Ik las een boek en wilde een plan maken. De eerste stap van het boek was: je doel. Of liever nog: je purpose. En terwijl ik braaf mijn laptop opende en een lijstje maakte, ging het mis.
Het boek is dit geweldige boek in de 60-minutenserie: zelf zakelijke video’s maken. Het komt op het goede moment. Want ik maakte tot voor kort veel zakelijke video’s. Maar ik heb een dipje. Dus ik volg braaf het stappenplan waar Pelpina mee begint in hoofdstuk 1. People, Platform, Purpose.
‘Voor wie doe je het?’, nou, weet ik wel hoor. De mensen waar ik voor werk. Makkelijk.
‘Waar wil je je content publiceren?’ heb ik ook duidelijk. Ik wil iets doen met video voor mijn Facebookgroep en op Instagram & IGTV.
Maar toen kwam de derde. Purpose. Wat wil je bereiken? En toen viel ik stil. Niet een beetje stil. Totaal stil. Totale leegte.
Ik doe van alles, online, maar dan vooral omdat ik het gewoon leuk vind. En (2) omdat ik er van leer om dingen in de praktijk te brengen. Kan ik mijn klanten ook beter adviseren en zelf gewoon beter begrijpen hoe de dingen werken. Ervaren hoe het is om video te maken, om het te publiceren en om te leren van wat er gebeurt als je video publiceert op social.
Maar ja. Ik weet niet of dat nou echt genoeg purpose is. Niet genoeg om het vol te houden, in ieder geval.
Purpose is iets waar ik al heel lang over blog (zoals hier, in 2012). Doe maar eens een search hier op ‘purpose’ en je krijgt heel veel artikelen te zien. Maar de afgelopen jaren was ik er niet meer zo mee bezig. Ik wist wel ongeveer wat ik wilde bereiken, de afgelopen 4 jaar. Ik stopte bij Frankwatching en met Frankwatching Webinars (mijn kindje) en ging me volledig richten op social media lezingen en trainingen. En ik ging aan de slag met mijn derde boek. Maar nu ik daar allemaal vinkjes achter kan zetten, is het even zoeken.
Ik denk dat het komt doordat ik dit jaar zoveel grote doelen bereikte. Ik publiceerde een groot, lang boek over iets waar ik in geloof. En ik startte met het geven van trainingen op open inschrijving. Ik gaf sowieso meer workshops, lezingen en trainingen dan ooit tevoren, voor leuke, interessante, bijzondere organisaties en mensen. Dus dat is allemaal super. En de volgende vraag is dan: wat nu?
Ik weet dat ik in ieder geval:
- Super social in een vertaalde versie op de markt ga brengen, in Nederland en in de VS;
- Naar Social Media Marketing World ga om inspiratie op te doen;
- Mijn eigen Super social training naar Utrecht verplaats en misschien zelfs vaker dan 1 keer per maand ga geven;
- De Super social training weer opnieuw wil vormgeven (veel deelnemers zijn zo gevorderd dat ik hen nieuwe uitdagingen moet gaan geven).
Maar er is natuurlijk meer. Er moet meer zijn! 🙂
Het lijkt me bijvoorbeeld leuk om meer coachingstrajecten te gaan doen. Ik doe het soms, maar daar zou wat meer structuur in kunnen komen. Of misschien zou het leuk zijn om vaste docent te worden aan een Hogeschool of Universiteit, voor een bepaald vak.
I don’t know. Ik ben aan het worstelen met het achterliggende doel. Waar geloof ik in? Wat wil ik bereiken met al dat ‘zo werkt social media bij het bereiken van je doelen’-gedoe? Of wil ik eigenlijk gewoon nóg een boek schrijven?
Mooie tijd van het jaar om er over na te denken! Benieuwd waar jullie zitten met je plannen en ideeën, kijkend na volgend jaar.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie