Ah…de kunst van (jezelf) verkopen. Het is allemaal niet zo makkelijk. En toch zijn sommige dienstverleners er gewoon heel goed in. Niet via social media. Maar gewoon, via de email.
Ik was op school vanochtend voor een bijeenkomst (de kinderen lazen voor uit eigen werk). Het is niet alleen leuk om de kinderen bezig te zien, maaro ok om de ouders weer eens te spreken! Vooral als je, zoals ik, de hele dag weggedoken zit achter je computer thuis.
Ik raakte vanochtend aan de praat met de vader van een van mijn zoontjes klasgenoten. Hij vertelde dat hij een afspraak had met een management consultant en daarom op tijd weg moest.
Ik vroeg wat voor consultants het waren. Maar hij wist het niet precies. Alleen in grote lijnen.
Had hij dan consultants nodig?
Nee, bleek. Hij had helemaal geen projecten lopen momenteel.
Verbaasd vroeg ik waarom hij dan met ze had afgesproken.
Het bleek dat ze hem een korte mail hadden gestuurd waarin ze:
- Kort uitlegden wat ze deden
- Dat ze ervaring hadden in zijn branche
- Dat hun CEO binnenkort in de buurt zou zijn
- Of ze een half uurtje kennis konden komen maken?
Dat waren althans de punten die hij noemde.
Ik vroeg waarom hij ja had gezegd.
Omdat het altijd goed is om met mensen op dat niveau te praten, zei hij, en te horen wat ze weten, welke trends ze zien.
Of hij dan wel vaker consultants op bezoek had, vroeg ik.
Nee, was het antwoord.
Waarom niet?
Omdat zij geen contact opnemen, zei hij lachend.
Ik bedoel maar.
Wijze les: nooit geschoten is altijd mis…
- Vroeger - 14 januari 2025
- Bergen werk - 13 januari 2025
- Radertje - 12 januari 2025
Sonja van Vuren zegt
Ik herken wat Edwin zegt. Kennis maken? Ze willen je wat ze verkopen door de strot duwen. 😉 En ‘niet geschoten is altijd mis’ is toch dat oude ‘schieten met hagel dan raak je altijd wel wat’-adagium? Ik geloof er niet in, maar ben wel heel benieuwd hoe dat gesprek verlopen is. Ben je die vader alweer tegengekomen op het schoolplein? 🙂
Elja Daae zegt
Het was helemaal niets! Maar toch heeft het me aan het denken gezet.
Edwin Vlems zegt
Ik krijg elke dag drie telefoontjes en vijf mailtjes met die strekking “in de buurt, CEO, half uurtje”. Ik nodig ze niet uit want ze zouden niet levend buiten komen, zo irritant vind ik het.
Elja Daae zegt
Ja, het kan ook irritant zijn! Maar deze figuren is het toch gelukt. Ik heb het even nagevraagd en het was inderdaad helemaal niets. Oh well. Het hangt misschien ook van je industrie af? Of je veel benaderd wordt of niet?
Edwin Vlems zegt
Volgens onderzoek kost het cold callers steeds meer tijd (nu al 10 uur) om bij iemand aan tafel te komen. 10 uur die niet naar je huidige klanten gaan, en laten dat nou net de mensen zijn die aan het eind van het jaar je salaris betaald blijken te hebben…
Klanten werven is dus nooit slim, je focus moet op je huidige klanten liggen, zij gaan dan vanzelf ook de werving voor jou doen.
Elja Daae zegt
Hmmm…ja dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Maar het blijft goed om te investeren in nieuwe klanten natuurlijk. Hoewel het via referrals dan misschien wel een stuk kansrijker is he?
Edwin Vlems zegt
Precies, ik heb als zelfstandig ondernemer nog niemand last hoeven vallen, de klanten komen vanzelf op me af omdat ik mijn kennis deel. Veel leuker dan dat cold calling.