De LinkedIn kopregel, je kent hem wel. Het is dat zinnetje onder je foto. En die kopregel is belangrijker dan je denkt. En ook ingewikkelder dan je denkt. Enerzijds omdat hij zoekwoorden bevat. En anderzijds omdat die kopregel een soort visitekaartje is.
Wat is de LinkedIn kopregel?
De kopregel of headline is het zinnetje dat je op LinkedIn onder je naam ziet staan. Vaak staat er in wat iemands functie is en bij welk bedrijf hij of zij werkt.
Omdat de kopregel net onder je naam staat is de kopregel, samen met je foto, altijd direct zichtbaar, overal op LinkedIn. De kopregel is daarmee eigenlijk een soort visitekaartje. En het goede nieuws is: je kunt hem heel makkelijk aanpassen. Zo vaak als je wilt.
Waar kun je je LinkedIn kopregel aanpassen?
Je kunt de LinkedIn kopregel aanpassen door naar je profiel te gaan en op ‘bewerken’ te klikken. Je vindt hem direct als je je profiel gaat bewerken:
Je kunt dit doen als je LinkedIn op de desktop gebruikt, maar ook gewoon in de mobiele app.
Als je je kopregel niet handmatig aanpast, staat er ‘functie’ at ‘werkgever’. Dan haalt LinkedIn de informatie uit je LinkedInprofiel, specifiek uit de je werkervaring. Het is niet erg, maar het voegt ook niet zoveel toe voor de mensen die jouw profiel op LinkedIn tegenkomen.
Niet iedereen gebruikt LinkedIn natuurlijk als marketing- of verkoopkanaal. Maar ook als je ‘gewoon’ als professional op LinkedIn zit, is die kopregel belangrijk. Vooral omdat iedereen die jou tegenkomt op LinkedIn behalve je foto als eerste die kopregel ziet. Het is zinvol om er even iets meer over na te denken en aandacht aan te besteden.
First things first: zet je notificaties uit
Voor je verder gaat, moet je 1 ding doen. Volgens mij krijgen contacten geen notificaties van nieuwe kopregels (zoals wel gebeurt bij nieuwe werkervaring of werkgevers), maar omdat je soms dan toch wijzigingen gaat aanbrengen in je profiel nemen we het zekere voor het onzekere. Onder je instellingen kun je instellen dat mensen geen notificaties krijgen van al jouw wijzigingen.
Op de computer pas je dat zo aan:
- Ga naar het je profiel via ‘ik’ rechtsboven in je scherm
- Ga naar instellingen en privacy
- Navigeer naar het tabblad ‘Privacy’ als je daar nog niet zit (bovenin)
- Scroll naar beneden naar ‘Hoe anderen uw activiteit op LinkedIn zien’
- Ga naar ‘Functiewijzigingen, gewijzigde opleidingen en werkjubileums delen’ en klik op ‘wijzigen’
- Kies voor ‘nee’ bij ‘Wilt u dat uw netwerk op de hoogte wordt gesteld van uw werkjubileums en wijzigingen op uw profiel?’
Je kunt ook rechtstreeks naar je privacy settings gaan: https://www.linkedin.com/psettings/. Zorg wel dat je ingelogd bent.
Via je LinkedIn app werkt het hetzelfde.
Beheer jij een bedrijfspagina op LinkedIn? En wil je weten waarom het belangrijk is dat al je collega’s hun kopregel in orde maken (en hoe je zorgt voor meer bereik, meer volgers en betere berichten)? Dan is de training LinkedIn voor bedrijven misschien wel iets voor jou!
Hoe lang mag je kopregel op LinkedIn zijn?
De lengte van de LinkedIn kopregel is in juni 2020 aangepast van 120 naar 220 tekens. Maar omdat de kopregel op heel veel plekken op LinkedIn in een korte versie wordt getoond, is het goed om te zorgen dat de belangrijkste boodschap in de eerste 65-70 tekens zit, inclusief spaties. Dan weet je zeker dat het belangrijkste altijd getoond wordt.
220 tekens lijkt fijn, want dan kun je nog meer tekst kwijt in je kopregel. Je kopregel wordt als het ware een heel verhaal. Ook qua zoekwoorden (de kopregel lijkt een belangrijke rol te spelen in de vindbaarheid van je profiel) lijkt het nuttig. Maar de vraag is het of het echt wel zo handig is. Want wie leest die kopregel nou helemaal? En belangrijker nog: wanneer wordt hij eigenlijk in zijn geheel getoond?
