Hoe kun je je onderscheiden van anderen, zakelijk gezien? Wat maakt jouw personal brand anders dan dat van anderen?
Ik heb me altijd anders gevoeld dan anderen. Vroeger, als kind, was dat niet makkelijk. Maar als volwassene bleek het zijn voordelen te hebben, dat je je bewust bent van wat je anders maakt.
What sets you apart
Nooit leuk gevonden als kind, het buitenbeentje zijn. Maar what sets you apart is ook wat je onderscheidend maakt. Ik zou bijna zeggen: buitenbeentjes krijgen hun kans in deze nieuwe tijd.
It’s their turn.
De nieuwe tijd? Nou ja, de tijd van social media. Van transparantie van bedrijven richting klanten. Van ‘het menselijke gezicht’. Flexibele arbeidsinzet en ZZP-schap. Aan het roer van je carrière, en zo. Allemaal factoren die het ‘personal brand’ belangrijker en belangrijker maken.
Authenticiteit is het nieuwe fake.
Dus wat als het allemaal een masker is? Een kostuum dat je aantrekt? Als je jezelf geweld aan moet doen om te doen alsof je iets bent dat je niet bent?
Ik zou het niet kunnen.
Ik kwam een keer iemand IRL tegen die ik kende van Twitter.
Daar had ze als ondernemer een hele strakke profielfoto, zwart-wit, met hele strakke blogartikelen vol tips en tweets vol succesverhalen (“presentatie gegeven bij … ” etc.).
Ik herkende haar helemaal niet toen ze enthousiast op me afkwam (zij herkende mij wél!). Ze was superenergiek. Bijzonder en opvallend en spontaan.
Ze had een felgekleurde, extravagante jurk aan en geweldige laarzen.
Je kon niet om haar warmte en energie heen, zeg maar. Met recht een personality. Het hele totaalplaatje was zo innemend.
Zo full color.
“Ik herken je helemaal niet van je profielfoto!”, zei ik.
Het verschil tussen zwart-wit en kleur was te groot. Maar dat was ook de bedoeling, bleek. Want opdrachtgevers willen strakke, zakelijke ZZP-ers, met foto’s die strak en zakelijk overkomen, zei ze. Zwart-wit was serieuzer en overtuigender. Adviseerde ze haar klanten ook altijd.
Ik was er stil van.
Want ik hoef me niet zo voor te doen om opdrachten te krijgen of een baan (eerder het tegenovergestelde: hoe meer ik mezelf ben, hoe beter). En zij ook niet, denk ik.
Ik geloof dat het de kleurenversie is, die mensen willen zien.
In full color kun je ook overtuigen van kennis, kunde en professionaliteit. En kan je onderscheiden van anderen, als het er op aan komt.
Jezelf zijn is onderscheidend genoeg.
En hoe minder mensen zichzelf durven zijn, online en in het Echte Leven, hoe onderscheidener* jij wordt! 🙂
(lijkt een beetje op wat Raymond net zei in twitterchat #blogpraat: je kunt ook onderscheidend zijn door de concurrentie uit te schakelen! :))
*Is dat een woord? Onderscheidener?
- Vroeger - 14 januari 2025
- Bergen werk - 13 januari 2025
- Radertje - 12 januari 2025
Jacob Jan Voerman zegt
Het word tijd dat we leren dat iedereen een buitenbeentje is. (of iedereen een binnenbeentje, dat kan ook natuurlijk)
Elja Daae zegt
Zo waar, JJ! Iedereen is een -beentje! 🙂
henri zegt
Mmh, onderscheiden is toch enkel m.b.t. eventuele concurrentie? Wat zijn je waarden als ik zo vrij mag zijn te vragen? Een open vraag, ik waardeer je enthousiasme!
Elja Daae zegt
Mmmhh…goed punt. Ik voel geen concurrentie…klopt. Dus ik onderscheid me ook niet echt. Maar ja in bredere zin heb je natuurlijk altijd concurrentie, al is het concurrentie om de aandacht van je potentiele lezer! En als het gaat om mijn werk als adviseur en spreker heb ik natuurlijk heel veel concurrentie. Alleen is dat niet de reden dat ik blog.
Maar …eens dus. Voor onderscheidend zijn heb je concurrentie nodig!