Het is een van de belangrijkste vragen die ik krijg: hoe bereik ik mijn doelgroep op Instagram? Logisch ook. Want Instagram is voor bedrijven en zakelijke gebruikers nog steeds een relatief nieuw medium. En het is zinloos om energie te blijven steken in je Instagramaccount als je er niet de juiste mensen weet te bereiken. Gelukkig leent juist Instagram zich perfect voor het bereiken van gerichte doelgroepen. Zelfs zonder advertentiebudget…
Misschien ben je ooit met Instagram begonnen omdat het je wel leuk leek en ontdekte je gaandeweg dat je het ook zakelijk kunt inzetten. Misschien heeft je organisatie ooit de gebruikersnaam geclaimd en sindsdien berichten geplaatst zonder duidelijke strategie. Of misschien ben je van plan om meteen goed te beginnen.
Wat je uitgangspunt ook is, er zijn heel veel manieren om te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt op Instagram. Maar wees gewaarschuwd: het gaat niet vanzelf.
Instagram werkt niet zonder duidelijk plan …
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren. Maar bedrijven hebben gek genoeg vaak een minder duidelijk idee waar Instagram nou precies past in hun marketing- en communicatiestrategie.
Dat gebeurt trouwens ook met Facebook, LinkedIn en ieder ander social medium: we behandelen die social media accounts als gratis uithangborden. Gratis reclameborden. Ze zijn er, dus we kunnen er net zo goed eentje claimen en daar dan groot onze boodschap op plakken. We zien wel wie er langskomt.
Maar zoals je vast hebt gemerkt werkt dat niet. De concurrentie is simpelweg te groot. Er zijn duizenden zo niet honderdduizenden mensen en bedrijven die op Instagram de aandacht vragen van je doelgroep. En algoritmes willen zeker weten dat jouw volgers JOUW berichten willen zien. Instagram wil weten dat jouw berichten het allerleukste zijn van alle berichten die op dat moment in de app rondzwerven. Dus als je maar wat doet, is de kans dat je succes hebt niet zo groot.
Het plan om succes te hebben op Instagram bij een specifieke doelgroep bestaat uit deze stappen:
- Weet wie je doelgroep is en wat die doelgroep wil;
- Maak instagramcontent die je doelgroep aanspreekt;
- Gebruik de juiste toon; en
- Werk aan je vindbaarheid.
Maar het belangrijkste van die stappen is focus. Waarover hieronder meer.
En focus helpt je om een specifieke doelgroep te bereiken
In de strijd om je doelgroep heb je twee belangrijke uitdagingen. Want eerst moet je ze bereiken en ze stimuleren om je account te volgen. En daarna moet je die volgers ook nog daadwerkelijk zien te bereiken. En dat komt neer op dat algoritme.
Het Instagram algoritme werkt niet op populariteit maar op persoonlijke voorkeur. Het probeert voor iedere gebruiker te bepalen welk bericht voor die ene gebruiker interessant is. Daarbij kijkt het algoritme naar factoren als:
- Wat voor accounts volgt deze gebruiker?
- Welke content levert likes en reacties op?
- Wat voor soort berichten zorgt er voor dat deze gebruiker de video kijkt, de omschrijving leest, inzoomt op de foto, doorklikt op hashtags?
- Welke hashtags volgt deze gebruiker?
- Heeft deze gebruikers een voorkeur voor foto’s met dieren? Blauwtinten? Bergen?
- Met wie heeft deze gebruiker veel contact en wat voor content vindt die ander interessant?
En zo nog heel veel andere factoren, waarvan we er veel niet kennen. Omdat algoritmes geheim zijn.
In de online workshop Instagram voor bedrijven komt het algoritme van Instagram uitgebreid aan bod. Hier vind je meer informatie.
Blijf in het zicht
Wat we wel zeker weten over algoritmes, is dat het makkelijk is om als account uit het zicht te raken van je volgers. Dat komt zo: jij plaatst een bericht op Instagram waarvan het algoritme denkt te weten dat je volger het leuk vindt. Die volger doet echter niets met dat bericht. Ze klikt er niet op, ze kijkt er niet langer dan 2 seconden naar, ze liket het niet …. NIETS.
