Het is een traditie op dit blog: de social media trends van het komende jaar. De social media trends van 2022 voorspellen is moeilijk en makkelijk tegelijk. Want er verandert niets. En toch weer alles.
Social media blijft een breed vakgebied. Het is onmogelijk om alle details te kennen. Maar hoe meer je je verdiept in de technologie, hoe dieper je graaft en hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer je de grote lijnen gaat zien.
Dat neemt niet weg dat er ieder jaar verrassingen zijn. Nieuwe apps die opdoemen uit het niets, aankondigingen, schandalen, inhakers die alle vorige inhakers verslaan, social media accounts die ‘overnight’ miljoenen volgers hebben en natuurlijk de technische hoogstandjes die ons gebruik van die apps totaal op zijn kop zetten.
De basis blijft hetzelfde: verdiep je in je doelgroep en informeer die doelgroep op het platform waar ze graag komt met het soort content en onderwerpen waar ze warm voor loopt. En dan de details!
Dit zijn de social media trends die ik voorspel voor 2022:
(met excuses voor de switch tussen praktisch, taktisch en strategisch!)
- TikTok is onvermijdelijk
- Social media advertenties worden nooit meer hetzelfde
- Video wordt korter en verticaler
- De next level van interactieve content
1 TikTok wordt is onvermijdelijk
Zit je met je bedrijf nog niet op TikTok? En wat zeg je … heb je zelf ook geen TikTok? Ik snap het. Maar als je in marketing of communicatie werkt (of PR en woordvoering) dan is het de hoogste tijd.
Een account aanmaken is dan de eerste stap in een nieuwe wereld. TikTok kun je in 2022 echt niet meer negeren. Al was het maar omdat je moet weten wat het is en wat er speelt. Want de invloed van TikTik op andere social media platforms is enorm.
En als je nog denkt dat TikTok voor tieners is, heb je het mis. TikTok was in 2020 de eerste niet-Facebook app die het lukte om wereldwijd 3 miljard downloads te halen. Drie miljard! Het is niet niets. Daarmee lijkt het er op dat TikTok een blijvertje is. En dat je er als organisatie niet meer onderuit kunt.
Vooral Instagram (gedreven door moederbedrijf Meta) voelt TikTok’s hete adem. Niet voor niets schijnen er plannen te zijn om het komende jaar het startscherm van de Instagram app te wijzigen in de een ‘For You’-pagina achtige pagina. We zagen de afgelopen maanden ook al dat Instagram is begonnen om gebruikers berichten te tonen van accounts die ze niet volgen. Ook het algoritme achter Instagram Reels wordt steeds beter – aanwijzingen dat Instagram goed in de gaten houdt wat TikTok-gebruikers zo leuk vinden aan de app.
TikTok is niet alleen voor tieners
Hoewel TikTok nog steeds vooral belangrijk is voor een jonge doelgroep, is ‘jong’ steeds relatiever. Je vindt er ook twintigers. En dertigers. Oftewel, het lijkt er sterk op dat de gemiddelde leeftijd toeneemt. Dat betekent dat TikTok niet alleen meer interessant is als je je op tieners richt. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsmarktcommunicatie. Met de druk op de zorg en de IT-sector wordt TikTok een potentieel nieuw kanaal voor recruitment en HR met een focus op studenten, afstudeerders en starters op de arbeidsmarkt. Maar ook starters op de huizenmarkt en jonge ouders, sporters … je vindt ze op TikTok.
Moet ieder bedrijf op TikTok zitten? Niet helemaal. Er zijn nog steeds goede redenen om de app te wantrouwen. Maar wanneer je je richt op (jonge) consumenten kun je er bijna niet meer wegblijven.
Wil je als merk of organisatie in 2022 een publiek bereiken op TikTok, dan is het de moeite waard om met TikTokkers samen te werken. Zij hebben gevoel voor wat werkt en wat niet en wat hun community leuk vindt. De grootste successen op TikTok worden door merken en bedrijven behaald door samen te werken met influencers en aan te sluiten bij bestaande communities.
TIkTok als goed voornemen in 2022
Ik weet niet of je de TikTok app al eens geopend hebt. Zo niet: de eerste stap is het claimen van je bedrijfs- of merknaam. De volgende is om een eigen account aan te maken en wat tijd te investeren om TikTok te leren kennen. Zoek concurrenten en influencers op en kijk wat zij er doen. Of laat je gek maken door het waanzinnige algoritme, dat zo rond een half uur actief gebruik van de app waarschijnlijk al weet welke content je echt leuk vindt …
2 Social media advertising is aan het veranderen
Niets blijft hetzelfde. En dat geldt ook voor adverteren op social media. De formules waarmee veel bedrijven tot 2021 succes behaalden, zijn om meerdere redenen achterhaald in 2022.
De praktijken van social media apps waarbij ze allerlei data vergaren en die vervolgens verkopen aan adverteerders, staat onder druk. Maatschappelijke kritiek heeft er toe geleid (terecht!) dat Facebook aankondigde dat het niet langer mogelijk zal zijn om je campagnes in te richten met behulp van vele gevoelige maar effectieve kenmerken en doelgroepen. In 2022 zijn veel kenmerken, waaronder kenmerken op het gebied van gezondheid en religie, niet langer beschikbaar als targeting opties. Commercieel vervelend? Jazeker. Begrijpelijk? Ook. Niet alleen vanuit de maatschappelijke impact. et is ook een strategische stap van Facebook om het vertrouwen in de ‘Meta family of apps’ te herstellen van de imagoschade die de ‘Facebook papers’ opleverde.
De door adverteerders gevreesde iOS opt-out
Maar het grootste nieuws van 2021 op het gebied van social advertising was toch wel de iOS update in april. Die zorgde ervoor dat social media apps hun iPhone-gebruikers toestemming moesten vragen om hun gedrag te tracken buiten de app. Denk aan campagnes waarbij Facebook bijhoudt of een webwinkelpagina is bezocht, om vervolgens op Facebook advertenties te tonen met soortgelijke producten. Zonder die toestemming is dat niet meer mogelijk.
iPhone-gebruikers zijn in de minderheid in de wereld. Maar ze staan bekend als de meest koopkrachtige groep gebruikers (iPhones zijn gemiddeld genomen de duurste telefoons). Vandaar de paniek bij adverteerders – en bij Facebook.
(Google kondigde later aan hetzelfde te gaan doen voor de Play Store zodat Android-gebruikers ook een opt-out-optie krijgen)
Het gevolg van de updates – en de vrij agressieve notificatie die gebruikers moesten klikken voor ze verder konden in de app – was dat vrijwel alle gebruikers op ‘nee’ klikten. Dat betekende niet alleen dat veel lucratieve campagnes niet meer effectief zijn, maar ook dat het überhaupt lastig werd om bij te houden of campagnes (bijvoorbeeld campagnes gericht op websiteverkeer) succesvol zijn.
Adverteerdersvoornemens in 2022
Dat je veel van je Ios-gebruikers niet meer kunt volgen in hun reis over het internet, is onhandig. Maar vergeet niet dat iedere social media app nog steeds al het gedrag van haar gebruikers kan zien zolang die binnen de app blijven. Daar blijven ontzettend veel targeting-mogelijkheden over – denk bijvoorbeeld aan het retargeten binnen apps op video views.
Bovendien kunnen websitebeheerders met behulp van bijvoorbeeld de ‘facebook pixel’ nog steeds bijhouden of facebookverkeer tot verkoop heeft geleid, een belangrijke indicatie van succes 🙂 En de ouderwetse UTM-code werkt ook nog steeds.
Er zijn, kortom, nog mogelijkheden om verbanden te leggen tussen je advertenties op social media en het gedrag van gebruikers op de site.
Tegelijkertijd zou je kunnen zeggen dat het belang van organische content groter wordt, net als een grotere creativiteit bij het ontwerpen van advertenties. De druk om effectief te zijn neemt alleen maar toe. Ook influencer marketing wordt steeds belangrijker, omdat het een manier is om alsnog gerichte doelgroepen te bereiken via de volgers en de invloed van de influencer. Wie weet gaan we het komende jaar een verdere verschuiving zien naar dat soort betaalde samenwerkingen. Aan de nieuwe features en ‘creator opties’ te zien die de meeste apps dit jaar introduceerde is dat wel de verwachting van de apps zelf.
3 Video wordt korter en verticaler – of je wilt of niet
Ieder jaar staat ‘video’ op de social media trendlijstjes. Het feit dat iedereen een snelle smartphone heeft en voldoende bandbreedte betekent dat we inmiddels zelfs streaming video kunnen kijken, waar we ook zijn.
Toch heeft video de belofte in 2021 niet echt waargemaakt. Hoewel er altijd uitzonderingen zijn, hoor ik van opdrachtgevers meer en meer geluiden over de tegenvallende resultaten van video. Op Facebook, op Instagram, op LinkedIn: video’s doen het lang niet zo goed als we onszelf altijd hebben verteld. YouTube is de grote uitzondering.
Het zou kunnen dat dit ligt aan de voorkeuren van gebruikers. Maar gezien de populariteit van vlogs op YouTube, live streams op Twitch en stories op Instagram (feitelijk ook een soort videocontent), denk ik van niet. Het heeft misschien veel meer te maken met de kwaliteit van de video’s die we als bedrijven plaatsen.
Maak je video social first in 2022
Veel te vaak wordt video niet gemaakt met social media apps in gedachten. We produceren massaal hoge kwaliteit (dure!) video’s in liggend formaat, met bumpers en introducties en talking heads die minuten duren. Maar dat is niet wat social media gebruikers willen zien.
Ten eerste willen ze binnen een paar seconden begrijpen of een video interessant is. Bumpers met logo’s en ’talking heads’ zonder ondertiteling maken dat gebruikers snel verder scrollen.
Ten tweede is een liggende video op een telefoon eigenlijk gewoon te klein. Vierkante, of liever nog verticale video, is duidelijker te zien en meer ‘emersive’: als een video je hele scherm beslaat zonder dat je dat scherm hoeft te draaien is de kans groter dat je blijft kijken.
Ten derde zijn social media gebruikers gewend om snel door content te scrollen. Je moet de aandacht niet alleen weten te grijpen binnen een paar seconden – je moet hem ook seconde voor seconde vast zien te houden. En dat is niet makkelijk. Korte videoformats zijn daarbij een uitkomst.
Op TikTok zijn de meest succesvolle video’s maar 7-10 seconden. Dezelfde trend zie je bij Instagram Reels (de ‘TikTok’-versie van Instagram video): de meeste Reels die je te zien krijgt als je op de Reels tab in de app klikt zijn heel kort. Zelfs YouTube heeft inmiddels ‘YouTube shorts’ geïntroduceerd in de YouTube app: korte verticale video’s. En ook daar zie je extreem korte video’s die heel succesvol zijn.
Videovoornemens in 2022
Hoewel er heel veel geld wordt gestoken in videocontent, geldt voor de meeste bedrijven dat die niet geoptimaliseerd wordt voor social media. Laat staan dat die video gemaakt wordt met social media gebruikers in gedachten.
Investeer je veel in videocontent? Dan raad ik je aan om in 2022 twee paden te bewandelen. De eerste is korte, vertikale videoontent die je kunt gebruiken voor Reels, TikToks, YouTube Shorts en eventueel ook voor stories. De tweede is langere videocontent voor YouTube – waarmee je ofwel YouTubers kunt aantrekken, ofwel mensen die via Google op zoek zijn naar informatie.
Zoek je een tussenvorm, ga dan op zoek naar snelle formats, maximaal 1 minuut, liefst vierkant of verticaal die binnen seconden de aandacht grijpen en weten vast te houden. Geen gemakkelijke opdracht.
Wil je op de hoogte blijven van de trends? Schrijf je in voor mijn tweewekelijkse nieuwsbrief:
4 De next level in interactieve content: co-creatie
Dat het helpt als content interactief is, wisten we al. Polls, Quizes, vraagstickers, open vragen … ze worden volop gebruikt door bedrijven en merken om volgers en kijkers betrokken te houden.
Engagement is key, zoals het gezegde luidt. En interactieve content levert die felbegeerde engagement op (waarom die belangrijk is, lees je hier: Alles over organische bereik op social media).
