Van het weekend lekker gegeten met twee vrienden. Hij is de manager van een lokale vestiging van een groot internationaal bedrijf. Zij is een consultant bij een internationale firm (even los van dat het gewoon hele leuke, slimme en aardige mensen zijn he, want daar gaat het verhaal niet over).
Het gesprek kwam op social media. Ze doen allebei niets met Facebook, sterker nog, ze weten niet hoe het er uit ziet.
Maar, en hier komt het, ze zaten ook allebei niet op LinkedIn.
Ik vind dat verbazend. Om meerdere redenen. Kom ik zo op.
Het leuke van zo’n gesprek is dat je je realiseert dat je helemaal in je eigen wereldje zit en dat er mensen zijn die niet in jouw wereldje zitten en dat is goed om je te realiseren. Wat normaal is voor mij, is niet normaal voor anderen. En wat normaal is voor anderen, is niet normaal voor mij. Normaal in de zin van, ik heb er geen idee van hoe dat er uit ziet en hoe dat voelt en hoe dat is.
Maar is dat dan erg, niet op LinkedIn zitten?
Ach, ‘erg’. Maar handig is het niet. Ik heb net even een testje gedaan en op allebei hun namen gezocht. Zoals ik verwachtte kwam haar naam alleen naar boven als onderdeel van een groep auteurs van whitepapers en onderzoeksdocumenten van de organisatie waar ze voor werkt. Hij was onvindbaar omdat er meer mensen zijn met zijn naam. En die mensen zijn wel actief online.
Als ze op LinkedIn een profiel hadden gehad, waren ze absoluut naar voren gekomen in de zoekresultaten met dat profiel. LinkedIn optimaliseert als geen ander. Je profiel op het netwerk komt zelfs hoog in de zoekresultaten te staan als je het niet wilt.
Ik denk dat zij allebei een profiel moeten aanmaken. Om deze redenen.
1. Het is een makkelijke manier om je eigen zoekresultaat te claimen.
Als je verder niets online doet, prima. Maar het is fijn om de baas te zijn over de informatie die over je te vinden is, online. En als je verder niets wilt doen, kun je net zo makkelijk een LinkedInprofiel aanmaken. Dan zet je daar een leuke foto en je CV en klaar ben je. Als mensen je zoeken, komt de informatie die jij zelf hebt geschreven, bovendrijven.
2. Vindbaarheid is key, wat je verder ook wilt gaan doen
Ze zijn allebei trouw aan hun werkgevers die hen mooie kansen hebben geboden. Maar de grap is dat je nooit weet wat je gaat doen, later. Je weet niet hoe het balletje rolt. Je weet niet of je over drie jaar nog zin hebt om je drie slagen in de rondte te werken voor die werkgever. Of dat je om andere reden om je heen moet gaat kijken.
Als dat gebeurt, is het belangrijk om een profiel te hebben online. Het is belangrijk dat mensen die over je horen, snel informatie over je kunnen vinden. Met een LinkedInprofiel hebben ze in een keer een beeld bij je. Sterker nog, als je een beetje actief bent op LinkedIn hebben ze meer dan een CV in handen: ze zien wie je kent, hoeveel mensen tevreden zijn met je, waar je volgens anderen goed in bent, hoeveel interessante links je altijd deelt over je vakgebied (dus hoeveel je weet).
Je weet niet hoe het leven loopt. Het zou belangrijk kunnen zijn.
3. Bedrijfsbelang
We hadden laatst een webinar over LinkedIn op het programma bij Frankwatching Webinars. Van Martine. Het ging over company pages maar het begon met LinkedInprofielen en hoe je die netjes en juist invult. Waarom, dacht ik nog? Maar het is (en bleek) heel logisch.
Want bedrijven worden op LinkedIn niet alleen door hun company page vertegenwoordigd, maar vooral ook door hun werknemers. Je werknemers & collega’s zijn op LinkedIn je best ambassadeurs.
- Omdat die kunnen zorgen dat berichten van en over je bedrijf gedeeld worden
- Omdat hun netwerk via hun profiel weer op je company page kan uitkomen (een heel nieuw marketing- en communicatiekanaal!)
