Ik ga vandaag een presentatie over Snapchat. Het was superleuk en het ging supergoed. Dus dat was mooi. Maar na afloop vroeg iemand: dus nu profileer jij je als dé Snapchat expert van Nederland?
Ze is zelf Facebookexpert. Ze zit nog niet op Snapchat. Misschien daarom.
“Weet je,”, zei ik, “6 jaar geleden vroeg iemand me dat ook. Maar dan over Facebook.”
Ze keek me aan, een beetje geschokt. Ze had zich niet gerealiseerd dat ik, lang voordat zij met Facebook aan de slag ging, een tijdje ‘dé Facebook expert’ van Nederland was. Of had kunnen zijn.
Ik woonde in de VS destijds en zat al een paar jaar op Facebook.
Ik was ook met Facebook bezig voor klanten. Niets groots. Kleine klanten. Beetje pagina’s opzetten. Beetje content maken.
Omdat ik merkte dat in Nederland nog maar weinig bedrijven actief waren maar dat het begon te komen, dacht ik: ik schrijf voor Frankwatching een artikel over hoe je een Facebookpagina moest aanmaken. Daar hebben mensen iets aan.
Het is jarenlang een van de best gelezen artikelen geweest. Met honderden comments en vragen.
Na dat artikel zat ik aan de telefoon met een kennis, ook uit het social media wereldje.
“Profileer jij je nu als dé Facebook expert van Nederland?”, vroeg hij, een beetje boos. “Want ik wil eigenlijk Mister Facebook Nederland worden.”
1 Artikel en een paar facebookpagina’s maakt nog geen expert, wat mij betreft.
Ik heb sindsdien mensen leren kennen die zich echt specialiseerden in Facebook en andere platformen en zo’n medium echt van binnen en van buiten leerden kennen. Die megacampagnes runnen voor de grootste merken en bedrijven van Nederland. Dat vind ik nou echt experts.
Ik kon mijn kennis destijds geruststellen. Ik wilde me helemaal niet specialiseren in 1 platform. Ik had het gevoel dat er nog meer ging komen. Daar wilde ik ook mee aan de slag.
Gelukkig maar! Want toen kwam Instagram. En toen kwam Snapchat. En over een jaar is er iets anders.
En iedere keer word ik opnieuw verliefd.
Ik volg eigenlijk gewoon mijn eigen passie. Ik probeer zo’n medium uit en als ik er verliefd op word, ga ik er meer mee doen. En ondertussen ben ik altijd aan het denken. Wat betekent dit? Waarom werkt dit zo? Wie gebruikt het nog meer? Wat is er leuk aan? Wat zou je er als bedrijf mee kunnen? Hoe kun je het strategisch inzetten?
Ik zoek de lijn. De mentaliteit. De content. Dat is mijn expertise.
Er is ruimte genoeg voor een heleboel experts, in welk medium dan ook, heb ik gemerkt. Zelfs in Nederland.
Gelukkig maar.
Hier de presentatie. Met de groeten van *een* snapchatexpert. 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Sandra Ahmadi zegt
Beste Bart,
Ik ben Sandra Ahmadi, student International Business&Languages in Amsterdam en momenteel zit ik in mijn afstudeerjaar. Voor een researchopdracht, onderzoek ik hoe Snapchat zijn contact met influencers kan verbeteren. Hierbij komt ook bij kijken dat influencer niet blij zijn met hoe Snapchat met ze communiceert en met ze om gaat, dit blijkt uit diverse onderzoeken.
Wat ik dus met mijn groepje doe, is onderzoeken of Snapchat dit kan veranderen en hoe. Nu ben ik momenteel bezig aan de interne analyse van Snapchat en heb ik wat vragen over Snapchat. Mijn vraag voor u is: heeft u binnenkort tijd voor een kort interview? Het gaan om korte vragen over Snapchat en zou ook via de mail kunnen.
Ik wil u in ieder geval alvast bedanken voor uw tijd en ik hoop snel van u te horen.
Met vriendelijke groeten,
Sandra Ahmadi
Sandra Ahmadi zegt
Excuses, ik bedoel natuurlijk Elja en niet Bart.
Elja Daae zegt
Geen probleem Sandra. Mail me even – mijn e-mailadres vind je onder contact!
Jessie zegt
Beste Elja,
Ik heb een brandende vraag en misschien kan jij me daar een antwoord op geven. Het aantal gebruikers van Snapchat blijft stijgen, voornamelijk in de leeftijdscategorie 20 tot en met 39 jaar. Heb je enig idee hoe het kan dat juist deze leeftijdsgroep steeds meer gebruikt maakt van Snapchat?
Ik hoor het graag!
Elja Daae zegt
Hoi Jessie, zeker weten doet niemand het natuurlijk. Maar als een social media platform wordt ontdekt door tieners of studenten, kruipt de gemiddelde leeftijd daarna meestal omhoog. Tieners zijn de eerste, de rest volgt. De vraag waarom Snapchat zo populair is onder jongeren, kun jij misschien zelf beter beantwoorden! Het is duidelijk dat het 1) iets heel anders doet dan andere populaire social media 2) draait om echte communciatie en 3) op de een of andree manier goed aansluit bij hoe (jonge) mensen willen communiceren.
Als je een goede verklaring wilt lezen, deze van Gary Vaynerchuk vind ik raak: https://www.quora.com/How-did-Snapchat-get-traction