Zoals ik gisteren vertelde ben ik een leuk managementmodel op het spoor. Met marketingtypes. Natuurlijk ben ik heel benieuwd wat er nog meer bij die marketingtypes hoort maar het bijbehorende boek kost 100 dollar en dat gaat me te ver. Denk ik. Dus ik dacht net: ik zou zelf natuurlijk ook eens een lijst kunnen maken met manieren om jezelf te vermarketen. Eens kijken …
Marketingmogelijkheden voor zzp-ers
Wat heb je nou voor mogelijkheden om met potentiële klanten in contact te komen? Eens even kijken … daar zou ik toch wel een lijstje van moeten kunnen maken?
- Website
- Blog
- Nieuwsbrief
- E-mailmarketing (aanbiedingen)
- Webinars
- Gratis online cursussen
- Gratis lezingen en workshops
- Online weggevers: stappenplannen, checklists, lijst met resources, etc.
- Facebookpagina
- Facebookgroepen
- LinkedIngroepen
- Social media campagnes
- Google (SEO)
- Google ads
- Cold calling
- Opnieuw benaderen van bestaande klanten
- Publiceren in vaktijdschriften
- Netwerkbijeenkomsten
- Adverteren in vaktijdschriften (of lokale kranten)
- Huis-aan-huis-reclame
- Actief zorgen voor referrals (via-via)
- Auto of gevelreclame
- Boek
- … (aanvullingen welkom in de comments!)
Nou.
Makkelijk, dus: kies de dingen die je leuk vindt en ga die doen. Of de dingen waarvan je denkt dat je klanten ze leuk vinden.
Toch zie ik in de praktijk 3 problemen. Eh, uitdagingen. Niet zo zeer bij mezelf (hoewel ik regelmatig in zo’n uitdaging/valkuil donder, al jaren lang). Maar in het algemeen.
1 Het is moeilijk om naar jezelf te luisteren
Ja, je moet iets doen dat bij je past. Maar dat is moeilijk. Want als je op zoek gaat naar informatie kom je heel veel mensen tegen die je vertellen wat je zou kunnen doen, wat zou kunnen werken en wat de beste manier is om je diensten aan de man te brengen.
Het gevaar van al die marketinggoeroes voor zzp-ers is dat ze beweren dat 1 manier de beste is. Omdat ze zelf een methode hebben gevonden en laten zien dat die methode werkt, denk je al snel dat het voor jou ook zal werken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je moet er maar net het type voor zijn, voor het opbellen van mensen die je niet kent, voor het podium, of voor uitgebreide kletsblogs 😉
Neem nou webinars. Je zou denken dat het voor mij zinvol zou zijn om gratis webinars te gaan geven. Ik heb er meer dan 100 georganiseerd en meerdere ook zelf gepresenteerd. Dus dat ligt voor de hand.
Maar wat blijkt? Ik vind het niet zo leuk. Veel gedoe. Altijd maar online klaarzitten. Pfff.
Nee, laat mij maar op een podium staan. Kan ik lekker thuis voorbereiden en op een podium staan geeft mij energie, van ik houd van interactie. En ik houd van nadenken vanachter mijn computer, dus bloggen of een nieuwsbrief of een training voorbereiden passen bij mij.
Het is helemaal niet makkelijk om de methodes te kiezen die bij je passen én die vol vertrouwen toe te passen.
2 Resultaat kost tijd
In tegenstelling tot wat al die blogs en cursussen je willen laten denken, kost marketing gewoon tijd. Tenzij je enorme budgetten hebt misschien. Maar zelfs dan heb je niet 1, 2, 3 een merk dat vertrouwen schept.
Welke marketingmethode je ook kiest, de verwachting is vaak al deze methodieken direct omzet opleveren. In mijn ervaring is dat zelden waar. Natuurlijk zou je kunnen proberen om je online cursus via Google Ads te verkopen, maar veel zzp-ers verkopen een dienst waarvoor eerst vertrouwen moet worden opgebouwd en een relatie. Heeft tijd nodig. Of, zoals dat in de marketing heet, meerdere touch points – momenten waarop mensen met je te maken krijgen.
Marketing van jezelf is een kwestie van een lange adem. Blijven investeren in de door jou gekozen methodieken, blijven evalueren en testen, blijven bouwen aan relaties.
3 Eén manier is geen manier
Het is jammer, maar je kunt nooit af met 1 manier van marketing. Dat komt niet alleen omdat je nu eenmaal niet iedereen van je doelgroep op 1 manier kunt bereiken (of althans, niet voldoende mensen binnen die doelgroep). En omdat je je je kaarten altijd moet spreiden als ondernemer, gewoon, om je bedrijfsrisico te spreiden. Maar ook omdat je altijd moet zorgen dat een klant van het ene naar het andere ‘springt’. 1 Methode is zelden voldoende.
Het is natuurlijk tof dat je dit artikel op mijn blog leest, maar dat is niet voldoende om een relatie op te bouwen zodanig dat je misschien een keer overweegt om naar mijn training te komen. Dus mijn volgende stap is een link naar die training óf een popup die je vraagt om je op mijn nieuwsbrief te abonneren. Want de kans dat je mijn training koopt na het lezen van dit ene artikel is niet zo heel groot.
Het is heel leuk om op een podium te staan, maar als je op dat podium mensen niet vertelt wat je voor ze kunt betekenen en/of niemand komt na afloop naar je toe of benadert je, heeft het allemaal niet veel zin gehad. Op zijn minst moeten mensen je online kunnen vinden en kunnen lezen wie je bent, waarom je kunt wat je kunt en wat je te bieden hebt.
Het is geweldig om een Facebookpagina te hebben met betrokken volgers, maar wat als Facebook morgen het algoritme verandert? Hoe bereik je al die mensen dan nog? Wat heb je als achtervang?
Je hoeft niet op Facebook
Conclusie: jij hoeft geen Facebookgroep te beginnen, als dat niet bij je past (of uberhaupt een Facebookpagina, zoals ik ooit al boos de wereld inslingerde). En ik mag rustig doorgaan met bloggen en een nieuwsbrief, omdat dat wel bij mij past.
Maar we moeten wel actief blijven kiezen. Kiezen voor de methodiek die bij ons past. Bewust bezig zijn met onszelf in de markt zetten. Niet wegkruipen maar onszelf laten zien op de manier die bij ons past.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Lode Broekman zegt
Nog een aanvulling op de lijst. Je levert iets in qua zelfstandigheid en marge, maar samenwerken met andere ZZP-ers in een collectief, danwel als associate bij een netwerkorganisatie biedt ook mogelijkheden. In een aantal beroepsfasen terug haalde ik daar de helft van mijn inkomsten uit.