Als je wilt weten hoe ik denk over marketing, over wat het is en wat het zou moeten zijn, dan moet je dit artikel lezen. Het is niet vaak dat je een artikel leest waar je het zo mee eens bent. Als je een paar ideeën uit het artikel op een rijtje zet, dan heb je mijn filosofie.
Here goes: Elja’s marketingovertuigingen – via/dankzij Edwin
Ik geloof (voor directe quotes: spel het artikel van Edwin!):
- Dat de manier waarop adverteerders tegen hun publiek praten, belachelijk is. Als je echt zo tegen iemand zou praten, zouden ze je nooit serieus nemen. Zie ook deze tirade.
- Dat marketeers lekker met Facebookpagina’s bezig zijn en omdat ze wat likes krijgen denken dat ze het begrijpen. Maar stiekem alleen zenden, zenden, zenden. En dan begrijp je het dus niet.
- Dat jongeren Facebook steeds vaker links laten liggen. De manier waarop er tegen hen gepraat wordt, zint ze niet.
Want (mijn aanvulling) het probleem is juist dat er TEGEN ze wordt gepraat en niet echt MET ze, want welk bedrijf heeft daar nou tijd voor?? Alsjeblieft, zeg. We gaan niet op iedere comment reageren natuurlijk…doe eens normaal.
Zie ook: opmerking verderop over kosten en budget. - Dat je je af kunt vragen hoe leuk het nog is op Facebook als je Facebook timeline zometeen niet alleen bomvol gesponsorde content zit, maar ook nog met gesponsorde video’s die vanzelf beginnen af te spelen. [Retorische
vraagstelling.] - Dat het lijkt alsof sommige bedrijven een cursus ‘menselijk zijn op social media’ nodig hebben. Aanvulling: alleen weet ik niet of je dat kan leren. Hoewel? Zie ook: punt 6.
- Dat we met zijn allen genoeg hebben van de ouderwetse vorm van marketing omdat die full of shit is. En helaas (mijn aanvulling) betekent het feit dat we een blits medium aan onze marketingmix toevoegen niet dat de content en de werkwijze en onze houding veranderen.
Zie de tweets die vol staan met hashtags zodat we zoveel mogelijk ‘bereik’ hebben en de blogartikelen die een heel strak – want vast succesvol – stramien volgen. Waarvan ik, gelukkiggelukkiggelukkig in mijn boek* uitleg dat het zo niet werkt en juist persoonlijk en echt zijn tot succes leidt (zie ook: punt 5). 🙂 *Phew*
Wie gaat het ondernemers uitleggen?
Die filosofie, nee, die OVERTUIGING, nee, die KANS, die probeerde ik in Chicago uit te leggen aan een paar mensen.
[Het is een beetje verstopt, maar zie 3e alinea na ‘valse bescheidenheid’ en later die week begon ik er weer over op dit blog! Het houdt me bezig.]
Ik zag het helder voor me. Hoe ze met zijn drieën als succesvolle sprekers en echte Leiders de Amerikaanse zakenwereld zouden kunnen veranderen door uit te leggen hoe het werkt en vooral ook gáát werken in de toekomst. Dat concept zag er ongeveer zo uit:
- A. zou de leiders die hij wekelijks inspireert door de hele VS kunnen uitleggen dat schreeuwerige marketing zijn langste tijd gehad heeft want dat kan hij goed;
- B. zou haar publiek kunnen uitleggen waarom ouderwetse PR zijn langste tijd gehad heeft en hoe het wel werkt want dat is het principe waarop ze haar succesvolle blog heeft gefundeerd;
- C. zou al die mensen kunnen laten zien waarom ‘be real’ zo belangrijk is en wat klanten nu eigenlijk willen en ervaren.
Samen kunnen ze de marketing & business revolutie leiden. Belangrijk en bovendien een gat in de markt. Was mijn idee.
Waarop hun (Amerikaanse) antwoord was: misschien is die revolutie wel gaande, maar die oude marketing werkt nog wel. Oftewel, dat is te vaag en te onduidelijk en te lastig te verkopen aan ons publiek.
Oude marketing werkt (niet meer)
Ik denk wel dat het moeilijk uit te leggen is, ja. Maar dat wil zeggen dat het niet klopt.
Omdat we niet investeren in de lange termijn, komen we er ook niet echt achter, he? Af en toe komt er in INC. een bedrijf voorbij zeilen dat het heel anders doet. Maar er zijn nog geen duidelijke how-to’s. Behalve misschien zo’n how-to als Kitty aanhaalde in haar post van laatst (zie onder).
Toch zijn we stiekem al bezig met het vormgeven van die revolutie. Stiekem zijn we de revolutie al aan het leiden. Bottom-up in plaats van top-down. Zo hoort het misschien ook wel bij revoluties.
Ik zie het eigenlijk overal. Het vuur. Het inzicht. Het besef. De opwinding.
Bij Edwin dus.
Bij Martine.
Bij Kitty.
Bij Jacob Jan.
Bij mezelf.
Als al dat geld voor al die direct mailings en televisie- en Abri-campagnes en youtubevideos geïnvesteerd was in een nieuwe manier van werken, een team dat de conversatie aan gaat, een verandering in het bedrijf waarbij de mensen achter het bedrijf naar buiten treden en klanten de tools krijgen om mee te denken en te praten over producten en diensten – als dat was gebeurd de afgelopen jaren, zouden die bedrijven dan succesvoller zijn?
Als je je campagne voor outbound branding nou eens halveerde en daarvoor in de plaats een team inhuurde dat betaald werd om te reageren op de comments op je facebookpagina?
Zijn ze echt succesvol, die bedrijven die alleen aan outbound reclame doen (En wat is succesvol, trouwens? Moeten de bomen tot in de hemel reiken of mag het ook wat minder?)? Misschien zouden ze het veel beter doen en bovendien BETER doen als ze het anders gingen doen en hun Mad Men tactieken loslieten.
Hij komt, de revolutie.
Hij is er al.
*De oplettende lezer stelt vast dat dit een link is naar mijn boekpagina. Want oplettende lezer (tevens IRL vriendin) Carina stelde vast dat ik er niet eens op kom om als ik het toevallig over mijn boek heb ook een link in te voegen. !! Dank voor het inzicht Carina… 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Stephan ten Kate zegt
Fijne blog Elja, super verwoord en mee eens. Facebook campagnes zijn op korte termijn veel makkelijker te op te zetten dan op lange termijn intern attitudes te veranderen. Juist erg benieuwd wat die korte termijn acties op lange termijn voor de organisaties gaan betekenen..
Kitty Kilian zegt
Haha, zal het straks even lezen. Ik vond deze net in mijn archief, toen Evernote het nog deed :-/ http://www.velocitypartners.co.uk/our-blog/a-content-marketing-fail/
Kitty Kilian zegt
Ik geloof ook niet dat Edwin Vlems helemaal gelijk heeft. ik denk dat allebei de methodes blijven bestaan. Zie je Shell al aan content marketing doen? 😉
Elja Daae zegt
Ja! Volgens mij besteden ze daar enorm veel geld aan. Zie Facebook (3,8 mln likes) https://www.facebook.com/Shell?fref=ts (check de verschillende ’tabjes’! Vol content) maar ook de vele videos etc. die ze maken, debatten die ze organiseren, etc. etc.
Elja Daae zegt
Vond ook deze pagina http://www.shell.com/global/aboutshell/social-media.html met een link naar blogs (pagina vol content). Of het nou allemaal zo geïntegreerd is met de benzinepompen langs de snelweg en wat het oplevert weet ik niet maar het is er wel.
Marca van den Broek zegt
Het is soms om moedeloos van te worden. Elke keer als ik een training geef heb ik het over deze nieuwe manier van communiceren & van marketing, dat dat effectiever is, leuker ook. Maar het lijkt niet echt door te dringen. Onwetendheid? Onwil? Zelfs kleine ondernemers, voor wie het toch veel makkelijker is om het gesprek aan te gaan, zetten vaak nog oude manieren van marketing in. Zonde!!!! Misschien een keer een dag organiseren, voor ondernemers, met sprekers die het snappen?
Elja Daae zegt
Volgens mij zou dat heel leuk zijn, zo’n dag. Maar we hebben (zoals mijn vrienden terecht zeiden) toch een soort bewijs nodig. Mensen willen een formule en bewijs. Denk je niet? Het beestje moet een naampje krijgen.
Martine Bakx zegt
Jawel!
Hmmm, het werkt nog hoor, die oude marketing. Jongste (9) had voor moederdag van dr eigen geld een CD gekocht van Bublé. Die was heel goed want dat stond op een of andere spelletjessite *~*.
Nieuwe marketing kost tijd. Is 1 op 1. Is gepersonaliseerd. Is kleiner. Gaat langzamer. Is lange termijn denken. Is duurzaam.
Oude marketing is korte termijn met massaal effect. Het werkt niet door. En duur.
LOL, en wij gaan als martelaren van de nieuwe marketing de boeken in.
Elja Daae zegt
LOL! Wij, marketingmartelaren. We zullen het zien…!