Vandaag aan een mooi onderwerp voor een blog geholpen door collega Lindy (@linnepiin). Die heeft iemand in haar naaste omgeving die aan de slag is gegaan met Twitter*. Maar de vraag was natuurlijk: waar begin je? Wie ga je nou volgen?
Tsja. Goede vraag! Nu wil het toeval dat ik daar eens een artikel over geschreven heb in de (nooit in zijn volledigheid gepubliceerde_ serie over doelgroepgericht twitteren. Zie hier: zoeken op Twitter.
Wat daar niet bij staat, is dit: het kost gewoon tijd om een beetje je weg te vinden op Twitter. Je moet echt wat uurtjes investeren om het leuk te gaan vinden. Laat staan om echt een band met mensen op te gaan bouwen, dat kost nog meer tijd. Je moet dus enerzijds tijd hebben, en anderzijds geduld.
Tijd over? Twitteren maar!
Ik heb maandenlang heel wat uurtjes op Twitter doorgebracht. We waren net verhuisd van Hongarije naar de VS, ik had nog geen baan, en ik zat de hele dag op Twitter. Een beetje klikken, een beetje zoeken. Heel veel lezen, vooral op basis van blogs die dan weer getwitterd werden.
Ons-kent-ons; of: ons-kent-leuke-twitteraars
En een beetje kijken wie er door anderen werden aanbevolen. Op vrijdag de hashtag #FF volgen (Follow Friday) bijvoorbeeld, en eens kijken wat er allemaal aangeraden wordt. Of gewoon met search tools (zie dat artikel, link hierboven) zoeken op woorden die te maken hebben met je interesse. Financien, fitness, paarden, marketing, facebook, sportvissen, economie. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er wordt over getwitterd.
Volg beroemdheden
Ook leuk – TV-programma’s of beroemdheden opzoeken, of zakelijke voorbeelden. Als je ze niet via Twitter kunt vinden (soms is dat lastig) dan via Google: “Jantje Beton op Twitter“, “The White House on Twitter“, dat soort dingen. Dan kom je vaak al de twitteraccount tegen (Google indexeert Twitter, dat wil zeggen dat informatie uit Twitter door Google wordt meegenomen in de zoekresultaten). Of je zoekt de website van bedrijven die je interesseren en kijkt of daar een twitteradres staat.
Ook handig: andermans twitter lists volgen. Als je eenmaal iemand hebt gevonden die je de moeite van het volgen waard lijkt, kijk je op twitter.com bij hun profiel en kijkt op hun ‘lists’. Een list is een verzameling van twitteraccounts, die door een gebruiker is aangemaakt. Je kunt je abonneren op zo’n lijst.
Kortom, je moet echt een beetje op zoek naar informatie. Logische stappen nemen. Of je kijkt gewoon bij de trending topics (die vind je door te klikken op het hekje in de bovenste balk, ‘discover’. Daar vind je niet alleen de trending topics, dat wil zeggen de onderwerpen/woorden/tags die op dit moment in een bepaald land of wereldwijd het meest in tweets voorkomen. Maar ook suggesties.
Just do it
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van doen…
*(Hallo, moeder van Lindy! Leuk u te ontmoeten! Geweldig slimme, aardige en leuke dochter heeft u! :-))
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Sonja Broekhuizen zegt
Inderdaad: gewoon ‘doen’!
En eens in de zoveel tijd verander in mijn kolommen in Tweetdeck. Omdat ik op dat moment weer even want anderen direct wil volgen en ‘klaar’ ben met enkele anderen, voor dat moment.
Jacob Jan Voerman zegt
ik vind twitter nog steeds de laagste drempel hebben van alle platforms.
ik heb nog nooit zo snel zo veel leuke mensen online ontmoet als via twitter.
relatief razendsnel vind ik
en ja het kost wel veel tijd, want er valt erg veel te lezen, vooral als je de blogs mee neemt. maar daar wordt het wel weer een stuk leuker door.
twitter+blog vind ik nog steeds een ideale combi.
maandag in #blogpraat maar een goed lezen hoe dat met google+ gaat.