Nog even over die zoektocht naar een schuurtje en een hek. Daar leer je veel van, zo’n zoektocht, als online marketing je werk is.
Want dan zie je hoe weinig bedrijven begrijpen hoe je niche content kunt gebruiken om klanten te trekken.
Hoe weinig bedrijven de kracht van content überhaupt begrijpen.
Hoe weinig bedrijven begrijpen dat mensen helpen leidt tot nieuwe klanten.
Kijk:
Ik ben al een tijd op zoek naar goede voorbeelden van kleine tuinen. En naar informatie over tuinhuisjes. En over hekken.
Je zou denken dat het een belangrijke niche is, online. Er zijn zo veel mensen met tuinen. Zo veel tuinliefhebbers. En zelfs mensen die niet van tuinieren houden kopen bladen over tuinieren en ‘buiten leven’.
Maar echte informatie is niet echt te vinden.
Althans, niet de informatie zoals ik die zoek. Duidelijk. Stappenplannen. Duidelijke voorbeelden. Uitleg. Diepgang. Transparantie. Diepe content, met links om verder te klikken en meer te leren.
Misschien ligt het aan mijn zoekmachine.
Misschien komt het doordat bedrijven en experts niet door het algoritme weten heen te breken.
Maar ook op websites van grote tuinwinkels is de informatie summier.
De blogs op die sites zijn commercieel en weinig diepgaand. Artikelen als deze zijn een aardige poging.
Maar er staan geen afbeeldingen bij en geen aanwijzingen, ik kan nergens op doorklikken, ik krijg geen tips over plukgroenten of plaatjes van hoe het er uit ziet, zo’n druif tegen de schutting. Hoe ik van mijn kleine tuin een moestuintje maak. Etc., etc., etc.
Content creëren is niet zo lastig, zou je denken.
Een onderwerp als tuinen en tuinieren leent zich perfect voor online content. Video’s, how-to’s, enthousiasmerende voorbeelden, inspiratie, gastbloggers met mooie tuinen, stap-voor-stap instructies, vergelijkingen, 10 ideeën voor opbergruimte in je tuin.
(Als iemand dit gaat doen, dan – hint – graag een uitleg van het verschil tussen tuinkasten, tuinhuisjes, blokhutten etc en waar je ze kunt zien en kopen!)
Je hebt niet veel nodig. Weekje content maken. Slimme tekstschrijver met verstand van zaken. Paar gastbloggers. Paar video-rapportages.
Hoeft niet veel te kosten. Kwestie van plannen en goed voorbereiden.
Even werk en je kunt eenvoudig scoren, online.
Als ik in de tuinbusiness zat, zou ik het wel weten …
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Kitty Kilian zegt
Ja, dat klopt. Doen ze inderdaad heel slecht. Paar landingpages maken.. Las deze week dat mensen hun vijvers wegdoen en tuinhuisjes nemen – minder onderhoud – dus het is een giga groeimarkt ook nog.
Ik vermoed dat ze weinig kennis hebben in die grote bouw- en tuinketens en vooral dozen schuiven. In elk geval is er veel te weinig personeel.Dus dan wordt online informatie geven de vervanger van mensen die je ter plekke goed helpen. Ik geloof dat de Gamma wel allerlei handige bouwaanwijzingen enzo heeft op zijn site.
Elja Daae zegt
Misschien had ik naar de gamma moeten gaan. Pfff. Je zou denken dat het barst van de kansen…