereld – Nederland is een van de eerste landen waar ze beschikbaar zijn (en het eerste land in Europa). Logisch dat het even wennen is.
Altijd wanneer een social media app zo’n nieuwe feature lanceert, is er veel aandacht voor. Vaak krijgen de mensen die zo’n nieuwe mogelijkheid gebruiken ook meteen een boost in hun bereik. Maar überhaupt val je natuurlijk op als je direct laat zien dat je zoiets onder de knie hebt.
Het belangrijkste om te weten over LinkedIn stories dat het een extra en vooral ook informele manier is om onder de aandacht te komen en te blijven bij je netwerk.
Wat zijn LinkedIn Stories?
Stories zijn een nieuwe manier om te delen wat je bezig houdt. Een story is een verticale foto of video met eventueel ook tekst en stickers (plaatjes die je over je foto of video heen plakt). Ze zijn ephemeral, dat wil zeggen dat ze weer verdwijnen na 24 uur.
Stories zijn ooit begonnen op Snapchat, maar zijn echt bekend geworden door Instagram. De introductie van dit type content gaf het platform een enorme boost, zowel in gebruik als in nieuwe gebruikers.
De uitdaging die bedrijven ervaren met stories is dat er moeite gaat zitten in de productie, terwijl ze na 24 uur verdwenen zijn. Anderzijds is het gewoon iets waarmee je de aandacht van je netwerk kunt trekken … dus waarom niet?
Een groot verschil tussen LinkedIn stories en Instagram stories is natuurlijk de context: op LinkedIn verwachten mensen iets anders dan op Instagram. Denk dus goed aan die zakelijke insteek en plaats vooral niet klakkeloos je Instagram stories door naar LinkedIn.
Waarom moeten er op LinkedIn ook stories?!
LinkedIn is altijd een vrij serieuze app gebleven waar mensen vaak een drempel ervaren om iets te plaatsen. LinkedInberichten zijn vaak goed doordacht, maar dat maakt het ook lastig om er iets te plaatsen. Stories daarentegen zijn spontaner. Je netwerk verwacht geen formele verhalen, maar meer spontane en minder opgepoetste content. De drempel om van je te laten horen op LinkedIn wordt daarmee hopelijk wat lager.
Ik geef toe dat ik het ooit een belachelijk idee vond, stories op LinkedIn. Maar als je net als ik veel plezier hebt en ook zakelijke voordeel van LinkedIn, en je hoort vaak mensen klagen dat LinkedIn niet leuk is, zie je meteen waarom stories van toegevoegde waarde zijn. Een tweede, spontanere, informelere laag in de communicatie met je netwerk kan er voor zorgen dat LinkedIn iets losser en toegankelijker wordt. En daar hebben we allemaal iets aan: of je nou een baan zoekt, vakgenoten zoekt of iets te verkopen hebt aan professionals.
LinkedIn stories: basistips
Als je ervaring hebt met het maken van Instagram stories, ken je de basistips vast al. Ik noem er een paar:
- Wissel afbeeldingen en video af om de aandacht van de kijker vast te houden;
- Bouw je story slim op met een introductie van het onderwerp, een middenstuk en een afsluiting;
- Leuk je story op met stickers (of andere dingen als gifs en hashtags of locatiestickers, als die beschikbaar komen)
- Gebruik je video? Voeg dan ALTIJD een korte tekst toe. De meeste mensen hebben hun geluid uit staan als ze stories kijken dus zonder tekst krijgen ze niet mee wat je zegt.
En tenslotte, wil je meer? Andere fonts, andere opmaak, leukere video’s? Gebruik dan apps als Canva (voor afbeeldingen) of Mojo (voor leuke videoeffecten) en experimenteer met nieuwe soorten stories.
Idee 1: bespreek een boek
Als er een onderwerp is dat goed past bij de zakelijke context van LinkedIn, dan is het wel vakliteratuur. Iedereen heeft wel een boek of tijdschrift liggen dat te maken heeft met werk. En een korte LinkedIn story om die te bespreken heb je zo gemaakt. Ik geef je een voorbeeld scriptje:
- Introduceer je onderwerp
Plaats een foto van het boek en leg (in tekst) uit wat je gaat doen. - Vertel kort wat je er van vond
Vertel tegen de camera (video dus) heel kort wat je van het boek vond of waarom het je inspireerde. Vergeet niet een hele korte tekst toe te voegen voor de mensen die het geluid uit hebben staan. - Licht iets uit
Vertel iets dat je bij is gebleven of maak een foto en zet er in tekst een quote of tip uit het boek bij - Sluit af
Maak een hele korte video waarbij je door het boek bladert of nogmaals de kaft en de omslag laat zien. Zet er in tekst nog de titel en auteur bij.