- Omdat zij gelinked zijn aan je company page (je kunt zien wie er bij een bedrijf werken via de company page).
Wat ik niet begrijp
Ik begrijp best dat er mensen zijn die niet toekomen aan het aanmaken van een Linkedprofiel. En dat er mensen zijn die het niet nodig denken te hebben.
Maar wat ik steeds minder begrijp is dat bedrijven, vooral bedrijven wiens business bestaat uit professionals die ingehuurd worden door professionals, hun werknemers niet faciliteren bij het invullen van zo’n profiel. Dat niet stimuleren.
Er zijn toch B2B-bedrijven waarvan je verwacht dat men begrijpt welke rol sociale netwerken spelen in de huidige economie en hoe hun klanten (net als iedereen) op zoek zijn naar informatie.
Als ik daar de baas was had iedereen morgen een netjes profiel…
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Agnes Swart zegt
Ik denk dat er ook nog wel iets tussen onvindbaar en Linkedin zit. Vooral kijken wat bij je past, er zijn genoeg sociale platformen om uit te kiezen.
Elja Daae zegt
Ja, dat is ook zo. Maar voor de functie en het werkveld van mijn vriendin (ik kom uit een soortgelijke wereld) is LinkedIn volgens mij wel echt belangrijk. En ik denk daarnaast dat het voor mensen die wat minder ‘online’ zijn wel degelijk een makkelijke manier is om online vindbaar te worden, toch? Je ziet precies wat je in moet vullen, het is vrij makkelijk te gebruiken, het heeft een zakelijke uitstraling en het heeft geweldige SEO.
Robert zegt
Twee jaar geleden een LinkedIn account gehad (was toen min of meer door de strot geduwd door het UWV), maar ik vond het echt drie keer niks. Lid geworden van een aantal groepen met “lotgenoten” (werkzoekenden, 45-plussers), maar in de discussies maakte men vooral elkaar het leven zeer zuur.
De enigen die contact zochten, waren de handige jongens en vooral meisjes met prijzige NLP-achtige workshops in de aanbieding. En voor hen wilde ik absoluut niet vindbaar zijn. Account dus verwijderd.
Elja Daae zegt
Ik schrik echt van de negatieve ervaringen! Ik kijk heel anders naar LinkedIn. Ik begrijp wel het punt dat jij maakt en ook anderen hieronder dat het een heleboel blabla is. En van die groepen waar mensen zich profileren en zo. En van die ongewenste berichtjes van vage kennissen bij wijze van nieuwsbrieven, ook al stel je daar geen prijs op.
Het klinkt alsof LinkedIn soms als de be-all en end-all van het vinden van een baan wordt gezien, he? Maak ik ook op uit de reactie hieronder. Misschien kan het wel ondersteunen, maar dan gaat het altijd om de contacten die je hebt (in het echt), lijkt me, en niet om het platform.
Peter Pellenaars zegt
Eens. Met @stevengort
Tegen de tijd dat ze dit verplicht zouden stellen bij het bedrijf waar ik werk, ga ik ander werk zoeken. Zonder LinkedIn.
Verder heb ik niet veel met LinkedIn. Nooit gehad. Toen iedereen plotseling begon te endorsen heb ik m’n ingeslapen profiel meteen definitief om zeep geholpen. Of ik daardoor iets mis loop? Ik zou het niet weten. Lig daar ook niet zo wakker van.
Elja Daae zegt
Tsja. Ik doe zelf nauwelijks iets op LinkedIn. Ik weet ook dat als ik er echt iets uit wil halen, ik er heel veel in moet investeren. Maar in de situatie van mijn vriendin begrijp ik niet dat haar werkgever daar niet mee bezig is.
Peter Pellenaars zegt
Wat ik me afvraag is in hoeverre je het ‘gevonden kunnen worden’ kunt ontstijgen door jezelf te onderscheiden van de andere zoekresultaten op LinkedIn. Maar ik weet daar te weinig vanaf.
Eigenlijk reageerde ik meer op de uitspraak dat een werkgever het LinkedIn gebruik ‘verplicht’ zou kunnen maken. Maar ik lees bij je reactie onder Steven hoe dit bij het bedrijf in kwestie misschien ‘natuurlijker’ zou moeten zijn dan in mijn werkgebied.
stevengort zegt
Leuk blog. Je verrast me hiermee. Uiteraard voel ik mij aangesproken. Ik heb nl. in volle overtuiging afscheid genomen van mijn LinkedIn profiel. Er is een leven zonder. Echt waar!
Je weet niet hoe het leven loopt. Het zou zonder LinkedIn profiel óók goed kunnen gaan 😉
Aanwezigheid op sociale media. Ik merk dat het helpt om contacten op te doen. Echte contacten. Een eigen blog voegt daar veel aan toe. Dat weet jij als geen ander.
Ik zou jou niet graag als ‘baas’ willen als je echt meent wat je schrijft. Een verplichtstelling van zo’n profiel voor alle medewerkers van een bedrijf vind ik niet meer van deze tijd. Dat is geweest.
Elja Daae zegt
Het bedrijf in kwestie is een groot internationaal consultancybedrijf dat leeft van het adviseren van andere bedrijven. Hun seniore medewerkers, zoals mijn vriendin, en hun kennis zijn waar ze het van moeten hebben. Dat is hun belangrijkste USP.
Het hoort bij die functie om business binnen te halen en dan moet je wel zorgen dat de informatie die de klant doet besluiten om met jou en je bedrijf in zee te gaan, te vinden is. LinkedIn hoort daar bij, als zakelijke dienstverlener. Of je dat nou stom vindt, of niet.
Je zou nog kunnen zeggen: wij ondervangen dat door onze medewerkers goed vindbaar te maken op onze site maar in hun geval is dat dus niet gebeurd. Of zij en haar collega’s te vinden zijn, hangt helemaal af van wat en of ze iets doen, online. Lijkt me niet wenselijk.
Het is vrij simpel, denk ik. Als dat bedrijf geen klanten binnenhaalt, is het afgelopen. En in hun vakgebied hoort LinkedIn daar gewoon bij, het marketingplaatje.
Dat kan voor jouw werkgever en jouw medewerkers en jouw collega’s anders zijn. Misschien is LinkedIn voor jouw organisatie niet belangrijk en is het ook niet nodig dat mensen zo zichtbaar zijn. Maar voor veel zakelijke dienstverleners is dat anders.
Aleid zegt
Helemaal mee eens. Ik ben vorig jaar deze lobby gestart op mijn faculteit (needless to say dat ik al een linked in profiel heb)… en met succes, alle medewerkers heben nu een profiel (met of zonder assistentie) Links naar facultaire sites, alle vakgroepen etc als linked in groepen, alumni gekoppeld…. helemaal super!
Piet Perkament zegt
Tijdens outplacement werd mij een LinkedIn profiel aangepraat. Na twee jaar zonder resultaat heb ik gelijk met het outplacementtraject het profiel in de prullebak gedaan. Heeft veel geld, tijd en moeite gekost en nul komma nul opgeleverd. Voor mij is LinkedIn vooral een veredelde visitekaartjesbak voor succesvolle werkers.
Elja Daae zegt
Het klinkt als een erg frustrerende ervaring. Bah. Vooral omdat het je aangepraat werd in een kwetsbare tijd.
Ik ken je situatie natuurlijk niet en ik weet niet of LinkedIn inderdaad een handig platform is voor jou, jouw beroep, jouw vakgebied.
Ik bedoel ook zeker niet dat LinkedIn de gouden greep is hoor, als je een baan zoekt. Zoals Stephen aangeeft geloof ook ik in echt contact, via social media, en dat ontstaat denk ik maar lastig, via LinkedIn. In dit artikel heb ik het vooral over een zakelijke dienstverlener waarvan de seniore medewerkers en partners niet vindbaar zijn, online. Terwijl zij ‘het product’ zijn en klanten hen inhuren op basis van hun kennis.