De volgende keer dat je een bericht plaatst, moet het algoritme wel heel zwaarwegende redenen zien om diezelfde volger je bericht nog een keer te laten zien. Vooral als er op datzelfde moment heel veel leuke berichten zijn geplaatst door andere accounts die je volger volgt. Als het algoritme geen grote indicatie heeft dat jouw bericht echt nog een kans verdient, komt dat bericht simpelweg niet in het scherm van die volger staan. En de kans dat die volger je volgende berichten ziet, neemt af.
Je hebt er dus belang bij om berichten te plaatsen (of stories) die aansluiten bij de interesse van die doelgroep, die de aandacht van die doelgroep pakken als ze voorbij komen in de feed en die het liefst ook nog een reactie oproepen. Want alleen dan zorg je dat de kans dat je volgende berichten die volger ook bereiken, vergroot worden.
Lukt je dat, dan kun je een hele mooi, betrokken en gerichte groep volgers opbouwen. En daar gaat het je tenslotte om, op Instagram.
Het belang van goede content is groter dan je denkt
Maar het plaatsen van goede berichten is niet alleen belangrijk om volgers te bereiken. Het is ook de sleutel tot het bereiken van nieuwe volgers en het bouwen aan een account waarmee je je doelgroep bereikt. Want alleen goede berichten worden gedeeld door anderen. Alleen goede berichten komen bovenaan de hashtagpagina. En alleen goede berichten geven je potentiële volger een positieve indruk als hij of zij op je Instagramprofielpagina kijkt om te besluiten of hij je wil volgen.
We beginnen bij de eerste stap. Je doelgroep.
1 Wie is je doelgroep?
Om het goed te doen op Instagram en te zorgen dat je bereikt wie je wilt bereiken moet je net als altijd beginnen bij het begin: wie wil je eigenlijk bereiken? Ook als je al langer op Instagram zit en van koers gaat wijzigen. Of je er achter bent gekomen dat je weliswaar leuke enthousiaste volgers hebt, maar dat die volgers voornamelijk bestaan uit vrienden en familie of mensen die geen geld hebben om te kopen wat jij biedt (gebeurt vaker dan je denkt!).
Ik ken een fotograaf die mooie zwart-wit foto’s maakt binnen een specifieke niche. Hij is heel goed in Instagram en werkt daar dan ook gestaag aan meer bekendheid. Tienduizenden fans van over de hele wereld volgen er zijn werk. Maar wat blijkt? Het zijn vooral jonge mensen, zonder geld. De oudere doelgroep, die zich zijn werk kan veroorloven, zit op Facebook. Vandaar dat hij daar nu ook te vinden is.
Om een gericht instagram account op te bouwen, moet je niet alleen weten op wie je je richt. Je moet ook zeker weten dat die mensen op Instagram zitten. Want is dat niet zo, maakt het allemaal niet veel uit wat je doet. Als je een jonge doelgroep hebt, is dat niet zo’n probleem, want die zit wel op Instagram. Maar voor oudere doelgroepen (zeg: 30+) is het soms even zoeken. Het kan best zijn dat de mensen die jij wil bereiken er nog niet zitten.
Hoe definieer ik mijn doelgroep op Instagram?
Een doelgroep afbakenen is heel belangrijk op Instagram. Maar er zijn heel veel manieren om dat te doen. Bijvoorbeeld op basis van interessegebied, lifestyle, gezinssituatie, werk/zakelijke rol, persoonlijkheid. Net als in alle marketing, eigenlijk. Het gaat er om dat je de gemeenschappelijke factor bepaalt binnen jouw doelgroep.