Natuurlijk kun je het iets langer maken, door na het derde punt nog een voorbeeld te geven of een toelichting. Je kunt ook vertellen waarom je het boek las. Je kunt ook afsluiten door het boek een eindcijfer te geven. Of door met een andere app (zoals de Boomerang app) een gifje te maken van jezelf met het boek en dat toe te voegen met een tekst die toelicht wat je er van vond.
LinkedIn stories maken is makkelijker dan je denkt. Maar dat wil niet zeggen dat je zo maar iets moet doen. Vraag je altijd af: wat heeft mijn netwerk hier aan? Hoe maak ik het voor hen interessant? Hoe zorg ik dat zelfs de grootste story-hater ziet dat dit waarde toevoegt? 😀
Idee 2: speel in op vaknieuws en actualiteit
Er zijn een paar onderwerpen waarmee je op LinkedIn makkelijk succes behaalt: innovatie, vaknieuws & actualiteit en carriére. Het is wat mensen er verwachten, maar het is ook waar het hele LinkedInplatform omheen gebouwd is, inclusief het algoritme. Dat probeert te begrijpen welke zakelijke interesses mensen hebben en hen daar vervolgens meer van te geven.
Ik weet niet hoe het Stories algoritme in elkaar zit – ik vermoed dat het nog vrij simpel werkt en nog niet algoritmisch gesorteerd is. Maar het zal vast een positief effect hebben als mensen je stories afkijken en er op reageren. Dus inspelen op de onderwerpen die leven op LinkedIn is nooit een slecht idee.
Zo zou een LinkedIn story over een ontwikkeling in je vakgebied er uit kunnen zien:
- Introduceer het nieuwsitem
Eerlijk gezegd zou ik gewoon een screenshot maken van het nieuwsitem op mijn telefoon en dat plaatsen. Maar of dat juridisch steekhoudend is durf ik niet te zeggen (waarschijnlijk niet). Een andere manier om het aan te kondigen is door een foto te maken van een gerelateerd onderwerp, of van je computer, of je uitzicht en daar met tekst het nieuwsbericht overheen te zetten zodat mensen weten waar het over gaat. Zet bijvoorbeeld de titel van het bericht dat je las tussen aanhalingstekens.
TIP Een makkelijke manier om tekst te gebruiken is een zwarte ondergrond. Die maak je door je telefoon plat neer te leggen op tafel en een foto te maken. In gratis apps als Canva maak je makkelijk een effen afbeelding in iedere kleur die je wilt (gebruik het ‘Story’ format voor de juiste afmetingen). Download naar je telefoon en gebruik hem telkens opnieuw.
- Vertel wat je er van vindt
Gebruik een korte video (of meerdere) om te vertellen wat je er van vindt. Klopt het? Klopt het niet? Vergeet niet om iedere korte video te voorzien van een hele korte tekst, voor de mensen die het geluid uit hebben staan. - Vermeld de bron of waar meer info staat
Waar heb je het nieuwsitem gevonden? Waar kunnen mensen meer informatie vinden? Is er iemand op LinkedIn die er een goed bericht over heeft geplaatst en die je kunt taggen? [je kunt in LinkedIn stories de naam van je contacten toevoegen via de stickers] - Sluit met een vraag
Natuurlijk ben je benieuwd wat andere mensen hier van vinden. Sluit dus af met de vraag wat anderen vinden. Of vraag of ze tips hebben om om te gaan met de nieuwe situatie. Of wie ze aanbevelen als informatiebron. - Deel de antwoorden
Krijg je veel reacties en tips? Deel die dan in je LinkedIn stories, met een video of met tekst. Natuurlijk doe je dat anoniem, behalve als iemand expliciet verwijst naar zijn of haar openbare bericht of blog oid of als je weet dat ze graag genoemd willen worden.
