De afgelopen tijd ging ik als beginner aan de slag met Facebook live. En dat bleek allemaal niet zo simpel als ik dacht. Maar hoe meer je het doet, hoe meer je leert. Ik testte van alles, ging live op allerlei manieren en plekken, en zo langzamerhand begon ik het te begrijpen. Hieronder mijn ervaringen en tips voor andere Facebook live beginners.
Facebook live! Niets is simpeler, zou je denken. Vanaf je telefoon met de Facebook app of gewoon vanaf je desktop klik je op Live, en klaar! Maar zo simpel is het allemaal niet. Vooral niet als je streamt vanaf de desktop. Je hebt meer mogelijkheden maar ook meer beperkingen.
Ik hield mijn ervaringen en ontdekkingen bij de afgelopen tijd. Dus lees verder of ga meteen naar het onderwerp van je keuze:
- Wat is Facebook live?
- Waarom Facebook live?
- Nadelen van Facebook live
- Onderwerpen voor een Facebook live
- Facebook live vanaf de desktop
- Facebook live vanaf je mobiel
- Facebook live vanuit een Facebook evenement
- Facebook live beëindigen en publiceren als bericht
- Je Facebook live video in de Facebook Creator Studio
- Je Facebook live video bewerken
- Hoe krijg je kijkers voor je Facebook live uitzending?
- Facebook live tips
Wat is Facebook Live en hoe werkt het?
Facebook live is de mogelijkheid die iedere Facebookgebruiker heeft om live uit te zenden vanaf Facebook. Door voor de optie ‘Facebook live’ te kiezen maak je feitelijk een live uitzending aan, waarbij kijkers te zien krijgen wat jouw camera ziet. Meestal richt je daarbij de camera op jezelf (selfie cam) maar je kunt natuurlijk ook live laten zien wat er om je heen gebeurt. Daarvoor is uitzenden via de mobiele Facebook app het handigst.
Facebook live gaan kan vanaf:
- Je eigen Facebookprofiel
- Een Facebookpagina (als beheerder)
- Een Facebookgroep (als je de beheerder bent)
- Een Facebook evenement.
Bovendien kun je Facebook live gebruiken vanaf de desktop of vanaf de smartphone app. Keuze genoeg, dus.
Waarom Facebook live?
Er zijn heel veel redenen om te overwegen om Facebook live te gebruiken. Een belangrijke is dat het je volgers de kans geeft om live contact te hebben met je en vragen te stellen (en antwoorden te krijgen).
Een andere belangrijke reden om de mogelijkheid om live te gaan op Facebook te gebruiken is dat naar verluid de engagement – de betrokkenheid van kijkers – 6 keer zo hoog is als bij andere video’s.
En dat is meteen ook een andere goede reden om Facebook live te gebruiken: video is nog steeds het format dat op Facebook het belangrijkst is en dat in het algoritme van Facebook de prioriteit lijkt te krijgen. Of dat nou komt doordat mensen graag naar video kijken, of omdat Facebook de aandacht van gebruikers langer kan vasthouden met video (en zo kan concurreren met Netflix en YouTube en natuurlijk meer advertenties kan verkopen), maakt niet zo veel uit. Video werkt goed, op Facebook. En Facebook live video nog beter dan gewone video.
Afhankelijk van wie je bent en hoe je Facebook live wilt gebruiken, kun je zowel hele spontane Facebook live’s publiceren die informeel en af hoc zijn, als beter voorbereide, meer geproduceerde en meer strategische uitzendingen die specifieke doelen dienen.
Goed om je te realiseren is dat een live uitzending, of dat nou op Facebook of via Instagram live is, echt een geweldige manier zijn om te bouwen aan je community en om die community verder te versterken. Mensen voelen zich meer betrokken als ze je af en toe zien en live kunnen deelnemen aan gesprekken met jou en je collega’s.
Nadelen van Facebook live
Helaas kleven er ook nadelen aan Facebook live. Vooral als je het vergelijkt met live gaan via Instagram. Want daar heb je gewoon meer mogelijkheden en meer voordelen:
- Op Instagram kun je anderen uitnodigen om Live mee te doen in je Instagram live. Dat kan op Facebook niet meer.
- Op Instagram krijgen volgers bovenin, bij stories, te zien dat je live bent. Notificaties op Facebook zijn onduidelijker en voor zover ik kan zien krijgen minder volgers een seintje dat je live bent. Je kans op kijkers lijkt op Instagram dus groter.
- Op Instagram kun je afbeeldingen vanaf je telefoon delen tijdens een live uitzending (hier lees je hoe je dat doet). Zo kun je feitelijk een presentatie geven. Op Facebook kun je wel je scherm delen, maar het is minder intuïtief.
Ook als je webinars gewend bent, kent Facebook live veel beperkingen. Vooral de desktopversie is niet zo overzichtelijk. Gek genoeg is de mobiele versie eigenlijk fijner, vind ik. Alleen heb je daar weer niet de mogelijkheid om je scherm te delen en is het bij veel reacties niet goed bij te houden waar je nog op moet reageren.
Wel zijn er apps beschikbaar van derde partijen waarmee je veel meer mogelijkheden krijgt. Met die apps kun je alsnog je scherm delen, presentaties geven, anderen uitnodigen om live mee te doen aan je stream en uitzenden vanaf een betere camera (bijvoorbeeld je DSLR).
Sommige apps geven je de mogelijkheid om tegelijkertijd uit te zenden naar bijvoorbeeld YouTube en Instagram. En om animaties en teksten in beeld te brengen. Of zelfs om live comments en reacties te delen en in je scherm te laten zien aan je kijkers.
Facebook live Apps die veel genoemd worden:
- Zoom. Je hebt hiervoor wel de betaalde versie PLUS de betaalde webinar add-on nodig
- Be.Live . Deze heeft ook een gratis versie en schijnt ook geschikt te worden gemaakt voor LinkedIn Live.
- OBS Studio. Dit is open source streaming software waarmee je als het ware een TV producer wordt. Veel mensen zweren erbij maar het ziet er eerlijk gezegd vrij ingewikkeld uit.
Ik neem aan dat sommige van die apps ook betere video-opnames maken, ook handig. In ieder geval kun je meestal een aparte camera (bijvoorbeeld een goede webcam of zelfs je DSLR camera) aansluiten voor betere kwaliteit video.
Omdat ik zelf nog niet geexperimenteerd heb met die apps, durf ik er nog niets over te zeggen. Ik weet wel dat de meeste van de apps heel prijzig zijn, dus ik zou er even goed induiken. Op het congres waar ik laatst was sprak iemand die veel uitprobeert. Zijn conclusies vind je o.a. hier. Maar neem ook een kijkje op zijn blog vol Facebook live tips.
TIP Het is natuurlijk verleidelijk om meteen te investeren in tools. Maar mijn advies is: begin klein, probeer het een paar keer. En kijk dan wat je mist en hoe je dat kunt organiseren.
Het zou zonde zijn om je te laten weerhouden van de ervaring van Facebook live doordat je te veel verzandt in technische details. Het hele idee van Facebook is natuurlijk juist dat het voor iedereen mogelijk is om live uit te zenden!
Onderwerpen voor je Facebook live uitzending
De allerbelangrijkste vraag van een livestream is dan ook eigenlijk niet de techniek. Want die werkt wel, met hier en daar wat beperkingen (zie verderop). Je telefoon aanzetten en praten, dat kan iedereen.
Wat een Facebook live succesvol maakt, is hoe duidelijk jij je onderwerp voor ogen hebt. Hoe beter je weet wat je wilt doen, hoe groter het succes van de Facebook live. Gewoon maar wat doen zonder je voor te bereiden, daar worden je Facebook live uitzendingen niet duidelijker van merk ik.
Dingen die je kunt doen in Facebook live:
- Antwoord geven op een veelgestelde vraag
- Een aankondiging van een nieuw product of een nieuwe dienst
- Een product demo
- Een rondleiding
- Een live vraag-en-antwoordsessie.
Misschien heb je vooral kennis te delen, net als ik, en niet zo zeer veel andere dingen die je wilt laten zien. Mijn tip is dan om 1 vraag te beantwoorden en dat te doen in 3 onderdelen. Drie tips, drie antwoorden, drie voorbeelden. Of 1 inleiding, 1 casus en 1 tip.
TIP Beantwoord 1 vraag, in 3 onderdelen.
Door jezelf voor te nemen om je verhaal in 3 stukken te knippen kun je:
- Beter aankondigen waar je het over gaat hebben
- Je uitzending structuur geven: je kunt herhalen waar je bent in je verhaal, aftellen, etc.
- Je eigen verhaal beter onthouden en beter verwoorden.
Het hoeven natuurlijk geen drie punten te zijn, maar als je zoals ik vrij korte live sessies geeft, zijn drie punten voldoende. En ze zijn makkelijk te onthouden.
Facebook live via de desktop
Om live te gaan via Facebook vanaf de desktop hoef je alleen een nieuw bericht aan te maken en te kiezen voor ‘Facebooklive’. Je komt vervolgens in de Live producer van Facebook. Een beetje een overweldigend scherm (live gaan op Facebook via de mobiele versie is een stuk simpeler!):
1. Kies de pagina van waaraf je wilt uitzenden. Je zendt vervolgens ook uit met die pagina als afzender. Ik kies hierboven voor mijn Facebookpagina ‘Elja test’ 🙂 Je kunt ook uitzenden op je gewone Facebook timeline of in een groep (mits je beheerder bent van die groep).
2. Geef je Facebook Live een titel mee. Deze krijgen mensen te zien in hun overzicht, dus zorg dat hij aantrekkelijk is.
3. In het berichtenveld geef je een korte omschrijving. Ook hiervoor geldt dat deze je eventuele kijkers moet verleiden om echt te blijven kijken. Als je na afloop van je uitzending de video als bericht publiceert, wordt deze tekst als berichttekst gebruikt. Die kun je daarna natuurlijk aanpassen.
4. Hier kies je hoe je live gaat. Klik op het pijltje om de mogelijkheid ‘camera’ te kiezen (niet te zien in het screenshot hierboven). Een ‘Streamsleutel’ is een code die je kunt gebruiken als je gaat uitzenden met behulp van externe software buiten Facebook.
Als je voor ‘Camera’ gekozen hebt, zie je op het cameraveldje onderin je beeld vanzelf je eigen gezicht (de desktop camera staat automatisch afgesteld op je gezicht).
4. Het zelfde geldt voor deze mogelijkheid. Ook deze heeft te maken met het uitzenden m.b.v. andere software dan die van Facebook. Hier krijg je de mogelijkheid om die software te verbinden met je Facebookpagina, timeline of groep.
Facebook live leuker maken met screensharing, polls en vragen
Je kunt via de Facebook Live studio een aantal dingen doen om je verhaal kracht bij te zetten:
Als je op ‘share screen’ kiest in de Live Producer kun je kiezen of je een tabblad uit je browser deelt of een app die je open hebt staan, zoals bijvoorbeeld powerpoint. Helaas verdwijnt je camera dan uit beeld.
Belangrijker zijn de interactieve opties: vragen en polls.
Live gaan op Facebook via de mobiele app
Facebook live op je smartphone is simpel:
- Ga naar je Facebookpagina (of je Facebookgroep)
- Klik op nieuw bericht of ‘publiceren’
- Kies voor ‘Livevideo’
- Type een omschrijving in van je Live video. Deze kun je na afloop van je Facebook live nog bewerken, maar geef mensen die het bericht zien nu alvast een reden om te kijken.
- Zorg eventueel voor meer licht op je gezicht door op de ‘flits’-knop te klikken;
- Stel eventueel een filter in; en
- Klik op de blauwe knop ‘Livevideo starten’ om live te gaan uitzenden.
- Als je live bent, zie je dat aan de rode LIVE knop linksboven in je scherm.
