Bloggen op LinkedIn. Makkelijker gezegd, dan gedaan! Uiteindelijk heb ik de stap gewaagd en ben ik er gewoon mee begonnen. Vooral ‘bloggen op LinkedIn’ is een van mijn favoriete onderwerpen (zoals deze: 30 ideeën voor je LinkedIn-blog). Want dat is nu precies waar ik inmiddels verstand van heb en waar mijn netwerk in geïnteresseerd is. Een ijzersterke combinatie!
Ik heb heel wat dingen geleerd over dat bloggen op LinkedIn, het afgelopen jaar. Daarom mijn geleerde lessen & overwegingen met betrekking tot bloggen op LinkedIn.
Les 1: exclusief bloggen op LinkedIn of gewoon herkauwen wat je al hebt?
Iemand vroeg me waarom je eigenlijk exclusief zou bloggen op LinkedIn. Dat wil zeggen: waarom zou je niet gewoon bestaande artikelen, bijvoorbeeld van je blog, doorplaatsen?
Goede vraag. Dit zijn de meest voorkomende argumenten om wel of niet exclusief te schrijven voor LinkedIn.
1 Duplicate content (maar dat is geen goed argument)
Duplicate content wil zeggen dat zoekmachines begrijpen dat een stuk tekst ergens als eerste is geplaatst en daarom alle zelfde stukken tekst die ze elders tegenkomen negeren. Dat kan gevaarlijk zijn als je eerst op LinkedIn blogt en pas dan op je eigen blog, want misschien wil je bezoekers liever naar je website leiden dan naar LinkedIn.
Omgekeerd werkt het ook: als je maar zorgt dat je stuk eerder op je eigen site verschijnt dan op LinkedIn, is het opnieuw publiceren op LinkedIn dit eigenlijk geen issue. De zoekmachine van LinkedIn blijft je artikel opdiepen en de zoekresultaten van Google gaan gewoon naar je site. Duplicate content is dus eigenlijk geen sterk argument voor unieke blogs op LinkedIn.
2 Exclusief bloggen op LinkedIn geeft een krachtig signaal
Ik zie het daarom heel vaak, doorgeplaatste content. Bloggers die op grote sites bloggen en die columns dan doorplaatsen op LinkedIn. Of de artikelen van hun eigen blog doorplaatsen. En er dan bij zetten (wel netjes): “Dit artikel verscheen eerder op …”.
Wat mij betreft geef je daarmee een heel duidelijk signaal. Je vindt je netwerk op LinkedIn best belangrijk, maar uiteindelijk niet belangrijk genoeg om er iets extra’s voor te doen. Je kunt het zien als een service. Maar dat is het plaatsen van een link in een LinkedIn update ook…dus waarom zou je dat dan niet doen?
3 De context van je lezers op LinkedIn
Steeds vaker zie je dat bedrijven hun boodschap voor ieder platform (LinkedIn, Twitter, blog, Snapchat) in een vorm verpakken bij die aansluit bij de context van de gebruikers van dat platform. Voor LinkedIn betekent het dat je netwerk zakelijk interessante content verwacht die dicht ligt bij hun werk, hun persoonlijke ontwikkeling of hun carrière.
Misschien blog jij over die onderwerpen. Maar grote kans dat de content van je eigen blog die context niet heeft. Bloggen op LinkedIn over de onderwerpen die specifiek van belang zijn voor je LinkedIn-netwerk geeft je de vrijheid om het kader van je gewone blog los te laten.
Er zijn genoeg redenen om bestaande artikelen door te plaatsen op LinkedIn. En genoeg redenen om speciaal voor LinkedIn te bloggen. Ieder maakt zijn of haar eigen afweging.
Wat je in ieder geval nooit moet doen, is het plaatsen van korte stukjes tekst net ‘lees verder’-links naar je blog. Hier lees je waarom.
Les 2: Titel & afbeelding zijn key, ook bij bloggen op Linkedin
Om op te vallen in de lange lijst artikelen die op LinkedIn worden gepubliceerd, moeten twee dingen in orde zijn: je titel en je header afbeelding.
Leuke titels verzinnen is niet makkelijk, als je niet in clichés wilt vervallen. Maar het is wel belangrijk om op te vallen tussen al het geweld op LinkedIn.
De header afbeelding, de grote afbeelding aan het begin van je artikel, is ook belangrijk. Hij moet opvallen en passen bij het onderwerp. En liefst nog een beetje in je eigen stijl zijn natuurlijk. Niet makkelijk. Maar ook niet onmogelijk. Niets let je om afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of elders hebt gebruikt (en mag gebruiken) nogmaals te gebruiken, voor LinkedIn.
Let op: afbeeldingen moeten minimaal 700 pixels breed zijn en 400 breed. Hier vind je goede tips voor het vinden van afbeeldingen en over auteursrecht op afbeeldingen. Zelf gebruik Flickr, met vermelding van de auteur, of eigen foto’s.
Les 3 Opmaak is belangrijk als je gaat bloggen op LinkedIn
Opmaak van je (tekst-) artikelen is altijd belangrijk, maar zeker op LinkedIn. De opmaak van LinkedIn blogs is een gegeven waar je niets aan kunt veranderen. Maar je kunt er wel mee spelen. En je kunt je er al heel snel mee onderscheiden.
Tips voor het opmaken van je blog op LinkedIn:
- Gebruik meerdere afbeeldingen in je tekst (700×400)
- Verdeel je tekst in korte alinea’s
- Embed andere media: slideshare presentaties, youtube videos, tweets
- Gebruik tussenkopjes door de tekst te selecteren en te kiezen voor ‘H1 of H2’. Easy.
- Gebruik genummerde en ongenummerde bullets voor opsommingen
- Gebruik het ‘quote’-tekentje om een uitspraak kracht bij te zetten en visueel aantrekkelijker te maken
- Speel met de dingen die je wel kunt veranderen: vetgedrukte tekst, italic tekst, doorgestreepte tekst.
Les 4: Wat LinkedIn bloggen leuker en moeilijker maakt
Bloggen is bloggen, toch? Nee.
Bloggen op LinkedIn is anders.
Bloggen op LinkedIn is enger.
Zoals Anna-Maria (die ook blogt op LinkedIn) zegt: het alsof je altijd zingt in de badkamer en voor familie en nu opeens voor publiek moet zingen. Je netwerk is persoonlijk. Maar ze hangen niet rond op je blog of je twitter feed dus ze kennen je misschien niet. Je afbreukrisico lijkt groter (al valt dat eigenlijk juist wel mee).
Bloggen op LinkedIn: je moet er even doorheen. Dus schrijf je eerste blogartikel, laat het desnoods lezen aan iemand, en doe het gewoon. De eerste sprong in het koude water is het koudst.
Bloggen op LinkedIn is leuker.
Je schrijft je eerste blog maar je hebt al honderden, zo niet duizenden, abonnees: je LinkedIn contacten. Zij krijgen een automatische notificatie. Dat wil niet zeggen dat je het niet nog even in een update moet herhalen, dat je een blog geschreven hebt. Het levert dus heel snel lezers op. Bovendien: als mensen op ‘like’ klikken, krijgen veel mensen uit hun netwerk jouw artikel te zien. En als ze op ‘share’ klikken, ook. En als ze met een comment reageren, ook!
Iedere actie van je lezers doet de kans dat anderen je lezen exponentieel toenemen. Vergelijk dat met je blog, waar mensen bewust de moeite moeten nemen om je artikel te delen op sociale netwerken. De moeite is kleiner en de kans op meer lezers uit je doelgroep dus groter.
Les 5: Help! Ik kan niet bloggen op LinkedIn!
Zie je de optie om te bloggen op LinkedIn uberhaupt niet? Je bent niet de enige. Ik krijg vaak vragen van professionals die de ‘blog’-knop niet kunnen vinden op LinkedIn. Hij hoort bovenaan je home page te staan, net onder je profielomschrijving:
Als je niet kunt bloggen op LinkedIn, kun je dat waarschijnlijk snel verhelpen door je taalinstellingen op ‘Engels’ te zetten. Om de een of andere reden is de optie niet altijd zichtbaar als je taalinstelling op ‘Nederlands’ staat. Dat doe je zo: klik op je profielfoto rechtsboven in de hoek.
Als je nu op je eigen naam kiest, de eerste optie, zie je rechts een dropdownmenu voor de taalinstelling. Als het goed is, staat ‘Enlish’ er al bij.
Zet je taalinstelling op ‘English’ en als het goed is verschijnt de optie ‘Write an article’ vanzelf!
Tenslotte: bloggen op LinkedIn: ja of nee?
Bloggen op LinkedIn is een aanrader voor iedere professional. Het is het proberen waard. Een goudmijn aan kansen ligt op je te wachten. Op zoek naar meer tips?
- Bloggen op LinkedIn: 5 praktische tips
- Bloggen op LinkedIn: hoe het niet moet (LinkedIn blog)
- 5 dingen die ik leerde over bloggen op LinkedIn (LinkedIn blog): over bereik, angst, en meer
- Corporate bloggen in het klein: hoe je persoonlijk en zakelijk bloggen moet combineren op LinkedIn
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Aimee zegt
Hoi Elja, met interesse gelezen. Ik sta op het punt om ook via LinkedIn te gaan bloggen. Nu vroeg ik me af of je advies hebt over de regelmaat voor bloggen. Voor mijn normale website blog ik 1 x per week. Ik denk dat ik niet alle onderwerpen ook hier kan gebruiken. Wat raadt jij aan qua hoeveelheid?
Philip zegt
Hoi Elja,
Weet jij hoe het zit als ik zowel in het NL als in het EN op linkedin wil bloggen – simpelweg omdat er mensen in mijn netwerk zitten die maar 1 van die talen spreken?
Groetjes1
Elja Daae zegt
Oei – denk dat dat niet kan. Heb het nog nooit gezien maar ik vrees dat het lastig wordt. Het is wel zo dat de notificaties met automatische melding er niet meer zijn. Dus je zou in het Engels kunnen publiceren en in het Nederlands en de Engelse delen met je netwerk op een moment dat je Nederlandse publiek al in bed ligt? Als het om de Vs gaat althans? Zoiets???
Matroos Beek zegt
Aha! Dat is interessant. Bedankt voor de tips!
Elja Daae zegt
Graag gedaan!
Ximaar zegt
Deze week staat er op S1ngle een leuke serie over vloggen:
http://www.s1ngle.nl/idx_strips.html
Zal helaas daarna weer van het net verdwijnen.
Deze reaxi kan dan ook meteen na lezen verwijderd worden.
Elja Daae zegt
Wat grappig! Heb jij die gemaakt?? Hoezo verdwijnt het weer?
Ximaar zegt
Het origineel is niet van mij, kon ik dat maar. Op hun domein wordt het volgende week weer vervangen en ze houden helaas geen archief bij. Dus heb ik die 6 plaatjes van deze week toch maar op m’n eigen blog overgenomen.
Elja Daae zegt
Zonde he eigenlijk? Zou leuk zijn als ze blijven staan! Als je het toch maakt, waarom dan weghalen?