Content is nu eenmaal leuker als je er aan mee kunt doen. En iedere actie die een gebruiker bewust neemt, is voor een algoritme een belangrijk signaal van interesse. Logisch dat de interactieve formats ons om de oren vliegen. Van Instagram stories met interactieve stickers …
… tot open vragen op Facebook …
tot slimme, uitgekiende opmerkingen op Twitter waar je wel op *moet* reageren.
Hoe meer je je volgers betrekt, hoe beter het is, dat is duidelijk. Je bereik neemt toe en je volgers voelen zich meer betrokken bij je organisatie of merk. Maar wat als je meer kunt doen? Wat is de ‘next step’ om je volgers van een groep volgers in een community te veranderen? Samen creëren!
Denk aan de nieuwe sticker op Instagram, de ‘Jouw beurt’-sticker:
Iedereen die de sticker tegenkomt kan meedoen. Challenges bestaan bijvoorbeeld uit het delen van de mooiste foto van je huisdier of een recente bestemming, of de foto die je als achtergrond op je telefoon hebt staan. Door mee te doen kunnen wildvreemden meekijken met jouw bijdrage. Soms gaat het om (letterlijk) miljoenen participanten.
Op TikTok, waar het nadoen van andermans idee de standaard is en waar trends belangrijk zijn, is er de trend van ‘duett chains’. Een duett is een TikTok die bestaat uit andermans TikTok plus je eigen reactie daarop. Door dat telkens te herhalen, ontstaan kettingen van TikToks die op elkaar reageren. Vooral als het om muziekfragmenten gaat levert dit waanzinnige voorstellingen op, zoals deze:
Volgers vragen om input kan simpel – open vragen of een meerkeuzebericht – of meer actief – TikTok duetts of ‘Jouw beurt’-stickers. Hoe dan ook zullen we het komende jaar op alle platformen meer contentvormen zien die volgers actief laten meecreëren.
Contentvoornemens in 2022
Tsja, wat kan ik zeggen. Als je nu nog niet Super Social bent, zul je het snel moeten worden. Zonder al die interactieve content wordt het steeds lastiger om bereik te krijgen binnen die apps. Je concurreert tenslotte met alle merken, bedrijven en influencers die er wél mee bezig zijn.
In zekere zin dwingen de apps ons in de goede richting. Want social media zou uiteindelijk toch echt social moeten zijn. En deze nieuwe trend duwt ons vanzelf die kant op …
Social media in 2022: oude wijn in nieuwe zakken?
Social media verandert niet zo veel, als je naar de grote lijnen kijkt. Tot de meta verse er is zijn we gebonden aan de oude vormen van content: tekst, foto’s, video’s en audio. Of er met die ‘audio’ iets gaat gebeuren is de vraag. Met de populariteit van podcasts in het vizier lijken er wel wat bewegingen te zijn, net als sommige apps het vizier op gamers hebben staan (over interactieve content gesproken!).
Er zijn ook nog altijd zaken die niet geregeld zijn. Je kunt nog steeds je tweets niet editen. Je kunt nog steeds geen beheerders toevoegen aan je Instagramaccount, althans niet via de Instagram app zelf. Groepen op LinkedIn zijn nog steeds vreselijke dingen gevuld met zelfpromotie en spam.
Social media apps, hun privacy-instellingen, hun invloed op de mentale toestand van (jonge) gebruikers, de vraag wie de baas is over algoritmes, de bestrijding van fake news, misinformatie en criminaliteit – dat zijn onderwerpen die steeds groter worden en meer aandacht krijgen.
We zullen zien wat het nieuwe jaar brengt. Ik hoop op betere tools, leukere content (juist ook door bedrijven) en meer creativiteit!
MEER WETEN? Ik geef wekelijks in company workshops, lezingen en (dag) trainingen over de laatste social media (content-) trends voor mijn opdrachtgevers. Ik doe dat voor communicatieadviseurs, directies en social media beheerders. Maar ook voor groepen collega’s die actiever willen worden op social media of samen een account beheren. Meer info vind je hier, of neem gewoon contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Bekijk de vorige trendsartikelen (en kijk of ik het goed had):
- Social media trends 2021 (nov 2020)
- Social media trends 2020 (nov 2019)
- Social media trends 2019 (nov 2018)
- Social media trends 2018 (jan 2018)
(omslagfoto: @karsten116)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie