Personal branding is hot, ontdekte ik. Dat kwam omdat ik me voor een opdrachtgever aan het verdiepen was in Pinterest. Volgens een artikel dat ik tegenkwam, zal ‘personal branding’ een van de hot topics zijn op Pinterest. Als je het intypt, krijg je inderdaad een enorme hoeveelheid infographics te zien. Maar al die infographics over personal branding zijn natuurlijk onzin.
Eerlijk gezegd is personal branding al jaren hot.
Toen ik net met Twitter begon was het al hot. En dat is toch al echt een tijdje geleden. Maar de mythes blijven gewoon in stand, zag ik.
Kijk: ik geloof in personal branding. Ik heb (ben?) een sterk personal brand. Dat is maar goed ook, want daar moet ik van leven. Als mensen me niet online konden vinden, me niet aanbevolen aan anderen en niet overtuigd raakten door wat ze online van me kunnen vinden, kwam er geen brood op de blank.
Maar dat wil niet zeggen dat ik geloof in al die artikelen en mooie Pinterest infographics.
Afbeelding na afbeelding, artikel na artikel krijg je een verkeerd idee van personal branding. Met mythes die jou niet gaan helpen bij het vinden van een nieuwe baan of nieuwe klanten.
Tijd om ze te ontkrachten.
Mythe 1: Personal branding is 1 ding
Als je zo’n infographic leest, lijkt het allemaal heel makkelijk. Een kwestie van focus. Een mooiere foto en een paar andere trucs en klaar ben je.
Onzin natuurlijk.
Een sterk personal brand is geen oppervlakkig iets. Het is geen sausje.
Een sterk personal brand is een combinatie van een heleboel dingen. Dat is goed nieuws, want er zijn dan ook een heleboel dingen die je kunt doen om je personal brand vorm te geven.
Maar wat het nooit is, is 1 ding. Het is niet alleen LinkedIn. Het is niet alleen Twitter. Het is niet alleen een goed CV of goede vindbaarheid op Google. Het is een totaalplaatje van alles wat mensen van je te zien krijgen. Je kunt dus nooit zeggen: bouw een personal brand door dit ene ding te doen of dit ene platform onder de knie te krijgen.
En niet om het een of het ander: voor sommige personal brands is Twitter onnodig. Voor sommige mensen is een ouderwets CV niet eens nodig. Maar heel veel andere dingen weer wél.
Als een ‘personal branding’ inforgraphic je vertelt dat het allemaal goed komt als 1 ding goed doet – een mooie profielfoto! een CV! een netwerk! – weet je al dat het niet klopt.
Mythe 2: Personal branding is een kwestie van acties xyz
Het past bij deze tijd om een artikel te schrijven waarin je mensen uitlegt welke stappen ze moeten nemen om iets te bereiken. Doe ik zelf ook.
Maar voor het neerzetten van een stevig personal brand is dat een beetje onzin. Want het opbouwen van een sterk merk heeft tijd nodig. Simpel. Dat geldt ook voor je personal brand. Voor het merk ik.
Toevallig kreeg ik vandaag twee telefoontjes van mogelijke opdrachtgevers (voor workshops). De ene had me gevonden via een bureau dat ze kende en waar ze me aan hadden geraden. En de andere kwam via een persoon die ik alleen ken via social media. Zij had mijn naam genoemd.
In beide gevallen waren de mensen die me belden natuurlijk gaan googlen en op mijn blog geland. En hadden besloten om eens te bellen.
