Ik ben zelfstandig trainer. En dat is een risico. Risico? Blehhhh. Je moet het soms wel nemen. Helemaal als zelfstandig ondernemer. Maar om nou te zeggen dat het lekker voelt?
Als zelfstandig trainer ben je natuurlijk lekker je eigen baas. En dat is leuk. Het voelt goed. Ik ben zelf de baas over wat ik doe aan mijn marketing, bijvoorbeeld. Ik kan mijn eigen tijd indelen. Ik kan bedenken hoe mijn trainingen er uit moeten zien. Dat soort dingen. Vooral als je trainingspraktijk een beetje gaat lopen is het lekker.
En toch wil dat niet zeggen dat je jaren hetzelfde kunt blijven doen. Net zoals ik mijn trainingen iedere maand weer moet aanpassen en veranderen, moet ik ook mijn eigen business blijven veranderen. Nieuwe dingen proberen. Nieuwe producten maken en uitproberen.
Ondernemen is investeren zonder garantie op succes. En hoewel je als zzp-er/trainer meestal niet echt heel veel financieel risico hoeft te nemen om iets nieuws te beginnen blijft het eng.
Stilstand is achteruitgang
Natuurlijk neem ik als ZZP-ende zelfstandig trainer sowieso al risico. ZZP-er zijn is best kwetsbaar. Je kunt in een hele comfortabele positie blijven, genoeg klanten hebben. Maar uiteindelijk houdt het vanzelf op. Er verandert iets bij je grootste klant, er zijn nieuwe ontwikkelingen waardoor je kennis achterhaald raakt, concurrenten zijn beter vindbaar of goedkoper … er kan van alles gebeuren. Je moet dus blijven innoveren, nadenken, veranderen. En dat voelt risicovol.
Zelf ben ik het afgelopen jaar op een bepaalde manier risico gaan nemen (even los van het investeren van maanden schrijftijd in een nieuw boek!): ik ben mijn eigen trainingen gaan organiseren. Mijn eigen Super social training, gericht op een specifieke doelgroep met een specifieke vraag.
Die eigen training was echt een grote stap. Ik werk al jaren vooral als in company trainer: ik geef bedrijfstrainingen op maat. Dat is verreweg het grootste deel van mijn inkomsten. Ik doe ook al een paar jaar een social media training op open inschrijving, maar die loopt via een trainingsbureau. En dat betekent dat ik niet degene ben die het risico neemt.
De business development factor
Zo’n in company training heeft veel voordelen. In mijn geval alleen al omdat opdrachtgevers me vanzelf weten te vinden. En omdat ik voor 1 keer werk (afstemming, offerte, etc.) in 1 keer een bedrag krijg waar ik bij een training of workshop op open inschrijving meerdere deelnemers voor nodig heb.
Aan de andere kant kan ik in theorie meer verdienen aan een training of workshop op open inschrijving. Maar dan moet ik wel veel actiever aan de slag met marketing. Ik heb meerdere opdrachtgevers nodig om het rond te krijgen. Dus ik moet dan echt de markt op, meerdere mensen er van overtuigen dat mijn training hun geld waard is. Dat is af en toe best spannend. Ik heb tot nu toe maar 1 keer een training af hoeven te zeggen, dus dat valt mee. Maar het voelt spannend.
Het brengt ook allerlei gedoe mee, zo’n eigen training. Zelf goede locaties zoeken, zelf afstemmen met die locaties, landingspagina’s en inschrijfformulieren maken, dat soort dingen. Zul je net hebben dat je formulier niet werkt, bijvoorbeeld (reden dat ik sinds gisteren een extern boekingssysteem gebruik! woohoo).
Nieuwe plannen zijn eng
Ik sta op het punt om nog een training te lanceren, ook op open inschrijving. Gewoon, zelf. Zonder bureau. En niet in company dus. Ik heb het gevoel dat de tijd er rijp voor is en dat ik met mijn specifieke insteek iets toe kan voegen. Dus morgen ga ik het allemaal klaarzetten en zorgen dat het inschrijfformulier werkt, etc.
Er kan ook niet zo veel gebeuren, hoor. Hooguit heb ik een keer onvoldoende inschrijvingen om winst te maken en moet ik de locatie afzeggen. Maar toch. Het is best wel weer een stap.
Iedere keer dat je als ondernemer iets nieuws probeert, vooral iets nieuws dat geld en tijd kost, is het weer even spannend. Toegegeven, het is nog een stuk spannender als je samen met andere mensen iets begint waarvan je weet dat het eerst vooral geld kost en pas over een tijd (jaren?) geld op gaat leveren. Maar eigenlijk is al het nieuwe gewoon eng.
Risico nemen schijnt precies datgeen te zijn dat ondernemers onderscheidt van anderen. Heb ik gehoord. Dus.
Wie weet, wordt ik er ooit nog wel eens eentje.
In 2025 of zo.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie