Voor veel zakelijke bloggers is het lastig om blogonderwerpen te bedenken. Ze hebben bedacht dat ze moeten bloggen maar ze hebben geen inspiratie, geen tijd en geen energie. Toch is zakelijk bloggen echt niet zo ingewikkeld. Zelfs niet als je even geen inspiratie hebt.
Blogonderwerpen zijn 1 ding. Maar eigenlijk zijn die niet het belangrijkste. Veel belangrijker is de vraag: voor wie blog je en waarom? Als je dat weet, volgen de onderwerpen en inspiratie vaak vanzelf.
Want waar je over blogt, hangt natuurlijk af van je doelstellingen en je doelgroep. Als zakelijke blogger heb je een doel voor ogen en wil je een bepaald effect sorteren. Belangrijk dus om in de gaten te houden. Ik zeg het maar even.
Mocht je meer willen gaan bloggen, is mijn gratis online blogcursus misschien iets voor jou. In 10 lessen neem ik je mee naar een gerichter en beter zakelijk blog. Bloggen als een pro, kortom. Je vindt hem hier.
40 onderwerpen voor zakelijke bloggers: GO!
Maar wat je doel en doelgroep ook is, hieronder vind je een lijst van 40 mogelijke onderwerpen voor blogartikelen. Het zouden er ook 100 kunnen zijn. Of 1.000. Het punt is, je kunt echt overal over schrijven. Met ieder van de onderwerpen en insteken kun je weer 5 kanten op. Of je kunt ze maandelijks of jaarlijks herhalen.
Eigenlijk is het dus een lijstje van 200 blogartikelen. Of 2.000! Net hoe je het bekijkt.
Blog ze!
Blog over klantvragen
De makkelijkste manier om waarde te bieden aan je lezers, is simpel: beantwoord de vragen die je klanten altijd hebben. Misschien heb je wel een lijstje. Misschien hebben je collega’s een lijstje. Zo niet, dan kan het ook zo”
- Type je product of dienst in Google en kijk welke onderwerpen er automatisch ingevuld worden. Schrijf daar een artikel over.
- Schrijf de 5 meest gestelde vragen van klanten op en werk die uit tot 5 artikelen waarin je die vragen beantwoordt.
- Ga naar Google, type de klantvraag in die je vaak hoort en kijk welke vragen mensen nog meer in Google typen. Gebruik die als titel voor blogartikelen.
- Duik in je email en gebruik de antwoorden die je eerder aan klanten gaf over je producten, diensten of markt als input voor een artikel.
- Doe het omgekeerde: schrijf over wat mensen absoluut nooit vragen maar wel zouden moeten vragen
Blog over je eigen product of markt (maar indirect)
Het ligt niet voor de hand, bloggen over je product. Nou ja, voor jou niet en voor mij niet. Voor veel bedrijven is dat anders: die doen niets dan verkopen. Maar veel kleine ondernemers vergeten te doen wat voor de hand ligt: bloggen over zichzelf. Terwijl dat handig is voor je klanten, én voor Google én voor je marketing!
Hoe blog je over je eigen producten en diensten op zo’n manier dat het leuk blijft om te lezen? Vooral door indirect en subtiel te zijn:
- Interview een klant over zijn ervaringen
- Interview een collega over een kant van het bedrijf die klanten normaal niet zien
- Vraag klanten of collega’s naar hun 5 beste, creatiefste, leukste, handigste tips op het gebied van jouw product of dienst
- Verzamel reviews over je product en gebruik dat om te schrijven over hoe je je product aan het verbeteren bent, achter de schermen. Neem je klanten mee in het voortraject.
- Interview een belangrijke leverancier.
Ik heb zelf een keer een artikel geschreven over wat een goede social media expert is. Ik wilde graag in Google scoren op die termen, maar ook echt iets goeds schrijven. En dat is gelukt: het artikel scoort heel goed in Google en gaat toch niet direct over mij. Maar staat wel op mijn blog, natuurlijk, dus hopelijk is het toch overtuigend.
