Iedere week geef ik presentaties over organisch bereik op social media. Want organisch, onbetaald bereik op social media is een van de meest krachtige tools die je hebt, in marketing en communicatie. Maar ook een van de meest onderschatte. En een van de moeilijkste.
De presentaties en workshops die ik geef gaan op het eerste gezicht helemaal niet over bereik. Ze gaan over hele andere dingen: over schrijven voor social media, over social video, over Instagram stories, over Facebookrubrieken, over LinkedIn voor bedrijven (zie hier). Maar eigenlijk gaan ze over organisch bereik op social media.
Organisch bereik op social media bestaat uit het aantal keer dat je berichten door mensen gezien worden, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen of een samenwerking voor hoeft aan te gaan. En juist omdat je er niet voor betaalt is het een belangrijke indicatie van succes. Sterker nog, in advertentiesystemen als dat van Facebook kan het je helpen om je kosten te verlagen. Want organisch bereik is voor een social media platform een indicatie van kwaliteit.
Belangrijk om je te realiseren is dat je organisch bereik vaak vele malen lager ligt dan het aantal volgers dat je hebt. Oftewel: je bereikt vrijwel nooit al je volgers. Gemiddeld genomen schijnt het organisch bereik op Facebook bijvoorbeeld maar rond de 5% te liggen 😱. Hoe groter je account, hoe lager je bereik meestal is. Hoe moeilijk het is om volgers te bereiken, dat hangt af van heel veel factoren, waaronder het platform waar je actief bent. Facebook is bijvoorbeeld een van de moeilijkste platformen voor het krijgen van veel organisch bereik.
Waarom je moet focussen op organisch bereik
Werken aan je bereik is niet altijd een bewuste keuze voor redacteuren, marketeers en paginabeheerders. Maar als je bezig bent met content voor social media, ben je eigenlijk ALTIJD bezig met bereik. Je doel is tenslotte om zo veel mogelijk van je huidige volgers te bereiken met je berichten. En als het meezit hoop je natuurlijk dat je verhaal zich ook gaat verspreiden buiten je huidige volgers.
Organisch bereik: het aantal volgers én niet-volgers dat je content onder ogen krijgt.
Elja daae
Het geweldige aan het bereiken van je huidige volgers is dat ze al aangegeven hebben van je te willen horen. Het volgen van een bedrijf op social media is een soort van opt-in: ja, ik wil best op de hoogte blijven van wat dit bedrijf te melden heeft. Je zou dus wel gek zijn als je niet probeerde om door de social media ruis te breken en je ‘fans’ te bereiken.
Maar je huidige volgers zijn ook nog eens de poort naar nieuwe. Want van ieder bericht bestaat de kans dat mensen het delen of dat ze mensen uit hun netwerk taggen onder je bericht en hen zo in jouw orbit trekken. Niet voor niets is word of mouth marketing is al zo lang marketing een vak is een bewezen methode om nieuwe klanten te werven. Dat vinden niet alleen marketeers, dat vinden consumenten zelf ook. Het is een fascinerend vakgebied: zie wikipedia. Social media heeft daar een hele nieuwe draai aan gegeven.
BY THE WAY: Waar die ‘word of mouth’-power in veel sociale media apps pas gaat spelen als je volgers bewust besluiten om jouw bericht te delen met hun netwerk of je te noemen in hun eigen berichten, is er ook zonder die deelactie al een word of mouth effect op LinkedIn, Twitter of TikTok. Want ieder LinkedInbericht waar jouw netwerk op reageert, kan hún netwerk in gaan. En op TikTok geeft ‘organisch bereik’ een heel andere invulling: met een feed die volledig bestaat uit aanbevelingen. Een like op je tweet kan er voor zorgen dat volgers van de ‘liker’ de tweet ook te zien krijgen. Een beetje zoals de zoekpagina van Instagram, die ook mede op basis van de voorkeuren van jouw vrienden wordt gevuld.
De rol van betaald bereik (adverteren)
Je zou kunnen gaan denken dat ik tegen betaald bereik ben, tegen adverteren. Dat is niet zo. Betaalde campagnes en het promoten van goed lopende berichten hebben hun doel. Maar ik denk dat je wel realistisch moet zijn. Vooral als je probeert om niet-volgers over te halen om iets te doen of als je probeert om mensen die je nauwelijks volgen zo ver probeert te krijgen dat ze daadwerkelijk iets kopen of je hun emailadres geven.
Het punt is dat mensen alleen kopen als ze een sterke behoefte hebben aan wat jij te verkopen hebt en je ze op precies het juiste moment weet te bereiken. Denk: mijn wasmachine is stuk en ik zie net een aanbieding voor een wasmachine. Óf als ze een maar beetje behoefte hebben aan wat jij biedt maar een grote loyaliteit en interesse. Denk: ik volg Nike omdat ik het een leuk merk vind en zie op social dat ze geweldige nieuwe roze sneakers aanbieden.
Wat heel moeilijk is, is om mensen die jou niet kennen en/of geen probleem/behoefte hebben over te halen om iets van je te kopen. Hoeveel je ook betaalt voor advertenties, dat gaat je meestal niet lukken.
TROUWENS Tijdens een presentatie op Social Media Week Holland wees iemand uit het publiek me op een uitzondering: zij gebruikte haar advertentiebudget op social media om volgers te werven. Door te zorgen dat die vervolgens haar content (organisch) zagen, had ze veel succes.
Ongevraagde communicatie blijft gewoon heel storend. Helemaal op social media. Het kan heel schreeuwerig voelen, alsof iemand die je niet kent opeens je huiskamer binnenkomt en door het gesprek dat je met je vrienden voert heen gaat lopen gillen.
Het gaat allemaal om de context van de app
Als een gebruiker in een social media app bezig is, bevindt hij of zij zich in een bepaalde context. Op Instagram volg ik influencers en wat vrienden, op LinkedIn zit ik diep in mijn zakelijke netwerk, op Facebook zit ik tussen vrienden en familie, etc. Je moet die context respecteren, als bedrijf. En als je dat niet doet en ofwel boodschappen hebt die niet aansluiten of me zelfs dwingt om naar jouw boodschappen te kijken, kun je wel uitrekenen dat de respons uitblijft of zelfs negatief uitpakt.
Een mooi voorbeeld vind ik de advertenties in Candy Crush. Geen social media app, maar net als social media apps wel een app waarin ik in mijn hoofd in een hele duidelijke eigen context zit. Ik ben bezig de levels te doorlopen. Ik wil verder.
Nu kun je sinds een tijdje in Candy Crush gratis boosters verdienen (die je nodig hebt om moeilijke levels te halen) als je bereid bent 15 seconden naar een video van een adverteerder te kijken. En heb je eenmaal ‘ja’ gezegd door te klikken, kun je soms ook niet meer wegklikken. Pas na 15 seconden verschijnt het kruisje waarmee je het advertentiescherm weer dicht kan klikken. In onderstaand voorbeeld is dat een video van de ANWB.
Inmiddels heb ik die video wel 50 keer gezien (en Candy Crush weer eens van mijn telefoon gegooid. Té verslavend! UPDATE 2021: gefaald in voornemen. Nu level 783 😂). 50 keer, waarvan ik 1 keer een paar seconden heb doorgeklikt naar de website. 50 Keer zonder geluid, zodat ik eigenlijk niet precies weet waar het verhaal over gaat. 50 Keer een horizontale video in een verticaal scherm die zo klein is dat ik het ook niet zo goed kon zien. 50 Keer tegen heug en meug. En 50 keer 15 seconden kijken terwijl ik alsmaar zit te wachten tot ik weer verder kon met waar ik mee bezig was: Candy Crush.
Niets ten nadele van de ANWB, adverteren of Candy Crush. Maar ik geef graag zelf aan wie ik wil volgen en waar ik naar wil kijken. Vandaar dat organisch bereik zo interessant is. En waarom we er meer aandacht voor moeten hebben, als bedrijven.
De rol van algoritmes op social media
Er is dus op social media vrijwel niemand die voor ieder bericht 100% van haar huidige volgers bereikt. Ieder bericht dat je plaatst, wordt maar door een gedeelte van je vrienden of volgers gezien. De algoritmes die bepalen of je bericht in het scherm van je volgers verschijnt, laten maar een klein percentage van die berichten door.
Hoeveel mensen en bedrijven volg jij op Facebook? Van hoeveel groepen ben je lid en hoeveel berichten verschijnen daar per dag? Hoeveel accounts volg jij op Instagram? Hoeveel connecties heb je op LinkedIn en hoeveel bedrijven volg je daar? Van hoeveel LinkedIngroepen ben je lid en hoeveel berichten worden daar geplaatst?
Tel het maar eens op: het aantal berichten dat iedere geplaatst wordt door en in alle mensen, bedrijven en groepen die je volgt op een social media platform. Je komt al snel op honderden, maar realistisch gezien zijn het er eerder duizenden per dag. Tel daarbij op de berichten die bestaan uit ‘notificaties’ (‘Elja reageerde bericht’, ‘Elja gaat naar dit event’) en het wordt daar een veelvoud van. Al die mogelijke berichten heet de ‘inventory’. De voorraad berichten die mogelijk getoond kunnen worden aan een gebruiker op een bepaald moment.
En stel nou dat je al die berichten chronologisch te zien zou krijgen, iedere keer dat je je favoriete social media app opende. Je zou GEK worden, want je feed zou vol staan met voor jou oninteressante updates. De minder leuke grappen van bol.com, de eindeloze politieke berichten van je tante, nieuws van nu.nl dat je niet interesseert… je zou de app waarschijnlijk van je telefoon gooien.
Algoritmes proberen dat te voorkomen. Op basis van een heleboel factoren proberen ze te voorspellen welke berichten van die honderden of duizenden die er bij zijn gekomen sinds de vorige keer dat je de app openende jij wél leuk zult vinden. Op zich een nobel streven. Maar als je toevallig een zakelijke pagina runt op zo’n platform en je volgers graag wilt bereiken, is het meteen ook een teleurstelling. Want het bereik van je berichten onder je eigen volgers is meestal dramatisch laag. Op Facebook vaak niet meer dan 5%, gemiddeld, voor bedrijfspagina’s.
Dat kans dat je volgers je berichten niet zien is dus heel erg groot. Omdat ze niet online zijn. Of omdat het algoritme denkt dat ze het niet interessant vinden. Of omdat er op dat moment gewoon heel veel interessantere berichten zijn geplaatst door de mensen en bedrijven die ze volgen. Of omdat ze nooit video’s kijken en jij juist een video hebt geplaatst.
Hoe algoritmes jouw organisch bereik op social media bepalen
Een algoritme op social media is een complexe, geheime wiskundige formule die razendsnel wordt toegepast om te bepalen of jouw bericht jouw volger bereikt. We weten als gebruikers nooit precies hoe die algoritmes werken. We weten ook niet precies wanneer er iemand aan de knoppen draait om het algoritme te wijzigen. En we kunnen er ook helemaal niets tegen doen.
Dat gezegd hebbende, is er ook goed nieuws: hoe meer je begrijpt wat die algoritmes willen en wiens belang ze dienen, hoe makkelijker het wordt om te zorgen dat jouw berichten je volgers wél gaan bereiken. Je zult de 100% niet halen, hoogstwaarschijnlijk. Maar je kunt je bereik zeker met procenten laten toenemen als je meer focus krijgt op dat organisch bereik. Als je maar begrijpt hoe algoritmes werken:
- Dat ze persoonlijk zijn
- Dat ze naar kwaliteit kijken
- En dat ze die kwaliteit ’testen’ op je eigen volgers
1 Social media algoritmes zijn persoonlijk
Het eerste punt is om je te realiseren dat algoritmes persoonlijk zijn. Of een gebruiker jouw bericht te zien krijgt, heeft alles te maken met haar gedrag, haar voorkeuren en haar eigen netwerk. Als haar vrienden jou ook volgen en enthousiast reageren op jouw bericht, neemt de kans dat zij je bericht ziet toe. Als ze altijd video’s kijkt en jouw bericht is een video, neemt de kans dat zij je bericht ziet toe. Als ze regelmatig DM’s stuur of reageert op je Instagram stories, neemt de kans dat zij je bericht ziet toe.
LEES MEER Hoe lang een bericht gemiddeld ‘leeft’ op social media, verschilt per platform. Een interessant cijfer is niet alleen hoe lang een bericht door zo’n netwerk blijft gaan, maar ook hoe lang het duurt voordat het de helft van het totaal aantal views/vertoningen heeft gekregen: the half life of a post. In dit artikel uit 2018 vind je een overzicht. Uiteraard zijn die cijfers altijd gebaseerd op schattingen en onderzoek van derden, want de social media netwerken zelf geven ons hier geen informatie over.
2 Social media algoritmes kijken naar ‘kwaliteit’
Het tweede punt is dat algoritmes ook los van die ene gebruiker al een inschatting proberen te maken van de kwaliteit van je bericht. Natuurlijk hebben ze uitgebreide, geavanceerde spamfilters. Maar ze scannen ook op inhoud: wat is het onderwerp van dit bericht? En natuurlijk proberen ze aan de hand van het gedrag van de mensen die het bericht wel te zien krijgen in te schatten of het bericht interessant is. Het maakt ook uit hoe recent je bericht (nog) is. Hoe ouder het is, hoe kleiner de kans dat het nog aan volgers getoond wordt.
Maar ‘kwaliteit’ in de ogen van een social media app kan ook zijn dat de vorm aansluit bij het soort content dat de voorkeur heeft van dat platform, op dat moment. Zo heeft video steeds meer de voorkeur van de algoritmes boven andere soorten berichten. Waarbij berichten met links achteraan sluiten in het rijtje, tot verdriet van iedereen die social media nog zag als een manier om websiteverkeer te genereren. Sorry!
3 Social media algoritmes testen de geschatte kwaliteit op je volgers
Je moet je voorstellen dat Facebook, Instagram of LinkedIn jouw bericht eerst aan een heel klein gedeelte van je volgers laten zien (dus een gedeelte van de volgers die op dat moment online zijn). Blijkt uit het gedrag van die mensen dat ze het bericht interessant vinden, dan laat de app het aan nog meer volgers zien. Gaan die ook weer positief reageren, dan laat de app je bericht aan nog wat volgers zien. Etc. etc.
LEES MEER Als je meer wilt weten over de complexiteit van algoritmes, is dit een geweldig stuk. Het is van iemand die in het patent van Facebook’s algoritme is gedoken en uitlegt wat hem opvalt. Voor de echte social media geeks 🙂
Signalen dat volgers interesse hebben in je bericht, zijn bijvoorbeeld:
- Likes (waarbij ‘hartjes’ op Facebook bijvoorbeeld zwaarder tellen dan ‘duimpjes’)
- Reacties
- Shares
- Saves
- Hoe veel van de video ze uitkijken (%)
- Hoe lang ze naar je bericht kijken
- Of ze op de foto in je bericht klikken
- Of ze op ‘meer lezen’ klikken
- (of ze op een link in je bericht klikken? niet duidelijk of dit meetelt)
- Of ze je bericht delen via DM, Messenger, Whatsapp etc.
- Etc.
Social media apps kunnen nog altijd niet in onze hoofden en harten kijken. Ze kunnen alleen maar weten wat ze kunnen meten (en dat is eng veel). Het is dus logisch dat al het gedrag van onze volgers een belangrijke manier is om in te schatten of een bericht interessant is voor andere volgers, of niet.
BY THE WAY Er is een belangrijk fenomeen in social media netwerken dat door wetenschappers homophily wordt genoemd: soort zoekt soort. Oftewel: mensen vormen op social media platformen relaties (vrienden, volgers, connecties) met soortgelijke mensen. De kans dat iemand bevriend is op social media met mensen die gemeenschappelijke kenmerken en voorkeuren vertonen, is heel groot. Vandaar dat die connecties zo belangrijk zijn voor het algoritme. It has a significant impact on the value we get from social media (as often we hear similar voices and interact with like-minded people).
Meer info hier: ‘Homophily in social networks‘
Waarom social media algoritmes socialer worden en hoe dat jouw bereik kan helpen
Wet weten niet precies hoe die algoritmes werken. Ze zijn en blijven grotendeels geheim. Maar ze zijn tegelijkertijd zo belangrijk voor bereik. En voor de vraag of het uberhaupt zin heeft om op social media bezig te zijn (als bijna niemand je berichten ziet, wat voor zin heeft het dan?).
Je begrijpt dat bedrijven en influencers altijd proberen om die algoritmes te bevechten. Alsof het draken zijn waartegen je ten strijde moet trekken.
Het is ook populair om te roepen dat het allemaal niet eerlijk is, dat bedrijfspagina’s zo weinig bereik hebben. En dat bedrijven lager scoren in het algoritme omdat die social media apps hen zo proberen te stimuleren om te gaan adverteren voor bereik.
LEES MEER In dit artikel wordt terecht opgemerkt dat er natuurlijk niets mis mee is om te proberen het algoritme te snel af te zijn. Al worden slimmerikken door de social media netwerken wel afgeschilderd als valsspelers.
Misschien is dat ook wel zo. Als ik de baas was van het social media algoritme van zo’n app, zou ik misschien ook geneigd zijn om het bereik van bedrijfspagina’s altijd iets lager te zetten, als stimulans. Tenslotte zijn al die bedrijven overgeleverd aan dat algoritme voor bereik.
Maar mijn indruk is dat het vooral iets anders is, waardoor het zo moeilijk is voor bedrijven om meer organisch bereik op social media te krijgen en te houden: ze concurreren met mensen. En mensen zijn sociale wezens. Het is heel lastig om daar tegen op te boksen. Vooral als je je blijft gedragen alsof je vanuit je ivoren toren wat boodschappen de wereld in zendt.
Want mijn tante met haar politieke ideeën reageert wél inhoudelijk als ik haar op Facebook vraag of ze kan uitleggen wat ze bedoelt. Mijn nichtje op Instagram roept naar aanleiding van mijn reactie dat ze me best een keer mee wil nemen naar paaldansen (tsja). En mijn oud-collega op LinkedIn zegt, op mijn vraag onder zijn bericht: waarom gaan we volgende week niet even koffie drinken?
Algoritmes willen van bedrijven graag sociaal gedrag zien. Na de bekende ‘Facebook apocalypse’ van januari 2018 werden bedrijven massaal gedwongen om het anders te gaan doen, om nog bereik te krijgen.
In de woorden van Facebook (typische Facebook speak! zucht): mensen moeten meer ‘lean in’ zijn en minder ‘lean back’. Facebook ziet mensen het liefst voorovergebogen over hun telefoon, druk aan het typen. Betrokken. Engaged.
Maar Facebook is niet de enige. Alles wijst er op dat alle social media apps die we zoveel gebruiken hetzelfde willen: ze willen zien dat mensen betrokken zijn, dat ze het leuk vinden, dat ze minder passief met die app bezig zijn en meer betrokken raken bij de content die bedrijven plaatsen.
BY THE WAY Dat is niet raar, die focus op ‘lean in’, vanuit die apps gezien. Want hoe minder mensen die apps gebruiken en hoe minder minuten ze blijven, hoe minder geld er wordt verdiend.
elja’s idee
LinkedIn was al langer bezig om het algoritme anders in te vullen. Ze bouwden het zelfs helemaal opnieuw op. En proberen het menselijker en socialer maken, zodat niet alleen grote namen er bereik krijgen, maar ook gewone gebruikers die af en toe iets plaatsen.
LEES MEER Voor de echte geeks is dit een heel belangrijk artikel over een van de wijzigingen die LinkedIn doorvoerde. Net als andere social media apps is LinkedIn niet zo open over wijzigingen, maar af en toe komt ook daar iets naar buiten. Zie ook dit stuk van een van LinkedIn’s productmanagers waarin hij op hoofdlijnen uitlegt waarom je wat te zien krijgt.
Een van de belangrijke ontwikkelingen is bijvoorbeeld ook dat social media apps meer waarde gaan hechten aan reacties door bedrijfspagina’s. Oftewel: als je reacties krijgt onder je berichten, reageer je dan daar weer op vanuit de pagina? En hoe snel doe je dat? En wat vinden je volgers daar weer van?
Reacties op reacties, dat is precies wat Facebook graag wil zien, zoals in 2019 al werd aangekondigd. Sterker nog, de reacties van pagina’s op reacties is op Facebook een manier geworden om de conversatie te sturen. Zodra je naar de reacties onder berichten van pagina’s scrollt, krijg je daar als ‘meest relevant’ de berichten te zien waarop de betreffende bedrijfspagina het uitgebreidst of grappigst heeft gereageerd.
Ook op andere social media kanalen werkt het zo, zoals je hieronder kunt zien: het Rijksmuseum op Instagram, KLM op Twitter, Bol.com op Facebook en Waternet op Facebook. De reactie van de organisatie zelf staat bovenaan, ook al is die soms niet het meest recent. In het geval van Bol is extra hard gewerkt aan een leuke reactie – die door volgers dan ook beloond wordt met likes en andere reacties.
Een ander geweldig voorbeeld van de kracht van reacties is de reactie van Nickelodeon op het nieuws van de Britse Koninklijke baby in de lente van 2019.
Binnen minuten na het plaatsen van het bericht reageert Nickelodeon, bijna alsof het geen merk maar een mens is. En binnen 3 kwartier na het plaatsen van die reactie zijn mensen aan het reageren. Niet alleen op de plaatser, Sussexroyal. Maar ook op de reactie van Nickelodeon.
Al gaat Nickelondeon een heel stuk verder door vanuit de bedrijfsaccount te reageren op de bedrijfsaccount (als je het zo kan noemen) van iemand anders. Maar daarin is Facebook/Instagram niet alleen.
Dat is ook een nieuwe trend op LinkedIn. Je kunt nu drie hashtags aan je bedrijfspagina toevoegen. En als je dat eenmaal gedaan hebt, kun je als bedrijfspagina gaan reageren op berichten met diezelfde hasthag, van wie ze ook zijn (zie rechts). Sterker nog, LinkedIn stuurt je zelfs herinneringen om dat te doen (zie links).
Wil je het bereik van je LinkedIn bedrijfspagina vergroten? In de training LinkedIn voor bedrijven leer je wat je moet weten voor betere content, meer volgers, meer grip en meer bereik. Meer info & data hier.
Die algoritmes willen socialer gedrag zien van bedrijven. En dat is ook de sleutel tot organische groei op social media.
3 Tips voor meer organisch bereik op social media
Ik hoop dat ik je niet het gevoel heb gegeven dat de strijd verloren is. Want dat is zeker niet zo. Je kunt het zo makkelijk beter doen dan je concurrenten! Want die zijn hier niet op gefocust. Ze trekken liever de portemonnee voor bereik. Maar jij hebt een hele database aan geïnteresseerde volgers op al die social media kanalen zitten, die je best zou kunnen bereiken als je zou willen.
BY THE WAY Als je je afvraagt waar je makkelijk kunt scoren t.o.v. concurrenten, dan is dat … tromgeroffel … LinkedIn. Ik bezoek wekelijks de bedrijfspagina’s van grote en middelgrote Nederlandse bedrijven en merken. En heel af en toe zie ik daar reacties op hun berichten. Er zijn altijd super, supertrouwe fans die tegen beter weten in blijven reageren. Maar nooit – echt: NOOIT – zie ik dat die bedrijven daar dan weer op reageren. LinkedIn is echt het ondergeschoven kindje van de webcare, kennelijk. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!
TIP: volg mijn training over bedrijfspagina’s 🙂
Wie meer organisch bereik op social media wil krijgen, moet daar wel dingen voor veranderen. Er moeten wel dingen anders. Maar gelukkig betekent het vooral een investering in tijd en aandacht. Als je baas gaat klagen, wijs haar dan maar op het enorme advertentiebudget dat jullie altijd inzetten. En ga bewijzen dat een paar uur investering van je tijd iedere week je bereik ook kunnen verhogen. Maar dan op een manier die organisch is en waarschijnlijk dus ook nog effectiever.
Ik heb drie tips voor je:
- Omarm je fans
- Stel vragen
- Optimaliseer voor bereik
Let op: in mijn boek, Super Social, krijg je een nog veel uitgebreidere uitleg van wat bereik is, hoe de verschillende platformen werken en wat je kunt doen om je bereik te vergroten. Nog uitgebreider dan je net hebt gelezen! Je vindt het overal, waaronder managementboek.nl, bol.com en zelfs op Storytel.
1 Omarm je fans
De belangrijkste tip is deze: draai het om. In plaats van je eigen verhalen en behoeften het vertrekpunt te maken van wat je op social media post, kun je ook andersom starten: wat kunnen wij nou vertellen dat onze volgers leuk zouden vinden? Je ziet tenslotte iedere dag wat werkt en wat niet. Je kunt in je statistieken duiken om te zoeken naar wat mensen het leukst vinden. Je weet waar mensen het meest op reageren of wat ze gewoon het allerleukst of -interessantst vinden. Dus geef je fans – de mensen die al op zijn komen dagen op je feestje door op ‘volgen’ te klikken – meer van wat ze willen. Of doe eens gek: vraag het ze gewoon. Zie 2.
2 Stel open vragen
I know, I know, dit doen we niet, als bedrijven. We zijn niet gek. We gaan echt niet lopen vragen naar de mening of tips van onze volgers. Doe niet zo gek!
En toch. Je volgers zijn je fans. Ze hebben allemaal een mening, ideeen, suggesties, ervaring, voorkeuren. Je hoeft niet eens te vragen naar hun mening over jouw producten. Je kunt ze ook dingen vragen waar de rest van je volgers iets aan heeft. Ik volg een pagina op Facebook waar lezers hun dilemma kunnen voorleggen aan lotgenoten. De reacties zijn superwaardevol voor andere mensen in hetzelfde schuitje. Maar eigenlijk kan het altijd. Vraag naar tips of ervaringen, vraag naar favorieten … alles kan. En zorg dat je vervolgens mee gaat praten!
3 Optimaliseer voor organisch bereik
Soms weet je dat je bericht niet veel bereik op zal leveren. Maar het is belangrijk, voor de wereld of voor jouw bedrijf. Dus plaats je het gewoon. Je plaatst bijvoorbeeld een link naar een pers- of nieuwsbericht, met een minimaal stukje begeleidende tekst. En ziet dat het nauwelijks bereik heeft. Maar dan kan ook anders:
- Vermijd de link. Tuurlijk mag je af en toe links plaatsen. Maar vraag je af wat het doel van je bericht is. Clicks naar de website? Of het informeren van je volgers? Indien dat laatste belangrijk is, overweeg dan om je verhaal gewoon in tekst en plaatjes te plaatsen. Zonder link.
- Kies voor details. Vaak willen bedrijven ALLES vertellen, in zo’n bericht. Hoe, wat, waar, wanneer, waarom, wie, wie nog meer, wie ook nog meer, wat nog meer, etc. En dat is zinoloos. Mensen kijken maar een paar seconden naar je bericht in hun feed voor ze doorscrollen. Dus met welk detail pak jij de aandacht?
- Laat mensen zien. De beste content voor je community gaat over je community (die heb ik niet van mezelf maar van communityexpert Lydia van den Brink). Dus zet collega’s, burgers, klanten, patiënten, volgers, partners, leveranciers en vrijwilligers regelmatig centraal in je content.
- De kunst van de tag. Gaat je bericht over iemand of een ander bedrijf? Tag ze dan (mention, de @). Wie weet gaan zij wel reageren! En dan komt de conversatie hopelijk vanzelf op gang.
- De hashtag. Over hashtags vind je elders op dit blog informatie. Maar gebruik ze slim. Ze zijn een manier om communities te betrekken bij je bericht. En, hint: hashtags werken niet op Facebook. En zijn niet verplicht op Twitter.
- Beantwoord vragen. Behalve het stellen van vragen om het vragen stellen, kun je mensen ook de kans geven om HUN vragen te stellen aan jullie. Kies een voor je volgers relevant onderwerp, betrek een expert uit je organisatie, kondig aan wat je gaat doen en GO.
- Deel je podium. Keer op keer blijkt weer dat mensen het leuk vinden als je als bedrijf niet alleen je eigen content maar ook die van anderen deelt. Dus deel links en berichten van anderen op je eigen pagina of vraag toestemming aan je volgers om hun foto’s door te plaatsen. Geloof me, het levert veel meer engagement op.
Organisch bereik op social media is niet dood
Organisch bereik op social media is niet dood. Het is alleen ingewikkeld. Maar ja, dat is adverteren op social media ook steeds meer.
Het is ook niet gratis. Helaas! Goede content vraagt tijd en dus geld. Maar in tegenstelling tot adverteren heb je er niet altijd een investering in euro’s voor nodig. Met tijd en energie kom je een heel eind. En als je je advertentiebudget wilt opmaken, kun je natuurlijk altijd nog wat advertentiegeld achter die goede lopende, organisch bereik vergarende post gooien. Leef je uit ?,
En ook al blijf je verknocht aan je betaalde campagnes: ik hoop dat je organisch bereik vanaf nu een speerpunt maakt.
Je fans wachten op je!
PS In mijn nieuwsbrief schrijf ik iedere twee weken over social media en wat je moet doen om daar bereik op te bouwen. Aanmelden kan hier.
PS PS Ben je op zoek naar een training voor jezelf en je collega’s om jullie social media strategie naar een hoger niveau te tillen? Ik geef veel in company trainingen, waarbij we het hebben over organische bereik voor verschillende social media. De invulling bepalen we in overleg. Hier vind je informatie over de mogelijkheden.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Aradia zegt
Qua organisch bereik vraag ik me af of het handig is je groep los te koppelen van je brdrijfspagina. Men zei van wel, maar volgens mij is ook dat algoritme veranderd.
Elja Daae zegt
Eens. Ik zou een groep nooit loskoppelen van mijn pagina. Ik geloof ook niet dat het ooit zin heeft gehad of enorme verschil heeft gemaakt, ondanks de verhalen daarover.
Maar ik zou het sowieso niet doen, omdat mensen die interesse hebben in je pagina waarschijnlijk ook interesse hebben in je groep (en omgekeerd). Ik vind het gewoon niet zo logisch voor je klanten/volgers om het los te koppelen. Transparanter ook. Er zijn altijd verhalen over wat op dit moment wel of niet schijnt te werken maar het is niet altijd zo logisch voor klanten (of zo duidelijk hoeveel verschil het daadwerkelijk maakt).