Al die elementen, die een positief resultaat opleverden (het telefoontje), hebben tijd gekost:
- Een blog beginnen kost tijd
- Het kost ook veel tijd om veel te bloggen zodat er echt iets te vinden is op je blog
- Een positie opbouwen in Google kost tijd
- Het kost tijd om je website zo te maken dat je bezoekers daar kunnen vinden wat ze zoeken
- Het kost tijd om te weten wat je wil en wat je te bieden hebt
- Het kost tijd om beter te worden in het schrijven van teksten
- En het kost heel wat tijd om via een netwerk als Twitter positieve relaties op te bouwen met mensen zodat ze aan je denken als ze een vraag krijgen waar jij het antwoord op bent
Ik zeg niet dat het onbegonnen werk is! Maar als het je doel is om toekomstige werkgevers een positief beeld van jou te geven nog voordat je ze ontmoeten, is er veel werk te verzetten. En dat is niet een kwestie van 1 dag.
Alles kost tijd. Misschien moet je wel bepaalde ervaring opdoen en wil je eerst ergens stage lopen. Of een bepaalde cursus volgen. Of een blog neerzetten met een aantal goede artikelen. Of zorgen dat mensen die je naam in Google typen daar geen rare foto’s tegenkomen maar wel leuke links naar interessante webpagina’s.
Misschien moet je meer gaan delen op LinkedIn. Het kan zijn dat je je portfolio online moet zetten. Of dat je koffie moet gaan drinken met 10 mensen uit het vakgebied waar je in terecht wil komen.
Misschien is personal branding voor jou een combinatie van al die dingen (dat denk ik wel).
Maar wat je ook wilt bereiken en welke acties daarbij horen: er is geen kortere weg. Je moet het allemaal doen. Daarom kun je beter vandaag beginnen, dan morgen!
Mythe 3: Personal branding gaat over jou
Het grappige aan al die artikelen over en tips op het gebied van personal branding is dat ze je per definitie de verkeerde focus geven. Namelijk: jezelf.
Nieuwsflash: het gaat niet om jou. Zelfs niet als het om jou gaat. (snap je?)
Tuurlijk, je moet een net CV hebben over jezelf en een mooie foto van jezelf. Maar verder gaat personal branding over twee dingen die vooral met anderen te maken hebben: geven en gunnen.
Hoe meer jij geeft, hoe meer mensen je gunnen.
Bloggen? Blog voor anderen. Geef ze de informatie waar ze iets aan hebben.
LinkedIn? Deel voor anderen. Post links naar interessante artikelen.
Pinterest? Maak boards aan over je vakgebied, die voor anderen interessant zouden kunnen zijn.
Netwerken? Vraag naar die ander. Reageer op die ander. Betrek die ander.
In het zakenleven draait alles om geven en gunnen. Gunnen is de reden dat anderen je aanraden. Gunnen is de reden dat mensen je uitnodigen. Gunnen is de reden dat je voorgesteld wordt voor een baan, project of klus. En niemand gunt je iets als je niets geeft. Je opgepoetste LinkedIn CV ten spijt.
Personal branding is een reis
Personal branding is niet iets dat je zo maar doet. Het is iets dat je moet ontdekken. Iets waar je aan begint met een eerste stap om daarna de volgende en de volgende stap te zetten.
Niet wat je wilt horen natuurlijk, als je snelle oplossingen wilt voor een probleem (meer klanten, nieuwe baan, eerste baan, betere CV).
Maar here’s the secret:
Het allersuccesvolst ben je met je personal brand als je het hele traject gaat zien als een ontdekkingsreis. Want hoe leuk is het om te gaan ontdekken wat je eigenlijk wilt zeggen? Waar je eigenlijk voor staat? Wat je voor anderen kunt betekenen? Wat je allemaal kunt doen?
En de grap is: hoe meer je laat zien van dat plezier, hoe krachtiger jouw personal brand zal worden. Want iedereen wil uiteindelijk werken met kundige, leergierige, sympathieke mensen die iets te bieden hebben.
Het is gewoon een kwestie van tijd!*
– – – – – – – – –
Personal branding: een paar ideeën
Ik wilde eigenlijk stoppen met dit artikel na dat ’tijd!’. Maar toen dacht ik: kan ik nog iets meer doen? Wat als mensen dit artikel vinden via Google en er niets aan hebben? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom hieronder een paar dingen die je zou kunnen overwegen, mocht je aan de slag gaan met personal branding.
Het is geen moeten. Het is geen uitputtende lijst. Het zijn meer wat ideeën. Want je weet: een stappenplan personal branding is een mythe :))
- Wie wil je overtuigen of bereiken met je personal brand? En hoe gaan die mensen in contact komen met jou? Via-via? Via Google? Krijgen ze je CV in handen? En wat zijn dan de volgende stappen die ze gaan nemen? Wat is, kortom, het belangrijkste element om op te focussen?
- Check Google
Wat gebeurt er als mensen je naam intypen in Google? Het beste kun je dit checken door een anoniem browserscherm te openen en je naam in te typen. Google even ‘anoniem browsen [browser]’ om te zien hoe dat in jouw internetbrowser werkt. Vergeet niet ook even onder ‘afbeeldingen’ te kijken… - Trek conclusies uit je Google positie
Je zult zien dat er conclusies te trekken zijn. Misschien ben je niet vindbaar. Misschien vind je alleen mensen met dezelfde naam. Misschien staan er rare foto’s online.
Bekijk wat je ziet en wat je zou willen zien. Misschien moet je openbare foto’s van Facebook halen. Je LinkedIn-profiel aanpassen. Iets doen om te zorgen dat de juiste links bovenaan komen (boven de uitslagen van de volleybalvereniging met jouw naam erbij).
Als je niet vindbaar bent, probeer dan eens te zoeken op je naam met daarachter een kernwoord: je plaatsnaam, je huidige wergever, etc. - Breng je netwerk in kaart
Ik weet niet wat je van plan bent, maar soms helpt het om te kijken wie er in je netwerk zit en wie van die mensen je verder kan helpen. En wat jij voor die mensen kan doen, op jouw beurt. Personal branding gaat ook over jou als persoon, in het echt, tenslotte - Verdiep je in LinkedIn
Wat je ook doet, LinkedIn is een goede plek om eens te bekijken. Het kan geen kwaad om het in orde te maken. En een goede profielfoto bijvoorbeeld, die kun je overal gebruiken (zelfs in je CV), dus regel die alvast.
Het handige van LinkedIn is dat de site goed scoort in de zoekmachines. Dus altijd handig om te zorgen dat mensen daar in ieder geval te zien krijgen wat jij belangrijk vindt. - Social media overig
Er zijn zoveel social media kanalen. De vraag is hoe ze jou kunnen helpen – of juist tegen kunnen werken. Als je Instagram account vol staat met selfies in bikini terwijl je een ‘serieuze’ baan zoekt, en die account is makkelijk vindbaar als mensen op je naam zoeken, mwah. Zelfde geldt voor openbare foto’s op Facebook.
Tegelijkertijd kan social media in je voordeel werken als je er goede informatie deelt, interessante partijen in de gaten houdt, etc. Maar alleen als je – zie punt 1 – weet dat je doelgroep er ook zit. - Een blog kan handig zijn
Als je er het type voor bent om te bloggen of te vloggen, kun je een blog overwegen. Het handige van een blog is:
1) jij bent er de baas over, niet Facebook of LinkedIn
2) je kunt er doen wat je wilt
3) je kunt een website maken rondom je eigen naam (een domein kost een paar tientjes per jaar)
4) als je een beetje slim gaat bloggen, kun je er voor zorgen dat je beter vindbaar wordt in de zoekmachines als mensen op jouw naam zoeken. - Profileren kun je leren
Het is voor veel mensen niet makkelijk om zich zo te gaan profileren, zo zichtbaar te zijn, zich uit te spreken. Maar dat is zonde. Profileren is niet hetzelfde als opscheppen. Als je in gedachten houdt dat het leuk is om informatie en kennis te delen, in plaats van ‘ik moet me profileren’, wordt het allemaal veel makkelijker. - Lees je in
Ik kwam mooie artikelen tegen, op Pinterest. Zoals deze. Welke aspect je ook op wilt pakken, het kan geen kwaad je er een beetje in te verdiepen. Als je de mythes maar negeert en realistisch blijft, kun je heel wat interessante tips vinden…
*en actie!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Sandor Quatfass zegt
Hoi Elja, mooi artikel!
‘ Personal branding draait niet om jou’ zeg je, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Volgens mij bedoel je ook met name dat de content die je maakt en deelt voor Personal branding niet om jezelf draait.
Kern is volgens mij dat je jezelf goed kent, je eigen persoonlijkheid, je eigen stijl/taal, en waar je voor staat.
Natuurlijk wil je een bepaalde doelgroep aanspreken. Maar ik denk vooral ‘gelijkgestemden’ aantrekken die bij jezelf passen. Een doelgroep die jij zit zitten en die jou zien zitten.
Gewoon jezelf zijn en daarmee jouw eigen publiek aantrekken. Je eigen taal, en die niet teveel laten beïnvloeden door bijvoorbeeld SEO, dat doet je concurrent ook en biedt je geen onderscheid of veel meerwaarde.
In de persoonlijke content die je maakt en deelt staan uiteraard o.a. de vragen, problemen en uitdagingen van je publiek (en jezelf) centraal.
Maar in de personal branding draait het volgens mij wel om jezelf, jouw persoonlijkheid, jouw verhaal, jouw karakter, stijl, taal, en alles wat je uitdraagt.
Oftewel, geen persoonlijkheid creeren die je in werkelijkheid niet bent.
En soms is dat niet makkelijk, om jezelf te leren kennen 😉
Vaak omschrijven we onszelf, of doen we ons voor, als wie we ‘zouden willen zijn’ ipv wie we echt zijn. En dat gaat heel makkelijk op het web.
Ben benieuwd wat je hier van vindt..
Groet,
Sandor
Lodi Planting zegt
Hi Elja,
Goed artikel en erg waardevolle tips.
Maar spreek je jezelf niet een klein beetje tegen?
Je zegt dat personal branding geen kwestie van acitie xyz en vervolgens kom je met een actielijst.
Ik begrjip het overigens wel. Het opbouwen van iets (dus ook jouw eigen personal brand) kost tijd.
Dit gezegd zijnde is het beste moment om een boom te planten 20 jaar geleden. Het tweede beste moment is nu.
En de door jou gegeven stappen helpen hierbij.
Natuurlijk zijn er nog andere tips (maar die zijn misschien eerder van toepassing op freelancers/zzp-‘ers) zoals het hebben van je eigen website zodat je kunt bouwen op je eigen grond.
Met enthousiaste groeten,
Lodi Planting
Elja Daae zegt
Hoi Lodi, dank voor je comment, leuk! Ik zag dat je zelf ook veel waardevolle tips deelt hierover.
Nadat ik het artikel had afgerond en op ‘publish’ wilde klikken dacht ik opeens: maar wat als mensen dit artikel vinden via Google omdat ze juist tips willen om aan de slag te gaan? Dan kan ik toch niet alleen zeggen dat het onzin is? Dan moet ik toch een paar tips geven over waar ze aan moeten denken? Maar ik geef toe, ik ben er nog niet helemaal uit hoe dan. Misschien moet het gewoon een apart artikel worden…maar dan geen stappenplan in de zin van: ik beloof je dit en dat. Maar meer: dit zijn mogelijke wegen naar Rome!
Lodi Planting zegt
Ik vind het juist supergoed dat je de tips nog hebt toegevoegd. Hierdoor is het een nog beter artikel.
En je hebt gelijk er zijn meerdere wegen naar Rome. Het voornaamste is dat de lezer beseft dat het van lange adem is in plaats van een quick-win. Dit gezegd zijnde kan het resultaat zeer mooi zijn!