Nee kunnen zeggen is niet iets wat de gemiddelde social media adviseur goed kan. Social media mensen zijn over het algemeen bescheiden en gewend aan werken achter de schermen. Maar nee kunnen zeggen tegen je (communicatie-) collega’s is voor iedere social media adviseur een extreem belangrijke vaardigheid. Want zonder die ‘nee’ weet je wat er gaat gebeuren: je uitgekiende social strategie gaat ten onder aan stomme posts.
Als social media trainer hoor ik natuurlijk altijd mensen klagen over hun collega’s die er niets van begrijpen. Het is als social media adviseur toch een beetje ‘wij vs de rest van de wereld’. Het is ook moeilijk uit te leggen aan buitenstaanders, wat je over je heen krijgt op de socials, hoe moeilijk het is om de juiste toon te treffen en hoe snel alles verandert.
Hoe zorg je als social media adviseur dat je collega’s gaan luisteren?
Tijdens een workshop die ik een tijdje geleden gaf aan een groep getalenteerde social media adviseurs kwam continu dezelfde vraag terug, in verschillende varianten: hoe zorgen we dat onze communicatiecollega’s naar ons gaan luisteren?
Hoe zorgen we dat we datgeen kunnen doen waarvan we weten dat het werkt? Hoe zorgen we dat we de eindredactie mogen doen? Hoe zorgen we dat onze (vaak oudere) collega’s van de Facebookpagina afblijven en niet telkens onze zorgvuldig opgebouwde contentstrategie om zeep helpen met stomme posts? Hoe zorgen we dat we ons management naar ons gaat luisteren en ons laat doen wat werkt?
Er is geen social media adviseur die dit probleem niet herkent. Vooral niet als diegene in een grote organisatie werkt. Als je in Facebookgroepen (zoals deze) of instagram accounts (zoals deze) over social media management meekijkt, zie je dat dit een van de grote frustraties is.
Ons werk wordt vaak niet serieus genomen en schromelijk onderschat. Niet alleen wat betreft de potentiële impact, maar ook voor wat betreft de moeilijkheidsgraad. Gevolg: als we ‘nee’ zeggen, wordt er vaak niet geluisterd. Vooral niet door communicatiecollega’s die vinden dat hun boodschap perfect is en dus op alle socials kan worden geplaatst. En wel nu!
Een gebrek aan (formele) autoriteit
Ik werkte de afgelopen maanden als social media adviseur binnen een grote organisatie. Normaal doe ik dat soort klussen niet, maar het kwam zo uit. En het is een geweldige ervaring geweest (ik ben bijna klaar). Niet alleen omdat ik werk voor een inspirerende ‘baas’ en in een gedreven team. Maar ook omdat ik opeens weer kan ervaren hoe het is om echt in de schoenen van mijn doelgroep te staan.
Dus als ik nu tijdens trainingen praat over dat vraagstuk van autoriteit – hoe zorg je als social media adviseur dat je nee zegt tegen slechte content, hoe zorg je dat er ‘ja’ wordt gezegd tegen jouw ideeën – dan begrijp ik dat vraagstuk nu weer iets beter.
Mijn collega en ik hebben het in zekere zin makkelijk. Want zoals iemand tijdens die workshop zei: wij hebben ‘geleende autoriteit’. Als iedereen in de organisatie weet dat de directie achter je staat, neem je daar een stukje van mee als je zelf probeert dingen voor elkaar te krijgen.
Maar ik begrijp nu wel beter waarom het in sommige organisaties zo lastig is. Want vaak zijn er wel mensen bezig met social media, maar is niet uitgesproken dat zij eindverantwoordelijkheid hebben voor die socials. En als collega’s dan met content komen waarvan jij weet dat die niet gaat werken, of, omgekeerd, als je hun medewerking nodig hebt om input te krijgen, dan komt het aan op jouw persoonlijke autoriteit.