Een goed profiel geeft meteen een indruk van de doelgroep. Want een goed Instagramprofiel helpt een potentiële volger direct bepalen of hij of zij interesse heeft in dit account. Hierboven vind je voorbeelden van duidelijke doelgroepen:
- @nosop3: iedere dag nieuws van de NOS, maar met een jonge, informele toon en met onderwerpen die jongeren interesseren;
- @werkenvoornederland: voor mensen die bij de rijksoverheid werken of willen werken;
- @takearecess: voor jonge, hippe mensen met humor;
- @lauraenjames: voor moeders die met duurzaamheid bezig zijn.
Als je een product of dienst te verkopen hebt, is je doelgroep anders dan als je voor de overheid werkt en eigenlijk voor heel Nederland of voor een hele regio werkt. Maar zelfs dan is het belangrijk om je doelgroep af te bakenen, al is het maar in je hoofd. Tegen welke mensen heb je het? Wat zouden die mensen leuk vinden? Wat brengt hen naar Instagram? Probeer zoveel mogelijk een persoon voor ogen te houden, als ideale volger. En ga van daaruit verder.
Hoe weet je of je doelgroep op Instagram zit?
Zit je doelgroep wel op Instagram? Belangrijke vraag. Die kun je beantwoorden door onderzoek te doen. Bijvoorbeeld door te kijken of je concurrenten er al zitten. Of zoek naar producten, diensten, influencers en organisaties die zich richten op diezelfde doelgroep. Klik op hun profiel en bekijk hun lijsten met volgers. Bekijk ook hun berichten en de mensen die daar op reageren. Klik door op de profielen en kijk wat er staat, kijk naar de foto’s, kijk naar de berichten (als het openbare profielen zijn).
Ga ook naar de zoekfunctie en typ zoekwoorden in die te maken hebben met jouw vakgebied, branche, onderwerp, product of dienst. Zijn er andere mensen actief? Wat als je op Engelse woorden zoekt, wat kom je dan tegen?
Als je even een uurtje investeert heb je waarschijnlijk niet alleen het antwoord op de vraag of je doelgroep wel op Instagram zit. Je hebt ook een mooi marktonderzoekje gedaan en inspiratie opgedaan. Want tijdens je onderzoek kijk je natuurlijk ook naar:
- Het type berichten dat anderen plaatsen, gericht op die doelgroep
- De berichten en onderwerpen waar je doelgroep goed op reageert
- De hashtags die je tegenkomt, gericht op jouw doelgroep.
Ik raad je aan om ergens aantekeningen bij te houden tijdens je onderzoek. Al die ideeën kun je vast gebruiken bij de volgende stappen in je plan!
Wat als mijn doelgroep nog niet op Instagram zit?
Kun je eigenlijk geen bewijs vinden dat mensen op Instagram interesse hebben in jouw onderwerp of het er over hebben? Dan kun je twee dingen doen.
- Gaan kijken op welke andere kanalen je wél snel een gericht publiek op kunt bouwen. Misschien kun je beter investeren in LinkedIn of Facebook (of een vakbeurs!).
- Gewoon doorgaan met je plan, wetende dat het een tijd zal duren voor je resultaten gaat zien. Er is niets mis mee om te investeren in de lange termijn. De kans dat je doelgroep alsnog richting Instagram komt is groot, net als de kans dat er hier en daar al wel een paar mensen uit jouw doelgroep te vinden zijn.
Ben je er uit? Door naar de volgende stap: content die past bij Instagram én bij je doelgroep.
2 Maak instawaardige content
Ieder social media platform is weer anders. Veel mensen hebben meerdere social media accounts en dat is niet voor niets. Ze doen op LinkedIn iets anders dan op Facebook. En op Instagram iets anders dan Twitter. Ze hebben overal andere verwachtingen.
Om je doelgroep op Instagram te bereiken, moet je die doelgroep iets geven dat alleen op Instagram kunnen krijgen. En dat aansluit bij wat ze verwachten, op Instagram.
Om een idee te krijgen van het soort content dat geschikt is voor Instagram, helpt het om eens goed rond te kijken op Instagram bij populaire accounts. Dat geeft je een indruk van hoe anderen dat doen.
