Ik kwam gisteren deze website tegen: www.crowdcontent.com. Toevallig. Nou ja, niet toevallig, het was een advertentie op Facebook. Ik kon het niet laten. Ik moest even klikken toen ik iets zag over dat iemand tegen betaling content op je blog kan verzorgen. Dat geeft bloggen weer een hele nieuwe context, dacht ik.
Content voor je blog kopen?
Wat je doet, is credits kopen, en vervolgens artikelen laten schrijven op basis van je specificaties, met een prijs per woord. Je kunt kiezen voor verschillende gradaties. Van ‘legible’ (leesbaar) tot ‘optimal for fast turnaround’ en ‘persuasive’.
Ik was natuurlijk ontzettend nieuwsgierig! Dus abonnement genomen. Maar zonder credits vooralsnog. 🙂 Ik kan dus niet zien hoe die content er uit ziet. Het is intrigerend in ieder geval. Wat een slim business model! Anderen laten schrijven voor je blog, op een laagdrempelige manier.
Hoewel er vast wel mensen zijn die het niet acceptabel vinden, vind ik het niet zo’n probleem. Het enige is dat het neigt naar trucjes. Vooral de eerste categorie ruikt naar een website die gemaakt wordt om zoveel mogelijk mensen te trekken met zo laag mogelijke kosten en energie en zonder betrokkenheid en passie. Ik weet het niet. Misschien niet erg?
Toevallig zag ik gisteren ook deze tweet van @artoek. Een enorme veelblogger die al jaren lang gratis tips geeft en informatie deelt. En daar niet voor betaald wordt.
Een blog aan het schrijven van meer dan 1.000 woorden….. bij de krant zou ik daar € 0,16 per woord voor krijgen #gratis #blogpraat
— Martine Bakx ARTOEK (@Artoek) April 1, 2012
Ik heb eigenlijk geen idee of het bij de krant ook zo werkt, per woord. En bij andere copy writers.
Disclosure is belangrijk bij blogs
Wat ik wel weet, is dat de grens tussen objectieve en subjectieve content soms een lastige is. Zie hierover dit artikel en ook dit artikel van Jeroen Mirck. In #blogpraat vandaag (lees alles terug in de transcript) zag je dat daar ook weer veel discussie over was.
Transparantie is belangrijk, dat is duidelijk. Er is niet voor niets een disclosurepolicy.org. En ook WOMMA, de organisatie voor Word Of Mouth Marketing, besteedt veel aandacht aan transparantie d.m.v. disclosure. Sterker nog, volgens regelgeving van de Federal Trade Commission kunnen zowel bloggers als degenen die blogger betalen om over hun producten te bloggen, in overtreding zijn. Zie een artikel over een campagne van Hyundai die via bloggers liep.
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Anoniem zegt
Hoewel ik er persoonlijk liever niet aan meewerk, fascineert ‘reclame-bloggen’ ook mij enorm. Hoe werkt het, wie laten zich ermee in, slaat het aan? Sommige lezers zullen het prima vinden, anderen zullen er aanstoot aan nemen en je blog voorgoed verlaten. Het is dus een wezenlijke afweging of je eraan meedoet.
Elja Daae zegt
Ik denk dat ik mijn eigen blog eerder zou inzetten om mijn eigen diensten te verkopen (als ik die had). Maar ik begrijp nooit zo goed waarom mensen in principe falikant tegen commercieel bloggen zijn. Als een blogger integer omgaat met gesponsorde content, prima toch?
Ik zou het overigens, bedenk ik nu, wel vreemd vinden als iemand betaalt voor content om die vervolgens wel als ‘eigen content’ te plaatsen op een blog. Vind ik niet OK. Bij bedrijven ligt het misschien ietsje anders, maar toch…