Omdat ik bezig ben met een nieuw bedrijf, moet ik een nieuwe bedrijfsnaam zoeken. En dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Helemaal als je denkt over een overkoepelende BV-naam waar je weer andere dingen onder kunt hangen. Want het moet er op de factuur wel logisch uitzien, he?
Het is toevallig een ergerpuntje van me: dat je ergens een dienst afneemt, een abonnement op software of zo, en dan iedere maand opnieuw facturen krijgt van een bedrijf dat je niet herkent. En dat dan blijkt dat het om die bepaalde software gaat, waarvan iemand kennelijk ooit een andere bedrijfsnaam had en nog steeds vanuit dat bedrijf factureert.
En ook toevallig (of niet), had Floris Hülsmann (dé bedrijfsnamenexpert) daar van de week bericht over op LinkedIn met een grappig verhaal: De grootste naamfout die je kunt bedenken.
Maar goed, zo’n naam dus.
Voor mij is vooral ook belangrijk dat ik de domeinnaam en de social media accounts kan claimen. En als het even meezit, is het een naam waar ik subdomeinen aan kan koppelen zodat ik verschillende soorten diensten onder die ene naam kan hangen, ook al hebben ze andere doelgroepen.
Oh ja: en er moet wel een belangrijk zoekwoord (of twee) in zitten. Want ook al hoeft dat volgens mij niet echt meer voor Google, ik denk dan maar dat het ook geen kwaad kan. En als je klanten je vermelding in Google zien en een belangrijk geassocieerd zoekwoord zit in de link verwerkt, dan kan dat ook nooit slecht zijn.
Anyway. Zo zit ik al een hele middag en een hele ochtend te broeden. En iedere keer dat ik onder de douche sta of naar huis fiets als ik mijn kinderen heb weggebracht naar school. Of als ik ze ophaal. De hele tijd, kortom.
De leukste website om een naam te vinden
Nu ben ik twee hele leuke website op het spoort gekomen. Ik dacht, die moet ik even delen. Want je hebt heel veel domeinnaamcheckers en namengenrators, blijkt. Maar deze twee helpen mij echt concreet.
De eerste is leandomainsearch.com. Het ziet er een beetje gek uit maar zodra je een zoekwoord invult, krijg je heerlijke suggesties.
Ik ben er inmiddels achter dat die domeinnaamgeneratoren niets anders doen dan groepen woorden voor of achter jouw woord zetten. Best simpel dus. Maar als je er zo doorheen bladert, is het toch wel echt heel leuk.
leandomeinsearch laat alleen namen zien waarvoor het .com-domein nog vrij is, terwijl ik op zoek ben naar de .nl-extensie. Maar dat maakt voor mij niet uit. Het gaat om de inspiratie. Dan tik ik de gevonden namen daarna lekker in op de site van mijn eigen host, justhost.nl om te zien of er iets bij zit dat vrij is.
Mijn tip: als het kan, koop dan gewoon het .nl en het .com domein. Je ziet dat mensen dat vaak niet doen, uit zuinigheid. Maar je weet maar nooit. Voor die paar euro per jaar moet je het niet laten liggen, vind ik.
Heerlijk, beetje zoeken en bestellen van domeinnamen. Maar ik moet wel zeggen: het duurt een tijdje. Het is net als bij foto’s nemen: pas na een heleboel kom je er een beetje in. En de laatste is dan altijd het beste. Dus de kunst is om niet te vroeg te stoppen.
De leukste nameninspiratie tool
Per toeval kwam ik een andere website tegen die me helpt om te denken over namen: https://synoniemen.net. Wat een heerlijke website. Niet alleen krijg je allemaal geassocieerde woorden en termen, om je een beetje op andere ideeen te brengen. Maar je hebt ook een geweldige tool om connecties te ontdekken tussen woorden en betekenissen. Zie onder voor een voorbeeld: ik had op social gezocht, toen werd het ‘sociaal’, en zo verder.
Niet alle woorden hebben enorme netwerken van geassocieerde woorden, maar sommige woorden zijn echt een trip down the rabbit hole met serie na serie na serie van interessante connecties.
Check check dubbelcheck
Als ik dan een naam vind die ik leuk vind en waar ook nog een domeinnaam bij te vinden is, dan ben ik nog niet klaar natuurlijk:
- Ik probeer me te verplaatsen in mijn klanten: begrijpen zij dit woord ook zo? Of is het mijn eigen dichtgetikte enthousiasme?
- Ik google hem even om te zien wat er nog meer te vinden is dat er op lijkt
- Ik check de KvK om te zien of er al een bestaande bedrijfsnaam is die er op lijkt
- Ik type even in twitter.com/naam en instagram.com/naam om te zien of de naam daar al bestaat
En dan concludeer ik uiteindelijk dat het misschien wel een mogelijkheid is.
Het is een heel proces. En ik ben er nog niet uit. Maar het begint te vorderen!
En PS: Floris heeft een boek geschreven over je bedrijfsnaam vinden: Maak je naam onvergetelijk. Ik heb het niet gelezen want ik hoefde destijds geen bedrijfsnaam te vinden, maar ik hoor er hele goede dingen over. Alleen heb ik nu geen geduld om het te lezen dus …zucht. Je kunt hem ook inhuren om met je mee te denken – dat is de volgende optie! Op zijn site vind je een gratis ebook. En hij heeft een hele leuke podcast, die over branding, namen en merken en marketing gaat. Aanrader.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Margot zegt
Spannend Elja!
Kan je al wat vertellen over wat je gaat doen?
Elja Daae zegt
Nee, nog niet! 🙂 Het ligt in het verlengde van wat ik al doe. Zodra ik het rond heb, laat ik het weten.