Het antwoord is: vrijwel nooit. Om je volledige kopregel te zien, moeten mensen eerst naar je profiel gaan. En hoe vaak doen mensen dat nou? En als ze dat doen, grijp je dan echt de aandacht met zo’n lange kopregel?
Als je zeker wilt zijn dat de belangrijke dingen uit je kopregel te lezen zijn, zet die dan in de eerste 65-70 tekens, inclusief spaties. Afhankelijk van hoeveel spaties je gebruikt, wordt je kopregel daar ergens afgebroken in bijvoorbeeld de zoekresultaten.
In bovenstaand voorbeeld krijgen we de belangrijkste zaken mee, voordat de kopregel wordt afgebroken.
Mijn tip: houd het zo kort of lang als nodig is om mensen een goede indruk te geven van wie je bent. Zie hierna.
Wanneer krijgen mensen je LinkedIn kopregel te zien?
Als je in het verleden aandacht hebt besteed aan die kopregel, was dat waarschijnlijk met het idee dat mensen op je profiel landen en dan kunnen zien wie je bent en wat je doet. Maar in werkelijkheid komt je kopregel veel vaker op andere manieren naar boven en niet alleen als mensen je profiel bezoeken. Bijvoorbeeld als:
- Je LinkedInprofiel bij de zoekresultaten in Google getoond wordt
- Je reageert op berichten op LinkedIn
- Je naam in de LinkedIn-zoekresultaten naar voren komt
- Je iemand een connectieverzoek stuurt.
Voor een toelichting, zie hieronder.
1 Als mensen je profiel bezoeken op LinkedIn
Als iemand jouw profielpagina op LinkedIn bezoekt omdat ze op je naam heeft geklikt, is natuurlijk de hele kopregel zichtbaar. Logisch. En dan is het een fijn visitekaartje dat in 1 keer duidelijk maakt wie je bent en wat je doet.
2 Als iemand je naam opzoekt in Google
Wat niet iedereen zich realiseert is dat LinkedIn heel goed geïndexeerd wordt door Google. Dat betekent dat Google door alle informatie op LinkedIn heen gaat en bij het zoeken naar goede zoekresultaten al snel het betreffende LinkedInresultaat laat zien. En dat geldt met name voor de profielpagina’s.
Voor heel veel mensen – vooral mensen die geen eigen website – geldt dat als iemand hun naam opzoekt in Google, een van de eerste zoekresultaten een verwijzing is naar hun LinkedInprofiel. Vooral als hun naam redelijk uniek is (als je Jan Jansen heet heb je de nodige concurrentie van andere vermeldingen, helaas).
Zoals je ziet geldt dat ook voor mij (al scoort mijn website hoger):
De termen ‘Social media expert … auteur…’ komen uit mijn kopregel.
3 Als jij reageert op berichten van andere mensen
Een van de manieren waarop mensen die jou niet kennen met je in contact komen is als je reageert op het LinkedInbericht van iemand anders. Heel vaak lezen andere mensen mee om te zien wat de reacties zijn en wat andere mensen hebben gezegd.
Ook bij reacties zie je de profielfoto, de naam en de kopregel van de reageerder staan.
4 Als je naam in de zoekresultaten staat nadat iemand iets heeft gezocht op LinkedIn
Als iemand de zoekfunctie van LinkedIn gebruikt om te zoeken naar interessante personen, krijgt hij een overzicht van mensen met hun foto, naam en kopregel (en nog wat andere informatie, zoals de connectiegraad, woon/werkplaats, etc.).
Misschien is dit wel een van de belangrijkste redenen om je kopregel aan te passen. Niet voor niets zie je dat mensen soms werken met emoji’s: die vallen enorm op in dit overzicht en trekken direct de aandacht.
LET OP Hoe leuk en opvallend emoji’s in je LinkedIn kopregel ook kunnen zijn, ze hebben een groot nadeel: de software die gebruikt wordt door mensen die blind of slechtziend zijn, kunnen ze niet goed voorlezen. Ze zijn dus niet zo goed voor de toegankelijkheid van je profiel.
5 Als je iemand een connectieverzoek stuurt
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik krijg vrij veel connectieverzoeken op LinkedIn. Zo veel dat het me echt tijd kost om ze te beheren. En daarbij is een van de belangrijkste criteria, naast de vraag of er een begeleidend berichtje bij zat, wat mensen doen. Alleen als ik dat weet kan ik bepalen of ik hen echt iets te bieden heb om omgekeerd.
Ook hier geldt dat de kopregel een van de paar elementen is die mensen te zien krijgen, naast het aantal gemeenschappelijke connecties.
Zo zie je dat er heel veel momenten zijn waarop je kopregel, samen met je profielfoto, een soort van visitekaartje is waarop mensen hun volgende actie baseren. Klikken ze door op je naam? Zeggen ze ja tegen je connectieverzoek? Val je op in de zoekresultaten?
Op al die belangrijke momenten kun je eigenlijk maar een eerste indruk maken. Belangrijk dus om het goed te doen en er in ieder geval even over na te denken.
De kopregel en de vindbaarheid van je LinkedInprofiel
Als iemand iets zoekt op LinkedIn, worden de zoekresultaten gerangschikt op basis van een geheime formule: een zoekalgoritme (hier lees je meer over gevonden worden op LinkedIn). Niemand weet precies alle factoren die meetellen en hoe zwaar ze wegen, maar dat de kopregel een rol speelt is wel duidelijk. Dat betekent dat de woorden in je kopregel ervoor kunnen zorgen dat je gevonden wordt als iemand jouw diensten, kwaliteiten of vakgebied zoekt.
Zoals je hierboven hebt gezien, is de kopregel ook een belangrijk visitekaartje. Maar het kan geen kwaad om te kijken of je de voor jou belangrijke zoekwoorden in je kopregel kunt verwerken.
In de afbeelding hierboven zie je dat in het eerste zoekresultaat (ik zocht op ‘webbouwer’) het woord niet in de kopregel staat, maar in de huidige functie. Bij de overige twee resultaten staat het wel in de kopregel.
Het zoekalgoritme van LinkedIn let ook op relaties en natuurlijk op de tekst van je hele profiel. De kopregel is maar een van de factoren. Maar optimaliseren kan nooit kwaad!
Wat is dan de perfecte kopregel voor je LinkedInprofiel?
De perfecte LinkedInkopregel vertelt je netwerk en vooral ook de mensen die je nog niet kennen wat je doet. Samen met je profielfoto zorgt je kopregel er voor dat mensen meteen begrijpen wat je doet en wat ze eventueel aan je hebben.
De perfecte kopregel kent drie belangrijke elementen:
- De boodschap;
- De lengte en de plaatsing van de tekst;
- De juiste zoekwoorden.
De boodschap van je kopregel op LinkedIn
Wat die perfecte kopregel precies inhoudt, hangt sterk af van je doelstelling. Wat wil je dat mensen over je weten? Wil je dat ze weten dat je recruiter bent of in HR werkt? Wil je dat ze weten dat je een betrouwbare partner bent? Is het belangrijk voor je dat mensen weten bij welk bedrijf je werkt? Wil je graag uitstralen dat je een autoriteit bent op je vakgebied? Of wil je nieuwe klanten aantrekken?
Mijn vriendin Kitty doet het zo:
Ik vind het een fijn profiel dat altijd een glimlach op mijn gezicht tovert. En ja, ze kan het waarmaken dus dan mag het.
Het kan zijn dat je LinkedIn vooral gebruikt om collega’s en zakelijke contacten bij te houden. Misschien is het dan voldoende om te noemen wat je functie is en waar je werkt. Sterker nog, het kan heel functioneel zijn. ‘Corporate recruiter bij bedrijf X’ geeft voor potentiële kandidaten direct aan met wie ze te maken hebben.
Maar wil jij je profileren voor een volgende baan of ben je ondernemer, dan is zo’n omschrijving een gemiste kans. Ik zou over het algemeen, voor de meeste professionals, aanraden om te beschrijven waar je je mee bezig houdt en wat je doet in plaats van je functietitel.
Is je functietitel belangrijk voor je ‘visitekaartje’ (bijvoorbeeld: ‘advocaat’ of ‘coach’), breidt je kopregel dan nog wat uit met iets specifiekers. Je specialisatie bijvoorbeeld, of de doelgroep waarop je je richt. ‘Advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht’ zegt meer dan advocaat. Misschien gevolgd door een nevenfunctie. Of ‘Coach voor hooggevoelige ondernemers’, om maar iets te noemen.
Mijn tip is: denk vanuit dat visitekaartje. Wat wil je dat mensen over je weten? Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te grijpen en te zorgen voor een volgende klik!
PS Zo’n kopregel (functietitel + bij + werkgever) krijg je als je niets invult bij kopregel, als je hem niet handmatig aanpast. Dan pakt LinkedIn gewoon je meest recente huidige functieomschrijving en het bedrijf waar je voor werkt.
2 De lengte van je kopregel en de de plaatsing van je tekst
Ik heb het al een paar keer benoemd: niet je hele kopregel is zichtbaar. Je kunt best een langere kopregel gebruiken, maar ga voor de grap eens tellen hoeveel van die regel zichtbaar is als je kijkt naar waar de kopregel wordt afgebroken. Of kijk eens naar een bericht waar je zelf op hebt gereageerd, om te zien waar je kopregel wordt afgebroken.
Veel zzp’ers kiezen voor een kopregel in de trant van ‘ik help [doelgroep] beter worden in [resultaat]’. Een mooi, duidelijk visitekaartje. Maar misschien goed om even te checken op welk punt je kopregel wordt afgebroken en of de belangrijkste woorden wel goed getoond worden.
3 Zoekwoorden in je kopregel
De kopregel van je LinkedInprofiel is niet alleen belangrijk vanwege de eerste indruk die je maakt bij mensen die je niet kennen (of die je al heel lang kennen maar niet weten wat je momenteel doet). Het is ook een belangrijk element in LinkedIn’s zoekmachine.
Hoe belangrijk die zoekwoorden in de kopregel zijn en hoe zwaar ze tellen, dat weten we niet precies. maar dat ze meewegen is wel duidelijk. Het kan dus handig zijn om zoekwoorden te verwerken in je kopregel. Omdat je klussen zoekt als zelfstandige (‘Tekstschrijver’ of ‘SEO-adviseur’). Of omdat je graag gevonden wilt worden door recruiters en HR-medewerkers met een vacature (‘Loopbaanbegeleider’ of ‘JAVA programmeur’).
Overigens zoekt LinkedIn door je hele profiel. Dus als je echt gevonden wilt worden op bepaalde zoektermen, is het goed om die waar mogelijk (en waar correct en waarheidsgetrouw!) te verwerken in je profiel.
* Het is overigens ook mogelijk om je kopregel te verberegen. Via je privacy settings en ‘Je openbare profiel bewerken’ kun je zorgen dat mensen die kopregel niet meer te zien krijgen.
Hoe krijg je je LinkedIn kopregel in een andere taal?
Als je je profiel in meerdere talen hebt opgesteld – bijvoorbeeld een Engelse en een Nederlandse versie – kun je ook de kopregel aanpassen aan de taal van dat profiel.
Welke kopregel iemand te zien krijgt, hangt af van hun eigen taalinstellingen. Hebben ze LinkedIn op Engels staan (zelfs als ze eigenlijk Nederlands zijn) krijgen ze de Engelse kopregel van jouw Engelstalige profiel te zien. Hebben ze hun eigen LinkedIn-instellingen op Nederlands staan, krijgen ze jouw Nederlandse profiel met jouw Nederlandse kopregel te zien.
Wil je een kopregel maken in een andere taal, moet je een tweede (of derde, of vierde) taalversie van je profiel aanmaken. Hoe dat moet, vind je hier.
Je bent wat je zegt
Eigenlijk is de kopregel geen statisch verhaal. Ik pas de mijne in ieder geval regelmatig aan. Want het leuke van die LinkedIn kopregel is dat je er alles mee kunt doen. Je mag natuurlijk nooit liegen over een functie. Maar verder kun je met die kopregel alles zijn.
Je bent wat je zegt, toch? Een specialist, een keynote speaker, auteur … jij bepaalt je eigen visitekaartje op LinkedIn. Jij bepaalt hoe mensen je zien. Hoog tijd om met die kopregel aan de slag te gaan!
PS Wil je samen met collega’s werken aan een beter LinkedInprofiel en meer impact met de berichten die jullie plaatsen? Tijdens de workshop LinkedIn voor professionals krijgen jullie alle handvaten die jullie nodig hebben om effectiever te worden op LinkedIn. Neem gerust contact op om er meer over te weten te komen 🙂 En neem eventueel ook een kijkje bij de workshop speciaal over LinkedIn bedrijfspagina’s.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Coen Lievaart zegt
Notificaties uitzetten lukt me niet via beschreven stappen/ tabladen. Heeft Linkedin dit inmiddels gewijzigd?
Een trouwe volger 🙂
Elja Daae zegt
Hoi Coen, ik heb de beschrijving nog een beetje aangepast maar volgens mij klopt alles nog. Waar gaat het mis? Wat zie je wel/niet?
Tim Hupkes zegt
Mijn kopregel aangepast naar aanleiding van deze blog! Ben er blij mee 🙂 Dank je wel!
Elja Daae zegt
Tof! Ik heb het meteen even opgezocht 🙂 leuk hoor. En heel duidelijk.