Vandaag voor het eerst #blogpraat georganiseerd – een chat, op twitter, over bloggen en niet-bloggen. Zie hier een overzicht van de conversatie, die anders dan het plaatje doet vermoeden, serieus en inhoudelijk en voor alle geslachten was.
Een open gesprek
Dankzij de openheid van de deelnemers (zie de twitterlijst) kwam er een heleboel informatie voorbij over bloggen: waarom wel, waarom niet, met welk doel.
Het opvallendste was, voor mij, enerzijds dat veel ondernemers niet zien hoe bloggen kan bijdragen aan hun bedrijfsresultaat of hoe ze zo’n blog moeten inrichten. En anderzijds, dat er legio mensen zijn die (al heel lang) bloggen omdat ze op die manier een groep gelijkgestemden en geïnteresseerden bereiken. Niet commercieel – om een doelgroep te informeren.
Zo kwam ik erachter dat er in de agrarische sector veel gebeurt op dat gebied, zie bijvoorbeeld het blog van Josien Kapma, of de blog van Annechien ten Have voor LTO Noord.
Een twitterchat is een fantastisch concept
Voor wat betreft dat eerste hoop ik dat ik wat mensen heb kunnen overtuigen. Echt – er is geen vakgebied waarbinnen een blog niet kan bijdragen aan naamsbekendheid – en dus klanten. Of je nou administratieve diensten verricht, een hotel runt, of bruidsevenementen organiseert – je kunt met een blog jouw doelgroep van informatie voorzien en zo bouwen aan je zaak. De enige regels zijn 1) je moet weten wie je doelgroep is; 2) blog over dingen die voor jouw doelgroep interessant zijn. Vergeet niet dat jij dingen weet, die jouw doelgroep niet weet – maar wel zou kunnen helpen of interesseren. Dáárover kun je bloggen. En 3) Let op SEO – zorgen voor het vergroten van je vindbaarheid in zoekmachines.
Volgende week weer #blogpraat op maandag om 20:00 – suggesties voor onderwerpen welkom, als commentaar hieronder of via @Elja1op1!
Image by Jsome1
- Creëren is schrappen - 2 januari 2025
- Versla de oud & nieuw-blues - 31 december 2024
- Afscheid van een digitaal verleden - 30 december 2024
Geef een reactie