Voor mijn boek ben ik aan het nadenken over wat nu een social media expert maakt. En ik kan het weten. En niet alleen omdat ik er een ben :). Nee, ik weet het omdat ik er zoveel ontmoet. En niet alleen, zoals je zou denken, mensen die net als ik hun geld verdienen met spreken op congressen. Maar juist ook in de workshops, trainingen en lezingen die ik geef. Want social media experts heb je in alle soorten en maten. Maar ze hebben allemaal een aantal eigenschappen gemeen.
Wat jou een social media expert maakt
Ik ben geen social media expert omdat ik er mijn geld mee verdien, natuurlijk. Of omdat ik op LinkedIn zeg dat ik het ben (…). Ik ben het omdat ik veel weet over social media. En omdat ik een aantal eigenschappen bezig die belangrijk zijn als je meer wilt doen met social media.
Mijn punt is: er zijn heel veel social media experts die zichzelf misschien niet zo noemen. Want een social media expert is net zo goed de manager van de allergrootste Facebookaccount als de persoon die dag in dag uit de berichten verzorgt op social media voor een zorginstelling of een middelgroot bedrijf. Of voor zichzelf, als ondernemer.
Echte social media experts zijn helemaal niet zo schaars als je zou denken. Ze zitten overal, bij alle soorten bedrijven en organisaties. Ze laten zich er alleen niet op voorstaan en ze worden zelden gevraagd om hun kennis te delen.
En het zijn ook niet allemaal 23-jarige mannen met knotjes en baarden. Integendeel, zou ik bijna zeggen, maar dat zou ook niet eerlijk zijn. Want het gaat niet om de leeftijd. Of om het knotje. Het gaat om een aantal eigenschappen die al die mensen met elkaar gemeen hebben. Eigenschappen die de social media expert tekenen.
1. Social media expert word je alleen met een growth mindset
Een van de belangrijkste eigenschappen die me opvalt is dat alle social media experts (binnen mijn eigen definitie van ‘social media expert’) gericht zijn op verbetering. Laten we het maar even de ‘growth mindset’ noemen.
Wat ik bedoel is niet zozeer dat social media experts gericht zijn op groei (al is dat wel een gevolg van die mindset en ook echt een vereiste voor het werk). Maar dat ze altijd bezig zijn om te verbeteren. Zichzelf, hun kennis én hun resultaat op social media. Een growth mindset, kortom:
People with a “growth mindset,” enjoy challenges, strive to learn, and consistently see potential to develop new skills.
(bron)
Het zijn altijd de mensen die nieuwsgierig zijn die het verste komen in social media, merk ik. Dat is grappig genoeg ook de reden dat ze in mijn trainingen zitten: ze willen meer weten. Ze willen weten wat beter kan. Niet omdat ze meer winst kunnen maken of meer willen verkopen, want veel van de mensen die ik tegenkom zijn daarin niet enorm geïnteresseerd. Vaak gaat het ze meer om het verkopen van een boodschap of een merk, dan een product. Maar wat ze allemaal hebben is de behoefte om het allemaal beter te begrijpen en beter toe te passen.
Dat is een belangrijke eigenschap, bij social mediawerk. Want alles verandert zo razendsnel, dat je niet stil kunt blijven staan. Als je niet wilt blijven leren en verbeteren, lukt het gewoonweg niet.
Of misschien is het omgekeerde waar: het vakgebied trekt mensen aan die continu nieuwe dingen willen leren. Wie zal het zeggen?
2. Een social media expert heeft een flinke dosis geduld nodig
Een ding is zeker: succes op social media is geen makkelijke weg. Dat is wel wat mensen denken. En wat ze zien (het lijkt altijd wel of mensen in 1 nacht succes hebben natuurlijk). Maar overnight success bestaat niet. Als je me niet gelooft is het tijd om de briljante video van GaryVee nogmaals te kijken
(alsjeblieft ??)
Wat je moet doen om succes te hebben, is blijven proberen. Geduld hebben. Blijven evalueren. Blijven leren en blijven bijhouden wat er verandert. En zo stukje voor stukje voortbouwen op je successen.
Voor de succesvolle inzet van social media heb je geduld nodig. Duizenden tweets. Honderden Facebookberichten. Honderden en honderden uren op LinkedIn.
Er is geen snelle weg naar het goud. Dus geduld is een belangrijke eigenschap voor een social media expert. Waarmee ik direct de kanttekening moet plaatsen dat ik op sommige vlakken geen geduldig mens ben – vraag het mijn arme kinderen maar eens. Maar dat ik wel met veel geduld aan mijn social media kanalen blijf bouwen.
3. Zonder lef kom je niet ver als social media expert
Wat me vaak opvalt is dat het zo lastig is voor al die social media experts om echt te excelleren binnen de grenzen die de organisatie ze geeft. Dat komt niet omdat ze niet goed zijn, integendeel. Ze weten meestal heel goed wat er zou moeten gebeuren. Dat komt omdat ze veel lef hebben, maar niet altijd de kans krijgen om die durf om te zetten in actie.
Logisch, want ‘lef’ is niet bepaald een eigenschap die gewaardeerd wordt binnen veel grote organisaties. Tel daarbij op dat social media voor veel managers een soort after thought is en tel uit je winst.
Toch is lef heel belangrijk. Want je kunt alleen maar blijven leren (en succes blijven hebben) op social media als je nieuwe dingen blijft proberen. Nieuwe formats, nieuwe technieken, nieuwe onderwerpen en zelfs nieuwe trucs. Bovendien vraagt social media van organisaties zich menselijk gaan gedragen en menselijk gaan communiceren. En dat is doodeng. Dus het vraagt lef.
Of ze het nou dagelijks mogen laten zien of niet neemt niet weg dat ze het hebben, die social media experts. Het zijn mensen die bereid zijn om dingen te proberen. Ze durven dingen.
Ik kan dan ook echt ongelofelijk genieten van mensen in een training heb zitten (en die zitten er altijd!) die een ‘kleine’ Facebookpagina runnen, een beetje onder de radar van de organisatie, waar ze van alles proberen. Als je samen een idee ontwikkelt, gaan ze er direct mee aan de haal. Ze hebben lef. En dat heb je nodig als social media expert.
Dat is meteen ook de reden dat veel mensen die zich expert noemen, het wat mij betreft niet zijn. Ze herhalen telkens hetzelfde kunstje. Ze doen die dingen waarmee ze in het verleden succes hebben behaald. Maar dat is geen lef. En dat is uiteindelijk ook niet een succesvolle aanpak.
4. Een social media expert is een doorzetter
En dat brengt me op 4: doorzettingsvermogen. Misschien lijkt dit wel een beetje hetzelfde als geduld, maar ik denk dat het wel wat breder is. Want als social media expert moet je soms behoorlijk vechten voor je positie en voor je kanalen. Vechten om te doen wat je wilt, wat je belangrijk vindt.
Doorzettingsvermogen heb je wel nodig. Want het is niet altijd leuk, social media. Niet alleen vanuit gebruikers kun je gedoe over je heen krijgen, maar ook vanuit je organisatie. Als er stress is over een bericht dat wel of niet geplaatst is. Als de afdeling communicatie je dwingt om iets te plaatsen waarvan je weet dat het niets gaat opleveren. Of als je te weinig tijd hebt om iets goed te maken. Of als niemand van het management begrijpt waarom bereik belangrijker is dan aantal volgers.
En het is niet altijd makkelijk ook. Het is niet makkelijk om iedere dag opnieuw de goede verhalen en de juiste content uit je organisatie naar boven te krijgen en te vertalen naar een verhaal dat werkt. Of om dag in, dag uit content te publiceren (zie dit interessante artikel over burnout bij YouTubers).
Je hebt het ook nodig als je, ik noem maar iets, een berichtje plaatst ergens en er gebeurt NIETS. Zucht! Doorzetten is key.
5. Echte social media experts zijn klantgericht
En dan de laatste, maar misschien wel belangrijkste eigenschap die mensen in plaats van een social media gebruiker een social media expert maakt: klantgerichtheid. Want zonder focus op je doelgroep kom je nergens. Sterker nog: je bent als social media expert vaak ook degene die letterlijk in de winkel staat en met klanten praat. Want jij beheert die kanalen en praat met de doelgroep!
Dat praten met klanten is voor social media experts meestal niet de uitdaging. De echte uitdaging is dat het als organisatie makkelijker is om over jezelf te praten, dan om je te richten op wat je doelgroep wil horen. Maar juist op social media is dat belangrijk. Alleen: hoe overtuig je daar je collega’s van als ze weer eens een bedrijfsnieuwtje op Facebook willen zetten?
Als je te veel vanuit je eigen organisatie denkt, wordt het heel lastig. Je wekt alleen interesse als je begrijpt wat je klanten bezig houdt. Het zijn dan ook de mensen die heel goed begrijpen wie ze willen bereiken, die als social media expert het verste komen en het meeste succes boeken.
Ook social media expert worden?
Misschien was de reden dat je zocht op ‘social media expert’ en op dit artikel landde. Bijvoorbeeld omdat je er zelf je geld mee wilt gaan verdienen. Maar hoe word je social media expert?
Het antwoord is makkelijker dan je denkt. Naast al die eigenschappen die ik hier boven beschrijf, bestaat het uit twee delen: kennis en ervaring.
Kennis opdoen over social media is een kwestie van tijd. Leer zoveel als je kunt, lees zoveel als je kunt, praat met zoveel mogelijk social media experts als je kunt vinden. Er is heel veel gratis informatie beschikbaar online. Niet alleen zijn er blogs die vol staan met informatie, er zijn ook heel veel gratis online social media cursussen die je kunt volgen:
- Neem een proefmaand op LinkedIn learning;
- Volg alle gratis online cursussen van Facebook (Facebook Blueprint);
- Zoek naar specialisten en kijk eens of zij gratis webinars organiseren;
- Volg de gratis webinars van Hootsuite en Hubspot;
- Kijk eens op Coursera of udemy.com (op Udemy vind je ook betaalde cursussen); of
- Kijk eens op dit overzicht van Buffer.
Het tweede is gedeelte van je weg naar social media expert is ervaring. En dat lijkt de lastigste, maar is het niet. Ervaring is wel heel belangrijk. Social media is een vrij praktisch vak. Je leert alleen echt hoe dingen werken en niet werken, als je ze in de praktijk toepast. Pas dan kun je ook op zoek naar informatie over hoe je het beter en sneller kunt doen. Alleen als je een aantal social media accounts beheert, kun je statistieken inzien en gaan begrijpen wat ze betekenen en natuurlijk hoe je ze kunt gebruiken voor verbetering.
Hoe doe je ervaring op als social media expert als je nog niet in het vakgebied werkt? Er zijn 3 manieren.
De eerste is om gewoon zelf een account te starten op het platform van je keuze. Waarom zou je daar niet een succes van kunnen maken? Groeien kost tijd, maar als je er genoeg tijd in steekt kun je echt resultaat boeken. Ga er gewoon voor!
De tweede is om je hulp aan te bieden bij een kleinere social media account. Zo ben ik zelf ooit begonnen. Ik zag dat mijn lokale koffiebar geen social media accounts had en bood aan om die voor de eigenaresse op te zetten. Ze betaalde me in koffie. En dat kun jij ook. Is er een bedrijf dat je kunt helpen Een lokale ondernemer? Een familielid? Kun je voor je eigen werkgever de LinkedInpagina onder handen nemen of iets anders doen op het gebied van social?
De derde is het zoeken van een stage. Deze laatste optie is lastiger als je al aan het werk bent. Daar komt bij dat je waarschijnlijk als stagiair niet echt zelf aan de knoppen zult mogen zitten of de eindverantwoordelijkheid zult krijgen. Wat dat betreft is het misschien niet de meest geschikte optie. Als ik jou was, ging ik voor een van de eerste twee.
Zoek je een social media expert?
Als je op zoek bent naar een social media expert, kan ik je misschien helpen. Ik werk zelf als trainer en spreker op het gebied van social media. Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Snapchat – ik kan er mee uit de voeten. Gecombineerd met een gedegen kennis van marketing, want social media staat nooit op zichzelf. Zoek je advies, organiseer je een brainstorm of een inspiratiesessie, laat het weten. Mijn contactgegevens vind je hier.
Op zoek naar kennis, niet mensen? Ook dan zit je hier goed. Gebruik de zoekfunctie op dit blog om specifieke artikelen te vinden met handige tips en uitleg. Met meer dan 2.000 artikelen is de kans groot dat je antwoord krijgt op je vragen!
PS Mijn nieuwe boek (mijn 3e) gaat natuurlijk over social media. Het heet Super Social en komt in het voorjaar van 2019 uit. Via een tweewekelijkse nieuwsbrief (over social natuurlijk!) of Facebookpagina blijf je op de hoogte.
PS 2 De foto bovenaan is van Andrew Neel, via Unsplash.com. Ik vond het een mooie foto die voelde als een mooie invulling van ‘succes’. Of het echt om een social media expert gaat durf ik niet te zeggen ?
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie