De beste marketinggerelateerde artikelen die ik deze week tegenkwam…
1. Conversie – en wat er echt belangrijk is online
Amy Africa is een van de fijnste bloggers die ik ken. Iemand wees er op dat de styling van het blog niet optimaal is. Maar who cares? Ze schrijft fantastisch en deelt altijd vrijelijk haar kennis. the-1-thing-you-need-to-measure-that-nobody-ever-tells-you-about/
2. Wensen delen leidt tot wensen die uitkomen
Een groep bloggers, waaronder ik, is iedere dag gaan bloggen (#iederedagbloggen). Daar komen prachtige dingen uit voort. Zoals dit artikel van Jacob Jan Voerman met al de ideeën die hij heeft opgedaan door de jaren deelt met zijn lezers. Daar komen mooie dingen uit voort. Lees: Wens.
3. Organiseer een twitterchat
Mijn vriend @myjoydy wees op een artikel met tips voor het organiseren van een twitterchat. Ik dacht niet dat ik overal aan voldaan had, hij dacht dat ik de punten uit de lijst aardig kon aftikken. Het grappig voor mij is dat ik #blogpraat nooit begonnen ben met vooropgezette doelen, anders dan dat het me leuk leek om wat ik in het Amerikaanse #blogchat had ervaren, ook in Nederland te kunnen doen en delen.
Wat mij opvalt, is de hele Amerikaanse manier waarop volgens het artikel een twitterchat moet worden aangevlogen. Gericht, met doelstellingen, en om succes te behalen. Tsja! Hoe dan ook. 12 steps to creating a succesful twitter chat
4. Van blogger naar schrijver
Genoeg bloggers die ermee bezig zijn, vermoed ik, schrijver worden. Gepubliceerd door een officiële uitgever. In dit artikel legt iemand met die staat van dienst 😉 uit waarom het belangrijk is om te gaan bloggen. Opvallend is dat hij zegt dat een uitgever enerzijds belangrijk is voor de marketing van je boek. Maar anderzijds dat een blog en een ‘merk’ (je personal brand, mede gevestigd via social media) een van de overwegingen is die een uitgever meeneemt in zijn beslissing. Hij/zij wil een auteur die al een netwerk heeft om het boek aan te verkopen. Hmmmm….interessant, toch? From blogger to book author, the 4-step guide
En anderzijds, geldt het omgekeerde ook. Bloggen is geen schrijven. Mooi artikel n.a.v. #blogpraat. Als je wilt schrijven als blogger, hoeft dat niet op basis van je blogs te zijn!
5 Je eigen verhaal – dat je zelf vertelt – is de beste PR
Traditionele PR heeft een, nou ja, traditionele aanpak. Bedrijf besteden hun ‘PR’ uit. PR-bureaus brengen het verhaal over een nieuw product of een nieuwe ontwikkeling binnen het bedrijf aan de man. Vaak vanuit het bedrijf gedacht, en niet de klant, overigens, maar dat terzijde. Leuk om te lezen is dit verhaal van de up-and-coming dienst iDone This (die je helpt om dagelijks bij te houden wat je hebt gedaan en bereikt). Zij vertellen hoe ze door zelf het verhaal achter hun successen te vertellen via hun eigen (sociale) netwerken, veel meer succes hadden dan via de traditionele wegen. Zie: Write your own story.
- Creëren is schrappen - 2 januari 2025
- Versla de oud & nieuw-blues - 31 december 2024
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
Sonja Broekhuizen zegt
Jeetje… en dan heb jij dagen waarin jij nog ff snel een blog ‘moet’ schrijven: dit zijn al 5 blogs in één 😉
Jacob Jan Voerman zegt
Ben net als Mark zeer vereerd om genoemd te worden.
Grappig dat ik nu onder het kopje “marketing” genoemd wordt, net op het moment dat ik besloten heb om al die ideeën niet meer op een of andere manier te gelde willen maken. (had toch nog zoiets in mijn hoofd van: later als ik groot ben ga ik voor mezelf beginnen, met één van deze dingen).
Zou daar een les in zitten?
Elja Daae zegt
Hmmm…als je 50 bent, ben je dan nog niet groot? Wanneer dan wel, eigenlijk? 😉 Ik had het niet echt heel bewust marketinglinks genoemd, misschien was ‘inspiratie’ wel beter geweest? Hoewel ik me wel focus op dingen die te maken hebben met marketing en ondernemen. Dus ja….ik zag het wel als een ‘ondernemen’-onderwerp eigenlijk, jouw blog over je ideeen. Zijn gewoon business-ideeën toch??
Mark Bastiaans zegt
Dank je voor de mention, voel me vereerd. Prachtig hoe een medium als Twitter tot vriendschappen kan leiden, waarbij eenieder elkaar weet te inspireren, motiveren en enthousiasmeren. Jouw blogs inspireren mij op vakgebied, maar ook als een soort roadmap voor schrijfstijl, taalgebruik.
Elja Daae zegt
Ja, prachtig he? Dat valt gewoon niet uit te leggen aan niet-twitteraars, de waarde van de vriendschappen die je op Twitter ontwikkelt/opdoet. Wat gaaf om te lezen dat je mijn schrijfstijl en taalgebruik leuk vindt! Dat zet me weer aan het denken. Soms ben je je zelf niet bewust van wat je zelf kunt. Of van wat anderen opvalt aan je. Gek is dat.
Steven Gort zegt
Als prive persoon vind ik het altijd interessant om jouw blogs over marketing te lezen. Ik snap nl helemaal niks van marketing terwijl ik ook zelf zal laten zien in mijn aankoopgedrag dat het werkt. Hoe graag ik ook anders zou willen 🙁
Als mede-blogger zijn ze ook leuk! Ik probeer zelf zo onafhankelijk en autonoom mogelijk mijn eigen content te produceren (nu ook dagelijks door jou!). Stiekem laat ik ook best mijn oren hangen naar commentaren, reacties ed. Niets menselijks gaat wat dat betreft ook aan mij voorbij.
Leuk die samenvatting hier. Dat mag je vaker doen. Het ga je goed.
Elja Daae zegt
Leuk Steven, dank voor je reactie! Ik vind het leuk dat ik nu ik dagelijks blog en veel meer reacties heb dan daarvoor ook zoveel aan het denken wordt gezet. Vooral over mezelf, eigenlijk, en over wat ik doe. Grappige bijkomstigheid van dat dagelijks bloggen, he?