Nee, dit stuk gaat niet over politiek. En ook niet over de 45e President van de Verenigde Staten. Dit gaat over marketing.
(ik wil niet ongevoelig lijken. Ik draag de VS in mijn hart sinds ik er gewoond heb en maak me zorgen over dat land en de wereld. maar dit gaat gewoon ergens anders over).
E-mail marketing, om precies te zijn.
Dat komt, via Facebook kreeg ik een bericht van Obama onder ogen. Ik heb veel vrienden overgehouden aan mijn tijd in de VS. En zij zijn fan van Obama.
Daarom deelde een van hen Obama’s laatste bericht als President. Je vindt het hier.
Als je hierboven klikt en de update verdwenen is, kan dat kloppen. Het schijnt dat alle uitingen die gedaan werden door President 44 vanuit de ‘POTUS’-kanalen, worden weggehaald en gearchiveerd. Interessant, he. Het Instituut is toch wat anders dan de persoon, schijnbaar. Maar dat terzijde. Of eigenlijk is dat de kern van dit verhaal. Dus lees vooral door.
Een afscheid of een nieuw begin?
De Facebook update is een afscheidsverhaal richting de bevolking en een dankwoord. Met foto’s. Maar dat is niet direct wat mij zo opviel.
Wat mij zo opviel dat was dit:
De call to action om je in te schrijven voor de nieuwsbrief van de Obama’s. Zo zorgen zij en de mensen om hen heen dat dit niet alleen een afscheid is, maar ook een heel nieuw begin.
Briljant.
De post op Facebook heeft 552.000 likes (as we speak). Ongetwijfeld is het bereik een veelvoud. En het aantal clicks daar weer een percentage van.
En het aantal aanmeldingen … tsja. Who knows. 100.000? 1 miljoen? 20.000? Wat is de conversieratio van een President?
De slimste zet voor wie bereik wil
Het is een actie die de beste ondernemers ter wereld niet zou misstaan: het momentum gebruiken om mensen naar je nieuwsbrief te leiden. Om contactgegevens te bemachtigen en te zorgen dat je, als het momentum voorbij is, beschikt over een manier om al je fans alsnog te bereiken.
Om je fans te kunnen bereiken op het moment dat een succesvol medium of kanaal niet langer tot je beschikking zal staan.
De Obama’s weten dat er veel werk te verzetten zal zijn, de komende jaren. Of misschien zelfs een strijd te beslechten is.
Maar eigenlijk hebben alle ondernemers, alle non-profits, alle mensen en organisaties met ‘klanten’, een strijd te beslechten. Iedereen heeft een mogelijkheid nodig om zijn of haar doelgroep te kunnen bereiken. En het liefst een mogelijkheid die je zelf in de hand hebt.
Wat het ook is, waar je dat bereik ook voor nodig hebt, wie een boodschap heeft MOET EEN E-MAILNIEUWSBRIEF HEBBEN.
Ik schreeuw het maar even, want ik weet uit ervaring dat deze oproep vaak aan dovemansoren is gericht. Ik heb er zelf zo’n 9 jaar over gedaan, over die stap.
Misschien denk je dat wat Obama doet voor jou niet nodig is.
Misschien denk je dat jouw blogverkeer voor eeuwig is.
Dat Google je voor altijd massa’s webwinkelenden zal blijven sturen.
Dat je bereik onder je facebookfans altijd zo hoog zal blijven.
Of dat je wel genoeg hebt aan LinkedIn, als marketing tool.
Ha.
Think again.
Neem een voorbeeld aan Obama.
Start vandaag nog een emailnieuwsbrief. En gebruik je huidige bereik om je emaillijst te vullen met de mensen die interesse hebben in wat jij doet.
PS Mocht je het je afvragen, dit zeggen de Obama’s zelf over ‘What’s Next’:
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
- Game on - 30 december 2024
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
Geef een reactie