Je doelgroep bepalen is eigenlijk een kwestie van logisch nadenken, en marktonderzoek doen (over dat marktonderzoek in een latere post meer).
Bepaal je doelgroep: overzicht krijgen
Ik vind het altijd makkelijk om het overzichtelijk te houden door mijn ideeën in een tabel te zetten, lekker overzichtelijk. Ik gebruik meestal een word-document (voeg een tabel in door te kiezen voor werkbalk > tabel > invoegen > kolommen: , rijen: 20), het liefst in het liggende formaat (> bestand > paginainstelling > afdrukstand: liggend).
Kolommen
Bovenaan de kolommen in de bovenste rij zet je achtereenvolgens:
• Behoefte/probleem
• Hoe kun je dat oplossen
• Voor wie los je dat op (doelgroep)?
• Interessant (ja/nee)? Waarom?
• Wat is belangrijk voor deze doelgroep?
Vervolgens beantwoord je de volgende vragen. Gebruik voor iedere probleem/behoefte een nieuwe regel. Ook rare ideeën kunnen interessant zijn, je kunt ze altijd weer weghalen, en ze opschrijven brengt je nieuwe invalshoeken.
Bepaal je doelgroep, vraag 1: welk probleem lost mijn product/dienst op?
De belangrijkste vraag die je moet beantwoorden om je doelgroep te bepalen is: welk probleem lost mijn product of dienst op, of welke behoefte vervult mijn product of dienst? Alles wat verkocht wordt, voldoet aan een behoefte of lost een probleem op, anders zou er geen geld voor uitgegeven worden. Simpel.
Bijvoorbeeld, de slager verdient zijn geld door te voorzien in de behoefte aan vlees, maar je kunt het ook bekijken als voorzien in de behoefte aan gemak, aan gezond, aan eten dat kinderen lekker vinden, aan de behoefte aan biologisch eten.
Of, de financieel adviseur verdient zijn geld door het probleem van je persoonlijke financien voor je op te lossen, maar je kunt het ook bekijken als het probleem van gebrek aan financiële expertise binnen een bedrijf oplossen. Of de behoefte van cliënten om inzicht te krijgen in hun kosten of pensioenvragen.
Bepaal je doelgroep, vraag 2: Hoe lost jouw product/dienst dat probleem op?
Uiteindelijk gaat het er om dat je door dit op te schrijven focust op de eigenschappen van jouw product/dienst en de hele manier waarop je het aanpakt – je propositie. Of misschien kom je op nieuwe ideeën. Misschien kun je je diensten online gaan aanbieden om zo tegemoet te komen aan de behoefte van gemak.
De slager kan kant-en klaar maaltijden gaan bieden, of biologisch vlees, of gezonde worstjes voor kinderen. De financiele adviseur kan cliënten een telefonische helpdesk aanbieden voor financiële vragen. Of een specifiek pakket om te helpen de geldstromen binnen het bedrijf te analyseren en te verbeteren.
Zie ook
Bepaal je doelgroep in 5 stappen (II)
Bepaal je doelgroep: marktonderzoek
Bepaal je doelgroep: 3 ideeën
Bepaal je doelgroep: een voorbeeld
Voor een andere insteek, zie dit praktische artikel van MKB Servicedesk: hoe bepaal ik mijn doelgroep.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie