Social media is een vak en dat vak draait vooral om krachtige content. Als je serieus aan de slag wilt, als je echt ambitie hebt met je account (op welk netwerk dan ook) dan moet je aan de slag. Social media formats zijn dé manier om altijd met iets nieuws te kunnen komen zonder te veel tijd te verliezen. Concepten die je keer op keer kunt toepassen maar iedere keer net iets anders kunt invullen.
Wat zijn social media formats en waarom zou je ze gebruiken?
Met formats bedoel ik niets anders dan terugkerende rubrieken. Net zoals een krant of je favoriete weekblad vol zit met rubrieken die wekelijks verschijnen, kun je ook op je social media kanalen werken met contentconcepten die je kunt blijven herhalen. Het voordeel daarvan is:
- Je hoeft niet iedere week opnieuw te bedenken wat je zult gaan doen;
- Je kunt de inhoud makkelijk voorbereiden;
- Je kunt goed vooruit plannen en inspelen op belangrijke feestdagen en evenementen; en
- Voor volgers is herhaling fijn, want herkenbaar en vertrouwd.
Ik geef je 19 social media formats die je overal kunt gebruiken: op Instagram, op LinkedIn, op Twitter, op Facebook en zelfs op Snapchat. Waarom 19? Omdat het leuker klinkt dan 20 (of 40)! In werkelijkheid is het aantal social media formats dat je kunt verzinnen waarschijnlijk eindeloos. Tijd om je eigen invulling te geven aan een aantal bekende contentconcepten!
Social media format 1: achter de schermen (foto/video)
Als er een ding mooi is aan social media, is dat het bedrijven de kans heeft gegeven om meer van zichzelf te laten zien. De ivoren torens maken plaats voor transparantie en inzicht in wat er achter de schermen allemaal gebeurt, zoals in het voorbeeld hierboven van General Electric.
Mensen vinden het leuk om te zien wat er allemaal gebeurt in een bedrijf. Als je op zoek bent naar momenten en verhalen die je kunt delen op social media, ga dan op zoek naar de dingen die mensen normaal niet zien. Denk bijvoorbeeld aan:
- Situaties (een bezoek van de Minister);
- Processen (zo maken we onze producten);
- Bijzondere plekken, waaronder uitzichten (vanaf de bouwplaats).
Vraag je altijd af wat de afgebeelde situatie of plek aan waarde toevoegt en hoe deze past in wat je wilt uitstralen als organisatie. Ben je innovatief? Klantgericht? Hardwerkend? Een trendy werkgever?
Minder geschikt? Een stoet van video’s, gifjes en foto’s van bedrijfsborrels, knallende champagnekurken, prijsuitreikingen en interne feestjes. Die geven niet altijd de juiste boodschap. Gebruik ze dus met mate.
Social media format 2: Mensen en hun verhaal (foto/video)
Niets zo werkt zo goed als verhalen van (zichtbare) mensen. Logisch, want verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. We willen onszelf herkennen in de ander. Een geweldig format dus voor social media succes.
Waar kun je aan denken? Nou, bijvoorbeeld, verhalen van en over
- Klanten/bezoekers/patiënten;
- Collega’s uit actualiteit;
- Prijswinnaars en genomineerden;
- Mensen die iets bijzonders mee hebben gemaakt rondom jullie aandachtsgebied; of
- Mensen met een bijzondere verdienste.
Laat je inspireren door Humans of New York, o.a. op Instagram. Een social media format waarbij je anderen hun verhaal laat vertellen in hun woorden, bij een foto of gewoon op video is altijd scoren. Of laat je patiënten aan het woord zoals hier bij het ziekenhuis hierboven.
Social media format 3: de vraag van de week
De vraag van de week is zo oud als, nou ja, tijdschriften en kranten. Je laat andere mensen, zoals klanten en lezers, vragen inleveren en geeft daar antwoord op. Lieve Lita, maar dan anders.
Mensen als social media goeroe Gary Vaynerchuk hebben dit format tot een social media kunst verheven. Hij heeft er zelfs een hele YouTube-show aan gewijd, die hij ook nog eens als podcast publiceert. En er vervolgens met een ghost writer een boek geschreven (aff) met een samenvatting van de beste vragen. Slim!
Je kunt dit format op allerlei manieren invullen. Laat je volgers vragen stellen op je Facebookpagina of via Instagram, bijvoorbeeld. Geef ze vervolgens antwoord in een video/afbeelding/blog of schakel een expert in om antwoord te geven. Verwijs als het kan even naar de vragensteller, om hem of haar te bedanken.
Toptip: je kunt ook gewoon doen alsof je een vraag gekregen hebt. Je zult niet de eerste zijn die doet alsof.
Dit is trouwens ook een geweldig format voor Snapchat takeovers, Instagram Live en Facebook Live, en andere live streams.
4 Gebruik inspirerende quotes (liefstin een afbeelding)
Quotes zijn het ultieme social media format, vooral als je ze in een mooie afbeelding plakt. Denk: motiverende spreuken, maar ook korte tips of grappen. Of uitspraken van beroemde mensen die slaan op het onderwerp van jouw business.
Instagram staat er vol mee maar ook op Facebook scoren ze. En zelfs op LinkedIn vinden mensen motiverende korte teksten erg leuk. Typisch een social media format dat overal succes heeft. En waarom niet? Het is kort, visueel, krachtig en zet volgers aan het denken. Bijkomende voordeel is dat het shareable is – makkelijk en leuk om te delen.
Quotes vinden is makkelijk, verzinnen is moeilijker. Als je de tekst hebt, gebruik dan apps als Canva om ze in het juiste kleurenschema of met de juiste fonts op te maken. Op een website als unsplash vind je gratis foto’s die je direct kunt gebruiken.
Social media format 5: Feitjes en wist-je-dat’s
Het is grappig, maar er zijn maar weinig mensen die niet van feitjes houden. Vanaf het moment dat ons eerste tijdschrift lezen, voor het eerst op wikipedia terecht komen of voor het eerste encyclopedie open doen zijn we er door gefascineerd. Logisch ook, want ze zijn 1) betrouwbaar, 2) kort en 3) je mag ze zo weer vergeten. De wist-je-dat-je’s scoren gewoon, op papier of digitaal.
Deel dus je kennis in de vorm van leuke feitjes. Zorg dat je inspeelt op jouw specifieke doelgroep en diep de feiten op die niemand nog wist. Historische feiten zijn een goede optie, maar ook feitjes met cijfers werken goed. Van hoeveel bouwmateriaal je organisatie heeft gebruikt tot dingen met jaartallen, cijfers zijn vaak imposant.
Zorg dat je er een afbeelding bij hebt. Het liefst in of met een afbeelding maar het kan op Twitter bijvoorbeeld ook gewoon zonder. En vergeet niet om cijfers te noemen, vooral op LinkedIn – daar werkt dat extra goed.
Social media format 6: Infographics
Als je cijfers, onderzoeken of andere interessante feiten hebt die je wilt delen: maak er een infographic van, zoals het UWV in het voorbeeld hierboven doet.
Infographics zijn een visuele, gestructureerde manier om informatie te presenteren, Vaak gaat het om informatie die cijfers bevat, maar dat hoeft niet.
Op zoek naar ideeën? Neem een kijkje op Pinterest door te zoeken op ‘Infographics’. Overigens vind je daar veel lange afbeeldingen, terwijl je op social media natuurlijk te maken hebt met beperkingen. Zorg daarom dat je afbeeldingsgrootte overeenkomt met de beperkingen van het medium waar je de infographic gaat plaatsen, anders tonen je infographics niet goed of niet volledig. Voor het juiste afbeeldingsformaat is het handig om even te googlen.
De meeste bedrijven met wie ik werk maken voor hun infographics gebruik van professionele grafisch vormgevers, maar je schijnt zo’n infographic ook gewoon zelf te kunnen maken, met dit soort tools.
Social media format 7: Deel andermans content
Je hoeft niet altijd alles zelf te bedenken om tot goede ideeën voor je social media content te komen. Sterker nog, ‘curated content’, is erg effectief. Wat bedoeld wordt met curated content is het zoeken naar goede content van anderen, om die vervolgens te delen op je eigen kanalen. Dit is zo succesvol, dat sommige bedrijven rapporteren dat hun grootste hits bestaan uit updates met andermans content!
Hoe doe je dat? Er zijn twee manieren:
- Je gebruikt de bestaande manieren om andermans content te delen. Zo heb je op Facebook en LinkedIn de ‘share’ button en op Twitter de ‘retweet’.
- Je vraagt degene die de content heeft gemaakt om toestemming. Het liefst krijg je de orignele file toegestuurd (de foto of de video). Op Instagram is dit altijd een goed idee, want doorplaatsen met een aparte app is juridisch niet helemaal waterdicht.
Uiteraard zorg je in beide gevallen dat de originele contenteigenaar goed zichtbaar is en dat jouw volgers de account van de contentmaker direct kunnen volgen, zoals in het Facebookvoorbeeld hierboven.
Slimme tip: volg andere accounts en pagina’s en bewaar de interessante dingen die je ziet, vooral als er door de volgers van die pagina of account goed op wordt gereageerd.
8 Humor
Als je grappig bent, maak daar dan gebruik van. Ik weet niet hoe het moet want ik ben het niet. Video? Afbeeldingen? Tekst? Whatever it takes.
Soms zit de humor in de context. Niet voor niets vind je op debestesocialmedia zoveel voorbeelden van reacties van bedrijven. Vergeet ook de gifjes niet (ik gebruik giphy), die een humoristisch element kunnen toevoegen aan een ogenschijnlijk saaie tekst.
Social media format 9: Inhakers
De inhaker is zo langzamerhand hét contentformat dat iedereen kent van social media. Nog nooit eerder konden grappen rondom feestdagen, evenementen en gebeurtenissen zo snel een publiek bereiken. Het is een kunst op zich geworden, waar bedrijven als Heineken en KLM in uitblinken. Maar dat de grote jongens (en meisjes) het speelveld bepalen wil niet zeggen dat jij niet mee kunt doen. In tegendeel: jij kunt inhakers verzinnen voor jouw specifieke doelgroep. Het is een kwestie van vooruit plannen en goed nadenken.
Er zijn dingen die je van tevoren weet, zoals Koningsdag, Kerstmis en natuurlijk Nutelladag (jazeker! Nutelladag! 5 februari!). Maar er zijn ook andere dingen om op in te haken. Dingen waarvan je weet dat ze zullen gebeuren, ook al weet je niet wanneer. Denk aan:
- Koninklijke verlovingen en op handen zijnde babies;
- Winters weer met sneeuw en ijs of juist hittegolven;
- Voorzienbare gebeurtenissen rondom beroemdheden;
- Het bereiken van een mijlpaal, bijv. een X aantal volgers op YouTube of de 100e klant;
- etc.
Leuke bronnen voor dit soort inhakers zijn de gratis inhaakkalenders als deze. Maar er zijn ook betaalde contentkalenders zoals die van de ANP, specifiek rondom gebeurtenissen die belangrijk zijn voor bepaalde branches.
Social media format 10: Wist je dat … ?
OK, OK, 10 is een beetje een herhaling van punt 5. Maar ‘wist je dat’ is een leuke manier om niet alleen feiten te delen, maar ook andere informatie die van belang is voor je doelgroep. Door wat je wilt delen in de vorm van deze vraag te stellen, trigger je mensen om beter op te letten.
11 Uit de oude doos / op deze dag in / #tbt
De wereld houdt van foto’s van vroeger. Hele accounts zijn er aan gewijd. Laat je inspireren en duik in het verleden. Haak eventueel in op ‘Throwback Thursday’, de hashtag #tbt die onstond op Twitter maar inmiddels ook op Instagram furore maakt. Of plan een eigen rubriek op een vast tijdstip.
Deze rubriek is vooral geschikt voor organisaties die over veel foto- of videomateriaal beschikken. Aan de andere kant: de Albert Heijn heeft tegenwoordig een rubriek heeft in de Allerhande waarin oude Allerhanderecepten opnieuw worden gemaakt. Dus er is van alles mogelijk.
Het hoeft bij deze ‘uit de oude doos’-rubriek overigens niet eens om je eigen informatie te gaan. Je kunt ook informatie gebruiken van anderen. Op Flickr vind je bijvoorbeeld prachtige, openbare archieven met allerlei mooie informatie over plekken, mensen, gebruiken en gebeurtenissen. Let op: deel vanaf Flickr alleen informatie die valt onder een ‘creative commons’-licentie die ook commercieel gebruik toestaat.
Op Wikipedia vind je een heleboel informatie over ‘On this day in the year’, die je kunt gebruiken. Maar NB: let bij het gebruik van bijbehorend fotomateriaal op de rechten.
Social media format 12: surveys, polls en quizes
De allerbeste formats draaien om interactie. Als het je lukt om je volgers te laten reageren, bereik je het beste van twee werelden: het laat zien dat mensen wat je doet echt leuk vinden en tegelijkertijd vergroot het je bereik.
Een manier om je publiek in beweging te krijgen is het doen van een poll. Zo’n poll kan op allerlei manieren. Zo kun je twee foto’s laten zien waartussen mensen kunnen kiezen. Maar je kunt ook gebruik maken van de ingebouwde tools die veel social media platformen je bieden. Twitter, Facebook, Instagram stories: ze hebben allemaal de mogelijkheid om een ‘poll’ of ‘quiz’ te maken.
Social media format 13: User generated content (of crowdsourcing)
Dit social media format lijkt een beetje op dat van de ‘curated content’, maar het is niet helemaal hetzelfde. Bij corwdsourcing op social media roep je je volgers op om hun beste foto’s of ideeen in te sturen. Je filtert ze bijvoorbeeld met een hashtag, maar ze kunnen ook gewoon onder een Facebookbericht komen te staan in de reacties.
Door te reageren onder de voorwaarden die je stelt, krijg je toestemming om wat mensen inleveren te hergebruiken, zoals in het voorbeeld hierboven gebeurt door de tekst in het Instagramprofiel.