Claim je ruimte als social media adviseur
Maar hoe kom je aan die autoriteit, als je hem niet formeel hebt? Als social media adviseur moet je je ruimte claimen, dat is zeker.
Veel van mijn gesprekspartners, in heel veel van mijn trainingen, voelen zich wel verantwoordelijk, maar hebben niet het gevoel dat ze daarmee ook de ruimte kunnen claimen om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Ze hebben voor hun gevoel niet de autoriteit, omdat ze die formeel ook niet krijgen. En dat leidt tot enorme frustratie.
Ze weten heel goed wat beter zou zijn voor de organisatie, ze weten hoeveel impact een goede social post zou kunnen hebben, ze weten dat het op de details aankomt. Maar het lukt ze niet om het te laten lopen zoals zij willen. In de slag met collega’s verliezen ze de strijd. En moeten dan content posten waar ze niet achter staan.
Over het algemeen zijn social media adviseurs creatieve, dienstbare en bescheiden mensen, als ik zo kijk naar de mensen die ik ken. En dat is super. Maar soms is het niet genoeg.
Lieve social media adviseurs/social media beheerders/social media contentmakers: soms moet je je bescheidenheid laten vallen. En vertrouwen op jezelf en je kennis. Jij weet het beter, als je denkt dat je het beter weet. Dus handel daar naar. Social media is een vak en ik gok dat vrijwel niemand binnen je organisatie dat vak beheerst zoals jij dat doet.
Dus als je collega’s aankomen met tweets die feitelijk de titel van het persbericht zijn (en met drie hashtags er in 😱), Facebookberichten met links naar saaie webpagina’s en Instagramberichten die klinken alsof ze geschreven zijn door en voor iemand van 80, moet jij dus NEE zeggen.
En dat kan op meerdere manieren (nee, deze hieronder reken ik niet mee maar in geval van nood:).
5 Manieren om als social media adviseur nee te zeggen tegen je collega’s
Ik weet heus wel dat het makkelijk praten is voor mij met mijn ‘geleende autoriteit’. Maar toch. Social media kanalen zijn om heel veel redenen belangrijk voor je organisatie. En daarom ben jij belangrijk. En moet je gaan geloven in je eigen autoriteit.
Ik wil niet gemeen doen, maar heel veel van je collega’s (zelfs die binnen communicatie) weten gewoon niet genoeg van social media om daarin goed te kunnen adviseren. Dus als jij niet de formele autoriteit het om te bepalen wat er wel of niet op die corporate socials komt, moet je het anders aan gaan pakken.
1 Laat de resultaten spreken
Leg uit waarom iets niet werkt door te verwijzen naar eerdere resultaten. Laat voorbeelden zien van de minst succesvolle posts (clicks, bereik, reacties) en de meest succesvolle posts. Leg uit hoe het komt en bewijs je gelijk. Liefst met daarbij natuurlijk een positieve insteek: zo kan het wél. Zie 2.
Anekdote: in een van mijn workshops laatst legden de social media managers van een succesvol social media kanaal van een grote organisatie uit hoe ze maandenlang in het werkoverleg met hun communicatie-collega’s de resultaten van de social media kanalen hadden gerapporteerd. Zo hadden ze hun collega’s meegenomen in wat goed had gewerkt en wat niet. Vervolgens hadden ze in een workshop met alle communicatiecollega’s samen vastgesteld wie nou eigenlijk hun doelgroep was en daar ideeën aan gekoppeld voor formats per kanaal. Het gevolg was dat iedereen begreep wat er nodig was, iedereen zich gehoord voelde en iedereen enthousiast was en meehielp. En zij met hulp van collega’s steeds betere content konden opleveren. En als eindredactie geen eindeloze discussies meer hadden om foute (Facebook) posts te voorkomen.
2 Geef een alternatief
Niemand vindt het leuk om te horen dat wat ze aanleveren niet goed is. Dus plat ‘nee’ zeggen is niet handig. Maar als je een alternatief geeft, is het makkelijker. Dus nadat je hebt bewezen wat niet werkt (mocht dat nodig zijn), kun je misschien een alternatief bieden voor hoe je de post zo kunt schrijven of omvormen dat hij wél gaat werken. Of suggesties doen, zodat collega’s er zelf mee verder kunnen.
3 Zorg dat je eerder betrokken ben en doe het zelf
Helaas is het soms beter om het zelf te doen. Als je weet wat er op de planning staat, en je hebt er de tijd voor, kun je op je collega’s afstappen en een voorstel doen voor een goede post. Scheelt hen werk en jou frustratie. En als je maar op tijd bent, kun je ook nog rustig twee keer heen en weer gaan met je voorstel. Iedereen blij.
4 Geef specifieke instructies (en uitleg)
Je kunt het niet altijd zelf doen (al had ik wel die neiging, geef ik toe). Er gebeuren zoveel dingen in je organisatie en input voor je socials komt soms van alle kanten. Dan is het beter om wat directiever te zijn. Voor sommige mensen is het gewoon handiger als je ze kaders geeft, duidelijk maakt waar je naar op zoek bent en waar de content aan moet voldoen.
Geef collega’s een lijstje en vraag ze om hele specifieke input. Dat maakt het voor hen ook makkelijker, vooral als je het even voorbespreekt met ze.
5 Neem het initiatief
Ga met je collega’s om tafel om te bespreken wat hun lange termijn doelen zijn. Wie willen zij bereiken? Wat is hun boodschap? Zo kun je niet alleen zorgen dat hun doelen gehaald worden, zij gaan ook zien dat jij als expert weet waar je het over hebt en een goede gesprekspartner bent. En naarmate jullie samen goede resultaten halen, neemt hun vertrouwen in jouw advies toe.
Gedraag je als een expert en claim je plek
Er is nog iets dat je kunt doen om te zorgen dat het gaat zoals jij wilt: gedraag je als een expert. Want dat ben je ook. Ga maar na: jij volgt cursussen. Jij leest het laatste social media nieuws. Jij volgt influencers om te zien wat ze doen. Jij praat met vakgenoten. Jij leest social media nieuwsbrieven. En jij bent er dag in, dag uit mee bezig. Toch?
Soms moet je hardop benoemen wat je allemaal doet om je kennis op peil te houden, om je collega’s te laten beseffen dat je weet waar je het over hebt.
Bescheidenheid is prima en helemaal in het vak van social media ook een soort van onmisbaar. Tenslotte praat jij in het openbaar met de stem van de organisatie, nooit met die van jezelf. Maar dat wil niet zeggen dat je het best bewaarde geheim van de organisatie moet blijven. En dat geldt ook voor het feit dat jij continu je kennis op peil houdt.
Benoem waar je mee bezig bent, en roep af en toe ook in het werkoverleg hoe goed een bepaald format, een bepaalde post of een bepaald project zijn gegaan. Alleen dan realiseren de mensen om je heen zich dat jij weet waar je het over hebt.
En hoef je steeds minder ‘nee’ te zeggen. Omdat collega’s je liever op tijd vragen naar je mening en advies.
PS Niets ten nadele van je collega’s. Social media is een vak en niet iedereen heeft tijd om zich er in te blijven verdiepen (of vindt het leuk om uren op zijn of haar telefoon door te brengen). In mijn ervaring is het, als je niet dagelijks met social media bezig bent, heel lastig om goed te weten wat er speelt en wat momenteel goed werkt. Dus mocht je dit lezen en zelf niet met social bezig zijn: laat je social media collega’s tijdig weten wat je communicatiedoelstellingen zijn, geef ze een beetje ruimte en laat je adviseren. Daar wordt het eindresultaat altijd beter van.
Dit artikel was eerst een nieuwsbrief :). Niets missen? Meld je hier aan.
Foto bovenaan: Kai Pilger via Unsplash
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie