Ik zie de discussie heel vaak oplaaien: moet je investeren in een blog of in social media? Dat is voor mij een interessante discussie, want ik heb veel ervaring met allebei. En denk dat je gek bent als je het niet allebei doet, als je iets te verkopen hebt en een publiek wilt bereiken.
Waarom er discussie is over blogs versus social media
First things first: de hele reden dat die discussie de hele tijd oplaait, is omdat er heel veel mensen zijn die het een of het ander niet leuk vinden en dus niet doen. Omdat ze ooit met een ding begonnen zijn en daar heel goed in zijn geworden. Of omdat ze gewoon nooit geïnvesteerd hebben (en niet hoefden te investeren) in een van de opties omdat die ene optie goed voor ze werkte.
Ik snap dat natuurlijk, die keuze. Iedereen heeft maar 24 uur in een dag en een beperkte hoeveelheid financiële middelen. Logisch dat je keuzes gaat maken als het om marketing, bereik en vindbaarheid gaat. Hoewel ik wel denk dat je altijd meer tijd hebt dat je denkt, maar dat is een andere discussie.
Wat ik opvallend vind, is dat er in de discussie vaak gekozen moet worden: of een blog. Of social media. En met ‘social media’ bedoel ik natuurlijk niet dat je social media alleen gebruikt om linkjes te delen naar je blog, want dat is voor mij niet echt ‘social media’. Dat is gewoon linkjes delen. Met social media bedoel ik dat je content maakt speciaal voor social media en daar ook een community opbouwt.
(slechte) Redenen om te kiezen voor een blog OF social media
Waarom mensen vinden dat je het een OF het ander moet doen? Hangt natuurlijk af van wie het zegt. Maar het grootste argument tegen social media is dat het ‘bouwen op andermans land’ is. En het grootste argument tegen blogs is dat ‘niemand nog blogs leest’.
Er zit een kern van waarheid in allebei. Want het klopt dat je op social media overgeleverd bent aan de algoritmes en daarmee de beslissingen van een ander. En het klopt ook dat mensen steeds meer tijd op social doorbrengen en misschien wel minder op ouderwetse blogs vol tekst.
Maar het klopt ook allebei NIET. Want als mensen massaal op social media zitten, ben je als contentmaker (wat bloggers natuurlijk zijn) echt gek als je daar niet probeert een stukje van de aandacht te krijgen. En als je een grote influencer bent op social media, is het in je eigen belang om al die aandacht voor een stuk ook te gaan vangen op een plek die van jou is, zoals je blog of een nieuwsbrief. Zo stop je niet al je eieren in 1 mandje.
Dat vind ik het gevaarlijkste aan mensen die zich volledig op social media richten: dat ze zo afhankelijk zijn van die platformen. Maar wat ik dan weer gevaarlijk vind aan bloggers, is dat ze social media alleen maar zien als een kanaal om verkeer naar hun blog te krijgen. En dat werkt steeds minder goed. Organisch bereik krijgen is gewoon niet meer zo makkelijk, al helemaal niet voor berichtjes met links.
Zelf doe ik het allemaal. Ik blog al heel lang en kan dus bouwen op een blog dat al jaren bestaat en een hoge ranking in de zoekmachines heeft. En ik zit op social, waar ik maar zelden verwijs naar mijn blog. Maar wel op alle kanalen communities heb opgebouwd.
En dat is dan ook weer de andere fout die ik zie – al zullen veel mensen het niet met me eens zijn: dat al die social kanalen gezien worden als money makers. Dat het er alleen maar om gaat wat die ‘communities’ jouw opleveren. Dat het melkkoeien zijn waar je aan kunt verdienen. Dat geld voor bloggers toch in mindere mate, al zijn er genoeg bloggers die geld verdienen met hun blog.
In een podcast die ik gisteren luisterde, zei de interviewer – zelf eigenaar van een gigantisch, commercieel blog – het letterlijk. Het ging over het maken van berichten op Facebook waarin je als bedrijf open vragen stelt. Hij zei letterlijk dat het ze alleen ging om de engagement. Zodat ze vervolgens meer bereik krijgen.
Het was bout en cru. Hij heeft wel gelijk: open vragen zijn een geweldige manier om engagement te krijgen en daarmee bereik. Maar de hele crux van social media moet natuurlijk zijn DAT HET JE BOEIT WAT JE COMMUNITY VINDT. Dat je je verbindt met hen zoals zij zich verbinden met jou.
Verder was het een geweldige podcast, vond ik, vol interessante ideeën over contentmarketing en de rol van social media daarbinnen. Hier vind je hem. Ik heb de man die geïnterviewd werd, Jay Baer, alvast op mijn lijstje gezet als spreker die ik niet wil missen komende maand als ik in San Diego ben voor Social Media Marketing World.
Wat mijn blog me oplevert
Dit blog bestaat al heel lang. Volgens het archief stamt het eerste artikel uit augustus 2009. Er staan inmiddels ongeveer 2400 pagina’s op deze website. Dat gaat tellen! En hoewel ik bijna al mijn opdrachten als trainer en spreker via-via krijg, biedt mijn blog me continu nieuwe kansen. Op vele manieren:
- Het is waar potentiële opdrachtgevers een eerste indruk van me krijgen – een online portfolio;
- Soms duik ik op in de zoekresultaten voor producten (workshops bijvoorbeeld) en krijg ik direct leads;
- Vaker vinden opdrachtgevers me omdat ze een inhoudelijke vraag hebben gesteld aan Google en het antwoord op mijn blog vinden. Dat overtuigt hen om te kijken of ik iets voor ze kan betekenen;
- Duizenden mensen vinden het antwoord op hun vragen via mijn blog of hebben gewoon plezier in het lezen;
- Mensen die me tegenkomen als ik spreek op events kan ik verwijzen naar mijn website voor meer informatie;
- Het is een plek waar ik mensen meer kan bieden: online cursussen of de nieuwsbrief, of kan verwijzen naar de Facebookgroep die ik ben gestart;
- Ik kan er direct mijn diensten en producten verkopen. Mijn workshops op open inschrijving zoals de Super social trainingen en de nieuwe workshop Instagram maar ook bijvoorbeeld mijn boeken.
Sommige van deze dingen zou ik ook kunnen zonder enorm blog. Maar heel veel van de dingen hierboven kan ik alleen doen omdat ik al zo lang blog en zo veel hoog scorende artikelen en pagina’s heb in Google.
Soms kan ik letterlijk merken dat mijn ranking in Google omhoog is gegaan, omdat ik dan meer verzoeken krijg voor workshops of andere dingen. Reden dat ik altijd bezig ben met SEO, om te zorgen dat de pagina’s die ik heb ook goed vindbaar zijn. En dat ik probeer om content te maken die aansluit bij de woorden waar ik op gevonden wil worden. Zie de lange reeks artikelen over die onderwerpen op dit blog ? want als ik iets leer, deel ik het meestal op dit blog. En dat betekent weer dat dit blog goed gevonden wordt. Het is een vicieuze cirkel, maar dan een fijne.
Wat social media mij oplevert
Hoewel mijn blog dus veel oplevert (nog even los van het plezier dat ik er aan heb beleefd al die jaren en de contacten en vriendschappen die het me oplevert! Voor mij eigenlijk de belangrijkste reden om te bloggen), levert social media me ook veel op.
Door actief te zijn op Instagram, leer ik continu bij over een onderwerp waar ik les in geef. Maar het levert me ook nieuwe communities op, een nieuwe groep mensen waar ik bij betrokken raak en die bij mij betrokken raken. Instagram is een geweldig plek om een niche aan te boren, niche-interesses te volgen en vorm te geven.
LinkedIn, waar ik al sinds 2004 te vinden ben, is ongelofelijk belangrijk geworden voor het krijgen van nieuwe opdrachten en het connecten met opdrachtgevers. Door jaar in, jaar uit informatie te delen en in gesprek te zijn met mijn netwerk (en dat netwerk continu uit te bouwen naarmate ik meer mensen IRL leer kennen) heb ik daar gewerkt aan mijn imago als expert. De crux op LinkedIn is om er te zijn voor anderen. Net als op Instagram. En net als op een blog.
Hetzelfde geldt voor Facebook. Hoewel mijn Facebookpagina al heel lang bestaat en niet veel doet, heb ik in mijn Facebookgroep echt gevonden wat ik zocht: een community. Ook hiervoor geldt dat ik me realiseerde dat ik iets kon toevoegen: mijn nieuwsbrieflezers mailden wel met mij maar (natuurlijk) niet met elkaar. Om ze ten dienste te zijn, dacht ik: ik start een Facebookgroep. Dan kunnen al die mensen als ze willen elkaar opzoeken. En dat werkt geweldig.
Zo heb ik het ook op Twitter aangepakt: door Twitterchat #blogpraat te starten kon ik bloggers op Twitter een plek bieden waar we als vakidioten met elkaar konden praten. Helemaal in mijn eigen belang natuurlijk. Want destijds had ik zelf geen producten die ik kon verkopen, maar ik vond niets leuker dan over bloggen praten met mensen die dat ook leuk vonden. Twitter is heel belangrijk gebleken in mijn leven.
Waarom je een blog nodig hebt maar ook op social media actief moet zijn
De waarheid is dat voor iedereen die anderen ergens van wil overtuigen, iedereen die iets te verkopen heeft – of dat nou producten, diensten of een standpunt is – een blog en social media allebei nodig zijn.
Je wilt zijn waar de aandacht van je doelgroep is. En dat is op meerdere plekken.
Je hoeft niet op alle social media kanalen te zitten. Maar in ieder geval is het slim om te investeren in de plek waar je doelgroep rondhangt.
Tegelijkertijd is je blog een veel betere plek als het gaat om informatie delen. Of je producten etaleren. Het is zonde om er niet in te blijven investeren. Want een blog is niets is van de korte termijn. Maar als je iedere week een artikel publiceert en dat gestaag volhoudt, heb je na twee jaar een prachtig portfolio dat echt voor je kan gaan werken.
Ik ben er heilig van overtuigd dat je altijd in allebei moet blijven investeren. Maar ik hoor graag wie het daar niet mee eens is!
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
- Game on - 30 december 2024
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
John zegt
Een mooie verhelderende blog. Ik schrijf graag en heb sinds twee maanden mijn eigen blog over Social Media, Lean en Agile Scrum. In het begin een dagelijkse blog maar door een studie beperk ik het nu tot 1 à 2 blogs per week.
Regelmatig gebruik ik LinkedIn om de aandacht op een blog te vestigen maar niet bij elke blog. Het moet ook niet te overdreven worden.
Ik probeer dan ook een goede mix te vinden. Deze blog helpt in elk geval om een goed inzicht te krijgen in het belang van én-én.