Traditioneel draaide Instagram om mooie plaatjes, maar die tijd is (gelukkig) voorbij. Het hoeft allemaal niet meer zo gepolijst te zijn om goed te passen bij je doelgroep. Al zijn er zeker doelgroepen bij wie mooie foto’s en video’s nog steeds erg goed scoren. Kijk maar eens naar @natgeo, met prachtige natuurfoto’s, waar de kwaliteit van de foto’s een onderscheidende factor is:
Of naar mode-influencer @annanooshin, wiens feed prachtig gecureerd is met geweldige foto’s in een herkenbare stijl:
Toch kan het ook heel anders. Veel ‘werkenbij-‘ accounts draaien bijvoorbeeld juist om take-overs, authentieke, echte foto’s en video’s die een goed beeld geven van het werk bij een organisatie. En dat kan net zo goed werken. De vraag is vooral: wat verwacht je doelgroep? Maar ook: wat ligt binnen jouw eigen mogelijkheden? Niet iedereen heeft het budget om de fotokwaliteit van bovenstaande voorbeelden te halen. En misschien hoeft dat ook niet, zoals dit restaurant laat zien wiens Instagram volledig bestaat uit grappige teksten op het uithangbord voor de deur:
Wat wil je doelgroep zien?
Het grootste probleem dat we als bedrijven hebben, is dat we meer praten over onszelf dan over wat onze doelgroep bezig houdt. We denken dat het heel interessant is om te vertellen dat we een nieuw product hebben, dat de directeur een nieuw contract heeft gesloten of dat we een nieuwe collega hebben. Dat iedereen wil weten hoe goed we het jaar hebben afgesloten of hoe leuk we inhaken op moeder- en vaderdag en wat we doen met Kerstmis.
Maar eigenlijk zouden we het om moeten keren: waar kunnen we onze doelgroep nou echt mee helpen? En waarmee grijpen we hun aandacht? Hebben ze tips nodig? Inspiratie? Vermaak? Instructie? Antwoord op prangende vragen? Gevoel voor wat er achter de schermen gebeurt? Welk breder onderwerp kun je aansnijden om je doelgroep te bereiken?
In het voorbeeld hierboven van Recess, een soort omgekeerde energydrink waar je juist rustig van wordt, kiest het merk er vooral voor om op Instagram een sfeer neer te zetten. Hetzelfde geldt voor het restaurant uit Texas. Maar BMW weet dat volgers vooral dol zijn op mooie auto’s en daar graag plaatjes van te zien krijgen:
De politie in Amsterdam weet dat haar volgers betrokken zijn bij wat er in de stad gebeurt en mogelijk kunnen helpen om informatie te verzamelen en verhalen te delen:
Lego hoopt op Lego-fans en geeft die inspiratie en informatie:
En Instagramtool Later helpt haar volgers, die Instagram zakelijk gebruiken, met handige tips en nieuwtjes op het gebied van Instagram:
Ik weet het: het is eigenlijk logisch. Maar toch doen we het niet echt. We denken niet echt na over wat die doelgroep nou precies leuk zou vinden op Instagram. We zijn vooral met onszelf bezig. Maar om echt een gerichte doelgroep op te bouwen op Instagram, moet je heel helder voor ogen hebben waar je je doelgroep op Instagram nou blij mee maakt. En vaak is dat niet met doen wat je overal al doet.
Wat moet je dan precies gaan doen? Daar kun je heel veel inspiratie voor vinden op dit blog. Lees anders vooral even verder:
- Voorbeelden van leuke Instagram stories (formats)
- Inspiratie voor goede Instagramrubrieken
- Zo schrijf je goede Instagramteksten
- Ideeën voor video op Instagram
Liever wat meer concrete inspiratie? In de online workshop Instagram voor bedrijven krijg je niet alleen tips en inspiratie maar kun je ook al je vragen kwijt!
3 Gebruik de juiste toon: praat tegen je ideale volger
Een van de krachtigste manieren die je hebt om een bepaalde doelgroep aan te spreken is je toon. Want aan je toon en waar je het over hebt, herkent de doelgroep of je informatie voor hen bestemd is.
De grote truc in alle marketing, inclusief die op social media, is dat je praat tegen je ideale doelgroep. Om dat goed te doen, is het het handigst om iemand voor ogen te nemen uit die doelgroep. Stel je voor dat je tegen die ideale klant of collega praat (of wat je doelstelling dan ook is voor Instagram). Pak nu je bericht of boodschap en kijk of je het ook zo tegen hem of haar zou zeggen. Denk aan dingen als:
- Wel of geen jargon. Weet die ideale Instagramvolg waar je het over hebt?
- Kennisniveau. Soms praten we naar beneden (te makkelijk). Soms praten we alsof iemand alles al weet. Maar heeft die ideale instagramvolger wel voldoende voorkennis om te begrijpen waar je het over hebt?
- Context. De grootste fout die je kunt maken is er van uitgaan dat iedereen die jou volgt precies weet waar jij of jouw bedrijf mee bezig is. Alle producten kent, het laatste nieuws. Als je in een Instagrambericht refereert aan een eerder bericht, zorg dan dat je het even kort herhaalt. Schep, in andere woorden, voldoende context.
- Volledigheid. Wat ik heel veel zie op Instagram zijn korte, pakkende tekstjes. Of soms ook niet zo pakkend, trouwens ?. Kort was heel lang de regel. Maar soms is het niet genoeg om even een productnummer te noemen of een grappige beschrijving van 5 woorden. Je Instagramfoto of -video met wel héél leuk, duidelijk, indrukwekkend of informatie zijn wil je genoeg hebben aan een paar woorden! Probeer dus volledig te zijn. Desnoods met een lange tekst.
Praten tegen je ideale klant – al was het maar in je hoofd – kan je helpen om je bericht veel beter af te stemmen op je doelgroep. Dus lees vooral even door wat je geschreven en gemaakt hebt voordat je het plaatst en doe alsof je ideale klant het gaat lezen. Zou hij of zij het voldoende begrijpen, denk je?
Voorbeeld: opdrachtgever versus kandidaat
Om je een voorbeeld te geven: stel dat ik een bureau ben dat IT-talent vindt en plaatst. Ik heb twee doelgroepen: de HR-managers van bedrijven die mij inhuren om goed personeel te vinden. En het IT-talent waar ik naar op zoek ben, wil ik aan de vraag van mijn opdrachtgevers kunnen voldoen en mijn rekeningen kunnen betalen. Voor het gemak gaan we er even van uit dat al die HR-managers ook op Instagram te vinden zijn (in werkelijkheid is dat helaas maar de vraag!).
Stel: er is een groot onderzoek uitgekomen waaruit blijkt dat de vraag naar developers weer is toegenomen. Goed nieuws voor jouw business en voor al die developers. Maar slecht nieuws voor jouw opdrachtgevers, die met de handen in het haar zitten omdat ze de komende jaren nog harder moeten strijden om talent binnen te halen.
Het is onmogelijk om over zo’n onderzoek 1 bericht te maken dat beide doelgroepen aanspreekt. Want de developers willen weten wat dat voor hen betekent. En de opdrachtgevers willen weten wat dat voor hen betekent. En jij wilt beide groepen laten weten dat jij 1) de leukste vacatures kunt vervullen en 2) de beste toegang hebt tot dat talent.
Aan je insteek en je toon herkent de HR-manager dat je het tegen hem hebt. En hetzelfde geldt voor de IT-er: hij begrijpt uit jouw tekst dat je het tegen haar hebt.
Je doel is om je doelgroep aan te spreken. En dat vraagt dat je je verhaal en toon afstemt op die ander.
De toon in je profiel
Let op: een van de eerste momenten dat je volgers met jou in aanraking komen is als ze je profielpagina bezoeken. Op basis van je naam, je foto, de berichten die ze zien en je profieltekst besluiten ze of ze je willen volgen of niet. Besteed dus ook aandacht aan je profiel en zorg dat je ook daar heel duidelijk tegen die ideale doelgroep praat. Maak heel goed duidelijk waar je account over gaat en voor wie het is.
