Een tijdje geleden stuurde ik een berichtje naar iemand die ik ken bij LinkedIn. Ik geef namelijk veel trainingen waarin LinkedIn aan bod komt. En hoewel ik prima uit de voeten kan met wat ik weet wilde ik meer weten. De geheimen van LinkedIn, die wilde ik ontdekken.
De geheimen van social media
Ik wilde weten wat je nergens kunt lezen en wat niemand je vertelt maar waarvan je als gebruiker wel de gevolgen ervaart. Hoe het algoritme werkt, bijvoorbeeld. Niet in grote lijnen. Maar juist in detail. Is eigenlijk weinig over te vinden.
Ik wilde wat meer de diepte in. Daar komt het op neer. Als je zelf expert bent, neemt het aantal goede informatiebronnen aanzienlijk af. Dus het leek me goed om gewoon naar de bron te gaan.
Ik had mijn contactpersoon ooit ontmoet op een exclusief influencersdiner, waar hij vertelde wat er allemaal mogelijk is met LinkedIn op het gebied van Big Data. Er ging een wereld voor me open. De wereld die inmiddels voor ons allemaal steeds toegankelijker wordt (bekijk de screenshots in dit artikel over talent data maar eens).
Precies het soort informatie waar ik naar op zoek ben. Want als ik het grotere plaatje beter ga zien, kan ik anderen ook helpen begrijpen hoe een platform werkt, waarom het zo werkt en wat dat voor hun eigen doelstellingen betekent.
Ieder social media platform kent geheimen. Bewuste en onbewuste.
Als expert is het je missie om er steeds meer te gaan ontdekken, van die geheimen.
Bewuste geheimen zijn o.a. het algoritme. Algoritmes zijn geheim. Om velerlei redenen, waaronder natuurlijk de concurrentie. Maar ook omdat gebruikers (en critici) altijd iets aan hebben te merken op de keuzes die gemaakt worden in zo’n algoritme. Terecht overigens dat we kritisch blijven, want algoritmes zijn een machtig middel. Tenslotte bepalen algoritmes wat wij wel en niet te zien krijgen op Facebook, LinkedIn en Instagram. Dus uitvogelen wat wanneer getoond wordt is de sleutel tot succes.
Maar er zijn ook onbewuste geheimen en onduidelijkheden. Een platform als LinkedIn kent (net als Facebook trouwens) zoveel instellingen, zoveel variaties, zoveel type accounts en content en gebruikers en rollen, dat het lastig is om gebruikers over iedere mogelijkheid te informeren.
Al die opties maken het platform zo interessant en waardevol. Om een voorbeeld te geven: als je op vacatures zoekt, kun je zien wie van je contacten al bij dat bedrijf werkt. En hoeveel mensen van dezelfde hogeschool of universiteit daar aan het werk zijn. En welke skills je hebt in vergelijking met het vacatureprofiel en de andere sollicitanten.
Ongelofelijk!
(enne, slimme manier om mensen zover te krijgen dat ze een betaalde versie van LinkedIn gaan gebruiken :)))
Al die mogelijkheden zijn er om het gebruikers en betalende klanten naar de zin te maken. Maar al die instellingen en variaties leveren ook een heleboel onduidelijkheden en geheimen op.
LinkedIngeheimen: meldingen en notificaties
Zo zag ik een tweet waarin iemand zich afvroeg wat LinkedIn met deze optie bedoelde (hattip Jeroen). Ik was geïntrigeerd. Bij de notificatiemeldingen ontdekte hij deze optie: ‘Bevestiging van een offsite gedeeld item van de persoon die het heeft gemaakt’.
HUH?
(in het Engels: ‘offsite creator share information’)
Na een half uurtje zoeken kwam ik uit op de LinkedIn site voor developers. En realiseerde ik me dat het te maken had met ‘LinkedIn Share’: de techniek die het mogelijk maakt dat je direct vanaf een website een link op LinkedIn kunnen delen zonder dat je naar de LinkedInwebsite hoeft te gaan.
Je kent het wel, waarschijnlijk. Dit venstertje:
Het verschijnt als je bij een artikel op een website op het LinkedIn-knopje klikt.
En als LinkedIn die link dan gepost heeft op via je LinkedInprofiel, krijg je netjes een melding in je meldingenoverzicht:
Heel logisch, eigenlijk. Want als je helemaal niet naar LinkedIn bent gegaan om op LinkedIn een link te delen, is het wel zo handig dat LinkedIn je even helpt herinneren dat je dat gedaan hebt, de volgende keer dat je inlogt.
Weer een geheim ontrafeld.
Phew.
De kunst van het geheimen delen
Ik kreeg geen gehoor bij mijn contact bij LinkedIn, destijds. Daar was mijn vraag te vaag voor, denk ik. Of mijn personal brand te zwak.
Maar eigenlijk geeft het niet, dat ik geen antwoord kreeg. Het vaak de onafhankelijke bronnen die de meest interessante informatie boven tafel toveren en de meeste interessante blik hebben op een platform. En met de kennis uit mijn netwerk en mijn eigen speurzin kom ik meestal een heel eind.
Om heel eerlijk te zijn ben ik wel blij met al die geheimen. Zonder die geheimen viel er niets uit te zoeken en uit te leggen. En vind ik er niets aan. Bovendien: als er niets viel uit te leggen, had ik geen werk.
Dus laat ze maar komen, de volgende geheimen.
Ik pluis ze voor je uit.
- Vroeger - 14 januari 2025
- Bergen werk - 13 januari 2025
- Radertje - 12 januari 2025
Geef een reactie