Vanochtend keek ik naar mijn shampoofles. Het is een nieuwe. Gekocht via de online boodschappenservice (die hebben ze in Turkije ook) en op goed geluk uitgezocht.
Hij was – dat kon ik op het miniplaatje zien – roze, dus geknipt voor mij, dacht ik (leuk! roze). En ik hoopte dat het iets was met ‘gezond haar’. Maar mijn Turks is te slecht om het zeker te weten. Dus tsja. Bekend merk, leuke kleur, ik dacht: het zal goed zijn.
Het is ook goed.
Maar ook niet.
Want opeens realiseerde ik me dat zo’n shampoo een heel onnatuurlijk product is. En dat wij, consumenten, dat ook graag zo willen.
Kijk maar eens naar de verpakking. Dat was de reden dat ik me realiseerde wat ik eigenlijk in mijn haar smeer. Er komt weinig ‘natuurlijks’, onbewerkts, aan te pas.
Vroeger had je Palmolive en Timothei (schrijf je dat zo?). De bedoeling was dat het naar bloemtjes rook en aan bloemetjes deed denken. Of aan olijven of zo. Weet je wel? Natuurlijke producten. Het was vast niet zo natuurlijk maar dat is in ieder geval wat we met zijn allen wilden geloven.
Tegenwoordig is dat kennelijk anders.
Als wij het belangrijk zouden vinden dat het nog engiszins natuurlijk was, zouden de marketeers er wel iets opzetten over ‘citroenextract’ of ‘fructis’ of ‘met uit kokos verkregen vetten’ of zoiets. Jojoba, of zo. Wat dat ook moge zijn. Het klinkt natuurlijk.
Maar niets van dat alles.
Als je goed kijkt, begin je je te realiseren dat het logo, het plaatje, iets synthetisch heeft, iets designer-achtigs.
Een designer-shampoo. Dat willen we.
De marketeers weten natuurlijk tot in het kleinste detail wat ons doet kopen. Welk gevoel zo’n visual ons geeft. Wat wij willen.
En wij kopen het.
Ik koop het.
Ik las ooit ergens (was het iemand op Facebook?) dat al die spulletjes voor je haar totale onzin zijn. Omdat je haar dood is. Het wordt niet mooier, sterker of glanzender van een shampoo, althans niet van binnenuit. Daarvoor moet je echt je dieet aanpassen.
Stel je voor dat dat waar is.
Stel je voor!
Dat zou betekenen dat we met zijn allen miljoenen besteden aan dure haarproducten op basis van een leugen. Een valse aanname.
Dat ik die mooie roze synthetische shampoo gekocht heb voor een veelvoud van wat ik had kunnen betalen voor een simpeler, natuurlijker product waar mijn haar net zo schoon van wordt.
Het zal toch niet?
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
mieke roth zegt
ja, niet helemaal waar want je haar kan wel degelijk stoffen opnemen; het oppervlakte van een haar bestaat uit schubben; maar inderdaad: zolang je een goede zeep hebt die je haar niet al te veel uitdroogt is het ook goed. De shampoos doen vooral wat met je hoofdhuid. Dus neem er eentje die je hoofdhuid niet irriteert, hem niet prikkelt te veel olieen aan te maken (hoewel die je haar wel weer mooi laten glanzen maar meestal voelt je hoofdhuid dan weer minder prettig) of hem te veel uitdroogt.
Elja Daae zegt
Ha. Kijk. Een echte expert, dat is toch fijn in zo’n geval. Goed om te weten Mieke, dankjewel!
Jacob Jan Voerman zegt
Ik moest aan deze denken:
http://www.mandatory.com/2012/11/13/the-funniest-photos-you-will-see-today-11-13-12/2
ik vond hem erg leuk.
Elja Daae zegt
volgens mij mag ik hem niet zien vanuit Turkije! Even in andere browser proberen.
Jacob Jan Voerman zegt
ik heb hem gepind. lukt dat wel?
http://www.pinterest.com/pin/171770173261667072/
Elja Daae zegt
Hahaha! 🙂