- Naast de live-knop wordt het aantal kijkers weergegeven van dat moment
- Om de live stream te beeindigen, klik je op ‘voltooien’, rechts onderin.
Zie hieronder voor de stappen:
Let op: je moet wel een goede internetverbinding hebben. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de videostream, maar ook vooral voor de kwaliteit van de video als je die achteraf nog wilt publiceren.
Facebook live streamen vanuit een Facebook evenement
Er is nog een mogelijkheid op Facebook om live te gaan, namelijk binnen een evenement. Het is natuurlijk slim om deze twee te koppelen. De mensen die ‘ja’ gezegd hebben tegen je evenement, krijgen automatisch al een herinnering als je Facebook live uitzending begint vanuit de evenementnotificaties.
LET OP: live gaan vanuit een evenement heeft veel nadelen. Zo krijgen vermoedelijk alleen mensen die gereageerd hebben een notificatie dat je live gaat. Ook is je live video na afloop moeilijk te vinden: hij wordt alleen IN het evenement gepubliceerd. Live gaan vanuit een evenement is dus alleen echt logisch als je heel veel mensen hebt in dat evenement die ‘ja’ of ‘geinteresseerd’ hebben gezegd. Ik zou het alleen doen als je evemenent aangemaakt is om een daadwerkelijk (groot) evenement te communiceren, zoals een festival of congres.
Live gaan in een evenement kan heel eenvoudig. Ga naar het evenement dat je aan hebt gemaakt – binnen je eigen feed, een pagina of een groep – en ga naar de sectie waar je een nieuw bericht kunt maken. Daar vind je de mogelijkheid om live te gaan.
Vanaf de smartphone app werkt het het zelfde. Je zoekt het evenement op, gaat naar de sectie waar je een bericht kunt maken, en kiest voor de Livevideo mogelijkheid.
(Noortje is mede-moderator in mijn Facebookgroep, en reageer op het evenement dat ik had gemaakt in de groep)
Als je kiest voor ‘livevideo’ kom je in hetzelfde menu als je krijgt wanneer je live gaat vanaf een andere plek op Facebook.
Overigens bestaat natuurlijk ook de kans dat mensen die al op Facebook aanwezig zijn als je je Facebook live uitzending begint een notificatie krijgen (linksonder in hun scherm of bovenin hun scherm rechts). Maar dat bepaalt het Facebook algoritme, en daar hebben jij noch je volger invloed op.
Als je een evenement maakt maar de Live uitzending loskoppelt door die gewoon via je Facebookpagina of via een groep of je timeline te doen, moeten mensen twee stappen doorlopen.
Je Facebook live beëindigen en de video publiceren als Facebookbericht
Een Facebook live video heeft natuurlijk ook nog waarde nadat je live bent gegaan. Daarom is het even goed opletten als je de stream beëindigt.
Om te stoppen met je Facebook live vanaf de mobiele app klik je op de ‘voltooien’-knop onderin. Let op: het kan even duren voordat de stream echt eindigt. Blijf lachen tot je zeker weet dat de stream voorbij is (dat zie je vanzelf in je scherm met een melding).
TIP Zodra je je Facebook live op je smartphone beëindigd hebt, kun je de video opslaan (als je de mobiele versie hebt gebruikt). Ik raad je aan om dat te doen, zodat je nog kunt bedenken of je de video of fragmenten van de video kunt hergebruiken op andere kanalen.
Daarnaast kun je de video, inclusief de omschrijving en titel die je eerder hebt ingevuld, meteen publiceren als bericht. Handig voor mensen die net even te laat waren, maar ook een mooi stukje content.
Als je live bent gegaan via de desktop, vind je de knop onderin:
Je krijgt dan de volgende melding:
Let op: want zo lang je nog niet op OK hebt geklikt, ben je nog live. Ook al zie je jezelf en de reacties niet meer.
Als je voor ‘OK’ kiest, wordt de stream beëindigt. Op de desktop maakt Facebook automatisch een Facebookbericht van je Facebook live video.
Wil je dat niet, zul je in het scherm hierboven moeten kiezen voor ‘delete video’. Daarmee is je video meteen helemaal verdwenen, want je krijgt op de desktop helaas niet de mogelijkheid om de video apart te downloaden.
In dat geval moet je het bericht dus handmatig verwijderen. Helaas verdwijnt je video daarmee ook automatisch uit de Creator Studio en kun je hem dus niet opnieuw gebruiken.
Wanneer je je Facebook live van je mobiele telefoon beëindigt en kiest voor uploaden in HD, krijg je nog een waarschuwing als je kiest voor ‘uploaden in HD’. HD vraagt nu eenmaal flink wat MB’s!
Door op ‘vervolgens delen’ te klikken, kun je de video direct op je Facebookpagina of in je Facebookgroep plaatsen. De video wordt als videobericht geplaatst.
LET OP: het handigst is om daarna direct naar het betreffende bericht te gaan en het aan te passen (klik op ‘bewerken’). Zo kun je in het bericht alsnog even benoemen welke vragen je beantwoordt, wat voor onderwerpen aan bod zijn gekomen en andere calls to action als je die eventueel wilt gebruiken.
Je Facebook live video in de Creator Studio
Als je Live bent gegaan op je Facebookpagina, staat de video bovendien ook in de Creator Studio. Van daaruit kun je hem weer publiceren als bericht.
Het handige daarvan is dat je de video opnieuw kunt publiceren of naar een van je andere pagina’s kunt publiceren als je wilt. Je kunt hem zelfs als geheime video publiceren en gebruiken voor een advertentiecampagne of voor het bereiken van een specifieke doelgroep.
Bovendien kun je daar ook alle statistieken zien die met je video te maken hebben.
LET OP Helaas geldt dat NIET als je live bent gegaan in een Facebookgroep. Je video staat dan niet in Creator Studio. Zelfs niet als die gekoppeld is aan een Facebookpagina.
De Facebook Creator studio ziet er zo uit:
De statistieken zien er zo uit:
Toch handig om even te kunnen kijken wat er met je video gebeurt en hoe succesvol je live video was.
Je Facebook live video bewerken en ondertitelen
Als je je Facebook live hebt uitgezonden via je Facebookpagina, kun je daarna de video gaan bewerken. Dat is handig om te doen, want die video blijft natuurlijk waarde houden nadat je Live-uitzending voorbij is. Als je de video als bericht hebt gepubliceerd, kunnen je Facebookvolgers hem nog zien, embedden en delen of er op reageren. En hij komt dan ook in je ‘inhoudsbibliotheek’ te staan in de Facebook Creator Studio, van waaruit je er weer berichten mee kunt maken.
Om je Facebook Live video te bewerken, ga je naar het bericht op je Facebookpagina.
Vervolgens kies je voor: ‘bericht bewerken’. Dat is niet zo intuïtief – eigenlijk is NIETS intuïtief aan Facebook live, als je het mij vraagt. Maar daar moet je in ieder geval op klikken.
Als je kiest voor ‘bericht bewerken’, kun je dus ook je video bewerken. Go figure.
NB: als je je Facebook live video hebt gemaakt in een Facebookgroep werkt het iets anders. Je hebt dan NIET de mogelijkheid om de video te ondertitelen.
Hier vind je allerlei opties om je video te bewerken:
- Verspreiding: kies of derden je video mogen embedden (op hun website), of je de video in een afspeellijst wilt zetten, of je andere pagina’s die je beheert wilt toestaan om de video te plaatsen en of je wilt toestaan dat mensen commentaar kunnen geven als je video in een watchparty wordt afgespeeld (geen idee wat dat betekent … doen mensen uberhaupt wel eens watchparties?? dus negeer maar gewoon).
- Bijschriften: dit is een hele belangrijke optie, want hier kun je je video ondertitelen. Ofwel handmatig, zin voor zin (vergelijkbaar met de tool van YouTube), of door een .srt-bestand te uploaden;
- Video inkorten: handig als je in het begin loopt te stuntelen 🙂
- Polls: als je polls hebt gemaakt om tijdens de Facebook live uitzending te gebruiken, kun je die hier beheren. Je kunt ze hier ook verwijderen, als niemand bijvoorbeeld gereageerd heeft 🙂 Je kunt hier ook aanklikken of mensen na de live uitzending nog mogen stemmen. Wel zo leuk! En een handige manier voor jou om informatie te verzamelen, als je je poll goed inricht.
- Mocht je veel content hebben voor je pagina, kun je hier een label toekennen aan je video om hem makkelijk terug te kunnen vinden.
- Video inkorten: je krijgt nog een keertje ‘video inkorten’ te zien. Dit is een nieuwe functie van Facebook waarbij je je video in fragmenten kunt verdelen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het lijkt me handig. Zo kun je bepaalde vragen bijvoorbeeld uitlichten en als losse, korte video publiceren.
Overigens kun je natuurlijk ook kijken of je de video kunt downloaden na je live uitzending om deze in andere bewerkingsprogramma’s te bewerken en eventueel te ondertitelen. Net wat je handiger vindt. Mij lukte het niet om de video vanuit de desktop te downloaden, dus ik deed het zo.
Facebook live in je Facebookgroep
Je kunt ook live gaan in Facebookgroepen, als je althans beheerder bent. Maar er zijn wel wat beperkingen. Een daarvan is dat je video niet wordt opgenomen in je bibliotheek in de Facebook Creator Studio. Dat betekent dat je hem niet opnieuw kunt gebruiken. Ook krijg je niet de mogelijkheid om je video achteraf te ondertitelen.
Maar de belangrijkste beperking die je hebt is dat alleen je groepsleden een notificatie krijgen – misschien! Afhankelijk van de omvang van je groep kan dat je bereik enorm beperken. Het succes van een Facebook live in een Facebookgroep lijkt tot nu toe, wat ik er van gezien heb, volledig afhankelijk van de vraag hoeveel promotie je gedaan hebt in je groep.
Wil je vaker live gaan in je groep, is het daarom handiger om daar een vast moment in de week voor te kiezen. Dan weten je volgers op een gegeven moment dat je live zult zijn en komen ze je hopelijk zoeken. Wat ik van volgers hoor is dat het soms heel moeilijk is om de livestream uberhaupt te vinden, ook al ga je naar de groep!
Wil je live uitzenden in je groep, zorg dan in ieder geval dat je een evenement aanmaakt om de live uitzending aan te kondigen. En besteed er ook in berichten eventueel aandacht aan.
Hoe krijg je kijkers voor je Facebook live uitzending?
Natuurlijk wil je zoveel mogelijk kijkers voor je Facebook live. Dat betekent dat je hem moet promoten, net als je zou doen met een ander evenement. Hoe meer kijkers, hoe groter de kans (vermoed ik) dat andere volgers of groepsleden die op dat moment live zijn, ook een melding krijgen en mee gaan kijken!
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen is een Facebook evenement aanmaken waarin je je live uitzending aankondigt. En natuurlijk besteed je er ook in gewone berichten op je Facebookpagina of in je groep aandacht aan.
LET OP: behalve in uitzonderingssitutaties is het niet handig om in het evenement zelf live te gaan. Zie hier.
Facebook live meldingen
Een van de beste manieren om kijkers te krijgen voor je live stream, zijn de meldingen die Facebook aan volgers of groepsleden stuurt als je live bent. Net als op Instagram krijgen volgers die online zijn als je live gaat, of inloggen als je live aan het uitzenden bent, SOMS een notificatie. Helaas lijken de meldingen op Instagram veel betrouwbaarder dan die op Facebook. Het is helaas niet duidelijk wanneer mensen die meldingen wel of niet krijgen.
Als mensen Facebook bekijken vanaf de desktop, lijkt de kans op de meldingen groter. De melding verschijnt soms kort onderin het scherm maar soms ook in de notificaties bovenin:
Ook als volgers in de mobiele Facebook app zijn als je live gaat of bent, kan het zijn dat ze een pushnotificatie krijgen via de notificaties (in dit geval via het ‘belletje’ onderin):
Ze zijn te herkennen aan het rode icoontje met de camera.
Volgers kunnen ook kiezen om deze uit te schakelen door op de puntjes te klikken:
Volgers kunnen de meldingen voor live uitzendingen van je Facebookpagina ook inschakelen door een livevideo op te zoeken en op de puntjes de klikken. Daar vind je de mogelijkheid ‘Meldingen over livevideo’s inschakelen’:
Het is mogelijk om als gebruiker meldingen van pagina’s en mensen die live gaan op Facebook uit te zetten. Hier lees je hoe. Je zou kunnen overwegen om je volgers op deze mogelijkheid te wijzen. Helaas bestaat die mogelijkheid NIET in Facebookgroepen.
Je kunt ook op je andere kanalen aandacht vragen voor je Facebook live. Kondig de live uitzending aan in je nieuwsbrief, je Instagram (met de aftelsticker!), je Instagram stories, … waar je maar wilt..
Facebook live inplannen (alleen met gebruik van externe software)
Nog handiger dan het aanmaken van een evenement is het aanmaken om je Facebook live aan te kondigen, is het maken van een geplande Facebook live uitzending. Bij een ingeplande Facebook live uitzending kun je namelijk ook een soort van evenementbericht publiceren. Net als bij een evenement kunnen volgers aangeven dat ze interesse hebben in het bijwonen van je live uitzending, door op ‘geinteresseerd’ te klikken. En je kunt zo’n gepland LIVE evnement ook promoten. Wel zo handig.
Maar let op: je kunt alleen vervolgens NIET via je desktopcamera en NIET via je smartphone uitzenden. Dat kan alleen met externe software zoals hierboven beschreven. Dan krijg je namelijk een code die je invoert in je externe softwarepakket om zo live te gaan uitzenden
Het heeft dus GEEN zin om dit in te plannen, als je geen externe software gebruikt. Tsja. Je moet het maar net even weten, want het staat nergens duidelijk uitgelegd. Ik las het bij toeval in een Facebookgroep, nadat ik tevergeefs had geprobeerd om en Facebook LIVE in te plannen.
Zo’n gepland uitzending heeft wel wat extra handigheidjes, zoals de ‘evenement-achtige aankondiging ede klok die automatisch aftelt:
Maarn nogmaals: uitzenden vanuit die aankondiging kan alleen als je externe software gebruikt voor het managen van live streams. Als je dit probeert vanaf je desktop, gebeurt er niets. Wees gewaarschuwd.
Facebook live tips
Een paar tips voor iedereen die een Facebook live gaat organiseren. Al doende leert men, he.
Ga testen met een testpagina
Maak een Facebookpagina aan waar niemand je volgt bij wijze van test, en ga een keertje live. Zo kun je alles gewoon doorlopen en proberen. Vraag eventueel iemand om je er te volgen en om de test Live te oefenen, zodat je kunt zien hoe het is als je reacties binnen krijgt, hoe de filters en de polls werken en dat soort dingen. Let ook op wat er gebeurt na afloop, hoe de video er uit ziet als hij gepubliceerd wordt, etc.
Gebruik een standaard en een koptelefoon
Ga je uitzenden vanaf je mobiel? Gebruik dan een tripod of standaard om je telefoon in te zetten. Het moet er dus wel eentje zijn waar je telefoon rechtop in kan! Zorg ook altijd voor een koptelefoon, ook als je de desktop gebruikt. Geluid is belangrijk voor het succes van je uitzending én de kwaliteit van de video die je later gaat publiceren.
Let ook op dat je smartphone is opgeladen en dat je verbinding goed is 🙂
Start met een groet aan de terugkijkers
Je zult nooit direct de eerste seconden al kijker hebben. Begin daarom met een groet voor de mensen die je pagina terugkijken. Zo voelen wij zich welkom en is de kans groter dat ze blijven kijken. Leg uit wat ze kunnen verwachten en waar je het over gaat hebben.
Herhaal je welkom gedurende de Facebook live uitzending
Als je ziet dat er weer een aantal nieuwe kijkers bij zijn gekomen, is het niet erg om even je verhaal te onderbreken om ze welkom te heten en te vertellen wat jullie aan het doen zijn, waar je het over hebt en wat er nog gaat komen.
Beloof kijkers iets aan het einde
Geef mensen een reden om te blijven kijken door ze iets te beloven dat aan het einde komt. Bijvoorbeeld dat je antwoord zult geven op vragen. Of dat je een geheime link deelt naar een document, of een kortingscode, zoiets. Het is een beetje doorzichtig, maar het kan soms werken.
Stel vragen
Net als bij live webinars is het belangrijk dat mensen betrokken blijven. Stel daarom vragen aan je kijkers. En laat duidelijk merken dat je meekijkt, door bijvoorbeeld een aantal antwoorden op te lezen en er op in te gaan. Facebook heeft ook een ‘poll’ mogelijkheid, maar die moet je vantevoren klaar zetten. En voor zover ik kan zien kun je die alleen vanaf de desktop gebruiken.
Nodig gasten uit om mee te doen
Met dank aan Annet, in de reacties hieronder, kwam ik er achter dat je nu ook gasten kunt uitnodigen. Dat kan door mensen toe te staan een verzoek te sturen om mee te doen:
Doen ze dat verzoek, kun jij hun deelname goedkeuren. Ik neem aan dat je maximaal 1 persoon kunt uitnodigen, maar dat weet ik niet zeker. Het lukte mij alleen via de mobiele app, niet via de desktop.
Facebook live: gewoon doen
Facebook live is echt een leuke functionaliteit. Bereid je voor, test het en denk goed na over wat je gaat doen en zeggen. Dan kun je er alleen maar beter in worden!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Marty's Trend zegt
Waarom zien wij niet alle reacties tijdens een Liveshow van kijkers.
Net of worden er reacties weg gefilterd door Facebook. Het gaat dan om aankopen, die er worden gedaan via de liveshow. Dat is zeer frusterend voor diegene die dan reageert en geen reactie terug krijgt. Omdat het niet in beeld komt.
Elja Daae zegt
HOi Marty, ik ben al een tijdje wat minder met Facebook bezig dus ik kan je helaas niet helpen.
Truus zegt
Kan je achteraf ook zien wie de live video bekeken heeft nadat je het op je pagina gepost hebt?
Latoya zegt
Dag elja,
Hartelijk dank voor uw informatie. Ik had echter nog een vraag. Als ik via mijn (pagina) facebook live zal streamen, kan ik dan ook mensen uitnodigen in mijn live opnamen? Want ik zag dat het wel via je persoonlijke account kan maar op je pagina zie ik dat niet.
Annet zegt
Hoi Elja,
Wat handig dit! Klopt het dat je nu wel weer anderen kunt uitnodigen in je Facebook Live? Via pc en/of mobiel?
Elja Daae zegt
Hoi Annet, wat een goede vraag! Ik heb het net even getest en het kan inderdaad. Maar het lukte alleen via de mobiele app, niet via de desktop. En voor zover ik kon zien moet je gast dan een verzoek sturen om mee te doen. Ik zal het even aanpassen hierboven, heb screenshot genomen.
Tamara Jeroense zegt
super uitgebreid artikel, dank je wel!
Ik mis echter 1 ding (waar ik al enkele weken naar zoek). Als ik via mijn bedrijfspagina LIVE ga (via laptop), dan kan ik niet zien hoeveel mensen er meekijken/wie er meekijkt.
Elja Daae zegt
Wat een goede vraag! Ik heb de indruk dat je alleen achteraf kunt zien hoeveel mensen meekeken. Ik ben al een tijdje niet meer live gegaan via de desktop, dus de volgende keer zal ik het even checken!!
Ik moet zeggen dat ik live gaan via de app veel fijner vond. Maar niet zo fijn als live gaan op Instagram, dat op de een of andere manier veel laagdrempeliger is.