“Content is een middel, geen doel”, dacht ik bij mezelf eerder vandaag naar aanleiding van een gesprek over content en de rol van content binnen een social media strategie. Die kan op een briefje, dacht ik, in een lijstje.
Ik zat op het pad van: wat is ons doel en wat voor content hoort daar dan eigenlijk bij?
Maar later realiseerde ik me dat het niet helemaal waar is. Soms is content er gewoon om zichzelf.
Belangeloze content, is dat, en dat is de mooiste.
Soms is de content het eindstation. Soms is content er gewoon om te zijn.
Doe-er-mee-wat-je-wilt-content. Ik-hoef-er-niets-voor-terug-content.
Je kunt zeggen: zodra je een stukje content online zet, ben je op iets uit. Anders zou je die content gewoon op je computer laten staan, of in je hoofd laten zitten, of op het intranet van je bedrijf. Als je iets online zet, wil je aandacht. Punt.
Maar aandacht willen is meer een reden dat je content online staat.
En een reden is geen doel.
(hop! die mag in een lijstje! dan begrijp ik hem zelf misschien uiteindelijk ook!)
Dat bestaat toch bijna niet meer online, eigenlijk, content zonder doel?
Content die NIET is bedoeld om je te beïnvloeden, niet bedoeld is om je te verleiden, niet bedoeld is om je er van te overtuigen om actie te nemen.
Daar wil ik meer van, van die content. Waar je niets van hoeft te vinden, niets van hoeft te kopen, niets van hoeft te klikken en niets van hoeft te delen.
Het zou interessant zijn als experiment: af en toe belangeloze, doelloze content maken, als bedrijf of organisatie. Af en toe gaan zitten en besluiten om iets te delen, voor de zomaar. Omdat het kán.
Why not?
Waarom niet bedenken welke kennis je in huis hebt als bedrijf of organisatie waar mensen iets aan hebben, of welke content je kunt delen om mensen te helpen, of met welke content je mensen blij kunt maken, en die content gaan delen?
Al is het maar als piepklein stukje van je hele contentstrategie?
Content die niet verder hoeft.
Content als eindstation.
Ik stap in stem voor.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Paul van der Werf zegt
Mooi idee, ik stem ook voor. Gewoon schrijven om te informeren zonder iets te verwachten van de lezer. Is dat niet ook wat veel stichtingen en verenigingen zonder winstoogmerk doen? Maar voor een commercieel bedrijf kan het misschien een hele stap zijn.
Elja Daae zegt
Nou, ik denk dat bijna iedereen, ook die stichtingen, schrijven vanuit een boodschap en een doel. Op zich prima. Maar schrijven zonder doel is heerlijk. :)) Toch?
Paul van der Werf zegt
Ik heb je tegeltjeswijsheid – als ik het tenminste zo mag noemen – nog eens tot me door laten dingen. Ik schrijf zonder doel maar met een reden en dat vind ik heerlijk, vooral als iemand anders er ook nog wat van opsteekt 😉
Elja Daae zegt
zonder doel en met een reden…super…
Linda Rosalinde Markus zegt
Mooi! Maar.. veel bloggers doen dit toch al? Bloggers die niet echt commercieel bloggen. Jij bijvoorbeeld. Jouw stukken zijn ook geen stukken waar je iets voor terug wilt. Ik heb het idee dat het meer is: ‘ik publiceer het voor mezelf, omdat ik het fijn vind en er iets uithaal, en als anderen langskomen en het lezen, is dat leuk maar geen vereiste.’
Het bloggen zelf is dan het doel. Het uiten van jezelf, het verwoorden van gedachten en situaties en iets delen. Op het moment dat je het publiceert, is dat doel al bereikt. Dan maak je het openbaar omdat het leuk is als anderen het ook interessant vinden en omdat je dan ook zichtbaar maakt waar je mee bezig bent/over nadenkt/mee worstelt. Dat is hoe ik het zie.
Elja Daae zegt
Ja is ook zo! En voor mij geldt dat ook. En voor jou ook denk ik. Maar er zijn echt heel veel organisaties met name waar dat heel anders is. Daar wordt gedeeld met het doel de lezers iets te laten doen. Ik was in gesprek met een organisatie waar veel kennis aanwezig is en ik dacht opeens: waarom is het niet genoeg om gewoon te willen delen? Zonder belang? Maar dat is lastig te verkopen, vrees ik, in de corporate wereld.
Jacob Jan Voerman zegt
ook mooi, artikel van Kitty over redactie statuut. Dan wordt tenminste duidelijk wanneer je niet aan het geven bent. https://www.deblogacademie.nl/waarom-bloggen-meer-op-journalistiek-moet-gaan-lijken/
Elja Daae zegt
Ja heb het gelezen. Maar ben het er niet helemaal mee eens. Vooral omdat het volgens K. zou MOETEN en dan denk ik: doe lekker wat je wilt. Maar ALS je commercieel blogt, vind ik dat je het heel duidelijk moet vermelden. In die zin helemaal eens….!
Jacob Jan Voerman zegt
Ik ook!
Geven is geven. Als geven een onderdeel is van een marketingtactiek is het GEEN geven. Dat verdient dat woord niet.
En natuurlijk mag het een mengsel zijn, als je een bedrijf hebt. Maar de scheidslijn moet je in de gaten houden, en dat heeft alles te maken met intentie. En die intentie kan ik proeven, als lezer.
Elja Daae zegt
Jaaa. Zo is het. Intentie kun je proeven. Mooi gezegd.
Ik kreeg een mail van iemand, een soort van emailnieuwsbrief maar dan semi-persoonlijk maar niet op naam. Heel vriendelijk en open. Maar wel met een keiharde vraag om werk er in. Op zich vriendelijk en leuk en informatief. Maar tegelijkertijd…ik weet niet….ik twijfel nog over wat ik daar nou van vond…