Je zou zelfs mensen uit je netwerk kunnen vragen om een ultrakorte video op te nemen om te reageren en die aan je te sturen (en ze te taggen / mention te geven in de video). Doe je zoiets, kondig dan eerst in je stories aan wat mensen te zien krijgen.
3 Doe iets met LinkedIn story stickers
Het leuke aan LinkedIn stories is dat LinkedIn je een heleboel ideeen geeft voor de onderwerpen die goed zouden kunnen werken: via de stories stickers.
Om te zien wat ik bedoel, moet je eigelijk even een story aanmaken zonder hem te plaatsen:
- Ga in de mobiele LinkedIn app naar je eigen foto
- Onder je eigen profielfoto zie je ‘Uw verhaal’ en een plusje. Klik daarop
- Kies voor ‘Nieuw artikel’ en maak een foto
- Klik bovenin rechts op het icoontje met het omgeslagen hoekje
- Je bent nu in het ‘sticker’ scherm. Scroll door de optie om de mogelijkheden te zien en inspiratie op te doen.
Je vindt enorm veel leuke stickers die je direct een idee geven. Wat te denken van:
- Tip van de dag: spreekt voor zich 🙂
- Beste collega ooit: zet iemand in het zonnetje
- Koffietijd: deel je favoriete koffiepauzemoment
- Asking for help: voor het stellen van een hulpvraag
- Productivity hack: deel een slimme tip waar mensen iets aan hebben
- Work goal: vertel waar je naar toe werkt in je project
- We are hiring: deel een vacature
- Lunch break: laat zien waar je die dag luncht of vraag om leuke tips
- Breaking news: deel een belangrijk nieuwtje van je organisatie of uit het nieuws
Ja, sommige van deze onderwerpen zijn heel informeel. Maar dat is het idee van stories: je probeert je netwerk meer te laten zien van wat je doet.
Een Story als deze kan bestaan uit 1 foto of video, maar ook uit een paar onderdelen. Je kunt eigenlijk alle kanten op.
TIP Ik vermoed dat te lange stories echter niet zo handig zijn. Gewoon maar een beetje in de rondte kletsen, zoals op Instagram stories gebruikelijk is, lijkt me minder handig. Mijn tip: houd het kort en duidelijk en maak er een afgerond verhaal van.
LinkedIn stories don’ts
Als er do’s zijn, zijn er ook don’ts. Ik heb en een paar voor je, met het risico dat ik te veel op de preekstoel zit maar het zij zo.
Ondoordachte dingen
Hoewel LinkedIn stories spontaan en informeel zijn, publiceer je ze wel in je zakelijke netwerk. Zo maar iets doen is dus niet handig. Vraag je af of het iets is waarvan je het niet erg vindt dat je klanten of je management het ziet.
Vierkante en horizontale foto’s en video’s
Het is niet heel, heel erg, maar vierkante en horizontale video’s staan niet zo mooi in het vertikale scherm van LinkedIn stories. De gebruikservaring wordt er gewoon minder door. En iedereen begrijpt dat je die foto of video niet speciaal voor je LinkedIn story hebt gemaakt – het staat een beetje makkelijk. Ik merk bovendien dat het toevoegen van tekst en stickers lastig is als de afbeelding te klein is.
Doorplaatsen van Instagram stories
Heel veel mensen herkennen direct dat je een Instagram story doorplaatst. De stijl, de lettertypes, de stickers: ze zijn heel herkenbaar. Het is dus meteen duidelijk dat je niet de moeite hebt genomen om iets te maken voor je LinkedInnetwerk.
Daar komt bij dat de onderwerpen die op Instagram prima passen, op LinkedIn vaak minder goed vallen of misschien een andere insteek nodig hebben. Goed over nadenken dus.
LinkedIn stories zijn het experimenteren waard
Ik merk nu al dat het plaatsen van stories heel veel interactie oplevert. Heel veel mensen reageren op je story met een bericht (dat komt dan in je LinkedIn inbox, net als andere privéberichten). En dat is natuurlijk ook precies wat je wilt: conversatie. In gesprek komen. Zichtbaar worden.
Met de tips hierboven kom je beslagen ten ijs. En verder is het vooral een kwestie van proberen.
Succes!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie