Wil je een goede e-mail nieuwsbrief maken? Dan ben je niet de enige. Of misschien ook wel, want laten we eerlijk zijn: de meeste nieuwsbrieven zijn saai. En makkelijk. Maar jij en ik hebben alle tools in handen om een betere e-mail nieuwsbrief te maken. Met betere inhoud. En betere resultaten!
En als je denkt dat je nu een hele lijst met tips krijgt over de beste titels voor de hoogste open rate, de slimste marketingtechnieken en de trucs voor hogere click-trough, heb je het mis. Want een echt goede nieuwsbrief maken zit hem niet in de vorm en de trucs. Het zit hem in de inhoud en de mindset.
Tip 1: zet de automatische piloot uit als je je nieuwsbrief maakt
Heel veel nieuwsbrieven worden gemaakt op de automatische piloot. Of de semi-automatische. Zo worden ze bijvoorbeeld geautomatiseerd samengesteld uit de laatst verschenen artikelen van een blog. Of ze worden iedere keer volgens precies het zelfde format ingevuld (soms zelfs met stukken dezelfde inhoud). Dat weet ik omdat ik het vroeger ook zo deed. I know, I know: vreselijk. En met niet erg positieve resultaten.
Geloof me maar: het beste dat je kunt doen voor een betere nieuwsbrief is er meer tijd en aandacht aan besteden. Ik zou bijna zeggen: liefde. Want je lezers voelen dat. En dat gaat je helpen met loyaliteit en groei.
Denk dus iedere keer opnieuw na over wat er in moet. Maak, als je in je nieuwsbrief vooral wil verwijzen naar artikelen van je blog of website, zelf een keuze op basis van de interesses van je lezers en/of je doelgroep. Maak je er niet te makkelijk vanaf, dan word je resultaat veel beter.
PS Ik zie ook meer en meer mensen gebruik maken van diensten als Revue. Het is een tool waarmee je makkelijk interessante links die je tegenkomt in een nieuwsbriefformat kunt plakken en snel kunt versturen. Een kant en klare oplossing voor het maken van een nieuwsbrief. Op zich een leuk idee, maar het gevaar is dat het allemaal wel heel makkelijk wordt afgedaan. Linkje plakken, verhaaltje, klaar. Hoeft niet – er zijn ook mensen die Revue gebruiken om goede verhalen te delen, ondersteund door wat links. En dat werkt prima.
Tip 2: Bedenk wat je zelf graag in een nieuwsbrief zou lezen
Het ligt voor de hand dat je je e-mailnieuwsbrief ziet als een verlengstuk van je marketingmix. En veel mensen verstaan daaronder: links naar hun eigen website. Links naar hun eigen producten. Links naar hun eigen landingspagina’s.
Maar wat maakt een nieuwsbrief echt waardevol voor lezers – los van nieuwsbrieven die puur als doel hebben om voordeeltjes te krijgen? Juist: de inhoud. Echte inhoud. Inhoud die natuurlijk naar je eigen artikelen en aanbiedingen verwijst. Maar die ook naar andere dingen wijst. Dingen die mensen interessant zouden kunnen vinden. Een nieuwtje, een leuk nieuw boek, een interessante tool, een review die je tegenkwam.
Mijn filosofie is dat een nieuwsbrief maken maar 1 doel dient: een band opbouwen met mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik te vertellen heb. Zodat ze uiteindelijk ook willen kopen wat ik te verkopen heb.
Het gaat mij dus niet om de korte termijn, maar juist om de lange termijn. En als ik mensen wil blijven boeien, moet ik zorgen dat ik hen geef wat ze interessant vinden.
Tip 3: Maak een nieuwsbrief waar mensen hun tanden in kunnen zetten
We zijn, gedreven door marketing, nieuwsbrieven gaan zien als een kanaal waarlangs we mensen onze producten en diensten door de strot kunnen duwen. En omdat we het moment dat hun ogen op ons gericht zijn (letterlijk!) zo goed mogelijk willen gebruiken, proppen we onze nieuwsbrieven vol met links naar ONS. Het draait allemaal om onze website, he. Zie Tip 2. Het draait om links.
Maar wat ik merk is dat mensen best bereid zijn om echt een verhaal te lezen in een e-mailnieuwsbrief. Een betere e-mailnieuwsbrief maken wordt dan eigenlijk een beetje zoals het schrijven van een blog. Of het schrijven van een e-mail aan een vriend ver weg.
Tuurlijk, sommige mensen vinden dat niet leuk en te onoverzichtelijk. Het kost hen te veel tijd om de hele nieuwsbrief te lezen. En het kost mij en jou veel meer tijd om te maken dan alleen wat linkjes met wat korte zinnetjes erbij.
Maar het levert ook meer op. Meer interactie, meer overtuigende content, meer loyaliteit, meer band. Dus waarom zou je die spaarzame aandacht van je lezer niet gebruiken om écht iets te vertellen of te delen? Echt iets om zijn of haar tanden in te zetten?
Tip 4: Maak je nieuwsbrief voor die ander
Een nieuwsbrief maken voor die ander? He? Jajaja. Het is vloeken in de kerk, dit. Wij marketeers doen het niet voor die ander, he. We doen het voor onszelf! Hallloooooo!
Toch zou de wereld een stuk leuker zijn en marketing een stuk menselijker als we meer aan de ander dachten. Zie ook punten 1 tot en met 3. Wat zouden je lezers nou echt leuk vinden om van je te horen? Willen ze graag dat je over jezelf praat (misschien best een beetje, maar altijd??). Of willen ze hulp? Ideeën? Inspiratie?
Hoe wordt jouw nieuwsbrief, en daarmee jouw bedrijf, nou die goede kennis of zelfs leuke vriend die mensen graag in hun inbox zien verschijnen?
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ken er niet veel die daaraan voldoen. Vandaar ook dat ik nogal kritisch ben op wie ik toegang geef tot mijn inbox. Het zijn de mensen die echt kennis delen die mogen blijven. De rest gaat er uit. Deze mensen mochten blijven, want die zijn gewoon heel leuk. Hun nieuwsbrief is leuk om in je inbox te krijgen.
Tip 5: Durf iedere keer een nieuwe nieuwsbrief te maken
Mijn eigen nieuwsbrief verandert bijna iedere week. Hier kun je het archief bekijken, mocht je me niet geloven. Ik verander iedere maand van design en verzin iedere keer nieuwe dingen. Ik realiseer me dat het soms vervelend is voor mijn lezers. Maar zo langzamerhand zijn ze er aan gewend (of ze melden zich af! En dat is niet erg). Ik wil gewoon niet vastzitten aan 1 format. Die fase heb ik gehad en dat vond ik niets.
Ik wil soms dit doen, soms dat. Soms een lijst met interessante boeken. Soms een stapel interessante links. Soms een heel verhaal. Soms wil ik iets met mooie plaatjes (ik stop er sowieso altijd plaatjes in, om de visueel georiënteerden iets te geven!). Soms wil ik verschillende contentblokken, soms wil ik een quote, soms wil ik hier een plaatje en daar niet …
De meeste bedrijven ontwerpen een e-mailnieuwsbrief die ze telkens opnieuw gebruiken. En dat werkt vaak ook herkenning in de hand. Bovendien is het ongelofelijk efficiënt: je hoeft er niet meer over na te denken of tijd aan te besteden.
Maar als je niets verandert, kun je nooit iets ontdekken.
En – belangrijker eigenlijk – het is gewoon ongelofelijk saai voor mij als e-mailnieuwsbriefmaker.
Een nieuwsbrief maken is niet makkelijk
Van start gaan met je e-mailnieuwsbrief is niet easy. Het maken van een nieuwsbrief, iedere keer opnieuw, ook niet. Helaas. Je moet er even tijd voor maken, iets over leren, dingen uitproberen. Zo is het nu eenmaal. Learning by doing.
Maar hoe je het ook gaat doen, je moet (MOET!) aan de slag. Je moet een nieuwsbrief hebben, als bedrijf. Want in tegenstelling tot social media heb je met een goede nieuwsbrief altijd bereik. Je bent niet afhankelijk van derden. Een nieuwsbrief is een ESSENTIEEL onderdeel van je bedrijf, wat je ook doet of wilt bereiken. Dus ook als je wilt leven je blog. Ook als je zzp-er bent. Ook als je een winkel hebt.
Met excuses voor het geschreeuw in hoofdletters.
Het duurt even, het opbouwen van een bestand, maar geef niet op. Onthoud dat je aan het bouwen bent aan je customer database. En dat is het investeren waard.
Tot slot: zo maak ik mijn nieuwsbrief
Voor de duidelijkheid en omdat het misschien helpt hieronder nog even de emailmarketingtools die ik gebruik om mijn eigen nieuwsbrief te maken:
- E-mailsoftware Ik gebruik Mailchimp*. Het is een programma dat lange tijd gratis is, dus je kunt even vooruit. Je kunt er zo een account aanmaken. Handig: Mailchimp houdt mijn lijsten bij en ik kan er meerdere aanmaken als ik wil. Bovendien is het niet zo ingewikkeld om een mooi uitziende e-mailnieuwsbrief te maken, want daar biedt Mailchimp je nieuwsbrief templates voor.
En, als je verder wilt, bieden ze allemaal extra dingen zoals het integreren van je nieuwsbrief met Facebook, het instellen van series, etc. etc. - Abonnees krijgen Op deze website zag je als het goed is 😀 net een pop-up. Die is verbonden met mijn Mailchimplijst. Het is een WordPress plugin van Mailmunch. Je kunt hem zo instellen dat hij niet direct in beeld komt en de tekst aanpassen zodat het niet zo irritant is. Pop-ups zijn stom maar ze werken.
Een andere popup die je veel ziet voor WordPress is van SuMoMe maar dat vond ik een vervelend programma. - Afbeeldingen maken Ik maak mijn nieuwsbriefafbeeldingen in Canva. Ik heb ontdekt dat ik ze niet te breed moet maken (zie: ‘Waarom je Mailchimp e-mails onleesbaar zijn‘), anders toont de e-mailnieuwsbrief raar op smartphones). Het blijft vallen en opstaan he. Maar met de gratis tools van Canva maak je in een paar kliks een mooie header afbeelding, voor bovenaan je e-mail.
* Als jij deze link aanklikt en besluit een account aan te maken, schijn ik een korting te krijgen op mijnbetaalde abonnement. Geen idee of het werkt (testje!) maar leek me goed om te vermelden.
- Creëren is schrappen - 2 januari 2025
- Versla de oud & nieuw-blues - 31 december 2024
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
Sytse - Het Groene Broertje zegt
Bedankt voor deze handige tips! Ik ga er deze week mee aan de slag!
Elja Daae zegt
Benieuwd hoe je het vindt en wat je ontdekt!