Makkelijk, toch?! 🙂
Recycle oude content (‘repurposing’)
Soms heb je meer in huis dan je denkt, aan blogs. Je denkt er alleen niet op die manier over. Door oud materiaal te hergebruiken (‘repurposing’ in contentmarketingjargon) ben je slim bezig. Denk bijvoorbeeld aan:
- Gebruik teksten uit emails aan klanten en collega’s waarin je dingen uitleg als basis voor ‘how-to’ artikelen.
- Gebruik stukken uit handleidingen die je gemaakt hebt (en die je doelgroep zouden helpen) als basis voor how-to artikelen.
- Hergebruik de structuur van een presentatie, schrijf je verhaal bij een presentatie uit en maak er een artikel van. Of een ebook. Of een whitepaper.
- Maak video- of audio-opnames van interviews, presentaties en evenementen en gebruik die in blogartikelen.
Doe meer met visuals, juist op je zakelijke blog
Bloggen hoeft niet te betekenen dat je alles alleen maar schrijft, he. Het kan ook visueel, bloggen. Of vloggen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
- Maak een fotoverslag van een zakelijk evenement
- Embed instagram foto’s die te maken hebben met je thema. Let op: er gaan geruchten dat dit je website belast. Weet niet of dat waar is … misschien even uitzoeken?
- Maak een serie foto’s ‘achter de schermen en vertel daar kort iets bij
- Maak van een populair artikel een visuele presentatie, zet die op slideshare en embed die op je blog
- Maak een artikel waarbij je een belangrijke foto als uitgangspunt neemt: je eerste klant, je eerste zaak, jij als kind met een attribuut dat te maken heeft met je huidige vak, je eerste project, je zakenreis, … wat het ook is. Gebruik de gebeurtenis als aanknopingspunt.
Bedenk wekelijkse blogcolumns en blogrubrieken
Uitgevers hebben dit trucje al heel lang geleden uitgevonden: rubrieken. Terugkerende formats die je iedere week of iedere maand kunt hergebruiken. Als je een willekeurig tijdschrift openslaat, zie je heel veel terugkerende rubrieken. Denk aan vaste columnisten met columns met een bepaalde insteek en een bepaald aantal woorden; de favoriete make-up/auto/boeken/handtas van een bekende Nederlander; columnisten die het stokje aan elkaar doorgeven of brieven aan elkaar schrijven; … etc. etc.
Rubrieken geven houvast en ze zijn herkenbaar. Twee goede redenen om ze te gebruiken. Bijvoorbeeld:
- Interview meerdere mensen en stel ze de zelfde 5 vragen
- Vraag een expert om maandelijks zijn/haar visie te geven op ontwikkelingen in de markt, of geef zelf wekelijks je visie op de markt of de trends in jouw industrie
- Licht wekelijks een ‘vraag van de week’ toe
- Laat telkens een andere leverancier/klant/collega aan het woord
- Review wekelijks een boek, site, app of ander product dat relevant is voor je doelgroep
Maak how-to’s, instructies, stappenplannen en checklists
Deze categorie valt een beetje onder het ‘klantvragen’-hoofdstuk, maar is iets specifieker. Checklists, stappenplannen, lijstjes met overzichten (!! :D) zijn gewoon populair. Ze zijn overzichtelijk en mensen krijgen snel antwoord op hun vragen.
- Beschrijf de stappen die voorkomen dat je klanten een veelgemaakte fout maken
- Maak een instructie voor een ingewikkeld product
- Maak een checklist (maak er meteen ook een handige download van, met van die afvinkvakjes)
- Leg tot in detail uit hoe een bepaalde (online) tool het best ingezet kan worden
- Maak een video of screencast waarin je laat zien hoe je iets doet dat relevant is voor jouw klanten en in relatie staat tot jouw product of dienst.
Heb je een uitgebreide checklist gemaakt, zou je ook kunnen overwegen om die aan te bieden als download. Heb je meteen een mooie ‘weggever’!