User generated content is een geweldige manier om je volgers te laten zien dat je luistert én aan goede content te komen. Op Instagram is het bijvoorbeeld heel normaal om mensen te vragen foto’s te delen rondom een thema met een hashtag, om die vervolgens op jouw account te delen. Zie #urbanjunglebloggers of #mooinederland.
Social media format 14: Makkelijk scoren met wat je weet dat werkt
Het kan zijn dat je merkt dat een onderwerp het heel goed doet op het ene kanaal, bijvoorbeeld je blog. Er komen bijvoorbeeld heel veel reacties binnen op een artikel en op Twitter wordt het overal gedeeld.
Wat let je om hetzelfde onderwerp met dezelfde strekking ook elder te delen? Eventueel kun je er een andere variant op maken (een presentatie, een foto-album, een korte tekstvideo). Of juist een verdieping op wat er eerder werd geschreven.
Social media format 15: Take-overs
Populair op Snapchat, Instagram en Twitter: take-overs. Gedurende een bepaalde periode laat je iemand anders posten op je account of post jij op andermans account. Met vermelding van elkaars gebruikersnaam, natuurlijk.
Take-overs vragen wel wat begeleiding en coördinatie en een duidelijke set regels. Hier vind je een duidelijke uitleg en instructie voor Instagram takeovers die je ook voor andere kanalen kunt gebruiken.
Social media format 16: Boek van de week / weetje van de week / docent van de week / uitje van de week / locatie van de week
Ken je de ‘medewerker van de maand’ uit de supermarkt? Dit is eigenlijk net zoiets maar dan makkelijker. Je zorgt voor een terugkerende rubriek waarin je simpelweg deelt wat de favoriet is van collega’s, klanten of volgers op een bepaald vlak. Het kan een boek zijn, een bestemming, een collega, een feitje, een cursus – alles is mogelijk.
Wat je onderwerp ook is, verzin een wekelijks terugkerend social media format rondom iets dat je doelgroep interessant vindt. Zorg dat het is iets om naar uit te kijken. En gebruik voor een terugkerende, herkenbare visual of een herkenbare naam en wees consistent in het plaatsen (dag/tijdstip). Ik zie o.a. bibliotheken hier grappige dingen mee doen.
17 Foto- of videoverslag van evenement
Iedereen heeft wel evenementen. Vakbeurzen, congressen, lezingen, presentaties. Maak er een fotoverslag van op Facebook of een korte video voor Instagram … met omschrijvingen natuurlijk.
Fotoverslag voor Facebook? Vergeet niet om zoveel mogelijk mensen en bedrijven te taggen in de foto’s en geef iedere foto een aparte omschrijving mee waar mogelijk.
18 Videoformats
Video is zoveel meer dan een standaardopname. Speel met stopmotion, slowmotion, korte interviews en andere leuke formats. Alles is mogelijk. Alleen je creativiteit belemmert je.
Deze vrouw maakt hele mooie.
Of check de video’s van Friesche Vlag:
19 Afbeeldingen
Bijna alle formats vragen om afbeeldingen. Je kunt niet meer zonder, op social media. Nergens. Ik maakte een screencast van mijn favoriete app, Canva. Photoshop voor dummies, zeg maar, en dat ben ik toevallig als het op photoshop aankomt. Je kunt hem hier bekijken.
PS Stockfoto’s zoals je die vroeger gebruikte, kunnen echt niet meer. Tijd om zelf foto’s te gaan maken, foto’s uit het bedrijfsarchief te halen of stockfoto’s databases te vinden die mooie, moderne foto’s bieden zoals deathtostock.
Social media formats zijn essentieel voor succes
Het leuke aan social media formats is dat je ze keer op keer kunt (en moet!) inzetten. Je hoeft niet meer na te denken over de vorm maar kunt ze iedere keer opnieuw invullen.
Zoek je een nieuw format? Inspiratie is overal. Het is een kwestie van opletten! Ik haal mijn inspiratie vaak uit tijdschriften en kranten of TV-programma’s, want die zitten vol met dit soort formats.
Maar: wees origineel. Dat niemand uit je branche het doet, wil niet zeggen dat het niet zou werken. Het betekent alleen dat jij het slimmer aanpakt.
Tot slot: als je samen met collega’s wilt werken aan een aantal geschikte formats voor jouw organisatie, neem dan een kijkje bij de workshops die ik geef. Samen ontwikkelen we tijdens zo’n workshop formats voor Instagram, Facebook, LinkedIn of andere platformen waarop jouw organisatie meer bereik wil opbouwen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Debbie zegt
Hier zitten hele goede tips bij. Dank je wel!
Elja Daae zegt
Thanks Debbie!