Eigenlijk, zei iemand vandaag mijmerend terwijl we richting onze lunch wandelden, zou je op de hogeschool of de universiteit gewoon een vak ‘Facebook’ moeten hebben. Het is belangrijk genoeg en ingewikkeld genoeg, tenslotte.
Ik gaf vandaag de hele dag een training aan marketingdocenten van een hogeschool*. En het ging veel over Facebook. Omdat zij en ik verwachten dat heel veel van hun studenten daarmee te maken krijgen, in de praktijk.
De opmerking zette me wel aan het denken. Want inderdaad: als je kijkt naar de rol van Facebook in marketing, zou het eigenlijk vrij logisch zijn dat studenten er meer over leerden. Als ze althans marketingvakken volgen.
Want hoe leer je het anders? Hoe leer je ieder social medium eigenlijk? Kan het alleen door learning by doing? Moet iedereen echt al die uren investeren die ik er in heb geïnvesteerd? Zou het echt zo werken?
Moet echt iedere marketeer die Facebook gebruikt alles zelf uitzoeken? Met hulp van af en toe een training ergens? Verandert het te vaak om er mensen in op te leiden? Vinden instellingen in het hoger onderwijs het een beetje een min onderwerp? Of zien ze het als een van velen? Is het te simpel?
Misschien zijn media als Facebook gewoon nog ’te nieuw’ om in curricula opgenomen te worden?
Een kwartaal lang een vak ‘Facebook’ volgen. Daar zouden veel mensen nog best wel eens iets aan kunnen hebben.
Zou het al bestaan?
*Bij het onderdeel over bloggen en een gesprek over waar ik dan zelf over blog, vroeg iemand of ik dan ook ging bloggen over deze dag. Ja, zei ik, ik blog na zo’n training vaak over dingen die mensen gevraagd hebben of opmerkingen die me aan het denken hebben gezet. Dus. Zie je wel?!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
AnjaVG zegt
Facebook is niet ’te nieuw’ om een vak te kunnen zijn op school, denk ik, maar te veranderlijk. En of we het willen horen of niet, het kan letterlijk van vandaag op morgen voorbij zijn. Facebook is niet van ons, hoe graag we dat ook denken. Als ergens iemand beslist dat de stekker eruit moet, dat zal dat gebeuren. Beter zou zijn een vak Social Media te geven. Op kleuterniveau, op leerlingniveau en op studentniveau. Want socialmediaplatformen mogen verschillen qua uiterlijk en gebruikers, ze delen wel heel wat regels en manier van werken.
Elja Daae zegt
Er zijn natuurlijk wel basics die je zou kunnen leren. Zou die studenten zelf heel erg helpen want er is schreeuwend te kort aan mensen die Facebook echt begrijpen!
AnjaVG zegt
Maar de basics leren ze nu op school al. Ik dacht dat jij bedoelde dat er echt diepgaande studievakken gegeven moeten worden. Tenminste dat meende ik te lezen uit je blogpost. Excuses voor de splaakvelwalling. 🙂
Elja Daae zegt
Bedoelde ik ook!
Zo simpel is dan geluk zegt
Helaas mijn opleiding deed er niet aan. (Niet dat het zin zou hebben bij een opleiding als doktersassistent, haha.) Overigens gaven wij onze lerares wel les in Snapchat. Telt dat ook? 😉
Matroosbeek zegt
Ik vind dit een schitterend idee. Veel mensen kunnen niet omgaan met FB. Mezelf incluis, ik kan ook wel een cursus gebruiken…
Elja Daae zegt
Ik ook! Wat ik leuk vond aan het congres facebook marketing waar ik laatst was, was dat het echt een stapje verder ging. Over Artificial intelligence en wat Facebook daar mee doet, dat soort dingen. Je kunt er op afstuderen, dat Facebook. Er zijn natuurlijk wel (online) cursussen maar die blijven (denk ik?! weet ik niet zeker) vaak oppervlakkig. Terwijl er ook interessante aspecten aan zitten die goed zouden passen in een opleiding: ethiek, techniek, algoritmes, etc.