Blog over je markt
In het land der blinden is eenoogkoning. En ‘Everybody’s a ninja to somebody’. Misschien realiseer je je het niet, maar meestal weet jij meer over de markt dan je klanten. Wat je ook doet, je weet het beter en je weet meer. Je leest er meer over, je hebt er meer ervaring in, je kent meer mensen in het vakgebied, je gaat al langer mee. Je kunt dus ook beter dan je lezers vertellen wat er gaande is in de markt. In de wereld van [wat je verkoopt]. Schrijf daarover! Bijvoorbeeld:
- Review een boek uit je vakgebied
- Schrijf een verslag over een evenement uit je vakgebied
- Beschrijf waarom een belangrijke trend wel of juist helemaal niet belangrijk is
- Interview een expert en publiceer de video, het transcript en/of de audio-opname op je blog
- Beschrijf de 5 of 10 belangrijkste ontwikkelingen binnen je vakgebied (van de laatste maand/jaar/volgend jaar/de komende 5 jaar)
Er is zoveel om over te schrijven. Vraag je af: wat weet klant X niet en ik wel? En schrijf daarover.
Een klassieke blogtip: maak lijstjes en overzichten
Ahhhh listicles. We love them. Toch? Lijstjes zijn verleidelijk als lezer en onvermijdelijk als blogger. En ze hoeven niet allemaal te passen in het kader van ’10 dingen die je niet wist over X’ (al mag dat wel, natuurlijk).
Lijstjes en overzichten maken doe je bijvoorbeeld zo:
- Publiceer een overzicht van relevante artikelen met achtergronden waar je potentiële klanten iets aan zullen hebben
- Publiceer een lijst met de belangrijkste blogs, twitter accounts, vakliteratuur (“5 boeken die je gelezen moet hebben als je…”)
- Vraag 5 experts naar hun beste tips (link naar hun social media accounts!), trends, favoriete plekken of wat dan ook maar interessant en relevant is voor je doelgroep
- Publiceer een lijst met de invloedrijkste bedrijven of personen binnen je vakgebied (onderbouw waarom)
- Draai het om: beschrijf de 5 dingen die je niet moet doen met je product, die nooit aan zullen slaan in je markt.
Het voordeel van het betrekken van anderen is dat je ze, als je je blog promoot op social media, weer mooi kunt taggen. In de hoop dat zij het bericht ook weer gaan delen met hun volgers. Twee vliegen in 1 klap!
Zakelijk bloggen is een kwestie van planning
Zakelijk bloggen is veel makkelijker dan je denkt. Het is vooral een kwestie van volhouden. En daarbij helpt een vaste planning.
Als je blog onderdeel is van je marketingstrategie, is het nog belangrijker om consistent te zijn en regelmatig te publiceren. Je hoeft het gelukkig niet allemaal zelf te doen. En het helpt als je vooruit plant, met een zogenaamde contentkalender. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kun je bovendien op tijd jezelf of anderen aan het werk zetten om de artikelen te maken.
Het voorkomt ook dat je na afloop van een evenement pas bedenkt dat je de spreker een vraag had willen stellen of een interview had willen opnemen. Of dat je een artikelreeks had willen doen waarin je je dienst relateerde aan de winterspelen. 🙂
Maak het jezelf makkelijk, plan terugkerende items. Dat voorkomt writer’s block.
En verder: je produceert al veel meer ‘content’ dan je weet! Het is een kwestie van anders kijken naar wat je dagelijks aan informatie communiceert en tot je neemt. Je hebt vast ergens een lijst met favoriete artikelen (op papier of in je browser), favoriete bronnen, een map met klantvragen, wat dan ook. Gebruik wat je hebt!
PS Zoek je blogonderwerpen voor je persoonlijke blog, zie hier een lijst van 50 mogelijke blogonderwerpen! En vergeet niet om even naar de gratis online cursus ‘Bloggen als een pro’ te kijken.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Marije Woertman zegt
Ik zat in een blogdip, even totaal geen inspiratie meer. En dit geeft weer heel veel inspiratie, echt top!
Linda Rosalinde Markus zegt
Heerlijk stuk dit. Zoveel inspiratie! Dit vind ik trouwens ook supertips voor nicheblogs (dus niet per se alleen zakelijk). Top!! Dit is echt zo’n artikelen om te bewaren en af en toe te herlezen om jezelf eraan te herinneren dat er enorm veel blogonderwerpen zijn!