4 Wees vindbaar: waarop zoekt je doelgroep op Instagram?
Er zijn iedere dag, misschien wel ieder uur, mensen uit jouw doelgroep op Instagram op zoek naar jouw informatie, jouw producten, jouw tips en jouw berichten. En zelfs als ze niet op zoek zijn is het mogelijk om je doelgroep onder ogen te komen.
Iedere persoon uit je doelgroep die actief is op Insatgram wil je natuurlijk weten te bereiken. Maar de vraag is: kunnen ze je ook vinden?
Er zijn in drie belangrijke manieren waarop mensen je op Instagram weten te vinden, of liever gezegd, ‘ontdekken’:
- Iemand noemt je en verwijst zo mensen naar jouw profiel of jouw bericht
- Iemand volgt een hashtag of klikt op een locatietag die jij ook gebruikt
- Iemand zoekt in de zoekbalk op steekwoorden die voor hem of haar relevant zijn en komt zo op je profiel terecht.
Behalve de eerste methode leveren deze momenten vaak niet heel veel nieuwe volgers op in een week. Maar iedere enthousiaste volger is er 1. Dus is het belangrijk om aan al die dingen te blijven werken.
1 Nieuwe volgers bereiken via anderen
De keren dat ik in een keer veel nieuwe volgers erbij kreeg, was vrijwel altijd omdat iemand anders haar volgers verwees naar een van mijn berichten. Dat is dan ook meteen een van de effectiefste manieren om nieuwe volgers te krijgen: goede content die mensen graag willen delen.
Maar let op: je wilt niet zo maar nieuwe volgers, je wilt volgers uit je doelgroep! Je kunt dan ook overwegen om een informele of formele samenwerking aan te gaan met iemand met dezelfde doelgroep (maar hopelijk een ander product of een andere, aanvullende dienst).
Influencer marketing is al zo oud als de mensheid. En gaat vaak gepaard met hoge bedragen, zo lijkt het. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Een selfie met een interessante partner terwijl je plannen beraamt is snel gemaakt. Interview interessante partijen en noem ze in je post, foto, story of video in de hoop dat ze jouw bericht delen met hun eigen volgers. Of ga een echte samenwerking aan en help elkaar content te maken die aansluit bij de doelgroep van de ander.
Gebruik de juiste hashtags en locatietags
Wie een specifieke doelgroep op Instagram wil bereiken, doet er goed aan om onderzoek te doen naar hashtags. En actief eigen hasthags te gaan gebruiken, mochten die er nog niet zijn.
Hashtags zijn geen wondermiddel. Niet op Twitter en niet op Instagram. Maar het fijne van Instagram is dat hashtags heel geaccepteerd zijn en dat je er heel veel mag gebruiken (wel 30). Bovendien kunnen gebruikers hashtags volgen op Instagram, waarbij ze af en toe populaire berichten met de betreffende hashtags in hun feed te zien krijgen. Een belangrijke kans om nieuwe volgers te bereiken!
Maar let op: in onderstaand voorbeeld levert de hashtag ‘fitness’ ook hasthags op die onder miljoenen berichten in de wereld gedeeld worden. De kans dat mensen je binnen die brei weten te vinden is minimaal. Je vergroot je kansen door Nederlandse varianten van die hashtag te vinden en gebruiken en te kijken wat voor berichten geplaatst worden onder zo’n hashtag.
Hetzelfde geldt voor locatietags. Die zijn natuurlijk alleen relevant als je doelgroep sterk locatiegebonden is of je product of dienst dat is, bijvoorbeeld in de horeca. Maar stel dat jouw doelgroep massaal op bezoek is bij een vakbeurs? Op dat moment is de locatietag van de vakbeurs natuurlijk relevant geworden.
