Ik heb er een beetje genoeg van, meneer en mevrouw de (met name maar niet uitsluitend) Amerikaanse marketinggoeroes. Als ik het even mag zeggen.
Die emailnieuwsbrieven van jullie.
Bah.
Waar jullie ofwel mijn voornaam ergens halverwege de eerste zin zetten, ofwel mijn voornaam in de onderwerpregel.
Waar jullie dan een heel ‘intiem’ verhaal gaan vertellen want ‘de nieuwsbriefvolgers zijn speciaal!’.
Waar jullie dan altijd natuurlijk wel even de commerciële link in moeten zetten, he. En als het een beetje mee zit maken jullie daar A) een grapje over (‘selly-sell!’) of B) een verhaal van in de trant van ‘kijk, zo doe ik het, verkopen! En ik verkoop je mijn werkwijze!).
Een mens zou er van gaan vloeken.
Wat een lamlendigheid.
Ik heb de afgelopen week van mensen die ik volg en oprecht leuk vind vond (en een die ik oprecht niet leuk vind maar waar ik nieuwsgierig naar was) inmiddels 5 verkoopmails en updates gekregen.
Dit mens wordt er een beetje verdrietig van.
Eentje was een Facebook update van een interessante online marketing goeroe met een link naar een interessant artikel. Dacht ik. Maar nee. Hij geeft een mooie inleiding, een lange blog post, maar op het laatst blijkt hij toch niet te gaan vertellen wat je verwacht op basis van de titel. Dan moet je je inschrijven voor zijn cursus.
SYMPATHIEK, HOOR.
Eentje is van iemand die echt een voorloper is op het gebied van community management en emailmarketing. Maar helaas: blablabla. Kijk mij eens wijs en slim zijn en kijk mij eens gretig mijn kennis delen. En dan halverwege de email het verkooppraatje (“giechel, giechel, dit is mijn verkooppraatje!”). En dan komt een paar alinea’s verder nog even terugkomen op dat verkooppraatje (“als je niet op de link hierboven hebt geklikt, weet dan dat…”) (!).
WARM ook.
Eentje was van een bedrijf waar ik bewondering voor heb, voorloper op gebied van online marketing. Laatst uit nieuwsgierigheid even doorgeklikt op een van hun vele promotionele updates en me aangemeld voor hun ‘gratis besloten website’. Alleen voor intimi, he! Eboekje downloaden, hop, je kent dat wel. En vandaag dan de aap uit de mouw: een betaalde, besloten site! Vol content!
Hee, grappig, die hadden dezelfde mensen een paar jaar geleden ook al. Met dezelfde experts. Daar schijnen ze zich aan vertild te hebben. Maar daar reppen ze met geen woord over natuurlijk. Ook al zitten er ‘intimi’ in hun bestand die destijds ook al voor het aanbod vielen en jaren lang betaald hebben voor die andere site. We noemen geen namen (“ELJA”).
(ssssttt. Gewoon niets zeggen).
Eens even denken, wat kreeg ik nog meer binnen vandaag?
Even in mijn deleted items kijken. 😉
Oh ja.
Nog een nieuwsbrief van een goeroe. Een die bekend staat om zijn spirituele aanpak. Hmgrpmph. Dat wij, zijn clan, uitverkoren zijn om zijn nieuwe cursus te kopen. En dat al zijn cursussen altijd zo snel vol lopen.
Maar dat wij, clan, onder embargo mogen weten van zijn nieuwe klasje. Waar hij maar een tiental mensen in kwijt kan. Maar we krijgen 500 dollar korting ($500, ja. kun je nagaan).
Met een strikt geheim te houden code! Jajaja. Van mij krijgen jullie hem dus niet hoor, want hij vraagt of ik hem niet aan mensen buiten de clan wil geven. Leuk, he? Die cursussen lopen zo goed dat er een enorme korting over heen moet om ons er binnen te krijgen.
En je hoeft er niet eens bij te zeggen waar die cursus dan is. Luister, we zijn allemaal vrienden, we weten toch waar hij woont?
Ik hoor je denken:
AHA.
Zó goed.
En toen: de topper.
In het kader van:het kan altijd nog gekker.
Weet je wat je doet namelijk? Je stuurt iemand die zich ingeschreven heeft voor je nieuwsbrief een email met als header enkel en alleen de voornaam van diegene. In mijn geval heet die email dan (komt’ie) ‘Elja’.
En dan zet je er alleen in: “Have you made any progress in building your blog?” Ja en dan stel je als afzender je voornaam en achternaam in maar het onderliggende emailadres is natuurlijk gewoon ‘info@’. LEKKER SEMI-PERSOONLIJK
Sukkels zijn het.
(Ik ging dit een header 2 maken maar ik dacht: niet schreeuwen, Doo. NIET SCHREEUWEN!).
Jawel! Wel schreeuwen!
BOOSBOOSBOOSBOOSBOOS!
Luister, goeroes.
Wij, van die clan, zijn toch niet gek? Wij ‘fans‘ zijn toch geen schapen?
Ik gun jullie je succes en je business. Echt.
Maar jullie zijn geen eilandjes, mensen goeroes. Wij krijgen heel veel van die stomme emails van jullie collega-goeroes. Met allemaal dezelfde trucjes. Iedereen heeft Cialdini gelezen. Of, more likely, iemand gelezen die iemand gelezen heeft die Cialdini heeft gelezen.
HOU TOCH EENS OP!
Want laat me raden: de reden dat jullie de trucjes moeten opvoeren en de emails en die updates en die landingspagina’s is dat jullie business niet zo lekker loopt. OF NIET DAN?
Take a hint.
Ben ik boos? Ja.
Ook op mezelf. Ik bewonderde jullie.
Het moet maar eens afgelopen zijn.
Stuur maar gewoon een normale nieuwsbrief, hoor. Met leuke nuttige info. Met duidelijke calls to action. Dat ik weet wat je wil dat ik koop. En dat je niet doet alsof je mijn vriend bent. En doet alsof je mij persoonlijk een email stuurt maar ondertussen lekker info@ gebruikt zodat je collega’s kunnen antwoorden of een stiekeme landingspagina achter een ogenschijnlijk normale URL.
En ik wil mijn naam graag in de aanhef, OK? Met ‘Beste’ er voor, graag.
PS Weet je van wie ik WEL wil kopen?
Van Jacob Jan. Die ons meeneemt in zijn ervaringen. Die oprecht is. En voor wie iedere lezer telt. Klant of niet. En weet je bij wie ik ook wil kopen? Bij Patty. Die zich ook al druk maakt om die emailmarketing. En weet je bij wie ook? Bij Martine, die een geweldig idee heeft. Of van collega Lia van feelgoodies.nl die een leuke nieuwsbrief stuurt vol leuke producten.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Carolien Geurtsen zegt
afgelopen 48 uur talloze en ontelbare neiuwsbrieven afgezegd – can so relate to what you are writing indeed
Elja Daae zegt
Ha, ik dacht al, wat een goudenoude post zie ik daar. Ik heb inmiddels sanebox, een programma dat onbelangrijke dingen er uit filtert. Er zit nog steeds onzin tussen maar al met al heb ik aardig opgeschoond… voelt goed he?
Martine Bakx zegt
Zo, terug van vakantie. Dat reageert wat makkelijker 🙂
Ik lees nauwelijks Engels. Dat scheelt een heleboel goeroegedoe. Toch ontkom je er in het Nederlands ook niet meer aan. Aan de sprookjesvertellers. De beloftenbelovers. Makkelijkmeergeldverdieners. Gebakkenluchtverkopers.
En o, wat doet het pijn dat ze zonder uitzondering allemaal met nieuwsbrieven werken. Dat staat vast in de statuten. Dat dat zo hoort. Ze hebben die markt volledig verpest. Ik verstuur al sinds 2002 nieuwsbrieven. Daar staan de nieuwe producten in. Andere nieuwtjes. Wat leestips. Nevernooitnie gepersonaliseerd omdat ik hem aan duizenden personen tegelijk verstuur. Ik ga mijn klanten toch niet voor de gek houden?
Als ik het effect van een nieuwsbrief in de loop der jaren beoordeel zou ik niet meer beginnen aan een nieuwsbrief. BLOGGEN levert veel meer op. Het is dat ik een bestand heb van > 4.000 abonnees. Bovendien verschuift de marketing; van lastig vallen naar gevonden worden. Een nieuwsbrief, vooral de nieuwsbrief waar je je alleen maar op geabonneerd hebt voor een gratis dingetje, is ongewenst. Vervuild je mailbox.
Duh.
Zegge, dat geweldige idee van mij. Stemmen jullie daar ook allemaal even op? http://www.accenture.com/Microsites/innovationawards/concepts/Pages/concept.aspx?conceptID=813
(Dat ga ik trouwens ook vragen in mijn eerstvolgende nieuwsbrief, gniffel, gniffel)
Ik kan alleen maar media-aandacht winnen. Geen geld. Het zou zo leuk vinden als iemand het oppikt.
Patty Golsteijn zegt
Je snapt dat ik hier natuurlijk helemaal achter sta. 😉
Erik Hooijer zegt
Als zelfs Chris en Rob niet meer iets beters kunnen brengen (ik heb me door jouw video voor hen aangemeld, maar nu weer afgemeld, juist vanwege wat je beschrijft), wie kan emailmarketing dan nog gaaf/interessant/niet interrupting maken?
Misschien moeten we gewoon weer de dingen gaan maken die de mensen nodig hebben. Zodat anderen over ons schrijven/mailen/posten en niet zozeer wijzelf.
Peter Pellenaars zegt
Soms kom ik wel eens per ongeluk op zo’n site terecht wanneer iemand in mijn timeline iets retweet. Het staat me dan vaak tegen wat ik daar zie en lees. Nep. Onecht. Vals. Ik kan me je ergernis dus wel enigszins voorstellen.
Elja Daae zegt
Fake. Dat is het. Vals idd.
Marca van den Broek zegt
Je bent me voor, wilde morgen hier ook een blog over schrijven. Heb ee zo’n hekel aan!!!! Ook aan die commerciële landingspagina’s….. Yuk!
Ik heb sws een haat-liefde verhouding met nieuwsbrieven, ook met die van mezelf. Ik blog al veel, deel dus al veel content en heb dan meestal geen tot weinig inspiratie meer voor een nieuwsbrief. Misschien vind ik ooit nog een goede invulling, volgens de goeroes moet je er wel 1 hebben 😉
Elja Daae zegt
Jajaja, ook ik geloof wel in nieuwsbrieven hoor. En dat ze leuk moeten zijn. En ik vond Brogan altijd zo sterk met zijn nieuwsbrieven… maar no more. Misschien mag het gewoon allemaal weer wat meer recht-toe-recht-aan. Duidelijk. Overzicht van populaire blog posts en je aanbiedingen en leuke korte inleiding. Klaar. ?
Marca van den Broek zegt
ik neig daar ook naar…..
Jeanet Bathoorn zegt
Hahahaha, ik heb gelijk 2 kaartjes van Jacob Jan gekocht. Je hebt zo gelijk!
Elja Daae zegt
Hahaha! Wat gaaf!
Jacob Jan Voerman zegt
Ik ga dat dus never nooit doen. Sterker nog, ik kan het niet eens. Ik ga ook geen valse schaarste kweken.
Want ik erger me er ook zo aan, en ik hoop zo dat dit allemaal een keer indondert. Ik kan me niet voorstellen dat dit blijft, namelijk.
Ik heb vandaag kaartjes zitten schrijven voor de mensen die definitief besteld heb (yeah! er is geld overgemaakt. Wat voelt dat goed zeg!) Gigantisch veel werk, maar zo leuk om voor alle mensen die besteld hebben met de hand een toegangsbewijs te schrijven. Zitten ze straks in de zaal, ken ik ze allemaal bij naam (nou ja, als mijn geheugen beter was). Dat voelt goed, die aandacht voor mijn bezoekers. Slow marketing. Geen automatisch systeem, alles door mijn eigen vingers.
Elja Daae zegt
Jouw aanpak, die gaan mensen zometeen nadoen, wedden? En dan gaan mensen er cursussen in geven. Haha! Maar dat mag. Slow marketing = ok. Hoe meer hoe beter!