Bloggen op LinkedIn, het wordt steeds groter en steeds belangrijker. Logisch ook. Want niet alleen is het technisch gezien heel makkelijk, je brengt je verhaal direct onder de aandacht van je zakelijke netwerk op LinkedIn. En dat is met je eigen blog op een andere site veel lastiger.
Ik heb inmiddels 21 keer geblogd op LinkedIn en ik begin het te begrijpen. En, belangrijker, ik begin het leuk te vinden. Daarom wordt het ook steeds makkelijker.
Neemt niet weg dat er handigheidjes zijn die je pas doorkrijgt als je het een tijdje doet, of als je veel artikelen van anderen hebt bekeken. Vijf daarvan vind je hieronder.
1. Bloggen op LinkedIn begint met een goede opmaak
Je hoort maar weinig over opmaak, als het gaat om bloggen (op LinkedIn of elders). Maar opmaak is on-ge-lo-fe-lijk belangrijk. Door je artikel netjes en handig op te maken, maak je het je lezer makkelijk. Daarmee vergroot je de kans dat zij of hij het uitleest. En je laat ermee zien hoe professioneel je bent. En helaas heeft niet iedereen dat door. Zo las ik laatst een mooi LinkedIn-artikel van de CEO van een groot bedrijf waaraan je duidelijk kon zien dat hij geen hulp had gekregen bij het opmaken van zijn artikel.).
Een goede opmaak bestaat uit:
- Tussenkopjes: belangrijk voor de scanbaarheid. Je maakt ze door de tekst te selecteren en op ‘H1’ of ‘H2’ te klikken
- Witregels en alinea’s: mensen houden niet meer van lange lappen tekst. Echt niet. Knip je tekst in stukjes. Leest veel makkelijker en natuurlijker
- Veel tekst? Wissel af met opmaak, waar dat passend is. Gebruik bijvoorbeeld schuine tekst of vetgedrukte tekst en bullets. Zo laat je de belangrijkste punten er uit springen en leid je het oog van je lezer.
- Afbeeldingen: zo belangrijk dat ik er een aparte tip aan ga wijden 🙂
- Links: links geven diepgang aan je stuk, maar ze geven ook visueel een signaal af. Nooit gek dus om er op te letten.
Net als voor ieder ander blogplatform geldt dat mensen je artikel makkelijk moeten kunnen scannen. Korte alinea’s, witregels, afwisseling…daar draait het om.
2. Typisch voor LinkedIn: sluit af met een cursieve tekst
Niet iedereen die jouw artikel leest, kent jou. Ik zou zelfs zeggen: hoe kleiner het percentage lezers uit je eerstegraads netwerk is, hoe succesvoller het artikel is! Maar dat betekent wel dat je mensen een beetje uitleg moet geven over wie je bent en wat je doet. Niet iedereen heeft zin om door te klikken naar je profiel, tenslotte.
Je lezers zijn op zoek naar de context. Vooral als ze je hele artikel hebben uitgelezen!
Zorg daarom dat je onderaan ieder artikel een stukje tekst hebt staan waarin je uitlegt wie je bent, wat je doet en waar mensen meer informatie kunnen vinden. Daar kun je eventueel ook belangrijke links kwijt, al zou ik het niet overdrijven.
Wat mij namelijk steeds meer tegen staat, zijn die LinkedIn blogartikelen met een vrij interessante titel en een tekst die op het eerste gezicht interessant lijkt. Maar die uiteindelijk nauwelijks waardevolle informatie bevat, omdat blijkt dat je die waarde krijgt als je producten koopt, boeken bestelt, seminars bijwoont, etc.
Bloggen gaat om waarde. Als dat niet op 1 staat, verlies je je lezers.
3. Gebruik ook op LinkedIn een (goede!) afbeelding. Of twee
Net als op ieder ander soort blog valt of staat het succes van bloggen op LinkedIn met de eerste indruk. Als je de aandacht niet weet te grijpen, krijg je geen lezers. Zorg daarom in ieder geval voor een goede header foto, zoals je ziet in de afbeelding hierboven.
Ik gebruik vaak foto’s die ik zelf heb gemaakt, of ik zoek iets toepasselijks op Flickr. Als ik daar zoek, zoek ik tussen de afbeeldingen met cc-licenties die commercieel gebruik toestaan. En ik vermeld natuurlijk de fotograaf of illustrator in mijn artikel, zoals het hoort 😉
En als je dan toch bezig bent: niemand zegt dat je geen afbeeldingen mag toevoegen in je tekst. Echt: je artikel wordt er beter en leuker van. Het kost meer moeite, dat is waar. Maar je onderscheid je ook van 99% van de LinkedIn-bloggers.
Hier vind je een voorbeeld van iemand die afbeeldingen creatief gebruikt. Check de foto van de koffiekop.
4. Maak gebruik van de optie om media te embedden in je LinkedIn blog
Embedden is het insluiten van content van andere kanalen. Tweets, YouTube-video’s, Facebookvideo’s, Instagramfoto’s: ze hebben hun eigen embedcode. Maar die heb jij niet eens nodig. De link naar de update, video of foto volstaat! Met die link kun je al die mooie content elders eenvoudig invoegen in je artikel. Die voeg je toe door te klikken op dat <> tekentje. Simpel.
Het leuke van het embedden van media is dat het je stuk enorm verrijkt. Je voegt als het ware een diepere laag toe. En, niet onbelangrijk, het maakt je artikel visueel ook aantrekkelijker en opvallender.
Hier vind je een voorbeeld van een artikel met embedded media: ik sloot een Instagramvideo in.
5. Plaats het hele artikel op LinkedIn
Ik heb laatst een artikel geschreven voor LinkedIn. Het ging over die blogs waar je op door klikt en waar dan vervolgens maar 1 alinea staat met daaronder de verwijzing naar de website van de auteur.
Ik heb daar moeite mee. Het is maar een klik, dat is waar. Maar het voelt toch een beetje als nepperij.
Ik ben er een voorstander van om ofwel gewoon een heel nieuw artikel te schrijven voor LinkedIn en dat in zijn geheel te publiceren. Of om het artikel dat je eerder op je blog plaatste in zijn geheel te publiceren op LinkedIn (wie bang is voor zgn. duplicate content, dat is ongegrond. Lees dit artikel maar.)
Hier vind je het hele artikel.
[ik ben me er van bewust dat ik hier het tegenovergestelde doe. maar niet echt. want ik heb mijn punt al gemaakt]
Meer lezen over bloggen op LinkedIn?
Ik schreef al eerder over bloggen op LinkedIn. Sterker nog, ik begin mezelf te herhalen. Maar toch, voor de geïnteresseerden:
- Bloggen op LinkedIn (het waarom)
- Bloggen op LinkedIn: hoe het niet moet (LinkedIn blog)
- Volg een workshop Linked voor professionals of een workshop bloggen
- 5 dingen die ik leerde over bloggen op LinkedIn (LinkedIn blog), over bereik, angst, en meer
- Corporate bloggen in het klein: hoe je zakelijk en persoonlijk combineert in bloggen op LinkedIn
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
John Vrakking zegt
Mooi en helder artikel, Elja! Heb je een tip over het betaald promoten van je eigen blog?
Elja Daae zegt
Op LinkedIn kan dat via een company page – daar zitten goede mogelijkheden bij. Je kunt er dan bijvoorbeeld een goede update van maken (met goede afbeelding) en promoot die vervolgens met een betaalde campagne.