Zowel voor locatietags als hashtags geldt dat het de moeite loont om er voor te gaan zitten en goed over na te denken. Welke hashtags zijn echt relevant voor je doelgroep? Welke taal gebruikt jouw doelgroep? Het maakt daarbij niet uit of de hashtags al veel gebruikt worden of niet. Ook kleine hashtags (die nog maar weinig gebruikt zijn) kunnen effect hebben.
Vindbaarheid van je Instagramprofiel
Last but not least: de vindbaarheid van je Instagramprofiel. Dat is een vak apart. Het belangrijkste is om te zorgen dat de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt ofwel in je @naam zitten (@supersocialboek) of in de naamomschrijving. Die vind je als je je profiel aanpast.
Doe maar eens onderzoek naar zoekwoorden: de accounts die als eerste naar voren komen, hebben allemaal de zoektermen in hun profielnaam OF hun gebruikersnaam verwerkt.
Tenslotte: kun je met 1 Instagramaccount meerdere doelgroepen bereiken?
Het is een hele belangrijke vraag voor veel bedrijven: kun je meerdere doelgroepen bereiken met 1 Instagramaccount? Het antwoord is natuurlijk: ja. En tegelijkertijd ook: nee. Althans, niet effectief. Dat geldt niet alleen voor Instagram, maar voor alle social media. Want focus betaalt zich uit, op social media.
Zoals uit het voorbeeld van de recruiter bleek is het heel moeilijk om met 1 bericht twee doelgroepen aan te spreken. En dat heeft effect op je bereik op de lange termijn, zoals je zag, omdat het algoritme dan niet meer weet of je volgers nog interesse hebben in wat je te zeggen hebt.
In de ideale wereld kies je dus 1 account per doelgroep. Met als groot nadeel dat het heel veel werk is om content te maken voor meerdere kanalen.
Een bedrijf als bol.com, alom geroemd vanwege hun succes op Facebook, heeft het anders aangepakt. Hun niche is humor rondom gebruiksvoorwerpen. Slim natuurlijk, want ze weten nooit wanneer hun volgers weer een wasmachine gaan bestellen. Maar ze weten wel dat humor werkt. Door humor als tool in te zetten, een herkenbaar format te gebruiken en door hun humor te gieten in een format rondom hun producten en zelfs rondom hun eigen dienstverlening (reviews op de website) bouwen ze aan merkbekendheid en zorgen ze dat ze top of mind blijven. En top of feed. Zie de Instagramfeed om te zien hoe ze hetzelfde proberen op Instagram, met wisselende succes.
Had het ook anders gekund? Tuurlijk. Ze hadden ook verschillende kanalen kunnen starten voor verschillende productcategorieën. Huishouden, dieren, kinderen, bijvoorbeeld. Of kanalen rondom doelgroepen: ouders, huizenbezitters, boekenlezers, afhankelijk van de kenmerken van hun belangrijkste groep klanten of de groep producten waarop ze het meeste marge maken. Het is maar niet hoe je het insteekt. Maar al die nichekanalen vragen aparte content en aparte klantenservice. Hun huidige account is er voor iedereen, met humor als verbindende factor.
Je doelgroep bereiken op Instagram: een kwestie van focus
Met een slim plan is het wel degelijk mogelijk om jouw specifieke doelgroep te bereiken op Instagram. Het vraagt alleen wel veel focus en veel creativiteit. En omdat het lastig is om echt voor conversie (clicks) te zorgen vanaf Instagram, is niet ieder bedrijf bereid om die moeite te investeren.
Doe je het wel en heb je geduld, is het mogelijk om een heel gerichte doelgroep te bouwen op Instagram. En daar zelfs een community van te maken. Als je maar blijft kiezen voor content die past bij de interesse van je doelgroep en, vooral in het begin, niet te veel bezig bent met die conversie, kom je een heel eind.
Wil je stappen maken met Instagram namens je organisatie? Dan is de online workshop Instagram voor bedrijven misschien iets voor jou. En heb je vragen? Stel ze hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie